Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men her er det vel snakk om en protokoll og ikke kildekode?

En protokoll er vel og et program som kjøres med en kildekode? Uansett så er det likestilt etter lovgivningen. Man kan gå veldig langt i å dekompilere et hvilket som helst program for å sikre interoperabilitet med noe annet... :)

 

Lovgivningen dekker både objektkode og kildekode...

Endret av eks
Lenke til kommentar

En protokoll er vel og et program som kjøres med en kildekode? Uansett så er det likestilt etter lovgivningen. Man kan gå veldig langt i å dekompilere et hvilket som helst program for å sikre interoperabilitet med noe annet... :)

En protokoll er ikke kildekode - det er et sett med koder som sendes mellom to enheter og følger en definert standard. Man trenger dog programkode for å bygge opp og dekode instruksjonene.

 

Problemet er nok mer det at standarden er normalt ikke offentlig kjent; slik at produsenten kan endre protokollen uten å fortelle noen andre om det.

Lenke til kommentar

En protokoll er ikke kildekode - det er et sett med koder som sendes mellom to enheter og følger en definert standard. Man trenger dog programkode for å bygge opp og dekode instruksjonene.

 

Problemet er nok mer det at standarden er normalt ikke offentlig kjent; slik at produsenten kan endre protokollen uten å fortelle noen andre om det.

Ordlyden er tiltenkt å dekke det aller meste, formålet er å gi utvilklere adgang til å lage interoperabilitet mellom forskjellige enheter. Da har man etter lovteksten mulighet til å dekompilere protokollen for å komme frem til koden(e) slik at man kan lage en protokoll som får enhetene til å snakke sammen... Direktivet (som Åvl § 39i bygger på) har en litt videre ordlyd... :)

Lenke til kommentar

Protokoller kan hverken kompileres eller dekompileres. Det er ikke programkode.

 

I et forsøk på å forklare forskjellen: Hvis du har en opphavsbeskyttet roman er alfabetet protokollen. Du kan ikke opphavsbeskytte alfabetet selv om romanen kan opphavsbeskyttes. Hvis du har et opphavsbeskyttet fotografi så er fargepaletten protokollen. Fargepaletten lar seg heller ikke opphavsbeskytte, da den i seg selv er innholdsløs. En protokoll er et kommunikasjonsspråk, ikke informasjonen som formidles via protokollen/språket.

Lenke til kommentar

Protokoller kan hverken kompileres eller dekompileres. Det er ikke programkode.

 

I et forsøk på å forklare forskjellen: Hvis du har en opphavsbeskyttet roman er alfabetet protokollen. Du kan ikke opphavsbeskytte alfabetet selv om romanen kan opphavsbeskyttes. Hvis du har et opphavsbeskyttet fotografi så er fargepaletten protokollen. Fargepaletten lar seg heller ikke opphavsbeskytte, da den i seg selv er innholdsløs. En protokoll er et kommunikasjonsspråk, ikke informasjonen som formidles via protokollen/språket.

Ok, men da ligger strengt tatt en protokoll utenfor det som er beskyttet av opphavsrett. Dermed er det ingen juridiske stengsler for å lage et adapter som får fx. Canon objektiver til å fungere på mFT-hus...

Lenke til kommentar

Det kan være at man har lagt kryptering og kopisperrer i protokollen - som i at Lexmark, Canon og andre printerprodusenter har laget protokoll som snakker med blekkpatroner så bare "ekte" blekkpatroner kan brukes..

Joa, men disse har jo Sigma kontroll på - de lager jo objektiver for alle fatningene. :-)

 

Det skal i teorien (i mitt hode) kunne fungere, og det hadde vært rått. :-)

Lenke til kommentar

Dilemma.. Har lenge hatt GX7 som #1, men etter å ha lest fotobøker så fikk jeg lyst på kamera med mikrofon inngang, så jeg kan filme i min søsters bryllup til høsten

EM1 har lenge vært #2 på grunn av pris og litt i største laget

EM5 kan kanskje være ett godt alternativ...

 

Egentlig ikke noe spørsmål her... bare måtte skrive det ned..

Lenke til kommentar

E-M5 har ikke mic-inngang. E-M1 HAR inngang, samt en bedre stabilisator og noe høyere bitrate for filming. Merk at E-M1 også har touch screen AF mens du filmer, slik at du kan flytte fokus ved å trykke på skjermen.

 

Hvor god de interne audio-kretsene i E-M1 er, vet jeg ikke. Har ikke gjort noen god test av de enda, men tenkte jeg skulle gjøre det en dag (det er bare så forbanna travelt hele tia...)

 

Har Røde Videomic + Zoom H1, så utstyret skal ihvertfall være greit for å utføre en relativt ok test. :-)

 

..... men uansett, vil jeg påstå at en Zoom H1, for så å synce lyden i post ikke er dumt i det hele tatt! Superbra verktøy. El-cheapo plastikk cover, men who gives a **** når det uansett er litt amatørbruk nå og da. Mic'ene er gode, og fordelen med den, er jo at man kan sette den på opptak en plass som kan gi mer konsistente lydopptak enn du får med en mic oppå kameraet.

Eksempel;

Her lot jeg H1 stå og ta opp rett på nedsiden av Maakeberget i stedet for å ha noe oppå kamera som ville gitt en veldig inkonsistent lyd når jeg beveger meg rundt og snur meg etc.

Jeg hadde videomic'n koblet opp på E-M1 her, men ..... resultatet var ikke godt nok til at det kom med i lydmix'n.

Jeg må teste ut mer.

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

Zoom H1 er en ekstern lydopptaker, ja. Du kobler den ikke til kameraet på noen måte, men plasserer den på et egnet sted (det går jo an å montere den i blitzskoen eller noe sånt, om man synes det er praktisk) og synkroniserer lyd fra H1'en med videoen i etterbehandlingen. Enkelt og greit, egentlig.

 

E-M1 er ikke så fryktelig mye større enn GX7, forresten... :p

 

http://camerasize.com/compare/#482,472

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men, kan Zoom H1 brukes på GX7?

Ser jo ut som en ekstern lydopptaker uten tilkobling til kamera

Joda, har lyst på EM1, men prisen og størrelsen :hmm:

Hvis du allerede har GX7 så er det et vel så bra på video som E-M1 selv om det ikke er best på video av Panasonics modeller. Du kan forøvirg få ekstern mikrofon også på E-M5 (og Pen-modllene) med en modul som monteres i blitsskoen.

 

Men er du på jakt etter best mulig lyd er ekstern opptager (sammen med GX7) rimeligste og beste alternativet. Litt mer fikling med synkronisering, men bedre mulighet for plassering av mikrofonen og du er ikke begrenset av kameraets behandling av lyd. H1 støtter f.eks ukormprimert og høyre bitrater for lyden. Du får også hodetelefonutgang for sjekk av lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Har lastet ned og installert nå. C-AF er merkbart bedre, mens jeg ikke har giddet å teste lange eksponeringer enda.

Jepps. Enig. Bare testet ørlite, men det virker som om den er "mer stabil" når man bruker tracking og.

 

En annen ting: Har laget et lydklipp som viser forskjellen på kontinuerlig skyting med AF tracking.

50-200 SWD klarte IKKE 6.5fps - raskeste var 4fps with AF-Tracking på FourThirds objektiver (har ikke testet med alle, men det har virket likt på de jeg har prøvd såvidt jeg husker).

Testet med firmware 1.0, men det virket ikke som om det var noe forbedring rundt dette i den nye firmwaren.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...