Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

På min E-P1 er logikken bak filnavnet slik:

 

Pmddxxxx.JPG der

P antar jeg er forkortelse for "picture"

m er angivelse av måned jan-des som 1-2-3-4-5-6-7-8-9-A-B-C

dd er dag i måned 01-31

xxxx er løpenummeret for bildet. Jeg har ikke passert 9999 bilder ennå, og vet ikke hva som da skjer.

 

Den roterer rundt til 0000, er ikke så lenge siden jeg gikk over 10 000 bilder. (noe som egentlig er litt skremmende. har ikke hatt kameraet ett år engang, og vil ikke akkurat kalle meg noen fotografi-entusiast)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt min E-P1 i godt og vel 2 år nå, og har passert 8500 - men det siste halve året har det vært mye mindre foto enn vanlig. Fotointeressen har dabbet litt av til fordel for andre ting. Får se om jeg greier å motivere meg til en oktober-fest, om nå det skulle bli sparket i gang i år også - kanskje er det det som skal til for å komme igang igjen.:)

Lenke til kommentar

Noen son vet hvor man får tak i objektivdeksler til pen objektivene, spesielt 58mm? Finner ingen som har de.

Fotovideo har, til olympus og til panasonic

 

Som du ser har de ikke alt i katalogen, jeg antar at de (og alle andre) tar inn etterhvert som de får forespørsel.

 

 

Noen son vet hvor man får tak i objektivdeksler til pen objektivene, spesielt 58mm? Finner ingen som har de.

 

eBay har.

Det koster 10 kroner og er i postkassen din om en liten uke.

 

Ja det går jo, å send en forespørsel om de kan skaff et! Prøver det. Det var jo mye og velge i på ebay, men de fleste så tykke ut i forhold til orginal dekslet som er veldig tynt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Funderer på om jeg skal selge 4\3 utstyret mitt for å hoppe på m4\3, Har da E-P3 i tankene. Er E-P3 en dugelig erstatter for E-30. Liker egentlig E-30 min veldig godt, men synes nå at den begynner å ligge hjemme grunnet størrelsen, så skulle gjerne hatt noe mindre og lettere. Spesielt med tanke på at E-30 med utstyr blir veldig stort og tungt i ryggsekken. Telt og sovepose tar sin plass:-)

 

Hvor mye kan jeg skrape inn på det utstyret jeg har? Har det ikke travelt så kan selge enkeltvis. Behandlet Pent

 

E-30

14-54 MK2

40-150 mk1

70-300

Olympus OM adepter

OM 28mm f2.8

FL-50R Blitz

Batterigrep

 

Nat.geo Veske.

Endret av HappyStabby
Lenke til kommentar

Er E-P3 en dugelig erstatter for E-30.

 

Det spørs hvordan du bruker kameraet. E-P3 virker solid og greit, men neppe helt E-30-klasse. Du får imildertid ikke innebygd søker, og skjermen er fast (E-PL3-skjermen kan viippes, men har 16:9-format).

 

Ser du både har 40-150 og 70-300 og jeg synes ikke noe om å bruke tele og kun ha LCD-skjerm, men det kan hende det ikke vil plage deg. Uansett finnes det nå to eksterne søkere fra Olympus, jeg har bare brukt den første som er meget bra, men stikker langt opp og kan hekte seg borti ting. Den nye er muligens noe mindre (har ikke sett på det), og har festeanorning som holder den på plass.

 

Personlig ville jeg imildertid valgt et kamera med innebygd søker med det objektivutvalget du har, og hvis du har tenkt å skaffe tilsvarende på nytt. Panasonic G3 er ikke veldig mye større enn E-P3 har god søker og bedre bildekvalitet enn E-P3, vridbar skjerm har den også. Batterikapasiteten er nok langt unna det du er vant til, både for E-P3 og G3 (og GH2), og det er en ulempe ved turbruk, men du kan jo alltids skaffe noen flere batterier.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

At bildekvaliteten på G3 er så mye bedre enn på E-P3, at det bør vektlegges stiller jeg meg tvilende til! Konklusjoner rundt om på nettet går nu i begge retninger.

Ang. søker så blir ikke den brukt mye. Skjermen fungerer overraskende bra. For min del er søker kun en fordel når man skal følge et motiv med lang tele. Synes da det er en fordel at søkeren kan ligge i vesken 90% av tiden.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Telene har blitt brukt, til en viss grad, men ikke så mye. Fikk en veldig god deal på 70-300 for ett par år siden, var vel mere ett impulskjøp. Derfor virker det kanskje litt teletungt. Brennviddemessig så hadde 40-150 holdt... Hadde gjerne byttet begge mot en kjapp 50-200 til de anledningene jeg kunne trengt det (treningsbilder\friluft)

 

Har jo sett at bilder som jeg tar nå blir tatt primært med 14-54 da gjerne i den lengre enden eller rundt 20-25mm, eller med OM 50mm 1.4 (den skal beholdes), så i utgangspunktet så tenkte jeg vel å investere i 20mm 1.7. Samt en "lettere småkjapp" tele når den nå en gang kommer (lyssterk 50-200 ish). At batterikapasiteten er "jalla" er jeg vel egentlig klar over... ett ekstra batteri eller to er nok en nødvendighet for lengre turer. Den utflippbare vridbare skjermen er jeg klar over at jeg kommer til å savne

 

Hovedbruken er bilder på trening\friluft\konsert. Er blitt eldre og sær (fylt 30), så jeg oppdager jo at kameraet blir liggende mere og mere hjemme da jeg synes det blir tungvint på en fullstappa konsert i ett tett klubblokale, dog er skjermen da veldig til hjelp.

 

Eller på tur, hvor altfor mye skal kjøres ned i en for liten sekk:-) Til bilder på trening så ser jeg selv at E-30 er betydelig mere hending, men føler ikke at jeg som glad økonomisk amatør kan holde meg til to systemer.

 

Har prøvd E-pl2 med Elektronisk søker, synes ikke den løsningen var uffen:-)

Lenke til kommentar

Eller på tur, hvor altfor mye skal kjøres ned i en for liten sekk:-) Til bilder på trening så ser jeg selv at E-30 er betydelig mere hending, men føler ikke at jeg som glad økonomisk amatør kan holde meg til to systemer.

Å ha både µ-4/3 og 4/3 hus anser jeg ikke som å ha to systemer. Men et ;) Jeg tror du kommer til å savne E-30'en hvis du selger den. Du kan dog selge 70-300 hvis den ikke brukes i noe særlig grad.

 

Supplementer så med en G3 eller en E-PL3 med EVF og 4/3-µ-4/3 adapter. Jeg bruker 14-54mm en god del på GH2.

Lenke til kommentar

20mm 1.7 er ett must for bruk i lyssvake omgivelser, type innendørs om kvelden o.l.. Ikke bare fordi den gir deg mulighet for raske (nok) lukkertider og/eller bruk av lav ISO, men også fordi autofokusen klarer å fokusere i det hele tatt - med 14-42 (og de andre middels lyssvake zoomene) gir kameraet opp å fokusere ganske fort når dagslyset forsvinner, men med 20/1.7 autofokuserer du hele kvelden og natten igjennom.

Lenke til kommentar

Helt noob spørsmål: har et E-PL1 på vei i posten og har ikke hatt annet enn kompaktkameraer tidligere, er det noe ekstrautstyr som er et must for disse systemkameraene (type filter / solblender)? Har i utgangspunktet lyst til å kjøpe en av de pancake linsene, trolig 20mm F1.7, da jeg sjelden bruker zoom likevel.

 

Gratulerer! Det er et fint kamera.

 

Ville kjøpt et ekstra batteri om du syns det blir for lite med det som følger med. Ellers er det ikke noe behov for å kjøpe annet dill.

 

Spar heller til:

 

20mm 1.7

45mm 1.8

og

blits f.eks FL-36R

 

Tips: Når du tar bilder med den innebydge blitsen, trykk den litt bakover og ned slik at den peker med i taket. Da får du finere portrettbilder. Prøvd deg frem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...