Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg synes selv det er litt tidlig å trekke noen konklusjoner; men skal være enig i at det ser jevnt ut.

 

Problemet med jpeg, er en ikke vet hva som er gjort (i kamera eller annet program); så da er det vanskelig å trekke noen konklusjoner.

 

Hvis ikke GH3 og OM-D bildene er tatt med samme objektiv, så vil jeg være forsiktig med å trekke noen bastante konklusjoner angående skarphet.

 

Ja selvfølgelig :) Det er hvertfall ikke tatt med samme brennvidde da det er mye mer forvrenging i GH3 bildet enn i EM5 bildet.

 

Vil tro det er forskjellig objektiv.

 

Men er da ikke veldig vanskelig å se hva kameraet gjør med jpeg filer. Man ser hvertfall NR og kontrast veldig godt, og med NR følger også en reduksjon i skarphet. Men man kan jo selvfølgelig ikke se nøyaktige forskjeller, men man ser forskjellene tydelig hvertfall :)

 

 

EDIT: Men en annen ting jeg misliker med ephotozine er at de er helt uprofesjonelle.

Når de testet EM5 direkte opp mot GH3 brukte de Auto White Balance og tilsynelatende forskjellige eksponeringer.

 

Også på ISO testbildene var det helt forskjellig hvit balanse som jeg måtte stille i ACR før det ble likt.

 

Bare hvitbalansen alene kan eliminere mye støy så at de holder på slik er bare dumt.

 

Merker på mitt GH2 at meget mye støy forsvinner på feks astrofotografier om jeg kjører litt kald hvitbalanse. Og derfor er det kritisk at hvertfall denne er lik når man skal ha direkte sammenligning.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at ephotozine testen virker useriøs; det mange ting å sette fingeren på. Her er noen bilder som jeg har tatt i 100% crop i lightroom 4.3rc1 med default støyreduksjon. Dvs. luminance 0/50/0 og color 25/50. Egentlig vanskelig å sammenligne da motiv og lysforhold er såpass forskjellige som de er.

 

OM-D ISO 1600:

post-126935-0-18081800-1352844790_thumb.jpg

 

GH3 ISO 1600:

post-126935-0-48988600-1352844779_thumb.jpg

 

GH3 ISO 3200:

post-126935-0-89015400-1352844784_thumb.jpg

 

GH3 ISO 3200 med color NR satt til 0/50:

post-126935-0-06644200-1352844904_thumb.jpg

Det er tydelig at default verdiene til LR for fargestøy er et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Tar meg friheten til å trekke inn litt ryktesnakk fra en annen tråd. I går ble det postet på 43rumors.com et litt løst og ubekreftet rykte om at det kommer en 40-150/2.8 fra Olympus.

 

Kommentarer;

Kanskje det kommer en Olympus M.Zuiko 40-150mm f/2.8? http://www.43rumors....8-olympus-lens/

Da har jeg egentlig mer tro på at det blir en 40-150 f2.8-3.5. Vil vel kanskje være mer fornuftig, med tanke på størrelse og vekt, og ikke minst pris. Hvis de klarer å skvise noe slikt inn i noe på størrelse med Panasonic 35-100/2.8, med samme gode bildekvalitet som den gamle 50-200, til en rimeligere pris enn Pana'en så blir det nok en sånn, ja... En 14-50 og 40-150, begge med lysstyrke på f2.8-3.5 og samme optiske kvalitet som det gamle paret 14-54 og 50-200, bare i mye mindre innpakning hadde virkelig gjort mye, tror jeg...

Eg trur egentig at det er ein telezoom til 12-50, og at det også er vann, støv tett og størrelsen er nokelunde like, med samme filter størrelse 52mm, og at lys styrkken er noke lunde like også.

 

Selv tror jeg det bare er naturlig at Olympus nå kommer med en værtett tele-partner til 12-50. Dersom lysstyrken er såpass god som fast 2.8 gjenstår å se, men jeg blir ikke skuffet om den legger seg på 2.8-3.5 heller.

Lenke til kommentar

FYI; Nå ser det komme et nytt kit for E-M5 som inneholder batterigrep og batterier ... til en grei pris!

 

http://www.fotovideo...0000158777.aspx

 

 

Japan Photo skal ha 9999,- for det, men ikke kommet på lager ser jeg.

http://www.japanphoto.no/olympus-e-m5-powerkit-sort-4017386410947-007

Ikke noe særlig lurt og kjøpe uten power kit nå.

 

Nå burde Olympus komme med et skikkelig godt tilbud på ekstrautstyret til de som allerede har kjøpt E-M5

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig i det, Tom. Men virker jo som en litt bisarr markedssegmentering det der da.

 

Rart at et kamera fra samme selskap, til halv pris av flaggskipet, tar like gode bilder som nettopp flaggskipet. Blitssko er det også på det, så det er vel få proff funksjoner em5 kan skilte med som ikke epl5 har? (ikke at jeg har studert og sammenlignet specs som iso osv, så kan være jeg tar feil).

Lenke til kommentar

Ja, enig i det, Tom. Men virker jo som en litt bisarr markedssegmentering det der da.

Nettopp dette er supert med Olympus, samme sensor og de fleste innstillinger tilgjengelige i hele produktspekteret, mens utformingen & prisen segmenterer. Normalen med å slå av funksjoner i firmware og ta løsepenger er forbrukerforakt imo. Å bruke sensorer fra tidligere generasjoner er like kjipt.
Lenke til kommentar

Ja, enig i det, Tom. Men virker jo som en litt bisarr markedssegmentering det der da.

 

Rart at et kamera fra samme selskap, til halv pris av flaggskipet, tar like gode bilder som nettopp flaggskipet. Blitssko er det også på det, så det er vel få proff funksjoner em5 kan skilte med som ikke epl5 har? (ikke at jeg har studert og sammenlignet specs som iso osv, så kan være jeg tar feil).

 

EM-5 har jo noen fordeler. Sån i farta. Innebygd søker, sprutsikker og mye bedre brukervenlighet. Men om det er verd 3500 det må vel kansje bli opp til vær enkelte å fin ut av!

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Rart at et kamera fra samme selskap, til halv pris av flaggskipet, tar like gode bilder som nettopp flaggskipet.

E-M5 har søker, mer avansert stabilisator, værtetting, bedre skjerm og batterigrep som ekstrautstyr. Mange av fabrikantene gjør jo tilsvarende, 600D/650D har samme bildekvalitet som 60D og 7D (og mellom der et sted ligger vel E-M5 i pris). Nikon kjører 24Mp sensoren i D3200 og D5200 mens D7000 fortsatt har den gamle gode 16MP-sensoren, men oppgarderes nok rimelig raskt til 24MP-sensoren den også.

 

Edit: Div feil

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, enig i det, Tom. Men virker jo som en litt bisarr markedssegmentering det der da.

 

Rart at et kamera fra samme selskap, til halv pris av flaggskipet, tar like gode bilder som nettopp flaggskipet. Blitssko er det også på det, så det er vel få proff funksjoner em5 kan skilte med som ikke epl5 har? (ikke at jeg har studert og sammenlignet specs som iso osv, så kan være jeg tar feil).

Det er vel sånn det har vært hos Olympus ganske lenge, både E-30 og E-620 leverte på mange måter bedre bildekvalitet enn toppmodellen E-3... Forskjellene ligger som regel i noe annet

 

Det er også som regel sånn hos Olympus at nyeste modell har best bildekvalitet, som regel fordi de bruker samme sensor i alle kameraene, siden de ikke har ressurser til å operere med mange forskjellige samtidig. Har de det, så er det som regel mens utgående fases ut og erstatningen fases inn. Nyere kameraer har som regel da fordelen av mer utvikling siden forrige utgave. Siden E-PL5 har samme sensor og prosessor tyder det på at Olympus har klart å skvise mer ut av den på det halve året som har gått siden E-M5 ble lansert. Et annet tegn på dette er at Olympus føler seg "trygge nok" på denne sensoren til at de etter sigende har fjernet AA-filteret helt.

 

Mitt inntrykk er at Olympus har for vane å differansiere innstegsmodellene og toppmodellene på en annen måte. E-PL5 er et annerledes kamera enn E-M5. Sistnevnte har innebygget søker, raskere skuddtakt, 5-akses bildestabilisering, solid værtetting, doble kontrollhjul og mulighet for et større grep.

 

Edit: Oi, treg til å svare der ja... :p

Endret av eks
Lenke til kommentar

EM-5 har jo noen fordeler. Sån i farta. Innebygd søker, sprutsikker og mye bedre brukervenlighet. Men om det er verd 3500 det må vel kansje bli opp til vær enkelte å fin ut av!

De funksjonene som solgte E-M5 og ikke E-PL5 for min del var;

* IBIS - Den er helt enorm!! Jeg er fortsatt overbevist om at det er snakk om voodoo eller annen mørk magi.

* Værtetting - Definitivt et must ettersom jeg tar litt sport, bryllup, etc og ikke gidder å ta hensyn til vær.

* Vertikalgrep - Til bruk i studio og situasjoner hvor en trenger mer powah.

* Søkeren - Meget grei sak!

* Brukervennlighet - kameraet kan settes opp meget individuelt.

 

Disse sakene, har da gjort at jeg kan erstatte et av mine E-3, samt mitt E-PL2 med et E-M5. Det er lite og filmer med god kvalitet, samt har features (værtetting og batterigrep) som gjør at det kan brukes "proffesjonelt".

 

Venter på neste generasjon før jeg kvitter meg med det siste E-3'n da. Jeg trenger 2 værtette hus for å kunne ta oppdrag som f.eks bryllupsfoto og sportsfoto.

Lenke til kommentar

Å flate!

 

I går skrev 43rumors.com dette:

 

"(UPDATED) Super Panasonic GH2/GF5/GF3 deal day in USA! Up to 50% off! GH2 for $499.

 

And again it’s Panasonic offering a super discount on GH2/GF3/GF5 camera on Amazon (Click here to check them out). And don’t forget that not only you can save up to 50% on these cameras, you can also save up to $200 on the camera+lens purchase (Click here to see the nice deal overview). Pretty amazing that you can now get the GH2 with lens for $499 only!"

 

 

Sykt! Men tilbudet er dessverre over. Ca 3750kr totalt inkl frakt, toll og moms for et GH2 MED OBJEKTIV!!

Lenke til kommentar

Btw, har noen spørsmål ang M43 og ISO ytelser.

 

For det første ser jeg at følgende kameraer skal ha bedre ISO ytelse enn mitt GH2 ifølge DxOMark:

 

Panasonic G3

Panasonic GX1

Panasonic GH1

Olympus OM-D E-M5

Olympus PEN E-PL5

 

Og dette gjør meg faktisk litt sur skal jeg være ærlig.

At utgåtte og billigere modeller fra samme produsent er bedre på ISO enn det gjeldende flaggskipet GH2 (GH3 har jo ikke kommet i butikk enda). Føler meg nesten litt snytt. Selv E-PL5 er billigere enn GH2 men er omtrent hele størrelsesordener bedre på ISO, såfremt at DxOMark faktisk måler riktig/rettferdig på ISO.

 

Hva er riktig her? Hvordan måler DxOMark ISO-ytelsen til kameraene de tester?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hva er grunnene til at det ikke finnes m43 optikk til rundt tusenlappen / 1500kr? Sitter på et kit zoom objektiv, kunne tenkt meg et (helst lite) prime objektiv et sted mellom 35mm - 50mm, men bortsett fra Sigma EX 30, så finnes det ikke noe fra Oly & Pana før man bikker 2000-2500kr (og disse to 17mm & 20mm er "utdaterte" / uegnet for video)

Lenke til kommentar

GH1 tviler jeg på har ISO bedre GH2; selv om om DXOMark mener det ...

 

Forskjellen mellom G3/GX1 og GH2 er såpass liten at det er ingen grunn til å miste nattesøvnen. Men når G5 målingene dukker opp, så vil nok den vise seg å være nærmere en del bedre G3/GX1. Muligens på nivå med GH3.

 

Det som er problemet med ISO og digitale kameraer, er ISO kan defineres på fler enn en måte. DXOmark har valgt en bestemt tolkning. DXo måler i tillegg støy ut i fra sin tolkning og sammenstiller disse tallene på en klinisk måte.

 

Det du må være klar over, er at produsentene bruker gjerne en sensor over flere generasjoner hus. G3/GX1 sensoren er klart bedre enn den som var i samtlige Olympushus med 12Mpx sensorer. Nå har Olympus oppgradert til en ny sensor som brukes i alle nye hus.Så da ender du opp med billige hus som yter bedre enn ditt gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...