Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

En forhandler jeg kjenner får inn 1 stk Olympus M.Zuiko PRO 300mm f.4 som kan selge med 3000,- avslag skulle noen være interessert.

Fristende, men jeg har snopt litt mye i det siste og må vente en stund. Dessuten er jeg egentlig litt usikker på om jeg heller vil ha Panasonic 100-400. Rimeligere og enda mer tele. Jeg liker meg dessuten best i lyset :-)

 

Det blir spennende å lese tester som sammenligner Olympus 300 mot Panasonic 100-400. Jeg tror for min del at Olympus er uaktuell pga. prisen og til dels vekt. Panasonic koster mindre og veier mindre, hvis det viser seg at den er god optisk så blir det fristende.

 

Det finnes allerede "test" på youtube. Bildene er minst like bra som Olympus 40-150 f2.8 pro ut fra det man ser der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag mistet jeg øyemuslingen på mitt Oly em5 mk2. Anbefaler folk med dette kameraet (samt em10 mk2) å gjøre følgende:

 

https://www.mu-43.com/threads/e-m5-eyepiece-problem-solved.43541/

 

Det er kjipt å måtte straffes med 100 kroner for dårlig design. Jeg har nesten mistet den mange ganger, men denne gangen var den helt borte.

Ja, det der en retard-design, har samme problemet på min mk1. Har mistet ett allerede. (dvs, har jo hatt det noen år, men allikevel)

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med E-M10 II. Den har fått gode anmeldelser, og jeg har som plan å selge min Canon 600D og hoppe over til speilløst i løpet av våren. Har prøvd den hos Scandinavian Photo en gang Olympus hadde stand, og den føltes bra der og da.

 

(Vurderer også Fujis X-ES/X-E2s men stabilisatoren i Olympus frister, samt at den er bedre på video)

Jeg har ikke forsøkt den nye, men har hatt den forrige EM-10. Det var den modellen som virkelig fikk meg til å legge speilrefleksen på hylla.

Her en fin test med bilder:

http://robinwong.blogspot.no/2015/08/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-review.html

 

Som du set kan det produsere fantastiske bilder :-)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 

 

 

En forhandler jeg kjenner får inn 1 stk Olympus M.Zuiko PRO 300mm f.4 som kan selge med 3000,- avslag skulle noen være interessert.

Fristende, men jeg har snopt litt mye i det siste og må vente en stund. Dessuten er jeg egentlig litt usikker på om jeg heller vil ha Panasonic 100-400. Rimeligere og enda mer tele. Jeg liker meg dessuten best i lyset :-)

 

Det blir spennende å lese tester som sammenligner Olympus 300 mot Panasonic 100-400. Jeg tror for min del at Olympus er uaktuell pga. prisen og til dels vekt. Panasonic koster mindre og veier mindre, hvis det viser seg at den er god optisk så blir det fristende.

 

Det finnes allerede "test" på youtube. Bildene er minst like bra som Olympus 40-150 f2.8 pro ut fra det man ser der.

 

Jeg er interessert i en test som sammenligner de to objektivene optisk. Men en slik test tar det nok flere måneder før vi får se. Panasonic har kun lagd noen få pre production modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i en test som sammenligner de to objektivene optisk. Men en slik test tar det nok flere måneder før vi får se. Panasonic har kun lagd noen få pre production modeller. 

 

Det blir interessant å se når testene kommer. Vil tro at veldig mange vil gjøre nettopp den sammenligningen. Hvis Panasonic-linsen kan matche Olympusen på 300mm vil det være katatstrofe for Olympus. Kan ikke tenke meg det vil skje, og 300 + TC  bør også være bedre enn Panasonic på 400mm, men til 17000 bør 100-400 også være rimelig bra. 

Lenke til kommentar

Her er bilder tatt med Panaleica 100-400mm, klikk link videre for å se flere bilder enn de to første:

 

http://naturalexposures.com/lumix-diaries-leica-100-400mm-samples/

For min del kan nok denne være mer interessant siden jeg ikke har behov for en veldig rask tele. Fotograferer sjelden flygende fugl, og min 75-300mm f4-6,7 fungerer egentlig veldig bra.

Men enda mer tele og skarphet vil jeg gjerne ha. Dessuten er nye 300mmf4.0 litt i dyreste laget for meg. Men ringer de fra Hamar kan det bli en med telekonverter :-)

Lenke til kommentar

Det som kan være verdt å tenke på er at Wong har tatt bilder med Olympus 300mm i et Zoo og det kan man vel si er kontrollerte omgivelser der man kan ta seg tid til å få de bildene man ønsker, Cox har vært i et naturreservat i Kenya med Panaleica 100-400mm og har garantert ikke hatt samme muligheter man kan få når man er i et Zoo.

Det kommer forhåpentligvis sammenligninger senere der man har tatt bilder med begge objektivene på samme sted og tid. Da kan man få et ordentlig inntrykk i optisk forskjell mellom de to objektivene.

Lenke til kommentar

Da kan man få et ordentlig inntrykk i optisk forskjell mellom de to objektivene.

 

Enig, to gode fotografer som tar flotte bilder med hvert sitt objektiv på forskjellige steder sier egentlig lite om optisk kvalitet i forhold til hverandre. Blir interessant å se side ved side bilder, og sammenligninger med andre tilsvarende objektiv.

Lenke til kommentar

Lenge siden det har vært noe aktivitet fra meg på forumet, men lurer på om noen her har peiling på hvordan prisene ligger på brukt 4/3 utstyr? Jeg vurderer bytte til fullformat da behovet og livssituasjon har endret seg.

Det gjelder:

-Olympus OM-D E5 (Godt brukt og med kosmetiske skavanker etter et uhell på isen...)

-Batterigrep fra Olympus til overnevnte kamera

-Leica 25mm f1,4

-Olympus 45mm f1,8

-Panasonic 14mm f2,4

-Olympus kit objektiv 12-50mm f3,5-6,5

Lenke til kommentar

Lenge siden det har vært noe aktivitet fra meg på forumet, men lurer på om noen her har peiling på hvordan prisene ligger på brukt 4/3 utstyr? Jeg vurderer bytte til fullformat da behovet og livssituasjon har endret seg.

Det gjelder:

-Olympus OM-D E5 (Godt brukt og med kosmetiske skavanker etter et uhell på isen...)

-Batterigrep fra Olympus til overnevnte kamera

-Leica 25mm f1,4

-Olympus 45mm f1,8

-Panasonic 14mm f2,4

-Olympus kit objektiv 12-50mm f3,5-6,5

Se f.eks. her, eller sjekk stå på bruktmarkedet på foto.no.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...