Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

 

Riktigere sammenligning må være med Nikon 50/1,8G. Den er mer sammenlignbar når det gjelder lysinnslipp og dybdeskarphet, og er overlegen optisk, sammenlignet med Olympus 25/1,2.

Overlegent optisk? Hvor i all verden får det fra?

 

https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-Nikkor-50mm-F18G-on-Nikon-D750-versus-Olympus-MZUIKO-DIGITAL-ED-25mm-F12-PRO-on-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II__435_975_1774_1136

 

Ta og sjekk et fullformatsobjektiv på DXOmark på flere kamerahus(både ff hus og APS-c hus) da vil du se stor forskjell i ytelse på samme objektivet. Hva forteller dette? Jo at DXO tester sensoren like mye som den tester objektivet. Hadde det vært mulig å montere Olympus 25/1,2 på Nikon D750 ville du fått sett en reell sammenligning. Jeg er ganske sikker på at Olympus objektivet hadde blåst støvet av Nikon objektivet.

 

 

So what? Det er ikke mulig. 

Som sagt: Sluttresultatet er det som teller. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe behov for å forsvare eget system-valg. Jeg har valgt µ-4/3 fordi det dekker mitt behov og passer bedre enn APS-C og FF.

 

Det er mulig at skarphet kan reduseres, men at det er noe enklere å korrigere enn distorsjon tror jeg ikke noe på. Jeg har også til gode å se bilder der korrigering av distorsjon gir tydelige artifakter.

 

En av mange problemer med DXO sammenligningen er at den testes på to hus med forskjellig oppløsning - 24Mpx kontra 20Mpx i tilegg til at den testes på to forskjellige sensor-størrelser. Slik jeg tolker tallene, så gir begge kombinasjonene ca 70% effektiv oppløsning.

 

Setter du 50mm-en på en D810 så detter oppløsningen ned til 61%. Og setter du 25mm-en på en E-M1, så detter oppløsningen til 62.5% Ut i fra det så kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at testen er ubrukelig. Det virker for meg at dette egentlig er en kamuflert sensortest.

Det er en grunn til at andre testsider holder seg til ett kamerahus når skal sammenligne ulike objektiver. Eventuelt tar tydelig forbehold om at sammenligning på kryss av kamerahus vil være villedende. DXO tester kombinasjonen objektiv og sensor. På noen av deltestene som CA og fortegning så gir ikke endring av sensoroppløsning nevneverdig forskjell i resultatene, men oppløsningstesten er selvsagt avhengig av både sensoroppløsning og objektivets skarphet. Endrer man en av faktorene så endres totalen. Objektiver har ikke noen simpel terskelverdi for oppløsning som gir konstant resultat hvis man øker sensoroppløsningen forbi det. Det er årsaken til at totaloppløsningen endrer seg når man endrer sensoroppløsning. Det er heller ikke noen simpel konstant sammenheng om prosentvis oppløsning.

 

Klart, DXO har en kommunikasjonsutfordring når mange misforstår dataene de presenterer.

 

Ellers kan du sjekke de to objektivene hos IR:

http://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/25mm-f1.2-pro-m.zuiko-digital-ed/review/

http://www.imaging-resource.com/lenses/nikon/50mm-f1.8g-af-s-nikkor/review/

 

Olympusen har betydelig mer CA og vignettering enn Nikonen. Det er i tråd med DXO sine resultater. Merk at oppløsningstesten til IR ikke er sammenlignbar på kryss av kamerahus så selv om Nikonen presenteres med dårligere farger i diagrammet er det ikke mulig å konkludere med at Nikonen har dårligere oppløsning.

 

For ordens skyld, DXO-resultatene er også i tråd med Lenstip sine resultater:

http://www.lenstip.com/308.1-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_50_mm_f_1.8G_Introduction.html

http://www.lenstip.com/495.1-Lens_review-Olympus_M.Zuiko_Digital_ED_25_mm_f_1.2_PRO_Introduction.html

 

Klart du kan ta en Hifi-religiøs sitt standpunkt å hevde at tekniske tester ikke betyr noe, kun "følelsen" av bokeh og fotografens bak kameraet sine evner, men slike påstander er mest egnet til å forvirre og undergrave de faktorene som virkelig lar seg sammenligne objektivt.

Lenke til kommentar

Det er greit nok det, men påstanden din var ikke bedre hus og objektiv i Kombo men bedre objektiv. AtW

 

Du skal finne noen gode argumenter for å sammenligne objektiver uten at sammenligningen gjøres på den type kamera de er laget for. Det er umulig å lage en fullstendig nøytral sammenligning av objektiver. De må monteres sammen med en eller annen avlesningsmekanisme (kamera), og det eneste fornuftige er å bruke en kameratype de er laget for. I det minste sensorstørrelse de er laget for. 

 

Sett Olympusobjektivet på D750, så får du sammenligne dem med hverandre på "objektivt" grunnlag. Eller?

Lenke til kommentar

 

 

 

Riktigere sammenligning må være med Nikon 50/1,8G. Den er mer sammenlignbar når det gjelder lysinnslipp og dybdeskarphet, og er overlegen optisk, sammenlignet med Olympus 25/1,2.

Overlegent optisk? Hvor i all verden får det fra?

 

https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-Nikkor-50mm-F18G-on-Nikon-D750-versus-Olympus-MZUIKO-DIGITAL-ED-25mm-F12-PRO-on-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II__435_975_1774_1136

 

Ta og sjekk et fullformatsobjektiv på DXOmark på flere kamerahus(både ff hus og APS-c hus) da vil du se stor forskjell i ytelse på samme objektivet. Hva forteller dette? Jo at DXO tester sensoren like mye som den tester objektivet. Hadde det vært mulig å montere Olympus 25/1,2 på Nikon D750 ville du fått sett en reell sammenligning. Jeg er ganske sikker på at Olympus objektivet hadde blåst støvet av Nikon objektivet.

 

Når jeg sammenligner Nikon sin 50mm f/1.8G på en Nikon D750, så får jeg en skarphet på 17 og en DxO score på 30. Når jeg ser på en Olympus 25mm f/1.2 på en Olympus OMD-EM1 MkII, så får jeg en skarphet på 14, og en DxO score på 26. Men her sammenligner vi et objektiv til 2.200Kr mot et til 12.200Kr. Jeg vil si at Nikon kom forbausende bra ut. 

 

Men sammenligner du med Sigma sin 50mm f/1.4 Art, så får jeg en skarphet på 24 (det er vel det sensoren makter), og en score på 41. Dette objektivet koster 7.600Kr.

 

Så etter min mening, så er Olympus sin 25mm f/1.2 overpriset, og langt nær verd prisen -med tanke på DxO score. 

Faktisk så scorer Olympus sin nette lille 45mm f/1.8 høyere enn 25mm f/1.2 (Dxo Score på 27), og den koster bare 2.400, og veier nesten ingenting. Absolutt å anbefale.

 

Mitt innlegg var mot prisingen til Olympus. Det er selvsagt en fordel med et slikt nett og lite system, men når prisen går opp mot de bedre fullformatskamera med den beste optikken, så er jeg redd for at Olympus skyter seg i foten. Dette blir for dyrt for amatører og mange entusiaster, og mange proffer kan ikke benytte et kamera der ett batteri varer noen få hundre bilder. 

 

Har Olympus og fullformat selv, og vil ha begge deler. Men jeg synes en dobling av prisen fra en OM-D EM-1 og Mk-II var for drøy.

Lenke til kommentar

 

Det er greit nok det, men påstanden din var ikke bedre hus og objektiv i Kombo men bedre objektiv. AtW

Du skal finne noen gode argumenter for å sammenligne objektiver uten at sammenligningen gjøres på den type kamera de er laget for. Det er umulig å lage en fullstendig nøytral sammenligning av objektiver. De må monteres sammen med en eller annen avlesningsmekanisme (kamera), og det eneste fornuftige er å bruke en kameratype de er laget for. I det minste sensorstørrelse de er laget for.

 

Sett Olympusobjektivet på D750, så får du sammenligne dem med hverandre på "objektivt" grunnlag. Eller?

Det kan du gjerne mene men det var du som sammenliknet objektiv. Drar man ditt arrangement langt nok så er alle objektiv overpriset fordi et pinhole på en uendelig stor sensor er bedre. Det er lettere å oppnå en gitt kvalitet på en større sensor, men jeg synes ikke det nødvendigvis er det samme som at objektivet er bedre. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen er ikke doblet, E-M1 kostet 13000,- når det ble lansert.

Og prisutviklingen siste 3-4 årene har gått opp opp opp (bare spør de som ventet på Canon 5D MK IV), så med tanke på at alt de har gnukket på i MK II, så er det ikke den ekstreme prisøkningen egentlig.

Dyrt og overpriset er litt som å rope halleluja, men få har noe konkret å melde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan du gjerne mene men det var du som sammenliknet objektiv. Drar man ditt arrangement langt nok så er alle objektiv overpriset fordi et pinhole på en uendelig stor sensor er bedre. Det er lettere å oppnå en gitt kvalitet på en større sensor, men jeg synes ikke det nødvendigvis er det samme som at objektivet er bedre. AtW

 

Nei, diskusjonen gjaldt bang for the bucks med brennvidde tilsvarende 50 mm på fullformat. Noen mente at D750 med Sigma 50 Art var bedre og billigere, min påstand var ganske enkelt at man ikke trenger punge ut for en 50 Art for å få det bedre, men at _kombinasjonen med D750_ 50/1,8G også er bedre, og enda mye billigere. Beklager at jeg ikke skjønte at det at jeg ikke understreket og uthevet til det overdrevne skulle medføre en så voldsom motvilje hos 4/3-mobben. 

 

Hva er det egentlig du mener, da? At et objektiv som brukt etter hensikten er bedre enn et annet brukt etter hensikten, selv om det "beviselig" er dårligere, bare fordi du synes det er bedre?

Lenke til kommentar

Prisen er ikke doblet, E-M1 kostet 13000,- når det ble lansert.

 

Og prisutviklingen siste 3-4 årene har gått opp opp opp (bare spør de som ventet på Canon 5D MK IV), så med tanke på at alt de har gnukket på i MK II, så er det ikke den ekstreme prisøkningen egentlig.

 

Dyrt og overpriset er litt som å rope halleluja, men få har noe konkret å melde.

Du har helt rett at den kostet 13.000 ved lansering, men da jeg kjøpte den, var den på rundt 10.000 (faktisk noe under dette, pga at jeg var heldig med et tilbud). Prisutviklingen kan ses her:

https://www.prisguide.no/produkt/olympus-om-d-e-m1-194088#anchor-price-follow

 

Pris og betalingsvillighet er jo selvsagt subjektiv, noen betaler et beløp uten å nøle, mens andre skygger unna. Men selv følger jeg argumentasjon til trådstarter, som vil bytte fra m4/3 til fullformat. Jeg har nå kjøpt det jeg trenger av objektiver til Olympus, kanskje jeg kjøper et ekstra hus som ekstra backup (brukt).

Lenke til kommentar

Du har helt rett at den kostet 13.000 ved lansering, men da jeg kjøpte den, var den på rundt 10.000 (faktisk noe under dette, pga at jeg var heldig med et tilbud).

 

Scandinavian Photo hadde MkII med 4K i rabatt i helgen. Mye riktigere pris synes jeg. Da ligger det mer på nivå med f.eks X-T2 som på mange måter er en direkte konkurrent. Det kommer sikkert flere tilbud.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Riktigere sammenligning må være med Nikon 50/1,8G. Den er mer sammenlignbar når det gjelder lysinnslipp og dybdeskarphet, og er overlegen optisk, sammenlignet med Olympus 25/1,2.

Overlegent optisk? Hvor i all verden får det fra?

 

https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-Nikkor-50mm-F18G-on-Nikon-D750-versus-Olympus-MZUIKO-DIGITAL-ED-25mm-F12-PRO-on-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II__435_975_1774_1136

 

Ta og sjekk et fullformatsobjektiv på DXOmark på flere kamerahus(både ff hus og APS-c hus) da vil du se stor forskjell i ytelse på samme objektivet. Hva forteller dette? Jo at DXO tester sensoren like mye som den tester objektivet. Hadde det vært mulig å montere Olympus 25/1,2 på Nikon D750 ville du fått sett en reell sammenligning. Jeg er ganske sikker på at Olympus objektivet hadde blåst støvet av Nikon objektivet.

 

Når jeg sammenligner Nikon sin 50mm f/1.8G på en Nikon D750, så får jeg en skarphet på 17 og en DxO score på 30. Når jeg ser på en Olympus 25mm f/1.2 på en Olympus OMD-EM1 MkII, så får jeg en skarphet på 14, og en DxO score på 26. Men her sammenligner vi et objektiv til 2.200Kr mot et til 12.200Kr. Jeg vil si at Nikon kom forbausende bra ut. 

 

Men sammenligner du med Sigma sin 50mm f/1.4 Art, så får jeg en skarphet på 24 (det er vel det sensoren makter), og en score på 41. Dette objektivet koster 7.600Kr.

 

Så etter min mening, så er Olympus sin 25mm f/1.2 overpriset, og langt nær verd prisen -med tanke på DxO score. 

Faktisk så scorer Olympus sin nette lille 45mm f/1.8 høyere enn 25mm f/1.2 (Dxo Score på 27), og den koster bare 2.400, og veier nesten ingenting. Absolutt å anbefale.

 

Mitt innlegg var mot prisingen til Olympus. Det er selvsagt en fordel med et slikt nett og lite system, men når prisen går opp mot de bedre fullformatskamera med den beste optikken, så er jeg redd for at Olympus skyter seg i foten. Dette blir for dyrt for amatører og mange entusiaster, og mange proffer kan ikke benytte et kamera der ett batteri varer noen få hundre bilder. 

 

Har Olympus og fullformat selv, og vil ha begge deler. Men jeg synes en dobling av prisen fra en OM-D EM-1 og Mk-II var for drøy.

 

Slike eksempler finnes på andre objektiv produsenter også.

Hvorfor betale 2200 dollar for en Nikon 24mm f/1,4 når man i stedet kan kjøpe en Nikon 85mm f/1,8 til 690 dollar. 85mm objektivet scorer 44 på DXOmark og det er mye billigere enn 24mm objektivet som scorer kun 37. Brennviddene er et stykke unna men pytt når du kan sammenligne 25mm og 45mm på mft så.

Endret av tflovik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mørke skyer i horisonten for Panasonics kameradivisjon:

 

Panasonic takes out scalpel again as profits falter

Three other businesses units -- digital cameras, private branch exchange telephone systems and optical disk drives -- will be dismantled.

 

Her var de feilsitert eller noe slikt - Panasonic har kommet med uttalelse for å avkrefte dette. De har bare omstrukturert litt, men har ikke planer om å "dismantle" noen ting.
Lenke til kommentar

Olympus Pen F for i overkant av 10.000,- fra Komplett.no.

En god deal for et stilig kamera? Jeg har stor sans for rangefinderformatet.

 

Sjekk videotesten fra TheCameraStore hvis du ikke har sett den. Personlig har jeg sans for den firkantede formen uten søker som stikker opp, men Pen F er ikke min favoritt. Stilig kamera, men jeg synes de har overdrevet retro designet og spesielt kontrollhjulet på forsiden trekker ned. Jeg ville heller hatt GX80 eller GX8, men håper det kommer en Pen F Mk II med litt mindre dill og ny sensor fra E-M1 MkII.

Lenke til kommentar

 

Olympus Pen F for i overkant av 10.000,- fra Komplett.no.

En god deal for et stilig kamera? Jeg har stor sans for rangefinderformatet.

 

 

Sjekk videotesten fra TheCameraStore hvis du ikke har sett den. Personlig har jeg sans for den firkantede formen uten søker som stikker opp, men Pen F er ikke min favoritt. Stilig kamera, men jeg synes de har overdrevet retro designet og spesielt kontrollhjulet på forsiden trekker ned. Jeg ville heller hatt GX80 eller GX8, men håper det kommer en Pen F Mk II med litt mindre dill og ny sensor fra E-M1 MkII.

Takk for påminnelsen, jeg så nok videoen da den kom.

Jeg har EM-5 (l) og GM-1/GM-5. Sistnevnte er faktisk førstvalget av hus. Og en haug med MFT-objektiver. Og behøver selvsagt ikke enda et hus, billed/sensorkvaliteten har ikke endret seg vesentlig siden EM-5.

Men jeg har som sagt sansen for rangefinderkonseptet, uten speilreflekssøker i midten. GX 80 er et opplagt og meget billigere valg, men jeg er litt skeptisk til søkeren. Jeg har kikka gjennom den og synes den er ullen. Noen som eier kameraet, og har kommentarer..?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, da var vårens cashback-kampanje hos Olympus her. Tenker jeg endelig skal få ordnet meg 17/1.8 til mitt E-M10 mkII :) Vurderte 12-40/2.8 bare for å ha fleksibiliteten, men synes det ble en kostbar affære gitt at jeg faktisk ikke bruker de øvrige brennviddene. 

 

 

 

Penger tilbake!

Akkurat nå får du penger tilbake ved kjøp av utvalgte kamerahus og objektiv fra Olympus.

  • Kjøp OM-D E-M5 Mark II og få 900 kr tilbake.
  • Kjøp OM-D E-M10 Mark II og få 700 kr tilbake.
  • Kjøp M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm f/4,8-6,7 II  og få 900 kr tilbake.
  • Kjøp M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm f/4,0-5,6 og få 900 kr tilbake.
  • Kjøp M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/1,8 f/4,8-6,7 II og få 700 kr tilbake.
  • Kjøp M.ZUIKO DIGITAL 45mm f/1,8 og få 450 kr tilbake.
  • Kjøp M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm f/3,5 Macro og få 450 kr tilbake.

Tilbudet gjelder på kamera og objektiv som er kjøpet i perioden 15. mai - 15. juli 2017.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...