Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg kan ha gjort et aldri så lite kupp. dji 15/1.7 som skal være en rebrandet Panasonic AF 15/1,7 DG Summilux ASPH til den nette sum av... trommevirvel... 349 inkl frakt. Japan photo hadde lagersalg for å kvitte seg med de få de hadde igjen. Gleder meg til pakke :)

 

Wow - det vil jeg kalle et superkupp. Hadde det vært meg, hadde jeg kjøpt alt de hadde inne, beholdt én og solgt de andre.

Lenke til kommentar

Jeg la faktisk inn en ekstra bestilling i tilfelle svigerfar ville ha. Det ville han ikke, så det ene objektivet havner dermed på finn/foto.no etter hvert :)

Edit: Henta det i kveld og det ser faktisk ut til å stemme med det jeg leste. Kliss likt Panasonicobjektivet. Blenderhjulet fungerer ikke på Olympuskameraet mitt, men ellers er det fin-fint! Da slapp jeg å betale 3000 mer for 17/1.8 som jeg hadde tenkt å kjøpe til meg selv i sommergave.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OMD EM1 Mk2 er på salg til 16 000, noen som har noen tanker om huset? Erfaringer osv? Blir eventuelt enn oppgradering fra EM5.

 

AtW

 

Jeg vil tippe at du finner nok av detaljer og info på nettet om det som er nytt/bra med huset. Men av ting som ikke nevnes så mye, er det vel at det er noe større enn tidligere modeller. Det er ikke like stort som GH3-5, men har du små hender som jeg har, kan det likevel være litt på grensen av hva som er komfortabelt fordi du er vant med noe mindre. Spesifikasjonene er jo ellers en solid oppgradering fra E-M5 på de fleste fronter, så tror du vil bli fornøyd.

Lenke til kommentar

 

OMD EM1 Mk2 er på salg til 16 000, noen som har noen tanker om huset? Erfaringer osv? Blir eventuelt enn oppgradering fra EM5.

 

AtW

 

Jeg vil tippe at du finner nok av detaljer og info på nettet om det som er nytt/bra med huset. Men av ting som ikke nevnes så mye, er det vel at det er noe større enn tidligere modeller. Det er ikke like stort som GH3-5, men har du små hender som jeg har, kan det likevel være litt på grensen av hva som er komfortabelt fordi du er vant med noe mindre. Spesifikasjonene er jo ellers en solid oppgradering fra E-M5 på de fleste fronter, så tror du vil bli fornøyd.

 

 

Det jeg kanskje er mest usikker på er det med fokus, står veldig mye forskjellig om det på nett. I tillegg er det jo et spørsmål om man i det hele tatt trenger oppgraderingen (det gjør jeg sikkert egentlig ikke). 

 

Menyene får mye kjeft, men jeg må innrømme at som ingeniør så liker jeg olympus menyer ganske godt, jeg synes det er utmerket å betjene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

OMD EM1 Mk2 er på salg til 16 000, noen som har noen tanker om huset? Erfaringer osv? Blir eventuelt enn oppgradering fra EM5.

 

AtW

 

Jeg vil tippe at du finner nok av detaljer og info på nettet om det som er nytt/bra med huset. Men av ting som ikke nevnes så mye, er det vel at det er noe større enn tidligere modeller. Det er ikke like stort som GH3-5, men har du små hender som jeg har, kan det likevel være litt på grensen av hva som er komfortabelt fordi du er vant med noe mindre. Spesifikasjonene er jo ellers en solid oppgradering fra E-M5 på de fleste fronter, så tror du vil bli fornøyd.

 

 

Det jeg kanskje er mest usikker på er det med fokus, står veldig mye forskjellig om det på nett. I tillegg er det jo et spørsmål om man i det hele tatt trenger oppgraderingen (det gjør jeg sikkert egentlig ikke).

 

Følgefokus er det beste du får på micro 4/3, men det betyr ikke at den er perfekt. Det har likevel litt med forventninger å gjøre, og egens evne til å tilpasse seg situasjonen. Du må fortsatt "være fotograf".

 

Menyene får mye kjeft, men jeg må innrømme at som ingeniør så liker jeg olympus menyer ganske godt, jeg synes det er utmerket å betjene.

 

AtW

Menysystemet på E-M1 Mk2 er endret fra tidligere modeller, så det kan være greit å ta en titt på videoer o.l. hvis du ikke allerede har gjort det. Selv synes jeg alltid at Olympus har vært vanskelig å betjene sammenlignet med Panasonic. Det finnes heldigvis alternative manualer på nettet som folk har laget for å finne frem og forstå hva de forskjellige menyelementene gjør.

Lenke til kommentar

 

Klarte ikke helt å motstå fristelsen av et EM1 Mk2 til 13880, så kjøpte det til slutt, selv om jeg sikkert ikke trenger det.

 

AtW

Det var en kanonpris !

 

 

Ja, det er en god pris for kameraet, dog litt mer usikker på om det er litt perler for svin for mitt bruk. Men er veldig fornøyd med oppsettet på kameraet, det er veldig greit å bruke, men i motsetning til de fleste skulle jeg faktisk ønsket meg enda litt mer instillingsmuligheter :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Klarte ikke helt å motstå fristelsen av et EM1 Mk2 til 13880, så kjøpte det til slutt, selv om jeg sikkert ikke trenger det.

 

AtW

Var dette noen form for dagstilbud? Ser prisene per i dag starter på 17886kr på Scandinavianphoto og øker gradvis opp til veiledende igjen. 

Sparer faktisk opp til dette og 40-150mm F2.8 pro linsen med 1.4x converter, og hadde faktisk aldri forventet noen reduksjon i prisen, og hvert fall aldri så tidlig. Meget mulig de prøver å kapre noen feriepenger rundt om, så da håper jeg de fortsetter med det, så kanskje jeg i tillegg kan slenge med 25mm F1.2 Pro neste sommer. 

Etter disse blir det 7-14mm F2.8 Pro, og så en og annen fast optikk og så utforsking av div. vintage. Tar sin tid når man sparer, men det er så verdt det.

Lenke til kommentar

Sånn relatert. Noen som har en formening om hva et EM5 er verd? Funker fint men er mye brukt. Slitte hjørner, endel titusen eksponeringer, ødelagt eyepiece osv. Og får man solgt kitobjektivet (12-50)for seg selv, eller er det greiest å selge med? Vurderer på sikt å erstatte både 12-50 og 14-140 med 12-100. (selv om det er dyrt, stort og har fast blender...)

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har synspunkter på

Panasonic Leica 8-18mm f.2.8-4 (filterfatning)

vs

Olympus 7-14mm f.2.8 (krever egen filterholder) ?

De tilsvarer i 35mm/fullformat verden
Panasonic16-36mm/Olympus 14-28mm

Ser for meg at begge er bra alternativer for landskap og gatefotografering, hvor Leica n muligens er litt mer allsidig.


Bilde for oppmerksomhet

post-46959-0-20929500-1500773545_thumb.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...