Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva er tilfellet da: Den nye sensoren er like bra som den gamle ved 16 MP, eller like bra ved pixel peep (m.a.o. bedre enn den gamle)? Er 16 MP-sensoren også en Sony-sensor?

Jeg vil tippe at den nye sensoren vil gi bedre resultat i praktisk bruk. Særlig når RAW konverterene har gått noen iterasjoner og fått mer erfaring med den nye brikken.

 

Det er Sony som lager 16Mpx brikken også.

Lenke til kommentar

 

Så hva er tilfellet da: Den nye sensoren er like bra som den gamle ved 16 MP, eller like bra ved pixel peep (m.a.o. bedre enn den gamle)? Er 16 MP-sensoren også en Sony-sensor?

Jeg vil tippe at den nye sensoren vil gi bedre resultat i praktisk bruk. Særlig når RAW konverterene har gått noen iterasjoner og fått mer erfaring med den nye brikken.

 

Det er Sony som lager 16Mpx brikken også.

 

 

Det får jeg virkelig håpe, ingenting er som sammenligninger under praktisk bruk. For det er jo det de fleste av oss driver med, praktisk bruk ved å ta bilder.

 

Jeg ha blitt "lurt" av testsammenligninger  og av "forståsegpåere" før. Etterpå viser det seg at den praktiske opplevelsen man selv gjør, er helt annerledes.

 

Selv om det ikke kan kalles en test, så liker jeg Mr.Wong sine erfaringer. Ja, han er Olympus ambassadør, men når det gjelder sammenligninger mellom Olympus utstyr er det greit. Bildene taler ofte for seg selv og sier ofte mer enn 1000 testrapporter.

Han mener at det er litt forskjell mellom den nye og den gamle brikken, men ikke så mye som han håpet på.

http://robinwong.blogspot.no/2016/02/olympus-pen-f-review-part-2.html

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 Panasonic will launch a new mirrorless camera with 6K recording within fiscal year 2016.

 

Interessant rykte. At det kommer en GH5 i løpet av et virker veldig sannsynlig. At GH5 får 6K er selvsagt mulig, men da må Panasonic ha en sensor på rundt 27MP og det er et relativt stort hopp fra dagens 20 megapiksler.

Lenke til kommentar

I slideshow-hakkende hastighet eller?

 

Hvilke bitrater snakker vi om med en sånn sak? (komprimert med tap selvsagt)

 

Uansett så kan det sikkert ha en fordel i form av stabilisering i etterbehandlingen ved hjelp av beskjæring til 4K. Riktignok ved en økning av crop-faktor fra 2 til 3.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 Det er mulig jeg har regnet feil , men trodde  at 18 Mpx tilsvarte ca 24 Mpx netto

 

4000 piksler horisontalt gir 3000 vertikalt på 4:3-format sensor. Skal du ha 6000 piksler horisontalt ganger du med 1.5 i begge retninger og får 6000x4500 eller rundt 27MP. Fordi 4:3 er såpass høyt i forhold til bredden blir det flere bortkastede piksler i videomodus enn f.eks på en 3:2-sensor som vil greie 6K med ca 24 MP (hvis det ikke er jeg som regner feil).

Lenke til kommentar

 Etter hva jeg har forstått tilsvarer 6K :  5568x3132 i 16:9 ratio ( ca 17,4 Mpx )

For tilpasse 4:3 sensoren må man gange med 1,33333 , som gir en sensor på ca 23,25 Mpx netto

 

4K, 6K og 8K finnes alle i flere varianter, gjerne rett under eller rett over 4000, 6000 og 8000. Har på ingen måte full oversikt så jeg valgte bare 6000 som en "middelverdi". Denne siden oppgir f.eks 6K til 6144 × 3160.

 

Edit: 4K er gjerne 3840 eller 4096 og ganger du det opp blir det 5760 eller 6144.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å ta timelapse med elektronisk lukker på E-M1, men det slår meg plutselig at det kanskje ikke er trikset hvis solen er med i motivet. Noen som har noen formening om det kan skade sensor osv.?

Ingen problemer så lenge du ikke bruker tele mot solen, eller peker kamera opp mot solen. Kameraet bruker elektronisk lukker hele resten av tiden uansett, så skulle det vært et problem, så kunne man aldri hatt med solen i motivet. MEN: vær forsiktig med overeksponering ved manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar

 

Jeg har tenkt litt på å ta timelapse med elektronisk lukker på E-M1, men det slår meg plutselig at det kanskje ikke er trikset hvis solen er med i motivet. Noen som har noen formening om det kan skade sensor osv.?

Ingen problemer så lenge du ikke bruker tele mot solen, eller peker kamera opp mot solen. Kameraet bruker elektronisk lukker hele resten av tiden uansett, så skulle det vært et problem, så kunne man aldri hatt med solen i motivet. MEN: vær forsiktig med overeksponering ved manuelle innstillinger.

 

Vanligvis står ikke kameraet på samme sted time etter time med helt åpen lukker, som er en ganske så stor forskjell på det å ta vanlige bilder. Hvis overeksponering med manuelle innstillinger er et problem, vil jo det være enda verre med elektronisk lukker siden den hele tiden får lys inn på sensoren uten den pausen du ville fått med en mekanisk lukker.

 

Fant denne: http://www.dpreview.com/forums/post/56461972 Ser også eksempler på nettet på skade på GoPro-kameraer som har tatt timelapse, og de bruker også elektronisk lukker. Å blende ned samt evt. slenge på et ND-filter for å redusere mengden lysenergi som treffer sensoren virker som kan være en fornuftig forholdsregel. Kan sikkert være greit å unngå å ta timelapse av solen generelt også.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har tenkt litt på å ta timelapse med elektronisk lukker på E-M1, men det slår meg plutselig at det kanskje ikke er trikset hvis solen er med i motivet. Noen som har noen formening om det kan skade sensor osv.?

Ingen problemer så lenge du ikke bruker tele mot solen, eller peker kamera opp mot solen. Kameraet bruker elektronisk lukker hele resten av tiden uansett, så skulle det vært et problem, så kunne man aldri hatt med solen i motivet. MEN: vær forsiktig med overeksponering ved manuelle innstillinger.

 

Vanligvis står ikke kameraet på samme sted time etter time med helt åpen lukker, som er en ganske så stor forskjell på det å ta vanlige bilder. Hvis overeksponering med manuelle innstillinger er et problem, vil jo det være enda verre med elektronisk lukker siden den hele tiden får lys inn på sensoren uten den pausen du ville fått med en mekanisk lukker.

 

Fant denne: http://www.dpreview.com/forums/post/56461972 Ser også eksempler på nettet på skade på GoPro-kameraer som har tatt timelapse, og de bruker også elektronisk lukker. Å blende ned samt evt. slenge på et ND-filter for å redusere mengden lysenergi som treffer sensoren virker som kan være en fornuftig forholdsregel. Kan sikkert være greit å unngå å ta timelapse av solen generelt også.

 

Virker jo litt skummelt når man ser på den linken. Jeg skal prøve å ikke være så bastant, men hvis man tar forholdsregler så mener jeg at det ikke skal være noe problem. Jeg lager en del timelapser (med elektronisk lukker), og har enda ikke opplevd problemer. Når sol er involvert, så bruker jeg gjerne et gradert ND-filter. Vet ikke helt hvor mye et vanlig ND-filter skal hjelpe, annet enn å lage lengre eksponeringer. Sensoren må få akkurat den samme mengden lys for å eksponere riktig. Mellom hvert bilde som tas, blender kamera ned blenderåpningen. Det er derfor man hører mekanisk lyd i kameraet selv om man bruker elektronisk lukker. En makanisk lukker vil også være åpen mellom hvert bilde som tas, så det hjelper ingenting.

 

En annen ting er å bruke mest mulig vidvinkel, og undereksponere et stopp. GoPro er jo ganske vidvinkel. Hvis man eksponerer omgivelsene korrekt, blir det jo veldig mye lys fra sola.

 

Jeg laget en holy grail timelapse fra sommersolverv i fjor. Ble ingen skader da. Sola er jo ikke så sterk når den ligger i horisonten som når den står høyere på himmelen.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor mye et vanlig ND-filter skal hjelpe, annet enn å lage lengre eksponeringer.

 

 

En annen måte å tenke på eksponering er som et mål på lysenergi. Det kreves en viss mengde lysenergi for at pikselene på sensoren skal registrere den. Derfor kan du ha samme eksponering ved f.eks. lukker 1/4000 som 1/400 hvis du justerer blenderen for å kompensere (eller slenger på et ND-filter). Det er samme lysmengde som kommer inn på sensoren, eller lysenergi. Men, når vi snakker om timelapse får vi et mål til, energi over tid, fordi lukkeren er åpen hele tiden. Da er energimengden per sekund mye høyere med åpen blender og uten filter, og det er dette som jeg er redd kan skade sensoren.

 

Hvis kameraet blender ned mellom hvert bilde som du sier, kan det absolutt hjelpe, da det gir større muligheter for at sensoren kjøles ned og sprer energimengden fra solen. Imidlertid betyr det også at det hjelper mer å bruke et ND-filter enn å bare blende ned for å ta bildene, siden ND-filteret også vil redusere lysmengden mellom bildene. Nå er det ikke sikkert det er nødvendig men, hvis kjølingen er bra nok uten.

 

Bruker du kameraets innebygde timelapse, eller ekstern fjernkontroll? Jeg vil tippe det har noe å si også på om det blendes ned mellom bildene.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt hvor mye et vanlig ND-filter skal hjelpe, annet enn å lage lengre eksponeringer.

 

 

En annen måte å tenke på eksponering er som et mål på lysenergi. Det kreves en viss mengde lysenergi for at pikselene på sensoren skal registrere den. Derfor kan du ha samme eksponering ved f.eks. lukker 1/4000 som 1/400 hvis du justerer blenderen for å kompensere (eller slenger på et ND-filter). Det er samme lysmengde som kommer inn på sensoren, eller lysenergi. Men, når vi snakker om timelapse får vi et mål til, energi over tid, fordi lukkeren er åpen hele tiden. Da er energimengden per sekund mye høyere med åpen blender og uten filter, og det er dette som jeg er redd kan skade sensoren.

 

Ja, det er sant.

 

 

Bruker du kameraets innebygde timelapse, eller ekstern fjernkontroll? Jeg vil tippe det har noe å si også på om det blendes ned mellom bildene.

Jeg bruker den innebygde. Du hører et klikk for hvert bilde, og det er blenderlamellene som beveges. Jeg spurte Olympus support om dette fordi jeg syntes det var unødvendig og at det kanskje ga litt slitasje, noe de bekreftet at det ikke skulle gi.

 

 

Det er nå uansett greit å bruke et ND-filter til timelapse med mindre det er kveld/natt for ellers blir lukkertiden veldig kort, og man får ikke den fine gliden i den ferdige filmen.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har de lagt det inn for å beskytte sensoren. Da tror jeg at jeg kommer til å holde meg til å bruke den funksjonen.

 

Kunne ellers tenkt meg å bruke et polariseringsfilter i enkelte tilfeller, men vil helst ikke bruke både det og ND-filter pga. brytningseffekter ved bruk av flere stablede filtre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...