Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Har fått noen nye fotobagger etter at min gamle Domke viste seg å være mindre holdbar enn jeg hadde ønsket. Kjøpte en peak design sling (som ikke overraskende er litt større enn jeg hadde ønsket med ideelt sett, men det er vanskelig å finne en perfekt bag), men som eller virker bra. 

 

Det jeg er mest fornøyd med dog er Peak Design field pouch, ganske kjedelig i utseende, men plass til hus og 3 objektiv om man velger noen kompakte varianter, og er utrolig liten og fleksibel, og overraskende behagelig å ha i beltet (selv om man ikke ser super-lur ut). Vist på en litt dårlig selfie festet i beltet (med skulderstropp i tillegg for illustrasjon, med oppsettet som nevnt (GM1 med objektiv, pluss 2 objektiv til)

 

AtW

post-11439-0-89622800-1483021717_thumb.jpg

post-11439-0-37104600-1483021734_thumb.jpg

post-11439-0-20851100-1483021762_thumb.jpg

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann Olympus gutta. Har et nesten ubrukt sølvfarget E-PL2 med kitobjektivet og en EVF som heter VF-2. Vurderer å selge dette men aner ikke hva jeg evntuelt kan regne med å få for noe slikt. Noen som har noen tips?

 

Jeg synes det er vanskelig å si noe om pris på et så gammelt kamera. Det var jo et bra kamera da det ble lansert, og er ikke dårligere i dag, men det har skjedd veldig mye siden det. I utgangspunktet har et seks år gammelt kamera liten verdi, men du kan jo alltids være heldig å treffe på en som trenger et enkelt kamera. Kanskje prøve med rundt 1000 for kamera og linse? Du kan eventuelt prøve å selge VF-2 separat. Hvis den kan brukes på nyere modeller kan den muligens være verdt vel så mye som kameraet.

Lenke til kommentar

...

Jeg synes det er vanskelig å si noe om pris på et så gammelt kamera. Det var jo et bra kamera da det ble lansert, og er ikke dårligere i dag, men det har skjedd veldig mye siden det. I utgangspunktet har et seks år gammelt kamera liten verdi, men du kan jo alltids være heldig å treffe på en som trenger et enkelt kamera. Kanskje prøve med rundt 1000 for kamera og linse? Du kan eventuelt prøve å selge VF-2 separat. Hvis den kan brukes på nyere modeller kan den muligens være verdt vel så mye som kameraet.

 

 

Takker for input. :)

 

VF-2 er ifølge Olympus kompatibel med alle OM-D og Pen kameraer som har blitssko så den er muligens noe verdt for noen ja. VF-3 er vel sikkert noe bedre og den selges jo ny for rundt 2000. Men VF-2 gjør jo forsåvidt jobben greit den også så noen hundrelapper må den vel være verdt om man bare treffer en som er interessert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser meget bra ut! Noen som vet når blir GH5 tilgjengelig for salg?

 

Det er allerede mulig å bestille, har sett "ubekreftet" dato slutten av mars til 1. april både i norske og utenlandske butikker. Tviler på at noen kan gi deg en eksakt dato foreløpig. Slutten av mars betyr som regel i løpet av april når man tar diverse forsinkelser med i betraktningen, men du øker selvsagt sjansen for å få det tidlig med en forhåndsbestilling.

Lenke til kommentar

Ja så det på Prisguide.no nå.

 

Prisen var veldig drøy. 22 500kr blir uaktuelt å betale for MFT for min del, sensorene er for små. Veldig kjipt da GH5 har mye gode features som jeg ønsker til video.

 

Men jeg kan rett og slett ikke forsvare en slik pris i forhold til den kjipe ISO-ytelsen og dynamiske rekkevidden. Sier ikke at MFT er dårlig, mitt GH3 er fantastisk på alle tenkelige måter sålenge det er lyst ute. Men ISO 400 er øvre grense for hva jeg syntes er akseptabelt til feks bryllupsfoto da det allerede på ISO 800 begynner å komme synlig støy. På vanlige bilder er ISO1600 maks for min del. Og GH3 er fortsatt i toppeliten på ISO-støy og DR ifølge DxOMark. Vel, den er på 11. plass men forskjellen mellom 11. plass og 1. plass er noen få %.

 

La dog merke til at Panasonic sier GH5 får 2 stops bedre støyreduksjon, men dette er vel strengt tatt umulig da dagens MFT sensorer allerede fanger rundt 50% av lyset som er tilgjengelig. 2 stops forbedring vil si +300% økning i lysopptak (siden 2 stops er 2x av 2x). Noen som har noen tanker rundt dette? Kan det virkelig stemme eller er det bare snakk om en form for støyfilter?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

E-M1 II skal visstnok være opptil ett stopp bedre enn mark I, så to stopp på GH5 høres litt drøyt ut. Det er nok litt kreative betingelser som skal være på plass for det. Sannsynligvis en kombinasjon av bedre sensor og støyfilter på JPEG.

 

E-M1 II er jo forøvrig på linje med Canon APS-C-kamera i siste test fra DXO-mark.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok sannsynlig at GH5 bruker en variant av sensoren i E-M1 II og da snakker vi om en forbedring på 1/3 til 1/2 i "RAW-ytelse" avhengig av hvilken parameter man ser på og hvem som måler, kanskje opp mot et helt steg på enkelte områder.

 

2 stegs forbedring virker helt urealistisk for RAW-filer, men for JPG og video hvor innebygd prosessering og støyreduksjon spiller inn kan det tenkes at forbedringen kan være opp i to steg slik en del mener.

 

Et MFT-kamera vil uansett aldri bli et førstevalg hvis man trenger best mulig ytelse på høy ISO. Enhver forbedring i sensor og prosessering som Panasonic kan få til kan selvsagt også gjøres på data fra større sensorer. Det man må spørre seg er imidlertid ikke nødvendigvis hvilket kamera som er best, men hvilke kameraer som er bra nok og så velge blant dem.

Lenke til kommentar

Et MFT-kamera vil uansett aldri bli et førstevalg hvis man trenger best mulig ytelse på høy ISO. Enhver forbedring i sensor og prosessering som Panasonic kan få til kan selvsagt også gjøres på data fra større sensorer. Det man må spørre seg er imidlertid ikke nødvendigvis hvilket kamera som er best, men hvilke kameraer som er bra nok og så velge blant dem.

 

 

Det er sant. Men skal jeg kjøpe et kamera til 22 tusen kroner bør det være best, eller hvertfall ikke langt unna :p

 

Har både Panasonic GH3 og Nikon D600, og forskjellen er helt utrolig.

På ISO 6400 ser bildene fra D600 bedre ut enn det Panasonic GH3 gjør på ISO 1600. Med disse innstillingene er også den dynamiske rekkevidden bedre på D600. Men dette skulle selvfølgelig bare mangle. Poenget er bare at jeg syntes GH5 er for dyr. Jeg skjønner ikke helt hvordan den skal konkurrere med kameraer i fullformatsklassen (den legger seg jo i samme prisklasse). Videofunksjonene er selvfølgelig veldig bra, men i denne prisklassen er Sony A7S langt bedre og det har også 4K video. I tillegg har det samme 3.5mm headsett inngang og 3.5mm mic inngang som man finner på GH-serien. Og hvis ikke dette er nok får man også et fullt system for XLR audio som kan kobles rett på kameraet.

 

Ikke misforstå, jeg prøver ikke å sammenligne ytelsen på en MFT- og FF sensor. Jeg prøver bare å forstå prisklassen GH5 legger seg i :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det er sant. Men skal jeg kjøpe et kamera til 22 tusen kroner bør det være best, eller hvertfall ikke langt unna :p

.... . Jeg prøver bare å forstå prisklassen GH5 legger seg i :)

 

Først og fremst må jeg si meg enig i at GH5 til 22K eller E-M1 II til 20K virker veldig høyt priset. 5K mindre hadde vært mer "riktig" pris IMO, både i forhold til andre kameraer og i forhold til at norsk krone er svekket siden GH4 og E-M1 ble lansert.

 

Samtidig ser jeg at mange nye modeller får et ganske stort prishopp - også i utlandet - siden forrige generasjon kom på markedet. Antar det skyldes at produsentene må tjene mer per enhet i dag når antall solgte kameraer er lavere enn for noen år siden.

 

For øvrig tror jeg Panasonic vil selge masse GH5 til den prisen de tar. Sammenligner du med A7S II så oppfatter jeg det som "one trick pony", dvs. at A7S II gjør en ting ekstremt bra, men utmerker seg ikke på noe annet område. GH5 er akkurat det motsatte, det gjør mange ting rimelig bra, til og med veldig bra, men er neppe best på noe enkeltområde.

 

Sammenligner du med Canon så gir 70D, 80D, 7DII, 5D III og 1DX II bedre AF mens det filmer og er nok bedre stillbildekameraer, men du må opp på 1DX II for 60fps i 4K og da får du ikke log profil(?) eller justerbar LCD-skjerm eller bruk av søker i videomodus. 5D III er vel mest kjent for valg av video codec, har bedre sensor og er bedre på stillbilder, osv osv. De andre Canon-modellene med dual pixel AF klarer ikke 4K overhodet, og det er bare 70D og 80D som har justerbar skjerm. Og hva med peaking?

 

Vet egentlig ikke hva som er nærmeste konkurrent til GH5. Kanskje A7R II, kanskje A6500? Hovedpoenget er vel egentlig at Panasonic har samlet utrolig mye funksjonalitet i en ganske kompakt pakke med GH5. Du kan finne kameraer som matcher og overgår GH5 på alle områder, men ikke i noe kamera jeg kjenner til. Slik sett forsvarer GH5 en høy pris til tross for liten sensor, og vil sikkert passe for veldig mange som ikke må ha perfekt ytelse på høy ISO.

Lenke til kommentar

De høye prisene virker som en bevisst strategi fra Olympus og Panasonic, og jeg tipper at andre produsenter følger etter. 

 

Men når det er snakk om GH5 sin ISO ytelse, så gjelder det vel primært for video. Og så vidt jeg har skjønt, så leses sensoren anderledes i video-modus enn i stillbilde-modus; slik at vi ikke kan fortea direkte sammenligninger mellom sensor-størrelser eller bruke DXO tallene.

Lenke til kommentar

Er 3000 grei pris på Olympus E-P5 hus, pent brukt, "tilstand B"? Har G3, vil vera greitt med mindre kamera. Har Panasonic 20mm og Sigma 60 så stabilisering er viktig. Har lite kjennskap til Olympus sine kamera. Funne bra omtalar og det er sikkert ein del betre enn G3 på fleire område. Andre Olympus med objektiv som i ny tilstand ikkje er så mykje dyrare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...