Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor får dere så mye som 10% cashback? Og i tillegg uten månedsbegrensing så det ikke blir så mye som 900?

 

AtW

 

Brukte XY Visa, de ga 10% cashback på alt kjøp betalt med kredittkortet, dvs kr 909,-. Koster ikke butikken noe, kortselskapet vil ha kredittbruk. Tilsvarende ordning som f.eks. DnB Mastercard har gjort på XXL av og til. Jeg betaler inn saldo til neste forfall, så meg blir de ikke rik på.

Lenke til kommentar

 

Hvor får dere så mye som 10% cashback? Og i tillegg uten månedsbegrensing så det ikke blir så mye som 900?

 

AtW

 

Brukte XY Visa, de ga 10% cashback på alt kjøp betalt med kredittkortet, dvs kr 909,-. Koster ikke butikken noe, kortselskapet vil ha kredittbruk. Tilsvarende ordning som f.eks. DnB Mastercard har gjort på XXL av og til. Jeg betaler inn saldo til neste forfall, så meg blir de ikke rik på.

 

 

Står 5% på hjemmesiden? Maks 500 i måneden?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvor får dere så mye som 10% cashback? Og i tillegg uten månedsbegrensing så det ikke blir så mye som 900?

 

AtW

 

Brukte XY Visa, de ga 10% cashback på alt kjøp betalt med kredittkortet, dvs kr 909,-. Koster ikke butikken noe, kortselskapet vil ha kredittbruk. Tilsvarende ordning som f.eks. DnB Mastercard har gjort på XXL av og til. Jeg betaler inn saldo til neste forfall, så meg blir de ikke rik på.

 

 

Står 5% på hjemmesiden? Maks 500 i måneden?

 

AtW

 

 

Du ser på deres hjemmeside er en generell kampanje de har i desember på 5%. Bra deal det også. Jeg fikk sms fra YX Visa hvor det sto jeg får 10% på alle kjøp på Black Friday. Jeg måtte svare på sms'en at jeg ville benytte meg av tilbudet. Var sikkert flere kortselskap som gjorde liknende BF stunt. Skjønner du er skeptisk, men det er fakta :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor får dere så mye som 10% cashback? Og i tillegg uten månedsbegrensing så det ikke blir så mye som 900?

 

AtW

 

Brukte XY Visa, de ga 10% cashback på alt kjøp betalt med kredittkortet, dvs kr 909,-. Koster ikke butikken noe, kortselskapet vil ha kredittbruk. Tilsvarende ordning som f.eks. DnB Mastercard har gjort på XXL av og til. Jeg betaler inn saldo til neste forfall, så meg blir de ikke rik på.

 

 

Står 5% på hjemmesiden? Maks 500 i måneden?

 

AtW

 

 

Du ser på deres hjemmeside er en generell kampanje de har i desember på 5%. Bra deal det også. Jeg fikk sms fra YX Visa hvor det sto jeg får 10% på alle kjøp på Black Friday. Jeg måtte svare på sms'en at jeg ville benytte meg av tilbudet. Var sikkert flere kortselskap som gjorde liknende BF stunt. Skjønner du er skeptisk, men det er fakta :)

 

 

Jeg er ikke skeptisk, jeg lurte bare på hva det var, det er sjelden man får den type rabatter, og jeg har endel slike rabattkort :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har noen gjort erfaringer med firmware 4.0 for E-M1? Jeg har lagt den inn, men jeg fotograferer lite på denne tiden av året så jeg har ikke fått testet ut enda. Manual for 4.0 finnes på engelsk og den har jeg lastet ned, vet noen om den har dukket opp på norsk?

 

Jeg har lastet ned og installert, men ikke rukket å teste noe særlig. Eneste nye funksjon jeg har brukt er lydløs (dvs elektronisk lukkker) og det er en mulighet jeg synes er veldig nyttig, for eksempel i kirker. Men merk at motivet må være i ro.

 

Ellers hadde Imaging Resources nettopp en artikkel om Focus Bracketing/Stacking. Det er en funkjson jeg har ventet på, men ikke fått prøvd ennå.

http://www.imaging-resource.com/news/2015/12/05/rejoice-om-d-e-m1-shooters-for-focus-stacking-is-here-via-new-firmware-v4.0

 

Om oppdatert brukerveiledning kommer på norsk vet jeg ikke, men kapittelet i slutten av den engelske om de ny funksjonene var ikke overveldende detaljert så jeg vet ikke om det er så mye å hente der.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er litt nysgjerrig på Timelapse, og har Olympus EM-5 MkII og GoPro 4 Silver.

 

Slik jeg har forstått det så kan EM-5 MkII automatisk lage Timelapse i 4K men avspilles med 10 bps.

 

Slik jeg har forstått det så kan Gopro 4 Silver automatisk lage Timelapse i FHD og avspilles med 30 bps.

 

Jeg vil da tenke at Olympus filmen vil bli litt hakkete hvis den avspilles i 10 bps, og Gopro "kun" i full HD.

 

Jeg antar at det beste ville være 24/25 bps i 4K.

 

Nå har jeg LRtimelapse programvare som kan lage opp til 8K men satt sammen på gamle måten der flere bilder blir tatt i intervall og satt sammen i programmet.

 

Har noen erfaringer om jeg har misforstått og hva dere tror ville vært best?

 

Så lurer jeg litt på dette med batteri kapasitet. Vet dere om man kan koble en powerpack direkte til EM-5 MkII slik at kameraet bruker strøm fra denne powerpacken på et vis. Eller er man avhengig av batterigrep og det man kan få fra to batterier?

 

Håper noen har tips til dette :-)

 

Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerrig på Timelapse, og har Olympus EM-5 MkII og GoPro 4 Silver.

 

Slik jeg har forstått det så kan EM-5 MkII automatisk lage Timelapse i 4K men avspilles med 10 bps.

 

Slik jeg har forstått det så kan Gopro 4 Silver automatisk lage Timelapse i FHD og avspilles med 30 bps.

 

Jeg vil da tenke at Olympus filmen vil bli litt hakkete hvis den avspilles i 10 bps, og Gopro "kun" i full HD.

 

Jeg antar at det beste ville være 24/25 bps i 4K.

 

Nå har jeg LRtimelapse programvare som kan lage opp til 8K men satt sammen på gamle måten der flere bilder blir tatt i intervall og satt sammen i programmet.

 

Har noen erfaringer om jeg har misforstått og hva dere tror ville vært best?

 

Så lurer jeg litt på dette med batteri kapasitet. Vet dere om man kan koble en powerpack direkte til EM-5 MkII slik at kameraet bruker strøm fra denne powerpacken på et vis. Eller er man avhengig av batterigrep og det man kan få fra to batterier?

 

Håper noen har tips til dette :-)

Jeg er ikke noen superekspert enda, men drister meg nå likevel til å svare da jeg har omtrent et halvår med erfaring nå.

 

Jeg bruker bare den genererte filmen som en pekepinn på hvordan det blir. Det går an å spille den av raskere med VLC (kanskje også på kameraet). Så bruker jeg lightroom til å eksportere de justerte bildene til JPG. Bruker deretter VirtualDub til å sette sammen bildene til en film. Man velger selv hvor fort man vil spille av, men jeg velger 24 bilder i sekundet.

 

Her er det jeg har laget hittil: Link

 

8k er vel umulig med dette kameraet?

 

Jeg har aldri hatt bruk for mer strøm enn ett batteri. Jeg har batterigrep også, men har som sagt aldri hatt bruk for det. Tror ett batteri duger til 2000 bilder tatt fort etter hverandre (1 sek) eller 3 timer over tid med alt av batterisparetiltak. Det dobbelte altså med to batteri. Skal man ta bilde av et døgn, så kan man jo uansett ikke ta så mange bilder, så tror ikke det blir problemer da heller?

Endret av DataFMT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er litt nysgjerrig på Timelapse, og har Olympus EM-5 MkII og GoPro 4 Silver.

 

Slik jeg har forstått det så kan EM-5 MkII automatisk lage Timelapse i 4K men avspilles med 10 bps.

 

Slik jeg har forstått det så kan Gopro 4 Silver automatisk lage Timelapse i FHD og avspilles med 30 bps.

 

Jeg vil da tenke at Olympus filmen vil bli litt hakkete hvis den avspilles i 10 bps, og Gopro "kun" i full HD.

 

Jeg antar at det beste ville være 24/25 bps i 4K.

 

Nå har jeg LRtimelapse programvare som kan lage opp til 8K men satt sammen på gamle måten der flere bilder blir tatt i intervall og satt sammen i programmet.

 

Har noen erfaringer om jeg har misforstått og hva dere tror ville vært best?

 

Så lurer jeg litt på dette med batteri kapasitet. Vet dere om man kan koble en powerpack direkte til EM-5 MkII slik at kameraet bruker strøm fra denne powerpacken på et vis. Eller er man avhengig av batterigrep og det man kan få fra to batterier?

 

Håper noen har tips til dette :-)

 

Jeg er ikke noen superekspert enda, men drister meg nå likevel til å svare da jeg har omtrent et halvår med erfaring nå.

 

Jeg bruker bare den genererte filmen som en pekepinn på hvordan det blir. Det går an å spille den av raskere med VLC (kanskje også på kameraet). Så bruker jeg lightroom til å eksportere de justerte bildene til JPG. Bruker deretter VirtualDub til å sette sammen bildene til en film. Man velger selv hvor fort man vil spille av, men jeg velger 24 bilder i sekundet.

 

Her er det jeg har laget hittil: Link

 

8k er vel umulig med dette kameraet?

 

Jeg har aldri hatt bruk for mer strøm enn ett batteri. Jeg har batterigrep også, men har som sagt aldri hatt bruk for det. Tror ett batteri duger til 2000 bilder tatt fort etter hverandre (1 sek) eller 3 timer over tid med alt av batterisparetiltak. Det dobbelte altså med to batteri. Skal man ta bilde av et døgn, så kan man jo uansett ikke ta så mange bilder, så tror ikke det blir problemer da heller?

Tusen takk for veldig gode tips som hjelper godt på.

 

Ja 4K er vel ca 8Mp og 8K blir vel mer enn kameraets 16Mp?

 

Veldig flott timelaps eksempel du viste der, akkurat den flyten og farten i skyene jeg tenkte på? Husker du hvilken intervall du brukte akkurat der?

 

Flott at det er mulig å sette sammen filmen til annen hastighet enn de 10bps som kameraet har som default, og at man kan gjøre om den ferdige 4K filmen fra kameraet slik man ønsker selv. Jeg trodde man da måtte gjøre det på gamle måten med intervallometer osv

 

Glimrende med batteri erfaringen din, da holder det i allefall med batterigrepet.

Lenke til kommentar

10 bps kan fungere hvis ting beveger seg veldig langsomt i timelapsen, er det raskere bevegelser vil det (som på vanlig video) se rykkete ut.

 

Du kan få til 8K ved å bruke høyoppløsningsmodus, men vet ikke om det lar seg kombinere med intervaltimer/timelapse-funksjon. Uansett, for video (timelapse) er oppløsning normalt ikke like viktig som for stillbilder og 4K bør holde lenge. Selv når 8K kommer vil nok 4K med høy kvalitet skalere bra til 8K for normal betraktningsavstand.

 

Nesten alle kameraer har mulighet for batterieliminator (220V). Virker merkelig om E-M5 II ikke skulle ha det. Har du først det er det alltid mulig å ha en likestrøms powerpack og bruke en omformer til 220V AC hvis du ikke har tilgang til 220V direkte. Men som DataFMT skriver kommer du ganske langt selv med kun ett batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 bps kan fungere hvis ting beveger seg veldig langsomt i timelapsen, er det raskere bevegelser vil det (som på vanlig video) se rykkete ut.

 

Du kan få til 8K ved å bruke høyoppløsningsmodus, men vet ikke om det lar seg kombinere med intervaltimer/timelapse-funksjon. Uansett, for video (timelapse) er oppløsning normalt ikke like viktig som for stillbilder og 4K bør holde lenge. Selv når 8K kommer vil nok 4K med høy kvalitet skalere bra til 8K for normal betraktningsavstand.

 

Nesten alle kameraer har mulighet for batterieliminator (220V). Virker merkelig om E-M5 II ikke skulle ha det. Har du først det er det alltid mulig å ha en likestrøms powerpack og bruke en omformer til 220V AC hvis du ikke har tilgang til 220V direkte. Men som DataFMT skriver kommer du ganske langt selv med kun ett batteri.

Takk.

Ja jeg er ikke så opptatt av mulighet for 8K, det var bare at programvaren kunne sette sammen filmer opp til 8K. Jeg er enig i at 4K holder i massevis

Jeg vet at batterigrepet kan tilkobles omformeren på 220V direkte. Men jeg tenker å slippe å ta med omformer, powerpack, og trafo. Blir litt styr når man velger MFT for vekt og volum Jeg tenkte mer på den muligheten som Gopro kameraet har. Der kan man visst koble powerpacken rett i kameraet via USB kabel. Anyway ser det ut til at i allefall to batterier skal holde. Regner med at kameraet skifter fra batteri i kamera til batteri i grepet når det ene går tomt. Har ikke kjøpt grep enda men har to batterier.

Lenke til kommentar

 

10 bps kan fungere hvis ting beveger seg veldig langsomt i timelapsen, er det raskere bevegelser vil det (som på vanlig video) se rykkete ut.

 

Du kan få til 8K ved å bruke høyoppløsningsmodus, men vet ikke om det lar seg kombinere med intervaltimer/timelapse-funksjon. Uansett, for video (timelapse) er oppløsning normalt ikke like viktig som for stillbilder og 4K bør holde lenge. Selv når 8K kommer vil nok 4K med høy kvalitet skalere bra til 8K for normal betraktningsavstand.

 

Nesten alle kameraer har mulighet for batterieliminator (220V). Virker merkelig om E-M5 II ikke skulle ha det. Har du først det er det alltid mulig å ha en likestrøms powerpack og bruke en omformer til 220V AC hvis du ikke har tilgang til 220V direkte. Men som DataFMT skriver kommer du ganske langt selv med kun ett batteri.

Takk.

Ja jeg er ikke så opptatt av mulighet for 8K, det var bare at programvaren kunne sette sammen filmer opp til 8K. Jeg er enig i at 4K holder i massevis

Jeg vet at batterigrepet kan tilkobles omformeren på 220V direkte. Men jeg tenker å slippe å ta med omformer, powerpack, og trafo. Blir litt styr når man velger MFT for vekt og volum Jeg tenkte mer på den muligheten som Gopro kameraet har. Der kan man visst koble powerpacken rett i kameraet via USB kabel. Anyway ser det ut til at i allefall to batterier skal holde. Regner med at kameraet skifter fra batteri i kamera til batteri i grepet når det ene går tomt. Har ikke kjøpt grep enda men har to batterier.

 

Jeg skal svare på den andre posten etter hvert, siden den tar litt mer tid å skrive.

 

Her vil jeg bare si at 8k er en litt nerdestandard da 4k nesten er for bra for de TV-størrelsene vi i dag har i stua. Faktisk rekker FullHD langt og lengre enn langt. Men det er nå min mening :)

 

Jeg har ikke sett noe til en batteripakke som kan kobles direkte til batterigrepet, men minuset er vel at kameraet ikke lengre er vanntett med luken åpen, og dette er litt kjedelig med tanke på timelapse ;)

 

Man kan velge hvilket batteri man vil bruke av først, slik at man bruker opp batteriet i grepet først. Jeg tipper at om man bytter batteriet i grepet underveis, så vil den bruke det nye batteriet, men dette har jeg aldri testet. Problemet er at om man får kamerashake, eller at kameraet flytter seg litt, så ødelegger man timelapsesekvensen. Jeg synes det er et større problem at man bare kan ta 999 bilder av gangen enn at det er for lite strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg glemte å nevnte at jeg synes høyoppløstmodus fungerer dårlig for landskap. I timelapse vil man jo at ting skal bevege seg, som vann og skyer. Det skal ikke rare bevegelsen til for at bildene får feil i høyoppløstmodus. Man ser det kanskje ikke før man pixel-peeper, men man får bra nok resultat for 4k med vanlige bilder (de blir kanskje skarpere med høyoppløst nedskalert til 4k).

 

Og husk nå å bruk elektronisk lukker ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er litt nysgjerrig på Timelapse, og har Olympus EM-5 MkII og GoPro 4 Silver.

 

Slik jeg har forstått det så kan EM-5 MkII automatisk lage Timelapse i 4K men avspilles med 10 bps.

 

Slik jeg har forstått det så kan Gopro 4 Silver automatisk lage Timelapse i FHD og avspilles med 30 bps.

 

Jeg vil da tenke at Olympus filmen vil bli litt hakkete hvis den avspilles i 10 bps, og Gopro "kun" i full HD.

 

Jeg antar at det beste ville være 24/25 bps i 4K.

 

Nå har jeg LRtimelapse programvare som kan lage opp til 8K men satt sammen på gamle måten der flere bilder blir tatt i intervall og satt sammen i programmet.

 

Har noen erfaringer om jeg har misforstått og hva dere tror ville vært best?

 

Så lurer jeg litt på dette med batteri kapasitet. Vet dere om man kan koble en powerpack direkte til EM-5 MkII slik at kameraet bruker strøm fra denne powerpacken på et vis. Eller er man avhengig av batterigrep og det man kan få fra to batterier?

 

Håper noen har tips til dette :-)

Jeg er ikke noen superekspert enda, men drister meg nå likevel til å svare da jeg har omtrent et halvår med erfaring nå.

 

Jeg bruker bare den genererte filmen som en pekepinn på hvordan det blir. Det går an å spille den av raskere med VLC (kanskje også på kameraet). Så bruker jeg lightroom til å eksportere de justerte bildene til JPG. Bruker deretter VirtualDub til å sette sammen bildene til en film. Man velger selv hvor fort man vil spille av, men jeg velger 24 bilder i sekundet.

 

Her er det jeg har laget hittil:

 

8k er vel umulig med dette kameraet?

 

Jeg har aldri hatt bruk for mer strøm enn ett batteri. Jeg har batterigrep også, men har som sagt aldri hatt bruk for det. Tror ett batteri duger til 2000 bilder tatt fort etter hverandre (1 sek) eller 3 timer over tid med alt av batterisparetiltak. Det dobbelte altså med to batteri. Skal man ta bilde av et døgn, så kan man jo uansett ikke ta så mange bilder, så tror ikke det blir problemer da heller?

Tusen takk for veldig gode tips som hjelper godt på.

 

Ja 4K er vel ca 8Mp og 8K blir vel mer enn kameraets 16Mp?

 

Veldig flott timelaps eksempel du viste der, akkurat den flyten og farten i skyene jeg tenkte på? Husker du hvilken intervall du brukte akkurat der?

 

Flott at det er mulig å sette sammen filmen til annen hastighet enn de 10bps som kameraet har som default, og at man kan gjøre om den ferdige 4K filmen fra kameraet slik man ønsker selv. Jeg trodde man da måtte gjøre det på gamle måten med intervallometer osv

 

Glimrende med batteri erfaringen din, da holder det i allefall med batterigrepet.

 

 

Før brukte jeg Timelapse calculator på android for å finne de korrekte innstillingene på kamera, men etter den nye FW kom så kommer den informasjonen på kamera. En generell pekepinn, gitt at avspillingshastighet er 24 bilder i sekundet, er vel 1 til 3 sekunder intervall for skyer, og ca 8 sekunder for solbevegelse. Man må nesten eksperimetere litt. Det er jo det som er morsomt.

 

Jeg skrev tidligere en kort oppskrift til hvordan man lager video av bilder med VirtualDub. Det passer kanskje å gjennta den her.

 

Du trenger VirtualDub for 64-bit og h264 codec.

https://www.google.c...=utf-8&oe=utf-8

 

En enkel oppskrift:

Bildefilene må ligge i samme katalog og hete det samme med stigende nummerering. Windows kan bulk-rename filer. Da merker man alle filene og rename den første.

 

Inne på VirtualDub velger man "Fil -> Open Video File..." Velg den første bildefilen i timelapsen.

 

På Video-fanen velger man først "Frame Rate". Jeg pleier å sette denne til 24.

 

På Video-fanen velger du så "Compression...". Der skal du nå finne x264vfw. Velg den og trykk "Configure". Dermed får du opp instillingene til codec'en. Obs: Skal du laste opp til youtube er det viktig at filmen er lossless, ellers risikerer du elendig kvalitet. Velg derfor "Single pass - lossless" på rate control. På preset har jeg "veryslow". Filmen som blir generert er så svær at maskinen ikke greier å spille den av. Den er kun egnet for videodelingssider.

 

Trykk til slutt "File -> Save As AVI...".

 

Skal du ha en timelapse-video du kan spille av lokalt velger du først "Multipass - 1st pass" på rate control. Velg en hensiktsmessig bit rate. Jeg pleier å sette til 4000 kbit/s på 4k (h265 kan klare halvparten med samme kvalitet). Lagre filmen. Det den nå gjør er å lagre en liten logg over hele filmen hvor den registrerer bevegelse. Det vil den bruke mer båndbredde for å beholde kvalitet. Etter at den er ferdig går du inn igjen i instillingene til codec og velger "Multipass - Nth pass". Lagre vidoen igjen, med samme navn som sist. Nå har du en video som er spillbar. Du kan selvsagt også legge til lyd/musikk, men anbefaler det kun til privat bruk om du ikke kjenner noen artister som vil stille opp, eller du kan bruke gratismusikk fra youtube. Husk bare å sett deg inn i avtalene.

 

Da tror jeg at jeg har besvart alt?

Lenke til kommentar

Takk igjen for meget utfyllende svar, her får man alltid svar på det man lurer på :-)

 

Vitual Dub programmet virker interessant, men jeg vil forsøke LRTimelaps programmet som jeg kjøpte for 1000,-.....typisk meg å kjøpe alt jeg kanskje ikke trenger :-) Programmet skal visst være veldig bra.

 

Det som var veldig interessant var at jeg kunne bruke den innebyggete funksjonen i EM-5 MkII (nyeste firmware) for en ferdig 4K Timelaps. Men likevel få muligheten til å gjøre slike forandringer som man kunne på gamle måten, med intervallometer og enkle bilder i intervall. At jeg kan endre hastigheten på filmen i ettertid var supert.

 

Ellers kommer jeg nok til å satse på et batterigrep uansett og hvis jeg da kan få bort i mot 999 bilder ganger 2, så skal det holde i massevis. 999 holder kanskje det også :-)

 

Tenkte å kjøpe en slik motorisert slider også, synes det ser utrolig tøft ut når kameraet beveger seg en meter i løpet av time lapsen.

Endret av Hårek
Sitatidioti
Lenke til kommentar

LRTimelaps er ikke bortkastet, spesesielt om du vil ta "Holy grail"-timelapser. Du kan vel også gjøre det som jeg gjør med VirtualDub.

 

Som sagt så ville jeg ikke ha hengt meg sånn opp i den ferdiggenerte 4k filmen til Olympus. Den er uansett ikke bra nok for distribusjon. Alle raw-bilene må innom lightroom eller lignende for justeringer, for så å bli eksportert til jpg. Derfra til noe som setter disse sammen til film.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt underskudd på søvn, men når våkner til en fantastisk nyhet så gir man vel bare beng...

Ikke gir nyheten rikdom, ikke gir den berømmelse, men iallefall en bekreftelse på at man ikke er helt på jordet bak kameraet.

I Januar utgaven (løve på framsiden) av Olympus UK sitt Olympus Magazine har jeg fått med ett bilde av flotte Heidi Ariélle Nestaker.

Det elektroniske Olympus Magazine kommer ut en gang i måneden, og kun 8 bilder plukket ut fra bidrag fra hele verden kommer med.

http://www.olympusmag.co.uk/magazine.html

I dag blir det milkshake tenk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Noen som vet noe om når GH5 skal bli annonsert?

 

Er så lei av sensoren i GH3/GH4.

 

ISO-ytelsen er så dårlig at jeg sjelden blir fornøyd med kveldsbilder, da må jeg i så fall bruke min SLR Magic 25mm T0.95 og det er ikke alltid brennvidden eller manuell fokus passer.

 

GH5 skal visstnok ha en utrolig god ISO-ytelse der det nesten ikke er forskjell på 800 og 12800 samt DR på 15-16 stops.

Men finner ikke noe nytt om den, bare gamle lekkasjer fra i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...