Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

-

Hva vil dere anbefale av objektiver rundt 20 mm? Olympus sin 45mm 1,8 skal jeg utvilsomt ha. Og kanskje 75 mm 1,8; fanastisk i tester og flott å skue, men litt kostbar. Det samme gjelder Panasonic 12-35 og 35-100. Men kommer tid kommer råd... Jeg håper det kommer et fastobjektiv rundt 200mm med lysstyrke på 2,8, helst i plastmateriale som gjør den lett. Hvorfor kan man ikke lage lette og små teleobjektiver til MFT? Pentax 55-300 både veier og fyller mindre enn Panasonic 100-300...

 

Panasonic 20mm 1,7 er jo hyllet av mange som skarp, lyssterk og ikke minst liten.

Panasonic 25mm f/1,4 skal også være svært bra, men koster litt mer.

Ellers langt og interessant innlegg du kommer med :)

 

Jeg hadde meg en tur for å kjenne litt på G3 i helgen (vurderte å hoppe på tilbudet), men ble ikke overbevist. Satt igjen med litt samme følelse som GF3 (verre?) om at det verken satt godt i hånden eller at materialkvaliteten føltes spesielt bra ut. Så langt imponerer ikke Panasonic m4/3s byggekvalitet...

Hvilket inntrykk har dere som har kjøpt G3 og brukt det en stund?

 

Jeg hadde også en lang runde for å få kjenne litt på Oly OM-D uten hell.

Helt utrolig at det skal være så vanskelig å finne en butikk som har dette i Stavanger-området.

 

Edit: Det ligger forresten en brukt 20mm f/1,7 til 2100,- kr. her. Normal bruktpris ligger på rundt 2500,- kr.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da holdt jeg ikke ut lenger.... E-M5 kit med HLD-6 og 45/1.8 er bestillt. Gleder meg. :-)

Høres ut som en meget bra pakke du får i posten snart da :dribble:

Lurer selv på å kjøpe 45/1.8 til min GF3.

:-) ... og en oppgradering på alle nivåer fra mitt E-PL2, og en del fra mitt E-3 ...

De tingene som har veid mest i avgjørelsen er;

  • (Meget god) Stabilisering av video på all optikk - inkl "legacy" - Olympus OM.
  • Dynamisk omfang - Bra også når man går opp i ISO.
  • Kjapt (rask fokus, rask "søker")
  • Batterigrep
  • God Video (og håp om focusPeaking i firmware).
  • Edit: Med KIT for å få værtettet system.

Sannsynsligvis kommer jeg til å leke med det litt i studio når jeg får det. Det er batterigrepet som forsinker leveransen noe..., men håper det kommer kjapt.

 

45'ern er billig og bra. Ikke nødvendighet for min del (har alternativer), men med god AF og hendig størrelse etc, blir denne litt mer praktisk.

 

Lurer på hvor IR-følsomt E-M5 er? ... E-PL2 er ganske følsomt.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Til Itspersonal:

 

Synest G3 er glimrande, grepet betre enn venta, men det er helst med 20mm - som er "limt" på. Hendig "pakke" med innebygd søkar, er med overalt. Og prisen er nå svært bra.

 

Minus er vel f1-knappen (vel - knapp og knapp) og hjulet. Og ikkje prøvt store objektiv!

 

Elles rart det er så lite snakk om G5. Det nesten perfekte kamera, større grep og nye 14-42. Leeenge til det går ned i pris kanskje...

Lenke til kommentar

Jeg har 45mm 1.8 og dette er et overlegent objektiv til prisen.

 

Det er noe av det skarpeste på markedet, ja enda skarpere en enkelte svindyre objektiver til Canon og Nikon.

 

Sånn sett ville jeg nok heller gått for PanaLeica 25mm i tillegg til 45mm 1.8. Koster noe mer, men da har du en liten portefølje av knakende gode objektiver på de mest brukte brennviddene.

 

Men jeg ville gått for 45mm 1.8 først. Det overgår nærmest et hvert objektiv til mFT på skarphet :)

 

 

 

Skarphetstester:

 

Olympus 45mm 1.8

 

3483_roz.jpg

 

 

 

 

PanaLeica 25mm (også et sykt bra objektiv)

 

3474_roz.jpg

 

 

 

 

Panasonic 20mm 1.7

 

3235_roz.jpg

 

 

 

 

Til sammenligning med et godt zoom objektiv kan du se hvor enorme forskjellene er på skarphet mellom fast og zoomobjektiver.

 

Olympus 12-50

 

3592_roz_centr.jpg

 

 

 

 

 

Lenstip, som er en veldig seriøs aktør innen testing av objektiver og slikt, har dette å si om 45mm 1.8:

 

 

"The summary of our tests rarely can be so unambiguous. I really can’t imagine a situation when a Micro 4/3 body owner doesn’t have this lens as well. If you haven’t bought it yet, do make up for this complete mistake as soon as possible."

 

 

Og da jeg selv har den og har mye erfaring med den kan jeg absolutt si det samme. Det burde være det første en mFT eier kjøper seg av objektiver, føler meg naken uten da den gir så fantastisk kvalitet :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ahh, sorry, glemte å nevne at jeg allerede har 45 1.8 og er veldig enig med det du sier der :) beste objektivet jeg har eid, uten at jeg har eid så veldig mange.

 

Det jeg lurte på var forskjellen i optisk kvalitet mellom 20 og 25, og igjen til sammenligning med 45 1.8.

Det åpenbare med blender og brennvidde ser jeg jo, men hvordan er det med CA, opplevd skarphet og forvregning(?)...

 

Beklager litt lite info i første post, kanskje jeg skal få en sånn utstyrsliste på profilen som mange andre har :)

Lenke til kommentar

Ahh, sorry, glemte å nevne at jeg allerede har 45 1.8 og er veldig enig med det du sier der :) beste objektivet jeg har eid, uten at jeg har eid så veldig mange.

 

Det jeg lurte på var forskjellen i optisk kvalitet mellom 20 og 25, og igjen til sammenligning med 45 1.8.

Det åpenbare med blender og brennvidde ser jeg jo, men hvordan er det med CA, opplevd skarphet og forvregning(?)...

 

Beklager litt lite info i første post, kanskje jeg skal få en sånn utstyrsliste på profilen som mange andre har :)

Jeg ser du har 14/2.5 allerede - så vil egentlig anbefale å gå opp til 25mm'en da. Da får du 28, 50, 90. 25'ern er større og dyrere, men er et godt stykke glass (har jeg lest). Selv har jeg fourthirds utgaven og den er helt fantastisk.

Lenke til kommentar

Ahh, sorry, glemte å nevne at jeg allerede har 45 1.8 og er veldig enig med det du sier der :) beste objektivet jeg har eid, uten at jeg har eid så veldig mange.

 

Det jeg lurte på var forskjellen i optisk kvalitet mellom 20 og 25, og igjen til sammenligning med 45 1.8.

Det åpenbare med blender og brennvidde ser jeg jo, men hvordan er det med CA, opplevd skarphet og forvregning(?)...

 

Beklager litt lite info i første post, kanskje jeg skal få en sånn utstyrsliste på profilen som mange andre har :)

 

Skjønner, da ville jeg gjort som ovennevnt, å gå for PanaLeica-en... Det er også et vanvittig godt stykke glass.

 

 

Kromatisk aberrasjon

http://www.lenstip.com/314.5-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_SUMMILUX_25_mm_f_1.4_ASPH._Chromatic_aberration.html

 

Andre optiske ytelser:

http://www.lenstip.com/314.7-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_SUMMILUX_25_mm_f_1.4_ASPH._Coma__astigmatism_and_bokeh.html

 

 

Når lønna kommer neste uke skal jeg instakjøpe et 25mm 1.4.

 

Og du verden så digg med noe så lyssterkt. Vi snakker faktisk nesten et helt blendertrinn med enn 1.8 :) (altså nesten halvering av lukkertid i samme lysmengder som 1.8

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det er noe galt med det. Vil bare ikke definere det som skarpt...

Da er det naturlig å spørre. Hva definerer du som skarpt?

 

Ja det lurte jeg også på nå igrunn...

 

Tja... det er nok (desverre) lenstip.com og photozone.de, som jo tar bilder av motiver vi ofte treffer når vi går på fototur. Testtavler er det plenty av i Bodø-marka og ikke minst i mitt favoritt fotoland; i Lofoten...

Det jeg mener er at disse flate tavletestene ikke er representative for virkelighetens verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...