Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kamera, og kikker mest på Olympus. I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg E-M10 II,men ser bruktmarkedet priser forrige versjon og også E-M5 tilsynelatende greit.

 

For en som er vant til Sony NEX5N og i utgangspunktet er fornøyd, men vil bytte fordi dama ønsker søker og jeg bare har lyst på nytt kamera... Kan det være en idé å spare litt penger på f.eks E-M5 for 2-3000 (uten objektiv)? Er det merkbar forskjell på bruken og kvalitet? Skal og sies at værtetting også frister,men forstått det slik at værtette MFT objektiv er dyre....(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe kamera, og kikker mest på Olympus. I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg E-M10 II,men ser bruktmarkedet priser forrige versjon og også E-M5 tilsynelatende greit.

 

For en som er vant til Sony NEX5N og i utgangspunktet er fornøyd, men vil bytte fordi dama ønsker søker og jeg bare har lyst på nytt kamera... Kan det være en idé å spare litt penger på f.eks E-M5 for 2-3000 (uten objektiv)? Er det merkbar forskjell på bruken og kvalitet? Skal og sies at værtetting også frister,men forstått det slik at værtette MFT objektiv er dyre....(?)

Dyrt er relativt, E-M5 ble solgt med 12-50mm som er værtettet, ett rimelig merkelig objektiv som er rimelig langt, lyssvakt, har ett av bedre makro funksjonene til å ikke være dedikert makro objekitv og motorisert zoom for video.

Lenke til kommentar

Olympus-kameraene er helt sikkert mye Sony-hardware, men med skikkelig firmware. Men greit å slippe å lære seg noe nytt hvis man ikke vil det.

 

Det eneste som som er kjent som kommer fra Sony er sensorene og nå leverer vel Sony snart til det som kan krype og gå av kameraprodusenter.

 

Derimot så samarbeider de på utstyr for medisinsk bruk, som er det Olympus er store på.

 

Det eneste som som er kjent som kommer fra Sony er sensorene og nå leverer vel Sony snart til det som kan krype og gå av kameraprodusenter.

Lenke til kommentar

 

Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary, kan jo bli en spennende sak å prøve...

http://www.43rumors.com/new-sigma-30mm-f1-4-dc-dn-contemporary-lens-for-micro-four-thirds-announced/

 

Jeg synes den virker veldig uinteressant når jeg allerede har Panasonic/Leica 25mm 1.4. Men blir den vesentlig billigere enn denne så kanskje den finner et marked.

 

Jepp, hadde det vært en 17mm f1.4. Vi har allerede 45mm f1.8, 60mm f2.8, og 25mm f1.4 + 1.8.

 

Når man ser hvor lite som skiller Panasonic 25mm f1,4 og Olympus 25mm f1.8 in real life så er det faktisk lite og hente mellom f1,4 og f1,8. Sjekk bare Mr. Wong sin fine sammenligning av 25mm objektivene.

 

Når det er sagt synes jeg det er knall i padden at Sigma gir ut MFT objektiver, vil ha mer av det :-)

Lenke til kommentar

Spesifikasjonsmessig er det nok Panasonic 25mm f/1,4 til 5000 kr som er nærmest den nye Sigmaen. Hvis den optiske ytelsen er sammenlignbar så bør Sigmaen til ca halve prisen (339$ MSRP vs 598$ hos B&H) gjøre ganske rent bord. Godt med hardere konkurranse!

 

Bringisen: Det er liten forskjell på f/1,8 og f/2,4 også, og liten forskjell på 2x crop og 2,7x crop og liten forskjell på f/2,4 og f/3,5 og liten forskjell på 1" sensor og 2/3" sensor osv.. Sånn kan du fortsette til du konkluderer med at telefonkameraet er helt ok. Poenget er at du prater ned forskjellene uten å se det i kontekst med størrelse, pris og kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bringisen: Det er liten forskjell på f/1,8 og f/2,4 også, og liten forskjell på 2x crop og 2,7x crop og liten forskjell på f/2,4 og f/3,5 og liten forskjell på 1" sensor og 2/3" sensor osv.. Sånn kan du fortsette til du konkluderer med at telefonkameraet er helt ok. Poenget er at du prater ned forskjellene uten å se det i kontekst med størrelse, pris og kvalitet.

Med respekt å melde så synes jeg du drar meningen min litt langt, men det er jo lov :-)

 

Her er litt hva jeg mener, en interessant artikkel som er lettforståelig.

 

http://robinwong.blogspot.no/2014/02/olympus-mzuiko-25mm-f18-lens-review.html

Lenke til kommentar

Det eneste problemet med 30mm-en er brennvidden. 30mm blir hverken fugl eller fisk. Jeg har 17mm, 20mm, 25mm (4/3 fatning) og 30mm. Det er 17mm og 25mm som jeg trives best med ...

 

På APS-C som Sony A6300, så vil objektivet gi mer mening, synes jeg.

Det er litt slik jeg tenker også. Jeg venter i lengsel på en 17mm f1.2 eller noe slikt :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det virker som E-M5 Mk2 har hårfint bedre ISO-ytelse enn det PEN-F har.

 

Men tatt i betraktning de fire ekstra megapixlene, så er det jo ikke så værst.

Sammenligner du piksler for pikslel? Det riktige er å skalere ned Pen-F filene til 16Mpx og så sammenligne.

 

Nei, jeg ser bare på den sammenligningen på dpreview. Og jeg sitter ikke helt klistret opp i skjermen. I tillegg synes jeg fargene virker blassere.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser bare på den sammenligningen på dpreview. Og jeg sitter ikke helt klistret opp i skjermen. I tillegg synes jeg fargene virker blassere.

Akkurat det har jeg sluttet med. Jeg synes at dpreview har for stor variasjon i eksempelfilene sine til å si noe fornuftig. Det virker som om de ikke eksponerer likl mellom hver gang de tar bildene, og det er ikke alltid fokus sitter heller. Jeg tror de bruker Lightroom til å redigere filene og det virker også inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...