Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva synes du om objektivet så langt?

Litt tidlig å si, har ikke tatt så mye bilder med det enda, men fysisk så kjennes det ganske spesielt. Veldig god byggekvalitet, fin mekanisk presisjon. Var faktisk en god del lettere å finne fokus enn det jeg hadde trodd...

Lenke til kommentar

85L har antydninger til katteøye-bokeh, ja, men langt ifra så påfallende.

 

Men, helledussen, det er ikke noe krise. Får lyst på focus peaking på OM-D, det skal være sagt. :)

 

OM-D har då focus peaking. Eh, ein slags focus peaking. :)

 

 

Ein annan gøy ting med Voigtländeren er at den har ganske kort nærgrense, samanlikna med t.d. Panaleica 25mm-en.

Lenke til kommentar

Var på Japan Photo idag og kjøptehttp://www.flickr.co...157631673536055 (body cap) og en solblender.

Og i siste avisen for 1-15 november har Japan Photo tilbud på Olympus Zuiko 40-150mm, Kingston 4GB SD og street case medium, alt dette for kr 999,-. Men det var den ingen butikker i systemet som hadde dette på lager. Men nettbutikken har det.

 

Angående filter/solblenderdebatten kan jeg si at jeg helt har sluttet med beskytteksesfilter og kun bruker solblender. Opplever at bildekvaliteten blir redusert med filter uansett om det er av dårlig eller gog kvalitet.

 

Edit: Her kom det inn bilder tatt med body cap isteden for linken som viser en del bilder tatt med objektivet. Prøver med link igjen.

 

Obs! Det er ikke mine bilder.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

Og i siste avisen for 1-15 november har Japan Photo tilbud på Olympus Zuiko 40-150mm, Kingston 4GB SD og street case medium, alt dette for kr 999,-. Men det var den ingen butikker i systemet som hadde dette på lager.

Det er tilgjengelig på nett, og det var fryktelig billig. Bare synd jeg har objektivet og egentlig ikke behov for verken minnekort eller veske...

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Det var sykt billig! Utrolig synd jeg ikke har behov for det.

 

Sålenge jeg har Oly 45mm, og Pana 100-300 samt at jeg skal kjøpe Samyang 85mm 1.4 så får jeg faktisk ikke bruk for det.

 

Men det er et bra objektiv som er overraskende skarpt mellom 40-100mm så det er bare å fyre på for de fleste her inne :)

Lenke til kommentar

Det var sykt billig! Utrolig synd jeg ikke har behov for det.

 

Sålenge jeg har Oly 45mm, og Pana 100-300 samt at jeg skal kjøpe Samyang 85mm 1.4 så får jeg faktisk ikke bruk for det.

 

Men det er et bra objektiv som er overraskende skarpt mellom 40-100mm så det er bare å fyre på for de fleste her inne :)

Da er det bestillt.... var innom butikken i Haugesund - hvor det står at det er på lager..., men det var selvfølgelig feil. .., men de bestillte inn til meg, så da kommer det.

Edit; Butikken kontaktet meg, og de hadde den visst inne alikevel. Da tar jeg turen ned dit igjen! :-)

Denne utgaven skal visst være med meget rask og fin AF, så det kan være godt å ha på E-M5'n.... Hadde det bare vært værtettet i tillegg.

 

Samyang 85/1.4 er nok ikke dumt. Har selv et Zuiko 85/2 som jeg bruker en del, men det er relativt soft på f2. Blendet ned til f2.8, er det betydelig bedre. Samyangen slipper visst ikke inn så mye lys som 1.4 skulle tilsi (har lest at det er mer som en f2), men du får nå bokeh'n som f1.4.

 

Liker at folk satser litt manuellt i stedet for å bare stole på automatikk hele tiden.

 

Edit; se over.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Da er det bestillt.... var innom butikken i Haugesund - hvor det står at det er på lager..., men det var selvfølgelig feil. .., men de bestillte inn til meg, så da kommer det.

Denne utgaven skal visst være med meget rask og fin AF, så det kan være godt å ha på E-M5'n.... Hadde det bare vært værtettet i tillegg.

 

Samyang 85/1.4 er nok ikke dumt. Har selv et Zuiko 85/2 som jeg bruker en del, men det er relativt soft på f2. Blendet ned til f2.8, er det betydelig bedre. Samyangen slipper visst ikke inn så mye lys som 1.4 skulle tilsi (har lest at det er mer som en f2), men du får nå bokeh'n som f1.4.

 

Liker at folk satser litt manuellt i stedet for å bare stole på automatikk hele tiden.

 

Det er nok heller Samyang 24mm som ikke slepper inn så mye lyst som 1.4.

 

Men 85mm skal gjøre det visstnok.

Lenke til kommentar

F-stop sier i seg selv ikke hvor mye lys som slippes gjennom, det er bare et forholdtall mellom fokallengde og blenderdiameter. Transmissjonstallet derimot tar også høyde for lystap i objektivet (tap som følge av antall/mengde glass/linselementer, glass type, coating, sliping mm.). Så om en maler et linseelement mørkt, vil likevel F-stop og bokeh være som før, selv bare en brøkdel av lysmengden slippes igjennom (T-stop endres). Tilsvarende som om en setter på et ND-filter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...