Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har erfaring med 14-150?

Forrige reise, savnet jeg faktisk å ha et "alt-i-ett" objektiv, og kjente at jeg faktisk i enkelte situasjoner var villig til å gå på kompromiss med bildekvaliteten....

 

..., og så kan det være greit å bruke ifbm. filming.

 

For at jeg skal vurdere det, må det følge disse kriteriene;

Bildekvalitet; "helt ok".

Fokushastighet; Rask.

Fokushastighet video; brukbar.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med 14-150?

Forrige reise, savnet jeg faktisk å ha et "alt-i-ett" objektiv, og kjente at jeg faktisk i enkelte situasjoner var villig til å gå på kompromiss med bildekvaliteten....

 

..., og så kan det være greit å bruke ifbm. filming.

 

For at jeg skal vurdere det, må det følge disse kriteriene;

Bildekvalitet; "helt ok".

Fokushastighet; Rask.

Fokushastighet video; brukbar.

 

Tenker du på olympus sitt objektiv? Isåfall, så har jeg dette ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

For hva det er verdt... :huh:

Mht. M.Zuiko 17mm f/1.8 : http://www.43rumors....iew-at-lenstip/

 

Jeg er ganske enig med konklusjonen basert på hva jeg har sett av samples:

 

I forhold til Pana 1.7 er dette objektivet

 

- Større

- Marginalt mindre lyssterkt

- Har dårligere skarphet

- Koster mer.

 

Den eneste fordelen virker til å være raskere fokushastighet, det er det ikke verd (for meg)

 

AtW

Lenke til kommentar

..... og det er ... bra? Duger det til allround-ferieobjektiv?

 

Jeg er ingen fotograf, og for å være helt ærlig, så synes jeg ikke det er så stor forskjell på objektiver, utenom blenderåpeningen, men det er fungerer helt fint ja, det er kanskje svakest på mest tele i tillegg har det en CA som er synlig. Så det er vel de hovedsvake punktene, det vignetterer litt på 14mm (faktisk endel med lens hooden som skal passe, men det vel bare å passe litt på. Det fokuserer raskere enn pana 20mm f.17, men ikke helt på nivå med 12-50 og 45mm. Men føler det ikek er noe problem hastighetsmessig med EM5. Vil si det duger fint til ett allround ferieobjektiv ja. Men det er sikkert lurt å lese en anmeldelse eller to fra noen som kan sine saker.

 

AtW

Lenke til kommentar

..... og det er ... bra? Duger det til allround-ferieobjektiv?

 

Bare for å ha nevnt det er Panasonic sitt 14-140mm en del skarpere på alle brennvidder, på alle blenderåpninger ifølge feks slrgear som er svæært dyktige på objektiver. Så for en drøy tusenlapp mer ville jeg heller gått for Panny objektivet. Det er bittelitt større bare, men gir mye bedre kvalitetsfølelse etter min mening :)

Lenke til kommentar
Bare for å ha nevnt det er Panasonic sitt 14-140mm en del skarpere på alle brennvidder, på alle blenderåpninger ifølge feks slrgear som er svæært dyktige på objektiver. Så for en drøy tusenlapp mer ville jeg heller gått for Panny objektivet. Det er bittelitt større bare, men gir mye bedre kvalitetsfølelse etter min mening :)

 

Til gjengjeld begynner det å nærme seg dobbelt så tungt (og den har ikke like mye zoom heller). Men det blir jo en vurderingssak selvfølgelig. Det er sikkert bedre kvalitet på panas variant.

 

SLRgear følgende om de to:

 

Olympus:

"For what it offers, the Olympus 14-150mm ƒ/4-5.6 is a very good lens, not the sharpest we've tested but certainly very good for a superzoom. It's marred by some high chromatic aberration at certain focal lengths, but for the wide range of focal lengths the lens offers, it's probably a small price to pay for the all-in-one versatility."

 

 

Panasonic

"Optically, the lens is no slouch, providing pleasantly sharp images in almost any situation, and when used in the mid-range (24-100mm) and stopped down slightly, images are very sharp indeed. In the extreme ends - wide-angle or full telephoto - the lens shows slight faults: some chromatic aberration, distortion and corner softness, but nothing to the extreme. The only reservation I might have about the lens is its aperture capacity: by 50mm, its maximum aperture is ƒ/5.6, meaning the heavy lifting for low-light images will be done by the camera with higher ISO settings."

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fotograf, og for å være helt ærlig, så synes jeg ikke det er så stor forskjell på objektiver, utenom blenderåpeningen, men det er fungerer helt fint ja, det er kanskje svakest på mest tele i tillegg har det en CA som er synlig. Så det er vel de hovedsvake punktene, det vignetterer litt på 14mm (faktisk endel med lens hooden som skal passe, men det vel bare å passe litt på. Det fokuserer raskere enn pana 20mm f.17, men ikke helt på nivå med 12-50 og 45mm. Men føler det ikek er noe problem hastighetsmessig med EM5. Vil si det duger fint til ett allround ferieobjektiv ja. Men det er sikkert lurt å lese en anmeldelse eller to fra noen som kan sine saker.

 

AtW

 

Har 14-150 selv, og kan ikke si noe annet enn veldig enig med ATWinsor når det gjelder styrker/svakheter. Pana 20mm er klart tregere, mens 12-50 og 45 er raskere.

Det er jo tross alt et kompromiss.

Selv har jeg en tendens til å bruke det når jeg ikke burde - dvs. når det er dårlig lys. Altså når det for meg ikke er "fotovær" :nei2:

Endret av GAL83
Lenke til kommentar
Koster ikke disse rundt 15-20k?

 

Kan du legge opp noen testbilder? 1000mm er ville saker :)

Jeg gav i underkant av $1000 for den fra Keh.com. Der var den klassifisert som "EX" hvilket betyr god stand, alderen tatt i betraktning, samt at alt (case, solblender, lokk, "sokken" og bruksanvisning) fulgte med. 15-20k for en FD-utgave av den brennvidden er en ripoff... EF-utgavene koster nok deromkring for en sliten EF 500/4.5L. en EF 500/4L IS koster 82k ny...

 

Skal prøve å få opp litt bilder etterhvert, blir vel til at jeg lufter den litt på treff nå på lørdag, så skal jeg vel få opp noen bilder etter det. Men jeg har eksamen (rettshistorie, selskapsrett og pengekravsrett) 29. nov og (opphavsrett) 6. des. Så det kan ta litt tid før jeg får gjort det... :)

Endret av eks
Lenke til kommentar

Hvilke lenser vil dere anbefale til filmbruk for Panasonic GH3?

 

Hva er budsjettet ditt?

Og filmbruk, hva mener du her? Sinematografisk arbeid (filmproduksjon) eller dokumentering eller innspilling av hverdagslige ting som sport?

 

 

 

For filmproduksjon ville jeg valgt følgende:

 

Panasonic 14mm F2.5

Panasonic Leica 25mm F1.4

Olympus 45mm F1.8

Olympus 75mm F1.8

 

 

 

For dokumentasjon ville jeg valgt følgende:

 

Panasonic 14-140

Panasonic 20mm F1.7

 

 

 

For filming av sport/action slik som rullebrett, sykkel/downhill, trampoline osv osv ville jeg brukt følgende:

Panasonic 7-14mm (close up action shots)

Panasonic 45-200mm (actions shots lengre borte, slik som publikumavstand fra feks motorsykkel løp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...