Gå til innhold

Filmvitenskap - informasjon og diskusjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Cool, da må vi ta en øl en dag. ^^

 

Lett.

 

Du kjøpte leilighet for sikkerhets skyld?

 

Markedet er bra og jeg fikk et temmelig gunstig lån. Jeg betaler under halve prisen nå enn det leien koster i samme bygg (10k+ i tillegg til strøm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Dorian vet at gulvet mitt alltid er ledig for hans slanke legeme.

 

Filmkvelder hos undertegnede mao? Jeg har ikke kjøpt TV enda, så jeg må få fingeren ut på mandag. Noen som har bil? Vi kan kjøre ut til Alastor og plukke opp en flatskjerm.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Er nissefar også bosatt i Trondheim? Hadde ikke Dorian feiga ut og flytta til Bergen i fjor, kunne vi stilt mannssterke til det meste.

Ja, og ja. Ble vel litt for skummelt for en bergenser å bo i trøndelag.

 

Filmkvelder hos undertegnede mao? Jeg har ikke kjøpt TV enda, så jeg må få fingeren ut på mandag. Noen som har bil? Vi kan kjøre ut til Alastor og plukke opp en flatskjerm.

Høres bra ut. Har også visse muligheter her hos meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Skal ikke gå filmvitenskap allikevel. Jeg ble tilbudt plass på medieproduksjon og takket ja. Uansett skal jeg vel fortsatt ha noen av de samme emnene?

Lenke til kommentar

Tror ikke filmvitenskap hadde vært noe for meg, men jeg vurderte det for noen år siden. Kom inn også såklart, men gadd ikke flytte. Erfaringene mine med å ta et fag på skolen som handler om en av interessene mine på fritiden er at akademikere kan drepe lyst og moro i hvilket som helst fagområde de ser seg ut. Så jeg vil heller være lykkelig uviten og nyte film sånn som jeg har det nå, enn å gjøre det til hele livet mitt og se på det som en kjedelig greie som jeg får nok av på skolen.

Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på hva du gjør det til selv også, samt deg selv som person. Jeg har hørt om folk som sier de føler filmvitenskap har ødelagt gleden ved å se på film, fordi man bare begynner å analysere altfor mye og legger merke til utrolig mye detaljer, i stedet for å bare nyte filmopplevelsen. Men jeg vet også de som sier at det de har lært på filmvitenskap har gjort at de får en enda bedre opplevelse ved å se filmer, når de er i større grad i stand til å analysere og legge merke til hvordan ting er gjort.

Selv hører jeg nok til den siste gruppen, da jeg føler at filmvitenskap har utvidet både min forståelse og interesse for film, og at jeg samtidig som jeg har blitt mer kritisk også får mer ut av filmene jeg ser fordi jeg ser i dybden.

 

Igjen, så kommer det vel også an på filmen. Noen filmer er der for å vekke tanker hos seeren og vil virkelig at du skal analysere den, mens andre filmer bare er til for å sees og det er det. :)

Lenke til kommentar

Det er en vanlig problemstilling til all form for kunnskap. Personlig tror ikke jeg at kunnskap om kunst kan ødelegge opplevelsen. Det blir, som Nevnarion er inne på, hva du selv gjør det til.

 

Min erfaring er at jeg legger mer merke til detaljer, som også gjør at jeg verdsetter og kan se det positive i filmer jeg ellers ville forkastet.

Lenke til kommentar

Jeg var oppe på HiL i går for å mota nøkkelen til hybelen min og jeg må si at jeg ble imponert over hvor fint det var på Høgskolen, jeg smilte som en idiot da jeg gikk forbi folk i gangene i går. Og for ikke å snakke om hybelen! Top notch, ingen som har bodd der før og jeg har eget bad og kjøkken. Og det står ca. 300 bak meg på venteliste. :)

 

Bare en uke igjen til jeg møter min nye klasse!

 

PS: Personlig prat, lyst til å ta en øl eller noe på mandag neste uke, Tjalla/KrisBl?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil dele noen tanker angående tilbudet filmvitenskapsinteresserte har i Norge.

 

Det har vært fremmet en slags konkurransementalitet tidligere, noe jeg verken forstår eller syns er videre interessant. I Norge har vi to steder som tilbyr studier innen filmvitenskap, Lillehammer og Trondheim (henholdsvis Høgskolen i Lillehammer (HiL) og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU)). Ingen av disse stedene er "bedre" enn det andre. Begrepet "best" er umodent og ukritisk, og passer derfor ikke inn i en tråd som dette. Grunnen er at på universitetet skal man i teorien ha lært at verden består av flere nyanser enn slike binære dikotomier. Hvis man absolutt må markere noe som "best", da er det at vi i det hele tatt har tilbud om filmvitenskap i Norge.

 

For saken er den at skolene på Lillehammer og Trondheim ikke er motsetninger, tvert imot. Forskerne og de ansatte har nære relasjoner; de skriver bøker og artikler sammen, utarbeider forskningsprosjekter i fellesskap, besøker hverandre titt og ofte, hjelper hverandre med sensorvirke og så videre. I tillegg til det nære samarbeidet, er det også forskjeller å skjelne, noe som har blitt presentert tidligere i tråden.

 

Poenget er at disse eventuelle forskjellene bare kan bidra positivt. Å spre et studium på flere institusjoner virker positivt ettersom det bidrar til å skape flere unike miljøer og hindre fremveksten av indoktrinering. Man blir såvisst indoktrinert av stedet man er på, enten man er klar over det eller ikke, og nettopp derfor er det bra at vi har to læresteder for faget filmvitenskap. Helst skulle vi hatt flere. På denne måten får vi frem mer variasjon og kreativitet, og derfor er ikke et sted "bedre" enn det andre.

 

Håpet med denne tråden er å få frem noe av det filmvitenskap innebærer, slik at nye studenter har en viss anelse om hva de begir seg ut på hvis de søker, og dette gjelder for begge læringssteder. Med andre ord ikke å kjekle om hva som er best. Tilbudet på begge steder består av emner med utfordringer, ansatte med god kompetanse og spennende miljøer.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skumleste igjennom tråden nettopp. Fin tråd, nyttig og informativt. Tanken om å studere film- og fjernsynsvitenskap på HiL har eksistert en stund. Valget går ikke etter hva som er «best» slik det blir nevnt, men en viktig faktor for at HiL velges her, er fordi Lillehammer ikke ligger så langt unna.

 

Hvis du, tjalla, har anledning til å svare på noen enkle spørsmål utenfor trådens emne, er det da OK for deg om vi veksler litt PM? :)

Lenke til kommentar
Skumleste igjennom tråden nettopp. Fin tråd, nyttig og informativt. Tanken om å studere film- og fjernsynsvitenskap på HiL har eksistert en stund. Valget går ikke etter hva som er «best» slik det blir nevnt, men en viktig faktor for at HiL velges her, er fordi Lillehammer ikke ligger så langt unna.

 

Hvis du, tjalla, har anledning til å svare på noen enkle spørsmål utenfor trådens emne, er det da OK for deg om vi veksler litt PM? :)

Det er helt greit.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leste nettopp gjennom hvert innlegg av denne tråden nå, og må si jeg fant den veldig interessant.

 

Går nå første år ingeniør, men har lyst til å studere noe innenfor film.

 

Er veldig interessert i film og drømmer om å ha ett yrke innenfor dette. Har alltid vært fasinert av alt ved film. Hvordan den blir bygd opp, hvordan den griper deg følelsesmessig og hvordan den kan gi deg ett slikt dypt inntrykk at det eneste du går rundt å tenker på di neste dagene er denne filmopplevelsen.

 

Har en fet filmsamling hjemme i stuen, og har laget veldig mye film i lag med kompiser da vi var barn, dette ble avsluttet med en spillefilm vi laget i 10. klasse som norskprosjekt som varte i 25 minutter og handlet om tenåringsdop og mobbing. Skulle egentlig være en seriøs film, men endte såklart opp som en komedie som fortsatt har legendestatus i bygda.

 

Etter dette begynte kompisene mine å interessere seg for andre ting, men jeg ga aldri slipp på drømmen om å jobbe med film.

 

Jeg vurderer nå sterkt å søke på dette når april kommer, og må si jeg gleder meg endel :)

 

Blir enten Lillehammer eller Trondheim, skal undersøke det litt nærmere de neste dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...