Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Olympus Appen på Android (Olympus Image Share) ga meg akkurat en notification med reklame for diktafoner (tror jeg det var). Er det noen som vet hvordan man kan slå av dette, uten å avinstallere appen (jeg bruker den faktisk av og til til fjernstyring)? Synes virkelig ikke det er greit at slike programmer bruker mine CPU-sykler og nettbåndbredde til å vise reklame i notifcationbaren.

 

EDIT: Jeg kan slå av notifications helt for appen via android-systemet, men hadde helt sett at det var en måte å slå av kun reklamen ("Good offers" eller hva de nå kaller det).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Altså, til prisen av ett av de objektivene får du jo nesten kjøpt nytt fullformatskamera med tilsvarende eller bedre objektiv. Vil nå nesten påstå at det er et bedre alternativ når man også tar med at disse lyssterke mFT-objektivene begynner å bli vel store og tunge.

 

Den eneste nytten jeg ser med et slikt objektiv er hvis man a) er veldig avhengig av egenskaper i EM1 II, eller b) man har et ellers lett mFT-oppsett, men trenger ett ekstra lyssterkt objektiv med i reiseveska for spesialtilfeller.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Altså, til prisen av ett av de objektivene får du jo nesten kjøpt nytt fullformatskamera med tilsvarende eller bedre objektiv. Vil nå nesten påstå at det er et bedre alternativ når man også tar med at disse lyssterke mFT-objektivene begynner å bli vel store og tunge.

 

Den eneste nytten jeg ser med et slikt objektiv er hvis man a) er veldig avhengig av egenskaper i EM1 II, eller b) man har et ellers lett mFT-oppsett, men trenger ett ekstra lyssterkt objektiv med i reiseveska for spesialtilfeller.

 

Litt enig, det er på kanten av nytteverdien for systemet, men som du er inne på, om man allerede har systemet og trenger de egenskapene, så er det bedre enn å ha et helt ekstra FF-system ved siden av.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Altså, til prisen av ett av de objektivene får du jo nesten kjøpt nytt fullformatskamera med tilsvarende eller bedre objektiv. Vil nå nesten påstå at det er et bedre alternativ når man også tar med at disse lyssterke mFT-objektivene begynner å bli vel store og tunge.

 

Den eneste nytten jeg ser med et slikt objektiv er hvis man a) er veldig avhengig av egenskaper i EM1 II, eller b) man har et ellers lett mFT-oppsett, men trenger ett ekstra lyssterkt objektiv med i reiseveska for spesialtilfeller.

 

Litt enig, det er på kanten av nytteverdien for systemet, men som du er inne på, om man allerede har systemet og trenger de egenskapene, så er det bedre enn å ha et helt ekstra FF-system ved siden av.

 

AtW

 

Nettopp!  MFT-systemet med bl.a. veldig god stabilisering og veeldig gode objektiver, slik at jeg slipper å bruke stativ selv i dårlig lys. Jeg foretrekker dette framfor FF.  Lettere, er det jo okkesom med MFT-systemet, selv om vekten/størrelsen altså ikke er det avgjørende for mitt valg....

PS!

Utelukker dok ikke FF en gang i framtiden, men er storligen fornøyd med de systemer jeg har nå... :whistle:

Plutselig "kan" jeg jo få lyst til å prøve FF, også, bare fordi jeg "kan"....   :innocent:  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

 

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

Ikke så spennende for meg, for dyrt stort og tungt :(

 

AtW

Vekt/størrelse og pris bryr jeg meg ikke så mye om, tåler godt å bære en av de nevnte sammen med f.eks. en E-M1 mk II, og har gooood tid å vente på en helt annen pris enn startprisen.... :cool:

Er vel ikke sikkert prisen går ned, kan vel likegodt gå opp?

Lenke til kommentar

 

 

 

Spennende nye Olympus-objektiver, ja... ! :dribble:

Ikke så spennende for meg, for dyrt stort og tungt :(

AtW

Vekt/størrelse og pris bryr jeg meg ikke så mye om, tåler godt å bære en av de nevnte sammen med f.eks. en E-M1 mk II, og har gooood tid å vente på en helt annen pris enn startprisen.... :cool:

Er vel ikke sikkert prisen går ned, kan vel likegodt gå opp?
En vet jo selvfølgelig ikke, men ofte kommer det kampanjer på dette og hint, så...... ;) Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ta en del bilder tidligere i dag, men kameraet mistet stadig vekk kontakten med objektivet, og ville ikke koble til blits i det hele tatt. Skrudde jeg av E-M1 (mk i) og på igjen, fikk jeg kontakt, men det varte ikke lenge. Olympus-objektiver fungerte litt bedre enn Panasonic, men begge merker hadde problemer. Etter hvert forsvant problemet helt. Har noen vært borti lingnende, eller tilfeldigvis vet hva som er årsaken?

 

EDIT: Jeg fant service-menyen, og der vises feilkode 1F60. Finner ingenting på nettet om det. Hvis ingen har noe enkelt svar, får jeg stikke innom Olympus-butikken til uka.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Olympus Appen på Android (Olympus Image Share) ga meg akkurat en notification med reklame for diktafoner (tror jeg det var). Er det noen som vet hvordan man kan slå av dette, uten å avinstallere appen (jeg bruker den faktisk av og til til fjernstyring)? Synes virkelig ikke det er greit at slike programmer bruker mine CPU-sykler og nettbåndbredde til å vise reklame i notifcationbaren.

 

EDIT: Jeg kan slå av notifications helt for appen via android-systemet, men hadde helt sett at det var en måte å slå av kun reklamen ("Good offers" eller hva de nå kaller det).

Jeg har brukt den androide appen et års tid, og den for iPad og iPhone i flere år,  stort sett til fjernstyring, men jeg har aldri mottatt noen form for notifications eller reklame. Er du sikker på at det du mottok var fra denne appen? 

Lenke til kommentar

Jeg skulle ta en del bilder tidligere i dag, men kameraet mistet stadig vekk kontakten med objektivet, og ville ikke koble til blits i det hele tatt. Skrudde jeg av E-M1 (mk i) og på igjen, fikk jeg kontakt, men det varte ikke lenge. Olympus-objektiver fungerte litt bedre enn Panasonic, men begge merker hadde problemer. Etter hvert forsvant problemet helt. Har noen vært borti lingnende, eller tilfeldigvis vet hva som er årsaken?

 

EDIT: Jeg fant service-menyen, og der vises feilkode 1F60. Finner ingenting på nettet om det. Hvis ingen har noe enkelt svar, får jeg stikke innom Olympus-butikken til uka.

 

Løs gjetning: Fuktinntrenging som førte til dårlig kontakt? Vært ute i dårlig vær med huset?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Olympus Appen på Android (Olympus Image Share) ga meg akkurat en notification med reklame for diktafoner (tror jeg det var). Er det noen som vet hvordan man kan slå av dette, uten å avinstallere appen (jeg bruker den faktisk av og til til fjernstyring)? Synes virkelig ikke det er greit at slike programmer bruker mine CPU-sykler og nettbåndbredde til å vise reklame i notifcationbaren.

 

EDIT: Jeg kan slå av notifications helt for appen via android-systemet, men hadde helt sett at det var en måte å slå av kun reklamen ("Good offers" eller hva de nå kaller det).

Jeg har brukt den androide appen et års tid, og den for iPad og iPhone i flere år,  stort sett til fjernstyring, men jeg har aldri mottatt noen form for notifications eller reklame. Er du sikker på at det du mottok var fra denne appen? 

 

 

Jeg er ganske sikker iallfall. Har heller aldri før mottatt noe reklame. Når jeg tenker meg om skjedde det en uke etter jeg kom hjem fra en tur til USA (hvor jeg brukte appen). Kan være at Olympus tror jeg bor i USA, og at jeg dermed kan kjøpe direkte fra Olympus-butikken. Ser uansett ikke ut til at jeg er alene.  Men hvis reklamen opphører nå som jeg er tilbake fra USA kan jeg egentlig leve med det.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle ta en del bilder tidligere i dag, men kameraet mistet stadig vekk kontakten med objektivet, og ville ikke koble til blits i det hele tatt. Skrudde jeg av E-M1 (mk i) og på igjen, fikk jeg kontakt, men det varte ikke lenge. Olympus-objektiver fungerte litt bedre enn Panasonic, men begge merker hadde problemer. Etter hvert forsvant problemet helt. Har noen vært borti lingnende, eller tilfeldigvis vet hva som er årsaken?

 

EDIT: Jeg fant service-menyen, og der vises feilkode 1F60. Finner ingenting på nettet om det. Hvis ingen har noe enkelt svar, får jeg stikke innom Olympus-butikken til uka.

 

Løs gjetning: Fuktinntrenging som førte til dårlig kontakt? Vært ute i dårlig vær med huset?

 

AtW

 

Jeg brukte bare værtettede objektiver og kameraet ble ikke utsatt for vann på noen måte, så da måtte det eventuelt være kondens på grunn av endring i temperatur/luftfuktighet mellom ute og inne. Jeg inspsiserte kontaktene og fant ikke tegn på fuktighet, tørket av med en klut for sikkerhets skyld og så heller ingenting i huset. Nå slo jeg på kameraet igjen, og fikk samme problem.

 

https://www.dropbox.com/s/acpcvgxx525qf25/2017-10-29%2015.43.58.jpg?dl=0

 

Legg merke til at det ikke vises noe bilde fra objektivet, og MF er en indikasjon på at kameraet ikke får kontakt med objektivet. Det viser forøvrig "No Card" fordi jeg har tatt ut SD-kortet, så det er ikke relatert. Blitsen fungerer fint i dag, men får fortsatt samme problem med objektivet nå og da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg brukte bare værtettede objektiver og kameraet ble ikke utsatt for vann på noen måte, så da måtte det eventuelt være kondens på grunn av endring i temperatur/luftfuktighet mellom ute og inne. Jeg inspsiserte kontaktene og fant ikke tegn på fuktighet, tørket av med en klut for sikkerhets skyld og så heller ingenting i huset. Nå slo jeg på kameraet igjen, og fikk samme problem.

 

https://www.dropbox.com/s/acpcvgxx525qf25/2017-10-29%2015.43.58.jpg?dl=0

 

Legg merke til at det ikke vises noe bilde fra objektivet, og MF er en indikasjon på at kameraet ikke får kontakt med objektivet. Det viser forøvrig "No Card" fordi jeg har tatt ut SD-kortet, så det er ikke relatert. Blitsen fungerer fint i dag, men får fortsatt samme problem med objektivet nå og da.

Jeg har opplevd liknende med EM10 II. Løsningen var at jeg måtte presse objektivet mot kamerahuset mens jeg skrudde det på plass (jeg fikk aldri riktig "klikk lyd" ellers). Med presse mener jeg å bruke en liten kraft, ingen vits å leie inn en vektløfter for å skru dem sammen. Kan være verdt et forsøk.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Da er kameraet inne til undersøkelse hos Olympus. Blits-problemene viste seg å være en brukerfeil - jeg hadde stilt kameraet inn på elektronisk lukker, og det deaktiverer tydeligvis blitstilgang. Det var ikke jeg klar over, da elektronisk lukker ble introdusert med en fastvareoppdatering, og dermed stod det ikke i bruksanvisningen som fulgte med. Årsaken til at bildet blir svart er ikke bare at kameraet mister kontakten med objektivet, men lukkeren henger seg faktisk opp i lukket tilstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå fikk jeg reklame igjennom Olympus-appen igjen, visstnok denne gangen i Sveits (se vedlagt bilde). Godt mulig reklamelovgivning i Norge forbyr slik reklame, eller så har Olympus rett og slett ikke butikk i Norge og dermed ikke relevant?

post-78935-0-44391900-1509555923_thumb.jpg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg reklame igjennom Olympus-appen igjen, visstnok denne gangen i Sveits (se vedlagt bilde). Godt mulig reklamelovgivning i Norge forbyr slik reklame, eller så har Olympus rett og slett ikke butikk i Norge og dermed ikke relevant?

 

Jeg ville kontaktet Olympus og bedt om forklaring. De har i alle fall en egen hjemmeside for Norge der du kan finne kontaktopplysninger, bl. a. telefonnr. og et kontaktskjema (https://www.olympus.no/corporate/no/about_olympus/support/corporatesupportform.do)

Lenke til kommentar

Både Olympus og Panasonic sine toppmodeller vokser greit om dagen i både vekt, størrelse og ikke minst pris.

 

Er det snart noen grunner igjen å henge med dette systemet, når det finnes en produsent som heter Sony ?

 

Ja, det vil jeg si, litt avhengig av hva du ønsker av systemet såklart. Men joa, er enig i at det har vært vel mye fokus på store tunge ting i det siste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Både Olympus og Panasonic sine toppmodeller vokser greit om dagen i både vekt, størrelse og ikke minst pris.

 

Er det snart noen grunner igjen å henge med dette systemet, når det finnes en produsent som heter Sony ?

Sonys objektiver veier fortsatt mer og tar opp mer plass. Toppkameramodellene koster også fortsatt mer enn m4/3 og tilbyr mindre/dårligere funksjonalitet. Er man fornøyd med bildekvaliteten til m4/3 og begrensningene, er det egentlig fortsatt liten grunn til å bytte. Det kan eventuelt være fornuftig å vurdere kjøp av brukt Sony + enkelte objektiver i tillegg for situasjoner der man opplever at m4/3 ikke strekker til, men å bytte system fullstendig vil sannsynligvis være et stort tapsprosjekt.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...