Gå til innhold

Lappen medfører stress


Allstar

Anbefalte innlegg

Hei! regner med dette har blitt spurt om veldig mange ganger før, så plager om dere er lei : /

 

Jeg har nå hatt 4 kjøre timer samt veldig mye øvelses kjøring, min mor nekter meg og ta flere kjøre timer før jeg har bestått teori prøven ettersom kjørelæreren er veldig fornøyd med kjøringen min og sier det går fort med meg og han vil bestille oppkjøring med en gang. Jeg strøk for ca en måned siden med 10 av 7 mulige feil. Jeg har lest en del siden den gang. Jeg brukte 13 min på prøven så ifølge kjørelæreren så var det ikke rart jeg strøk ( som jeg i etter tid forstår). Jeg er en person som lett blir stresset for alt og ingenting vet egentlig ikke helt hvorfor jeg blir stresset av og være stresset :S ( et stort problem for min del) Men uansett har dere noen tips, erfaringer, tilfeller osv som dere kunne delt med meg som kansje kan roe meg litt ned samtidig gi meg det siste "Puffet" jeg trenger for å få dette overstått?

 

Har en volvo v70 2003 modell som venter på og kjøres til skolen etter ferien :)

 

Takker evig mye for alle svar og står gjerne hjelpsom om dere har noen problemer i fremtiden som jeg kan hjelpe med :)

 

Vennelig hilsen John Andre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stress ned og slapp av?

 

Og prøv å sett punktum litt oftere. Jeg blir nesten stresset av å lese det du skriver. :)

 

Får vell prøve, men det er jammen ikke lett. Skal ta å manne meg litt opp nå og se hvordan dette utarter seg :)

Venterf fortsatt på andre tips om mulig.

Lenke til kommentar
Får vell prøve, men det er jammen ikke lett. Skal ta å manne meg litt opp nå og se hvordan dette utarter seg :)

Venterf fortsatt på andre tips om mulig.

Tenk på hvor "UVIKTIG" egentlig den teoriprøven er.....

 

Tanken er jo at hele poenget med at jeg leser og stresser et pga at teorien er viktig, er mye mindre bekymret for oppkjøring det tror jeg går helt fint :)

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut 15 min med 3 feil bare ved hjelp av prove.no og halve boken? jaja

prove.no er dårlig ettersom jeg har erfart.

Ville bare si at jeg skal ta teorien på mandag.

Har roet ned stresset med øver en del, fant fort ut at nettlappen.no er mye vanskeligere enn teoritentamen.no

hvertfall min menig :) skal nå holde motet oppe så satser jeg på suksess

 

Mvh John

Lenke til kommentar

Slæpp off, men vær obs ;)

For å gjøre posten min enklere og mer oversiktlig bruker jeg spoilertag ;p

 

Forberedelse:

 

Personlig brukte jeg vel under 15 min, 3 feil. Klarte alltid å sovne når jeg skulle lese, men langt om lenge hadde jeg lest gjennom hele boka 1 gang..

Tok en kjapp gjennomgang av alt foruten 2 latterlige kapittel (bla. det om bilens historie og whatever), tok skiltprøven på prove.no noen ganger, 4-6 prøver på teoritentamen.no (helt klart den beste siden imo, og alle jeg kjenner som holder på med, eller har tatt lappen, er enig med meg)..

For å være ærlig hang jeg langt etter med teorien, og gikk for å ta den kun for å teste hvor langt unna jeg var, forventet absolutt ikke å klare det :p

 

Jeg hadde tatt mopedteorien fra før(når jeg var 16), men for å være ærlig har det så sinnsykt lite å si. Mopedførere generelt sett er livsfarlig, verken jeg eller noen av vennene mine med mopedlappen hadde egentlig noe som helst kontroll på trafikkregler før vi bynte med bilteorien, skremmende men sant!

 

Når det kommer til kjøring hadde jeg aldri kjørt før jeg bynte med kjøretimer(dumt gjort), og hadde nesten 20 kjøretimer før jeg bestemte meg for at dette gikk for tregt, og byttet skole(skulle gjort det LENGE før).. Etter jeg byttet skole var det 1 kjøretime->langkjøring->oppkjøring, alt i løpet av 1 uke!

 

 

Metode på selve prøven:

 

På selve prøven tror jeg min metode var nøkkelen til suksess. Jeg gikk gjennom hele prøven, krysset av for det jeg trodde der og da. Så gikk jeg over på nytt, gikk inn i alle spørsmålene jeg var litt usikker på og krysset av for det jeg trodde var rett etter et min eller 2 med tenking. Jeg talte gjennom og fant ut at det var 5 spm jeg var litt til veldig usikker på, fant ut at da kan jeg i alle fall ikke ha mer enn 5 feil og kommer til å klare det :)

 

Gå gjennom -> tenk hardt på de du er usikker på -> prøv å tell opp om du har under 7(helst under 5, best å ha 2 ekstra å gå på) som du er usikker på.. Dersom du er usikker på over 7(5), prøv enda hardere, omså til tida går ut!

 

 

Venner:

 

Det jeg har nevnt tidligere ser jeg også hos venner. En kompis er og var veldig flink til å kjøre, kanskje litt lærevansker/konsentrasjonsvansker hvis man dømmer etter hans skoleprestasjoner, men men. Han var 100% seriøs med lesing til teorien, og følte seg til slutt 100% sikker på å klare det. 12 feil. Nok en gang 100% seriøs, kanskje enda mer innbitt lesing ettersom vi andre minnte(?) han på det nesten hele tida, nok en gang helt sikker. 10 feil.

 

Dette åpnet for min teori: 12 feil 10 feil 8 feil 6 feil WIN. Denne gangen derimot, tok han det litt mer med ro. Slappet litt av med en film og venner nå og da i stedet for å lese hele tida. Enda bestemt og seriøs, men samtidig AVSLAPPET. 4 feil om jeg husker korrekt.

 

Ingen mer historiefortelling, men så godt som alle jeg kjenner som har tatt det som det kommer og slappet litt av, samtidig som å konse seg(med visse unntak angående konsing) har klart det. Flere av de som har tatt alt bein stein hakke pakke seriøst har måtte bruke et forsøk eller to eller tre, jeg tror rett og slett noen blir for anspent ;)

 

 

Så alt i alt: Chill, slapp av, ro ned, men ikke vær helt borte. Jobber du for mye med det kan det hende du blir for anspent, noe som da igjen ikke er bra.

 

EDIT: Angående det jeg sa om teoritentamen.no skal jeg bare legge til at jeg ikke har prøvd, faktisk ikke engang hørt om nettlappen.no :p

Endret av Emilkake
Lenke til kommentar

Gjorde også unna hele teoriprøven på rundt 15 min. går lett det, bare å krysse av rett svar. men eg leverte ikke inn når jeg var ferdig. brukte enda 15 min ihvertfall på å gå igjennom og tenke ut trafikksituasjonene. fornandret 5-6 spørsmål og leverte inn og fikk 5 eller var det 6 feil. brukte rundt 45min trur eg i alt. men det som går fortest er første gang man går gjennom prøven.

 

tips. når du går igjennom svarene dine så må du prøve å tenke ut trafikksituasjonene i praksis. det reddet meg.

 

teoritentamen.no er veldig høvelig å bruke. spørsmålene er meget like bare at formuleringene er annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke boka på forhånd, da flere kompiser av meg mente det var bortkastet tid. De mente jeg heller bare burde ta prøver på internett som lignet. Så, etter å ha gjort prøven på prove.no til jeg hadde få nok feil, dro jeg inn på vegvesenets lokaler og tok prøven. Jeg tenkte meg nøye om på hvert svar (man har latterlig lang tid, så tenk gjerne situasjonen i hodet) og svarte alltid det alternativet jeg trodde de helst ville høre. Stikkord er å svare alltid det som er sikrest først, uansett hvor dumt det låter.

Jeg fikk 6 feil på første forsøk og stod med fin margin :p

 

Er veldig høy strykprosent på den prøven foresten, så ikke la deg knekke av at du fikk for mange feil første gangen. Så vidt jeg vet er det faktisk det vanligste at man stryker første gangen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Strøk første gangen med 9 feil men prøvde på nytt i dag. Ja vet det er sykt lenge siden jeg først startet threaden men har gamet sykt mye, cod, wow , css osv og rett og slett vært sløv. Bestod i dag med 3 feil, skal ha kart kjøring på onsdag og oppkjøring om 4 uker :)

 

Beklager ekstrem sen update som jeg lovet. (bedre sent enn aldri?)

 

Mvh John

Lenke til kommentar
Høres veldig rart ut 15 min med 3 feil bare ved hjelp av prove.no og halve boken? jaja

prove.no er dårlig ettersom jeg har erfart.

Ville bare si at jeg skal ta teorien på mandag.

Har roet ned stresset med øver en del, fant fort ut at nettlappen.no er mye vanskeligere enn teoritentamen.no

hvertfall min menig :) skal nå holde motet oppe så satser jeg på suksess

 

Mvh John

 

Brukte 11 minutter, øvde med boken og prove.no, fikk også tre feil. Så umulig er det nok ikke ;)

Lenke til kommentar

Umulig nei, alle mennesker har lært forskjellig og noen husker lettere enn andre. Har en kompis som tok teoriprøven på dagen han kunne, uten å ha lest boka, uten øving, 0 feil. Men han er et matematisk geni ellers og, og får kun ekstremt gode karakterer i ALT.

 

Ellers har jeg en i klassen som brukte 7 minutter med 1 feil, har sett utskriften.

Lenke til kommentar

En ting om jeg gjorde da jeg tok denne prøven var at jeg svarte på alle sprørsmålene som jeg kunne med en gang, og hoppet over de som jeg var usikker på. Deretter gikk jeg bakover for å gå over spørsmålene igjen, da fant jeg ut at det faktisk var flere som jeg kunne. Tror jeg endte opp med å gå gjennom prøven frem og tilbake åtte ganger i løpet av 54 minutter, og jeg endte opp med 2 feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...