Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar ang. Panasonic G3. Er den bygd i aluminium er det bra nok for meg. Tar en del bilder i mørket så litt dumt at ekstern bryter til selvutløser er tatt bort. Antar den nye sensoren er en del bedre på høy iso med lang lukkertid? Legger ved et bilde tatt med gode gamle G10. ISO400, 10 sek eksponering, F1.7, 20mm. Nordlysbilder krever kortest mulig lukkertid så hvis jeg kan bruke iso 1600 og korte ned lukkertiden til 3-5 sekunder kan det bli bra med G3. Maks Iso med G10 er 800 og da kreves det en del støyreduksjon i lightroom.

post-11328-0-16038500-1318011533_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noktor har netopp sluppet et 12mm f/1,6 objektiv for µ43.

Ser ut til at prisen blir 500 dollar, ca 300 dollar lavere enn Olympus sin 12mm f/2,0.

 

Les her:

 

Noktor

Tror nok jeg sparer opp til Olympus sin allikevel - tror denne vil ha en del mangler i den optiske avdelingen.

Vi får se, det kommer jo en mere grundig test fra samme fyren og jeg regner med andre vil teste denne også.

Uansett er det bra for µ43 systemet at det stadig kommer flere objektiver.

Sigma har sagt at de kommer med en 30mm har jeg lest :)

Endret av Døgnvill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar ang. Panasonic G3. Er den bygd i aluminium er det bra nok for meg. Tar en del bilder i mørket så litt dumt at ekstern bryter til selvutløser er tatt bort. Antar den nye sensoren er en del bedre på høy iso med lang lukkertid? Legger ved et bilde tatt med gode gamle G10. ISO400, 10 sek eksponering, F1.7, 20mm. Nordlysbilder krever kortest mulig lukkertid så hvis jeg kan bruke iso 1600 og korte ned lukkertiden til 3-5 sekunder kan det bli bra med G3. Maks Iso med G10 er 800 og da kreves det en del støyreduksjon i lightroom.

G3 skal være like god, om ikke litt bedre enn GH2 på høy ISO. Og GH2 er har mindre støy på ISO 1600 enn GF1 har på ISO 800 (så det bør gå bra).

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å filme noe som skal opp på det kino i umiddelbar fremtid.

 

Jeg bruker alltid høyeste kvalitet som er tilgjengelig (men hva er høyeste kvalitet?). VGA-formatet som var "standard" inntil noen få år siden så helt OK ut på en vanlig TV. På en HDTV ser det ikke bra ut, ikke på en PC-skjerm heller. Jeg driver ikke med video, men ser mange sier 720-video skalerer fint til 1080-format, og jeg har ingen grunn til å tvile på at det er korrekt.

 

Men hva skjer når neste standard kommer? Vil 720 skalere like bra til 4K som 1080i? Det er mange faktorer her, og 720 har jo den fordelen (på de fleste kamereaer) at du kan få progressiv 60Hz oppfriksning mens 1080 normalt er begrenset til 60HZ interlaced eller 30Hz.Høyere frekvens er en fordel hvis du skal filme ting som beveger seg. E-P3 har 1080i med 60Hz og 720p og 60 HZ.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Urelatert til noe av det som blir diskutert/skrevet:

Jeg føler meg skitten, utro og samtidig nyforelsket med varmt hjerte. Mitt kjære ED 12-60mm er i ferd med å bli erstattet av en mer moden dame. Etter at jeg anskaffet meg en OM-adapter så har jeg hatt 50mm 1.8 stående på kameraet, og etter en tur i marka i dag så vokser følelsene mine for dette objektivet. Det krever en varsom men samtidig fast hånd. Det må jobbes med i motsetning til det som blir stående igjen som et nærmest "slutty" 12-60. Jeg hadde håpet, men ikke trodd at skarpheten ville være såpass når jeg først treffer med fokusen. I alle fall på f/8 er det herlig. Jeg frykter nesten at mitt neste objektiv blir et eldre OM også. Men før den tid så gjenstår det å teste 70-150mm f/3.8-en som jeg også har liggende.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Noktor har netopp sluppet et 12mm f/1,6 objektiv for µ43.

Ser ut til at prisen blir 500 dollar, ca 300 dollar lavere enn Olympus sin 12mm f/2,0.

 

Ikke gal pris, men det er et MF objekt, så vanskelig å sammenligne pris mot et AF objekt. Må se på bildekvaliteten. Ble ikke overbevist av de bildene som lå i testen... Oly sin 12mm er med mindre den faller i pris langt utenfor budsjett. Skal ha et bra nytt Nikon hus først (les; D400 og om ~2 år)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at E-P1 eksplisitt ikke kan. Det kunne vært fikset med en firmwareoppdatering, men Olympus er ikke Ricoh.

Pokker - da må en E-P3 også på ønskelista* til julenissen ;)

 

 

*) Listen begynner å bli lang nå:

Olympus 12mm f/2

Panasonic 25mm f/1.4

Olympus 45mm f/1.8

En eller annen m-4/3 tele-zoom

Olympus E-P3

Olympus VF2

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Urelatert til noe av det som blir diskutert/skrevet:

Jeg føler meg skitten, utro og samtidig nyforelsket med varmt hjerte. Mitt kjære ED 12-60mm er i ferd med å bli erstattet av en mer moden dame. Etter at jeg anskaffet meg en OM-adapter så har jeg hatt 50mm 1.8 stående på kameraet, og etter en tur i marka i dag så vokser følelsene mine for dette objektivet. Det krever en varsom men samtidig fast hånd. Det må jobbes med i motsetning til det som blir stående igjen som et nærmest "slutty" 12-60. Jeg hadde håpet, men ikke trodd at skarpheten ville være såpass når jeg først treffer med fokusen. I alle fall på f/8 er det herlig. Jeg frykter nesten at mitt neste objektiv blir et eldre OM også. Men før den tid så gjenstår det å teste 70-150mm f/3.8-en som jeg også har liggende.

Du skal ikke føle deg skitten pga du liker gammel OM-optikk! Jeg har en liten samling liggende, og elsker å bruke dem! Foretrekker 50/1.4 fremfor 50/1,8, selv om det blir litt soft, men det er mye annet snadder også. 35/2 er direkte sexy på en PEN, og 85/2 er helt utrolig kompakt til 85/2 å være. De er gjerne litt softe vidåpne, men blend ned 1 hakk, så er de betraktelig bedre.

Kvaliteten er jo enorm og...; fokusering er som regel smooth - selv på de tidligste objektivene fra starten på 70-tallet. :-)

 

PS; Her er en link til et bilde jeg har tatt med E-3 og OM Zuiko 50/1.8 vidåpen. Du kan se det er litt soft, men fortsatt brukende...

..., og siden jeg alikevel er innom 85/2 i teksten min, kan jeg jo alltids vise dere noen bilder fra en VAMP konsert hvor jeg brukte 85/2. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...