Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor har ikke automatgir tatt over?


Anbefalte innlegg

Flott at dere liker den. Ikke noe som er bedre enn det «fikse». Mulig deres bil har noe fænsy som ikke min mors hadde eventuelt noen innstillinger vi har oversett. Hun har nå hvertfall kjøpt seg ny bil som alt fungerer flott på. På den andre bilen hennes har hun fortsatt manuellgir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke peiling på bil, men har alltid lurt på én ting; hva er det som er den store ulempen med automatgir siden det ikke har tatt over fullstendig for manuell giring? Jeg har lagt merke til at automat er dyrere i innkjøp, at det bruker litt mer bensin, og førstnevnte har vel muligens bare med produksjonskvantum å gjøre?

 

I Europa har man stort sett hatt små biler med dertil små motorer, gode gammeldagse autkasser fungere ikke spesielt bra med micromotorer som stort sett har hvert malen i vår del av verden. Vi har hatt dårlig råd, ekstrakostnadene blir for høye, først har du kassa, deretter må du ha en nogenlunde motor, dette gjelder stort sett hele europa, ergo er ikke folk vandt til automat, du skal ikke så mange år tilbake før aut i norge var MB og amrikanske biler samt de som fikk bilen fra hjelpemiddelsentralen. Jeg regner med manuell er omtrent borte om ti år, den går ikke i lag med hybridbiler og annet som er std da. Vil tro girkasser som fenomen også er borte og at hele drivverket sitter i navet i form av en elmotor, slike kompliserte drivverk som Toyota Prius har gir jo ingen mening.

Lenke til kommentar

Manuell girkasse gir et mer direkte forhold til hva som skjer med bilen og hvorfor. Det er både sunt og tilfredsstillende. Jo mer folk forstår hva det er de driver med, jo bedre. Sier ikke at det er umulig å ha peiling på bil når man kjører automat, men det skjer ikke like automatisk. Det er ikke uten grunn at man får kjøreopplæring på manuell (noe som kanskje har forandret seg siden min tid?).

Dessuten er det mange som liker å bestemme selv hvilket gir man skal bruke, og man skal vel ganske langt opp i pris før en automatkasse kan matche en tilsvarende manuell på ytelse.

 

En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke flere som kjører automat lærer seg til å bremse med venstrefoten. Jeg har prøvd det en gang, og det var brutalt, men man kan jo spare opptil flere tideler (og mange meter) på å ha foten klar til enhver tid.

Lenke til kommentar

Virker som det er svært mange nordmenn som "oppdager" automatkassen for tiden og blir skikkelig frelst av den. Og den gjør kjøring for mange mye lettere, spesielt da med tanke på bykjøring. Men jeg synes den er ekstremt kjedelig å kjøre med.

Også har vi faktoren med at mennesker er vanedyr, de liker det som er kjent for dem og det er manuell kasse. De aller fleste er oppfostret på den og synes automatkasse er rart når de prøver det.

Lenke til kommentar
Flott at dere liker den. Ikke noe som er bedre enn det «fikse». Mulig deres bil har noe fænsy som ikke min mors hadde eventuelt noen innstillinger vi har oversett.

Jeg måtte jo svare når du skrev: "Easytronickassen er bedre enn Tiptronickassen til Opel; den suger nemlig hardt. Ulempen med TP-kassen er at den ikke holder på giret i f.eks en bakke.".

Ikke skjønner jeg at en girkasse suger hardt. Det er vel kjærringer som gjør slikt. :dribble:

Et av argumentene for å kjøpe den bilen vi har idag, var faktisk at girkassen er kjent for å være både effektiv, langtlevende og velfungerende, ifølge flere drosje-eiere jeg har vært i kontakt med. 4-500.000 KM på vestlandske veier før overhaling er ikke uvanlig, og det er ganske bra med tanke på at det i stor grad er "friske ungdommer" som kjører disse bilene :cool:

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke flere som kjører automat lærer seg til å bremse med venstrefoten. Jeg har prøvd det en gang, og det var brutalt, men man kan jo spare opptil flere tideler (og mange meter) på å ha foten klar til enhver tid.

 

Også går det skikkelig til helvete når du en dag låner en bil med manuell kasse av noen og begynner å fomle med venstrefoten når du må bremse som mest! Slike vaner skal ikke klusses med...

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke flere som kjører automat lærer seg til å bremse med venstrefoten. Jeg har prøvd det en gang, og det var brutalt, men man kan jo spare opptil flere tideler (og mange meter) på å ha foten klar til enhver tid.

 

Også går det skikkelig til helvete når du en dag låner en bil med manuell kasse av noen og begynner å fomle med venstrefoten når du må bremse som mest! Slike vaner skal ikke klusses med...

å vist du plutlsig blir nødt til å panikkbremse ender du med å trykke både gasspedalen å bremsepedalen ned noe som ØKER bremselengden.

Lenke til kommentar

Etter som jeg vet er automat nesten enerådende i USA, der er det så uvanlig med manuelt at de har ett eget uttrykk for å kjøre med manuelt gir.... "drive with a stick" kaller de det :)

 

Synes man kunne utvikle en automatkasse med manuell overstyring for de som ville dra ut girene litt mer i for eksempel en forbikjøring.

 

Burde vært en hendel man kunne holde inn som hindret bilen i å gire opp før man slapp hendelen, på den måten kunne man dra ut girene mer.

Lenke til kommentar
Etter som jeg vet er automat nesten enerådende i USA, der er det så uvanlig med manuelt at de har ett eget uttrykk for å kjøre med manuelt gir.... "drive with a stick" kaller de det :)

 

Synes man kunne utvikle en automatkasse med manuell overstyring for de som ville dra ut girene litt mer i for eksempel en forbikjøring.

 

Burde vært en hendel man kunne holde inn som hindret bilen i å gire opp før man slapp hendelen, på den måten kunne man dra ut girene mer.

 

Aner ikke hvordan andre bilers Tiptronic / lignende fungerer der (dvs jeg har hørt at endel er irritert over at elektronikken overstyrer dine girvalg litt for mye), men om vi kjører vår i manuell så girer den ikke over til neste gir før den er godt inne på rødmarkeringen (langt forbi maks effekt), og jeg kan gire ned så sant det ikke går for langt inn på rødmarkeringen. Hadde jeg hatt manuelt på vår bil ville jeg aldri ha dratt den lenger enn det tiptronic-en tillater iallfall. Diesel-motor er liksom ikke så aktuelt å dra langt ut forbi maks effekt :D

Lenke til kommentar

Automatgir er helt fantastisk å kjøre med, lånte a6'n til pappa forrige uke for å kjøre tur retur kragerø -> alnabru for å handle møbler på ikea med henger. Multitronic(CVT) og cruisecontroll så er det umulig å bli sliten av å kjøre bil, ikke noe jeg blir å velge selv ennå men, jeg ser hvorfor de som kjører mye bil velger det.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det.. jo mer automatikk som legges inn jo mindre kjøreglede vil jeg få.

Det kommer litt an på hva man legger i kjøreglede.

 

Jeg finner ikke særlig glede i å trykke inn clutchen 3-4 ganger i minuttet i en halvtime hver eneste morgen og kveld når jeg står i kø til/fra jobb...

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det.. jo mer automatikk som legges inn jo mindre kjøreglede vil jeg få.

Det kommer litt an på hva man legger i kjøreglede.

 

Jeg finner ikke særlig glede i å trykke inn clutchen 3-4 ganger i minuttet i en halvtime hver eneste morgen og kveld når jeg står i kø til/fra jobb...

Finner du glede i å stå i kø i det hele tatt?

 

Jeg synes i alle fall det er mer moro med manuell når jeg faktisk kjører og ikke står i kø. Den svingete norske veien kan faktisk være ganske moro å kjøre :D

 

edit: Står du en time i kø hver dag så er kanskje kollektiv trafikk et billigere og raskere alternativ for deg :)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Finner du glede i å stå i kø i det hele tatt?

Nei, men det er der bilen tilbringer rundt 90% av tiden den brukes - å måle bilglede ut i fra hva en kan gjøre en marginal andel av bilens brukstid synes jeg er litt feil :)

 

Å herje med manuelt gir i kø nesten på daglig basis for å kunne leke meg en gang eller to i måneden de gangene jeg kjører på andre typer veier er ikke verdt det ekstra slitet.

 

Angående kollektivt til/fra jobb så bor jeg sånn til at det tar en nær time fra dør til dør med kollektivt (og fort minst 20 minutter lengre hvis tog/buss ikke korresponderer slik de skal) mot rundt 35 minutter med bil - selv med kø. Så der er valget enkelt - jeg vil kaste bort minst mulig av fritiden min på reising.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
Nei, men det er der bilen tilbringer rundt 90% av tiden den brukes - å måle bilglede ut i fra hva en kan gjøre en marginal andel av bilens brukstid synes jeg er litt feil :)

 

Å herje med manuelt gir i kø nesten på daglig basis for å kunne leke meg en gang eller to i måneden de gangene jeg kjører på andre typer veier er ikke verdt det ekstra slitet.

Vi to bor nok på to vidt forskjellige plasser når det kommer til innbyggertall og rush/kø-trafikk :D

Sånn sett forstår jeg at du favoritiserer automatgir :)

Lenke til kommentar

For de fleste er bilkjøring bare transport, ergo vil automatandelen raskt stige til 90% de neste ti årene på nye personbiler. Dog er det neppe snakk om tradisjonelle kasser men styrte manuelle samt hybriddrivverk.

De gode gamle med converter blir for lite effektive.

Lenke til kommentar

Mange vil ikke kjøpe automat pga (objektive punkter):

- Høyt pristillegg ved nybilkjøp

- Høyere vedlikeholdskostnader over tid

- Stort sett høyere drivstofforbruk

- Eldre kasser kan gire ubehagelig og til feil tid

- Usikkerhet rundt varighet for nye systemer (DSG for eks)

- Enkelte nye kasser (Toyota MultiMode, Peugeot EMG og Opel EasyTronic, for eks) oppleves som et stort tilbakeskritt

- Ikke mulig å taue igang ved flatt batteri eller feil på starter

 

Personlig oppfatning av hva som er best ved køkjøring og hva som gir mest kjøreglede er mer subjektive punkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...