Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

iflg 43rumors.com, har noen oppdaget et patent på MC-20, 2x teleconverter. Trenger ikke være så dumt det til 300'n. ;-) (x2x2).

 

Ingen pris på E-M1 MK II ennå i norge ihvertfall. Tipper på rundt 15. Det er også rykter om at den ikke kommer før over nyttår...., men ikke noe spesielt troverdige rykter. Håper den kommer ut før. Er omtrent for sent for denne sesongen nå uansett, men så lenge jeg får den til tippeligastart 2017 er jeg fornøyd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iflg 43rumors.com, har noen oppdaget et patent på MC-20, 2x teleconverter. Trenger ikke være så dumt det til 300'n. ;-) (x2x2).

 

Ingen pris på E-M1 MK II ennå i norge ihvertfall. Tipper på rundt 15. Det er også rykter om at den ikke kommer før over nyttår...., men ikke noe spesielt troverdige rykter. Håper den kommer ut før. Er omtrent for sent for denne sesongen nå uansett, men så lenge jeg får den til tippeligastart 2017 er jeg fornøyd. 

Ryktene går om en startpris på USD 1600-1700, så det skulle vel da borge for en pris på ca. kr 15000 i Norge, ja...  :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny cashback-kampanje: https://winterbonus.olympus.eu/customer-apply-for-promotion/?country_promotion=11&lng=no

 

 

Objektiver:

  • M.ZUIKO DIGITAL 25mm 1.1:8 (bonus på 600 NOK)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 75‑300mm 1:4.8-6.7 II (bonus på 900 NOK)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 9‑18mm 1:4.0-5.6 (bonus på 900 NOK) 
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0-5.6 II (bonus på 900 NOK)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 Macro (bonus på 900 NOK)

Kameraer:

  • OM-D E-M5 Mark II (bonus på 900 NOK),
  • OM-D E-M10 Mark II (bonus på 900 NOK).
Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg 60mm for å begynne med macro. Med messetilbud, cashback og rabatt på kredittkortet så ble det 2879. Har sett etter dette på bruktmarkedet ei stund, men virker ikke som det er så mange som har det eller evt. ønsker å kvitte seg med det. Bestilte også det pakketilbudet på epl7 med 45/1.8 med noe stasj til. Jeg er i grunnen kun interessert i objektivet, så tenkte å legge ut resten på finn/foto.no. Det burde jo resultere i et rimelig objektiv i så fall :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe Olympus OM-D E-M10 Mark II eller Panasonic GX80.
Om dere ikke hadde hatt noe kamerautstyr fra før av, hvilket kamera ville dere valgt? 
 
Jeg har hatt og brukt en OM-D E-M10 Mark II tidligere, og jeg likte den veldig godt. Det ble dessverre til den gangen at jeg returnerte kameraet (egentlig hadde jeg ikke råd :p). Har også prøvd en Sony a6000 tidligere, men det kameraet likte jeg ikke. GX80 har jeg ikke prøvd selv, og jeg har sjekket med forhandlerne her i nærheten, men ingen av dem har kameraet på display. 
 
Olympusen er hakket billigere (og med cashback, merkbart billigere) enn kameraet fra Panasonic. Prisforskjellen kunne jeg eventuelt brukt på et annet objektiv. Jeg er i alle fall interessert i å skaffe meg 20mm f/1.7-objektivet fra Panasonic. 

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe Olympus OM-D E-M10 Mark II eller Panasonic GX80.

 

Panasonic er bedre hvis du er interessert i video. Hvis ikke synes jeg de på mange måter er i samme klasse, men designet er jo ganske forskjellig så det spørs litt på hva du foretrekker. Jeg ville valgt GX80 av de to (har Olympus E-M1 så jeg er ikke negativ til Olympus). Så du ikke likte a6000, men venner du deg til Sony så er a6300/a6500 flotte kameraer. Det blir imidlertid litt annen prisklasse, i hvert fall for a6500.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det var det i en periode når "pro" kompaktkamera hadde 1/1,7" sensor og mFT-kameraer generelt kostet 3000-9000 kr. Det ser ut som japanerne prøver å ta igjen det tapte salget (#enheter) med økt pris per enhet. Noe som forsåvidt også gjelder både Nikon og Canon

(D500 vs D300s, D5 vs D3, 7D markII vs 40D. Inflasjon og valuta forklarer bare en brøkdel av stigningen)

Lenke til kommentar

Det var det i en periode når "pro" kompaktkamera hadde 1/1,7" sensor og mFT-kameraer generelt kostet 3000-9000 kr. Det ser ut som japanerne prøver å ta igjen det tapte salget (#enheter) med økt pris per enhet. Noe som forsåvidt også gjelder både Nikon og Canon

(D500 vs D300s, D5 vs D3, 7D markII vs 40D. Inflasjon og valuta forklarer bare en brøkdel av stigningen)

 

Det er jo ca 3000-9000 de "generelle kameraene" ligger på også i dag vil jeg si. Men er enig i vurderingen av generelt virker det til å være et skift mot dyrere, og færre, produkter.

 

AtW

Lenke til kommentar

veeel.... når en ser på specs, så er det fortsatt ikke helt ille... test av fokussystemer etc er selvsagt intressant.., og hvis det er awesome, er det absolutt forsvarlig synes jeg. .., men kommer selvsagt an på behov og bruk.

 

Jeg synes jo prisen er ille, men sammenlignet med D500 som vel er det mest sammenlignbare kameraet så er det ikke direkte overraskende. Jeg synes en pris nærmere 7DII hadde vært mer "riktig", men Olympus vil vel tyne ut mest mulig penger av de som bare må ha kameraet med en gang. De er ikke alene om den strategien...

 

Når det gjelder pris vs sensorstørrelse så er jeg av de som synes man ikke skal legge alt for mye vekt på det. Miniatyrisering koster også, men når det er sagt så utgjør sensoren en god del av produksjonskostnadene, og større andel desto større den er så en viss sammenheng til totalpris er rimelig (for ellers likeverdige kameraer).  

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...