Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

"Alt" på video delen er oppgradert på E-M5 II som vil si Mbit, oppløsning, bedre bildestabilisator og minst like viktig for de som bruker dette mer seriøst så er det nå tilkobling for mikrofon og på det nye grepet utgang til hodetelefon, bedre justeringsmuligheter for lydopptak.

Jeg ser at EM-5 MkII for eksempel har 77mbit rate og EM-1 har 30 eller der omkring. Hva gjør dette for filmen? Blir den mindre hakkete?

 

Jeg ser og at EM-5 MkII kan filme 60bps mens EM-1 kan filme 30bps. Er dette kun for at man kan kjøre EM-5 MkII filmene i enda mer flytende slowmotion eller har det andre fordeler?

 

 

Du kan tenke på bitrate som tilsvarende hard eller mindre har JPG-komprimering. 60 bilder i sekundet kan gi mulighet for slow motion og/eller jevnere bevegelser når noe flytter seg raskt. Forøvrig kan man koble til ekstern mirkofon på alle Olymuskameraer med tilbehørsport og Sema-1, men det klart at en vanlig mikrofoninngang rett i kameraet er bedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"Alt" på video delen er oppgradert på E-M5 II som vil si Mbit, oppløsning, bedre bildestabilisator og minst like viktig for de som bruker dette mer seriøst så er det nå tilkobling for mikrofon og på det nye grepet utgang til hodetelefon, bedre justeringsmuligheter for lydopptak.

 

Jeg ser at EM-5 MkII for eksempel har 77mbit rate og EM-1 har 30 eller der omkring. Hva gjør dette for filmen? Blir den mindre hakkete?

Jeg ser og at EM-5 MkII kan filme 60bps mens EM-1 kan filme 30bps. Er dette kun for at man kan kjøre EM-5 MkII filmene i enda mer flytende slowmotion eller har det andre fordeler?

Du kan tenke på bitrate som tilsvarende hard eller mindre har JPG-komprimering. 60 bilder i sekundet kan gi mulighet for slow motion og/eller jevnere bevegelser når noe flytter seg raskt. Forøvrig kan man koble til ekstern mirkofon på alle Olymuskameraer med tilbehørsport og Sema-1, men det klart at en vanlig mikrofoninngang rett i kameraet er bedre.

Takk for svar

Lenke til kommentar

I tillegg støtter den forskjellige bildehastigheter - 24/25/30/50/60 bilder per sekund. Dette er avgjørende for profesjonell bruk, da TV-signaler fortsatt vises i 50 bps i Europa og 60 bps i USA. Dette er fordi det enkelt skal kunne konverteres fra HD til god gammel SD. I prinsippet matcher MkII hovedvideospesifkasjonene til Panasonic GH3, og det har vært brukt til både TV- og filmproduksjon. Det er likevel mulig at GH3 kommer til å vinne en slik duell, da jeg ikke har sett noen merknader om MkII støtter de mer avanserte videofunksjonene for proffer, som f.eks. SMPTE-tidskoding.

 

Uansett vil det være et ypperlig kamera for hjemmevideoproduksjon, spesielt siden det har innebygd stabilisering i kamerahuset, noe Panasonic ikke har. Da er det også mye enklere å bruke eksotiske objektiver med adapter for å skape en "look" som tidligere har vært vanskelig å oppnå med m4/3. Nå når Olympus virkelig begynner å satse på video i tillegg til stillbilder tror jeg vi går en spennende fremtid i møte.

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til flinx for utfyllende svar.

 

Jeg vurderer nemlig et hus nummer to......kanskje :) MFT utstyret er så lett og lite at man kan ha to hs klare for størrelsen av ett stort. speilrefleks :xmas:

 

Jeg undres litt over dette med sensorshift og bakdelene som diskuteres. Vet det er tidlig å spekulere enda men jeg forsøker å sortere litt ut.

 

Det sies at det under gunstige forhold vil ta mellom 1 og 2 sekunder å ta de 8 bildene som skal til for å sette sammen 40/63 mp filen.

 

Dette vil da følgende kunne lage et uskarpt bilde så lenge det er ting som beveger seg i bildet.

 

Men hvordan er et med mange av landskapsbildene som er tatt av fosser og elver, eller for den saks skyld bilder av sjø der man vil ha en "tåkelignede" blurring av sjøen. Da bruker man jo bevisst lenger tid på eksponeringen for å få til bevegelsesuskarphet.

 

Da tenker jeg på hvordan dette vil ha innvirkning på det ferdige bilder?

 

Se for deg et motiv med et rødt høstløv liggende på en stein ute i en skogsbekk. Man har kameraet på stativ og eksponerer en lukkerhastighet slik at bekkevannet rundt blir helt som bomull mens stenen og bladet er sylskarpt.

 

Vil dette kunne være mulig med denne sensorskift teknologien?

 

I så fall vil det kunne bli et meget flott plakatbilde å henge på veggen :dribble:

 

Hva tror dere om bruksområdet til denne teknologien :hmm:

 

Edit; jeg leser at godeste Robin Wong nærmet bagatelliserer denne funksjonen med sensorskift. Han sier vel egentlig at den er ubrukelig...

Dessuten ser jeg at han skriver at lengste mulige lukkertid er 8 sekunder, men det burde jo kunne holde i massevis til scenariet med elven og bladet som jeg snakket om lenger oppe.

Men i følge Mr. Wong så vil ikke pixlene passe med hverandre ved bevegelige ting i bildet. Jeg vet ikke helt hva han mener med dette og hvilket utslag det kan gi med eksempelet jeg skisserte.

En følger spør Mr.Wong hvordan funksjonen fungerer på stillestående portretter og da svarer Mr.Wong at dette er umulig?

Hva kan da denne funksjonen brukes til...........

http://robinwong.blogspot.no/2015/02/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-review.html#comment-form

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Takk til flinx for utfyllende svar.

 

Jeg vurderer nemlig et hus nummer to......kanskje :) MFT utstyret er så lett og lite at man kan ha to hs klare for størrelsen av ett stort. speilrefleks :xmas:

 

Jeg undres litt over dette med sensorshift og bakdelene som diskuteres. Vet det er tidlig å spekulere enda men jeg forsøker å sortere litt ut.

 

Det sies at det under gunstige forhold vil ta mellom 1 og 2 sekunder å ta de 8 bildene som skal til for å sette sammen 40/63 mp filen.

 

Dette vil da følgende kunne lage et uskarpt bilde så lenge det er ting som beveger seg i bildet.

 

Men hvordan er et med mange av landskapsbildene som er tatt av fosser og elver, eller for den saks skyld bilder av sjø der man vil ha en "tåkelignede" blurring av sjøen. Da bruker man jo bevisst lenger tid på eksponeringen for å få til bevegelsesuskarphet.

 

Da tenker jeg på hvordan dette vil ha innvirkning på det ferdige bilder?

 

Se for deg et motiv med et rødt høstløv liggende på en stein ute i en skogsbekk. Man har kameraet på stativ og eksponerer en lukkerhastighet slik at bekkevannet rundt blir helt som bomull mens stenen og bladet er sylskarpt.

 

Vil dette kunne være mulig med denne sensorskift teknologien?

 

I så fall vil det kunne bli et meget flott plakatbilde å henge på veggen :dribble:

 

Hva tror dere om bruksområdet til denne teknologien :hmm:

 

Edit; jeg leser at godeste Robin Wong nærmet bagatelliserer denne funksjonen med sensorskift. Han sier vel egentlig at den er ubrukelig...

Dessuten ser jeg at han skriver at lengste mulige lukkertid er 8 sekunder, men det burde jo kunne holde i massevis til scenariet med elven og bladet som jeg snakket om lenger oppe.

Men i følge Mr. Wong så vil ikke pixlene passe med hverandre ved bevegelige ting i bildet. Jeg vet ikke helt hva han mener med dette og hvilket utslag det kan gi med eksempelet jeg skisserte.

En følger spør Mr.Wong hvordan funksjonen fungerer på stillestående portretter og da svarer Mr.Wong at dette er umulig?

Hva kan da denne funksjonen brukes til...........

http://robinwong.blogspot.no/2015/02/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-review.html#comment-form

 

Her er et eksempel med trær som er i litt bevegelse.

Lenke til kommentar

 

Takk til flinx for utfyllende svar.

 

Jeg vurderer nemlig et hus nummer to......kanskje :) MFT utstyret er så lett og lite at man kan ha to hs klare for størrelsen av ett stort. speilrefleks :xmas:

 

Jeg undres litt over dette med sensorshift og bakdelene som diskuteres. Vet det er tidlig å spekulere enda men jeg forsøker å sortere litt ut.

 

Det sies at det under gunstige forhold vil ta mellom 1 og 2 sekunder å ta de 8 bildene som skal til for å sette sammen 40/63 mp filen.

 

Dette vil da følgende kunne lage et uskarpt bilde så lenge det er ting som beveger seg i bildet.

 

Men hvordan er et med mange av landskapsbildene som er tatt av fosser og elver, eller for den saks skyld bilder av sjø der man vil ha en "tåkelignede" blurring av sjøen. Da bruker man jo bevisst lenger tid på eksponeringen for å få til bevegelsesuskarphet.

 

Da tenker jeg på hvordan dette vil ha innvirkning på det ferdige bilder?

 

Se for deg et motiv med et rødt høstløv liggende på en stein ute i en skogsbekk. Man har kameraet på stativ og eksponerer en lukkerhastighet slik at bekkevannet rundt blir helt som bomull mens stenen og bladet er sylskarpt.

 

Vil dette kunne være mulig med denne sensorskift teknologien?

 

I så fall vil det kunne bli et meget flott plakatbilde å henge på veggen :dribble:

 

Hva tror dere om bruksområdet til denne teknologien :hmm:

Edit; jeg leser at godeste Robin Wong nærmet bagatelliserer denne funksjonen med sensorskift. Han sier vel egentlig at den er ubrukelig...

Dessuten ser jeg at han skriver at lengste mulige lukkertid er 8 sekunder, men det burde jo kunne holde i massevis til scenariet med elven og bladet som jeg snakket om lenger oppe.

Men i følge Mr. Wong så vil ikke pixlene passe med hverandre ved bevegelige ting i bildet. Jeg vet ikke helt hva han mener med dette og hvilket utslag det kan gi med eksempelet jeg skisserte.

En følger spør Mr.Wong hvordan funksjonen fungerer på stillestående portretter og da svarer Mr.Wong at dette er umulig?

Hva kan da denne funksjonen brukes til...........http://robinwong.blogspot.no/2015/02/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-review.html#comment-form

 

Her er et eksempel med trær som er i litt bevegelse.

Ja jeg har lest den omtalen fra dpreview og ser at bevegelig løvverk og trær er et problem. Det jeg var interessert i er hvordan ting ser ut der man ønsker bevegelsesuskarphet, slik som eksempelet med sløret bekk.

Jeg lurer på om det vil se unaturlig ut.

Men får vel svar på det i løpet av denne måneden da de første testene dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Analyse av Olympus E-M5 mark II high resolution mode.

 

De snakker om en 64 Mp modus i tillegg til 40 Mp. Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men det er vel noe av det samme. En interessant ting de kommer frem til er at modusen reduserer reell oppløsning (MTF50) for lengre lukkertider enn 1/200s og øker den reelle oppløsningen for kortere lukkertider enn 1/200s. Den lineære økningen er rundt 10-12%. (Dvs. 21-25% økt arealoppløsning)

 

Edit: Fikset et par ord.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Analyse av Olympus E-M5 mark II high resolution mode.

 

De snakker om en 64 Mp modus i tillegg til 40 Mp. Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men det er vel noe av det samme. En interessant ting de kommer frem til er at modusen reduserer reell oppløsning (MTF50) for lukkertider under 1/200s og øker den reelle oppløsningen for lukkertider over 1/200s. Den lineære økningen er rundt 10-12%. (Dvs. 21-25% økt arealoppløsning)

:eek: Jeg falt av lasset ved andre avsnitt.....da liker jeg bedre å se bilder der man kan sammenligne det man ser :hmm: Grafer og beregninger får man nok av på skolen og sier egentlig svært lite :confused:

Lenke til kommentar

 

Analyse av Olympus E-M5 mark II high resolution mode.

 

De snakker om en 64 Mp modus i tillegg til 40 Mp. Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men det er vel noe av det samme. En interessant ting de kommer frem til er at modusen reduserer reell oppløsning (MTF50) for lukkertider under 1/200s og øker den reelle oppløsningen for lukkertider over 1/200s. Den lineære økningen er rundt 10-12%. (Dvs. 21-25% økt arealoppløsning)

:eek: Jeg falt av lasset ved andre avsnitt.....da liker jeg bedre å se bilder der man kan sammenligne det man ser :hmm: Grafer og beregninger får man nok av på skolen og sier egentlig svært lite :confused:

 

 

+1.

 

Nå er vel Simen godt over gjennomsnittet interessert i slikt da :)

Lenke til kommentar

De snakker om en 64 Mp modus i tillegg til 40 Mp. Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men det er vel noe av det samme.

Sånn jeg tolker det, så sier Olympus at filene gir en romlig oppløsning (i linjepar pr. mm eller hva du nå velger å måle det i) tilsvarende det du får med en sensor på 40 Mp (men tilsvarende en 40 Mp sensor av hvilken størrelse? :hmm:), men at filene faktisk inneholder 64 millioner målepunkter.

Lenke til kommentar

Grafer og beregninger får man nok av på skolen og sier egentlig svært lite :confused:

 

Grafer og beregninger sier egentlig veldig mye på veldig lite plass, selv om ikke alle henger med på skolelærdommen lengre. Men jeg er enig i at bildeeksempler ville beriket artikkelen med praktiske referansepunkter.

Lenke til kommentar

 

Grafer og beregninger får man nok av på skolen og sier egentlig svært lite :confused:

 

Grafer og beregninger sier egentlig veldig mye på veldig lite plass, selv om ikke alle henger med på skolelærdommen lengre. Men jeg er enig i at bildeeksempler ville beriket artikkelen med praktiske referansepunkter.

 

Vel for min del er jeg tvunget til å holde på skolelærdommen siden jeg holder på med en ingeniør utdanning innen elkraft i en alder av 47.

 

Jeg forklarer enkelt at grafer og beregninger forteller lite når øyne eller følelsene ikke kan bedømme forskjellene.

 

Ikke et ondt ord om beregninger og grafer i noen tilfeller, i noen tilfeller trenger man å påvise forskjellene som ikke er merkbare fordi det er viktig.

 

I denne settingen vi diskuterer her blir det for helt spesielt interesserte som ønsker å bevise en forskjell som egentlig er uvesentlig. Jeg kan godt like en matematisk avgjørelse for å kunne kverulere om at fakta er fakta, men jeg har merket etter 30 år med foto at det ofte rett og slett blir for uvesentlig siden et fototgrafi handler om det øye ser, ikke hva en graf kan bevise.

Lenke til kommentar

Et par nye objektiver ble sluppet i dag fra Panasonic, 42,5mm f/1,7 og 30mm f/2,8 macro. Begge med innebygd stabilisering.

 

http://www.43rumors.com/hot-panaosnic-announces-two-new-mft-lenses-425mm-f1-7-and-30mm-f2-8-macro/

 

42.5 F1.7 høres interessant ut. Det bør bli et ganske mye rimeligere objektiv enn F1.2-versjonen for den som ikke trenger så liten dybdeskarphet eller ekstrem lysstyrke.

Lenke til kommentar

42.5 F1.7 høres interessant ut. Det bør bli et ganske mye rimeligere objektiv enn F1.2-versjonen for den som ikke trenger så liten dybdeskarphet eller ekstrem lysstyrke.

Forhåndsbestiller du i USA så koster den ca 400 $. Til sammenligning koster f/1,2 utgaven ca 1600 $ samme sted. Ganske nøyaktig 4 ganger så mye.

 

Tar vi utgangspunkt i den norske prisen på f/1,2 utgaven, 16,5 tusen og deler på fire så treffer vi nok ikke så langt unna fasiten når den kommer hit til lands.

 

Voightlander sin Nokton 42,5mm f/0,95 med manuell fokus koster fra ca 8000 kr i Norge og 1000 $ i USA. Jeg synes det er ganske håpløst å ikke ha AF på et sånt objektiv så den hadde ikke vært et alternativ for meg selv om prisen hadde vært på nivå med den nye f/1.7 utgaven.

 

Edit: Olympus sin 45mm f/1,8 med AF koster fra ca 2000 kr i Norge og 350 $ i USA.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Voightlander sin Nokton 42,5mm f/0,95 med manuell fokus koster fra ca 8000 kr i Norge og 1000 $ i USA. Jeg synes det er ganske håpløst å ikke ha AF på et sånt objektiv så den hadde ikke vært et alternativ for meg selv om prisen hadde vært på nivå med den nye f/1.7 utgaven.

 

 

Jeg er autofokus mann på min hals, men stiftet nylig bekjentskap med "focus peaking" i EM-1 og det funka til gull. -EM-1 kan settes opp til at focus peaking med forstørring av bildet automatisk kobles inn ved bruk av MF, som for øvrig kan kobles inn med et knappetrykk, og da snakker vi smidig manuellfokusering :)

Lenke til kommentar

Firmware oppdatering (versjon 3.0) til EM-1 er offisielt ute, informasjon tilgjengelig her:

http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/

 

Olympus trekker frem støtte for 9fps i C-AF modus samt støtte for OI.share 2.5 og Live view ved opptak av video.

Hmm, var ikke klar for nedlasting her hjemme på Olympus.no i går da jeg forsøkte. Kanskje i dag da?

Lenke til kommentar

 

Et par nye objektiver ble sluppet i dag fra Panasonic, 42,5mm f/1,7 og 30mm f/2,8 macro. Begge med innebygd stabilisering.

 

http://www.43rumors.com/hot-panaosnic-announces-two-new-mft-lenses-425mm-f1-7-and-30mm-f2-8-macro/

 

42.5 F1.7 høres interessant ut. Det bør bli et ganske mye rimeligere objektiv enn F1.2-versjonen for den som ikke trenger så liten dybdeskarphet eller ekstrem lysstyrke.

 

 

Synes den høres litt kjedelig ut egentlig, "klin lik" oly 45mm f1.8?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...