Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Siklet litt på E-P3 med 12mm i butikk, og det står på ønskelista til jul. Men tviler på at jeg kommer til å bruke så mye penger på noe som egentlig er kamera nr. 2. (Blir nok heller Canon S100).

 

Nå til noe helt annet, kan noen E-3/E-5 brukere hjelpe meg med bruk av blits?:

 

Har hatt E-3 noen år, og nå E-5, men har aldri vært veldig komfortabel med å bruke blits, spesielt ikke den eksterne FL-50R (både på kamera og trådløst). Som regel tar jeg bilder i aperture-modus, og føler ikke at jeg finner riktige innstillinger eller har helt kontroll på hva som skjer med automatikken(noen ganger blir jo ikke bilde tatt f.eks. når lukkertid er for rask).

 

Jeg har ikke noen problemer med å bruke eksterne studio-blitser og kamera på manuelt (både kun blitslys og balansere med naturlig lys). Det vil si at jeg har grunnleggende forståelse, men sliter med å ha oversikt over hva automatikken gjør på de forskjellige innstillingene. Det er jo endel parametre å velge, og jeg lurer på hvilke dere bruker for gitte situasjoner, eller kanskje noen har en "strategi" for dette (både innebygd og ekstern blits):

 

1. Fill-in blits ved sollys/dagslys

2. Fill-in blits når det er mørkt, også fange naturlig lys/bakgrunnslys

3. Blits (uten å fange naturlig/bakgrunnslys)

 

Noen innstillingsmuligheter:

-Opptaksmodus (A/S/M/P)

-Blitsinnstilling (vanlig, 2.curt, full etc)

-Innstillinger i meny: blits+EV kompensasjon, x-sync, slow limit

-Blits kompensasjon, EV kompensasjon

-Ekstern blits: Auto/man, TTL, FP

-Trådløs: TTL/Auto/M/off, kompensasjon (FP/TTL), FP, LO/HI/MID

 

Tenkte jeg skulle bli flinkere til å bruke blitsen, bl.a. for å få mer forutsigbare resultat av mennesker i dårlig lys (f.eks. sosiale lag).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner selv ikke en dritt rundt dette med blits men har ved flere anledninger fjernstyrt min FL36R med E-620 og E-420. Såvidt jeg kan se, så fungerer det like godt/dårlig som Nikon og Canon sine versjoner av samme tema.

 

Det eneste jeg klart å trekke av konklusjoner av mine eksperimenter, er at for å få det til å virke, så må det ikke "naturlige"* lyset være for sterkt eller svakt, slik at det er mulig å velge en blender/lukkertid-kombinasjon** som gjor at blitsen kan gi det lille ekstra.

 

*) Dvs. det lyset som finnes fra før, enten det er lyspærer eller solen. Eller en møtende bil...

 

**) Av historiske grunner, så anses en lukkertid på 1/60s å være fint her. Jeg vil nok selv si 1/20s-1/Xs der X er raskeste blits-synktid på ditt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selv ikke en dritt rundt dette med blits men har ved flere anledninger fjernstyrt min FL36R med E-620 og E-420. Såvidt jeg kan se, så fungerer det like godt/dårlig som Nikon og Canon sine versjoner av samme tema.

 

Det eneste jeg klart å trekke av konklusjoner av mine eksperimenter, er at for å få det til å virke, så må det ikke "naturlige"* lyset være for sterkt eller svakt, slik at det er mulig å velge en blender/lukkertid-kombinasjon** som gjor at blitsen kan gi det lille ekstra.

 

*) Dvs. det lyset som finnes fra før, enten det er lyspærer eller solen. Eller en møtende bil...

 

**) Av historiske grunner, så anses en lukkertid på 1/60s å være fint her. Jeg vil nok selv si 1/20s-1/Xs der X er raskeste blits-synktid på ditt kamera.

 

CLS systemet til Nikon er genialt, de andre er bare wannabe kopier :innocent:

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge Olympus E-P3 kan filme i minutter, om det er en sperre på tid her og evt hvor lenge batteriet er med på dette ?

 

Leita høyt og lavt og ingenting i manualen bla.

I manualen står det 4GB eller 29 minutt for AVCHD. (Eg tolkar dette som det som kjem først av desse to. 29 minutt er antageleg ei kunstig grense satt i firmware som visstnok har noko med europeiske skatteregler å gjera.)

 

Eg var for øvrig også nysgjerrig på dette, så eg testa å filme så lenge som mogleg med 1080i full kvalitet AVCHD, og då meiner eg å hugse at eg endte opp med omlag 23-24 minutt. (Trur at fila på dette tidspunktet var omlag 4GB.) Denne filminga var av ei ganske statisk scene, dersom det er variabel bitrate-koding kan det hende at maksimal lengde er avhengig av kor godt videoen lar seg komprimere.

 

Det var såvidt eg hugsar greit med batteri igjen etter dette, men batterimålaren til Olympus er jo ikkje veldig presis, så dette skal eg ikkje seie sikkert.

Endret av skrytebane
Lenke til kommentar

Den lengste videoen jeg har filmet er vel 20 minutter med E-P3. Så lenge du bruker AVCHD-modus antar jeg at det har den vanlige Europeiske begrensingen på 29minutter 59 sekunder.

 

Jeg lagde forøvrig flere klipp, totalt rundt en time ved samme anledning. Da mener jeg å huske at batteriindikatoren var gått et hakk ned, men er ikke sikker på det.

 

Filmet forøvrig statisk motiv (taler etc) og E-P3 hadde en tendens til umotivert refokusering hvor bildet blir uskrarpt et øyeblikk, virker som kamerat sjekker at bildet fortsatt er i fokus og så roer seg ned en stund. Ikke så viktig i den sammnhengen jeg brukte det, men vil nok bruke manuell fokus så sant mulig med E-P3 (hvis det blir aktuelt å filme med den igjen).

 

Edit: Rettet litt småfeill

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har nettopp solgt 20/1.7 og venter nå ivrig på det nye 45/1.8. :)

Fotovideo har dette inne no. 4 eksemplar igjen.

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Olympus/Olympus-MZUIKO-DIGITAL-45mm-1-18-Nyhet-125642.aspx

 

Hmmm... Fristende! :) Men jeg hadde lyst å ta det med til Oslo neste helg. Jeg har ikke kjöpt noe fra Fotovideo för, men fra ScandinavianPhoto, og de gangene tok det nesten to uker för jeg fikk det jeg hadde bestillt. Dessuten pleier JapanPhoto å väre billigere, så jeg tror jeg venter.

 

 

Kan jeg spørre om grunnen til at du solgte 20mm til fordel for 45mm? Hvor mye gikk den for?

 

Jeg hadde planert å bruke E-PL2 når jeg ikke har lyst å drasse på 5D, men etterpå blir jeg ofte missfornöyd og önsker at jeg hadde tatt med det store kameraet, og det funker jo ikke.

 

Dog har jeg funnet ut at det går greit å ta E-PL2 istedet for ekstra Canon-objektiv. Min favorittkombinasjon er 5D + 35/1.4. Da passer det jo ikke med 20/1.7 til Olympusen, men 12/2 og 45/1.8 er helt perfekt.

 

Egentlig synes jeg det går greit å bäre 5D med et objektiv. Det er bare når jeg trenger fler objektiver som det kan bli altfor tungt. De ganger det er vanskelig å ta med det store kameraet (f.eks på skiturer) klarer jeg meg nok med kitzoomen til E-PL2.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Hmmm... Fristende! :) Men jeg hadde lyst å ta det med til Oslo neste helg. Jeg har ikke kjöpt noe fra Fotovideo för, men fra ScandinavianPhoto, og de gangene tok det nesten to uker för jeg fikk det jeg hadde bestillt. Dessuten pleier JapanPhoto å väre billigere, så jeg tror jeg venter.

Fotovideo har (ein bra) fysisk butikk også, så det kan jo kjøpast der dersom du skal til Oslo likevel. Dei har same utval, prisar i butikken som på nett. (Japanphoto sel det 300 kroner billegare, men har det ikkje på lager enno.)

Lenke til kommentar

Den lengste videoen jeg har filmet er vel 20 minutter med E-P3. Så lenge du bruker AVCHD-modus antar jeg at det har den vanlige Europeiske begrensingen på 29minutter 59 sekunder.

 

Jeg lagde forøvrig flere klipp, totalt rundt en time ved samme anledning. Da mener jeg å huske at batteriindikatoren var gått et hakk ned, men er ikke sikker på det.

 

Filmet forøvrig statisk motiv (taler etc) og E-P3 hadde en tendens til umotivert refokusering hvor bildet blir uskrarpt et øyeblikk, virker som kamerat sjekker at bildet fortsatt er i fokus og så roer seg ned en stund. Ikke så viktig i den sammnhengen jeg brukte det, men vil nok bruke manuell fokus så sant mulig med E-P3 (hvis det blir aktuelt å filme med den igjen).

 

Edit: Rettet litt småfeill

 

Takk for din erfaring med video og E-P3. Har aldri benyttet den funkjsonen, men kameraet fikk kjørt seg på bikinibilder og strand i går så spendt på hvordan dette ble. Kameraet stod på stativ og ble kun flyttet av ei venninne av modellen og pga sol sol sol så tok jeg sjansen på litt + kompensasjon og P modus.

Lenke til kommentar

Helt noob spørsmål: har et E-PL1 på vei i posten [...]

Da har jeg mottatt kameraet og vurderer sterkt å benytte meg av angreretten. Det største ankepunktet er ekstremt treg autofokus, tregere enn mitt eldgamle Canon powershot A610 og Ixusene som jeg har. Menyene er også fra steinalderen, usb kontakten er proprietær, men det kan man leve med hvis autofokusen hadde vært i orden. Kit linsen er forøvrig versjon 1 som det ikke finnes noen fw oppdateringer for. Jeg har allerede sendt in angrerettforespørsel, overreagerer jeg? Jeg er klar over at jeg kunne ha gjort bedre research på forhånd ;) men slo altså til pga prisen (trodde det var kortvarig prisreduksjon). Endret av mandela
Lenke til kommentar

Helt noob spørsmål: har et E-PL1 på vei i posten [...]

Da har jeg mottatt kameraet og vurderer sterkt å benytte meg av angreretten. Det største ankepunktet er ekstremt treg autofokus, tregere enn mitt eldgamle Canon powershot A610 og Ixusene som jeg har. Menyene er også fra steinalderen, usb kontakten er proprietær, men det kan man leve med hvis autofokusen hadde vært i orden. Kit linsen er forøvrig versjon 1 som det ikke finnes noen fw oppdateringer for. Jeg har allerede sendt in angrerettforespørsel, overreagerer jeg? Jeg er klar over at jeg kunne ha gjort bedre research på forhånd ;) men slo altså til pga prisen (trodde det var kortvarig prisreduksjon).

 

Det er jo i slike tilfeller angrefristen er fin å ha! Når ting ikke helt var som forventet. Du har ikke mulighet til å prøve versjon II av kitt-objektivet. De selges brukte til en grei pris. Du får da en del raskere autofokus.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Har ikke G3, men har GH2. Byggekvaliteten er ikke helt der jeg hadde ønsket i forhold til prisen, men den henger jo sammen. G3 er delvis bygd i aluminium mot GH2 som er bare plast, så G3 vil muligens oppleves litt bedre kvalitetsmessig.

 

Den eneste knappen jeg bruker forholdsvis ofte på GH2 (og som strengt tatt er bedre implementert på GF1) og som mangler på G3 er bryteren for å bytte fokusmodus (AF-S/AF-C/MF). Jeg ser at du kan sette Fn-knappen til å ha denne funksjonen, dersom denne fungerer på samme måte som AF/MF-knappen på GF1 ville jeg faktisk foretrukket det fremfor bryteren på GH2. Bryter for å velge fremdriftsmodus er fine greier, men det bruker jeg såpass lite at jeg skulle klart å leve med å ha det på en knapp slik som G3 har. Noen vil kanskje savne AE/AF-L-knappen, den kan også legges på en av Fn-knappene om du vil ha denne.

 

Strengt tatt er ikke kompromissene med betjeningen på G3 på langt nær så mange som de er på f.eks. GF3.

Lenke til kommentar

Har ikke G3, men har GH2. Byggekvaliteten er ikke helt der jeg hadde ønsket i forhold til prisen, men den henger jo sammen. G3 er delvis bygd i aluminium mot GH2 som er bare plast, så G3 vil muligens oppleves litt bedre kvalitetsmessig.

 

Enig med ventle, G3 virker faktisk vel så bra som GH2 på byggekvalitet. Om det bare er følelsen fordi det er mer metall er vanskelig å si.

 

Når det gjelder bryterene så savnet jeg de som er fjernet - litt. Mest drive-bryteren for valg av enkletbilde, serie og selvutløser, men det er nok fordi jeg bruker mye stativ og selvutløser. Ellers er det forbausende lite som mangler på G3 i forhold til GH2. Videodelen er enklere og multiformat sensor synes jeg er en nyttig sak, men ellers er G3 ganske komplett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...