Gå til innhold

Filmvitenskap - informasjon og diskusjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på og,om hvor vanskelig det er å få jobb.

 

Også lurer jeg på en ting til.

Siden jeg har gått allmenn og hatt media som valgfag,kommer jeg da til å henge etter de andre elevene som kanskje har gått media linjen? og blir det "ekstra vannskelig" for meg pga det?

Jeg har bare studert et halvt semester, men foreløbig er jeg veldig fornøyd med faget i hvertfall. Om jeg får meg jobb eller ikke ser jeg ikke poenget med å stresse noe særlig over, det ordner seg med et eller annet til slutt uansett skal du se.

 

Jeg kom rett fra allmenn med relativt mediocre karakterer, det var så vidt jeg kom inn på filmvitenskap tilogmed! Hadde ikke media som valgfag engang da jeg fikk vgs. Det er overhodet ikke påkrevd noe sånt her. Så langt har jeg fått svært gode karakterer, og føler egentlig ikke jeg har jobbet hardt nok til å fortjene det..

 

Filmvitenskap er ganske chill, veldig interessant, og gøy! :)

Endret av Simvik91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lurer jeg på og,om hvor vanskelig det er å få jobb.

 

Også lurer jeg på en ting til.

Siden jeg har gått allmenn og hatt media som valgfag,kommer jeg da til å henge etter de andre elevene som kanskje har gått media linjen? og blir det "ekstra vannskelig" for meg pga det?

Jeg har bare studert et halvt semester, men foreløbig er jeg veldig fornøyd med faget i hvertfall. Om jeg får meg jobb eller ikke ser jeg ikke poenget med å stresse noe særlig over, det ordner seg med et eller annet til slutt uansett skal du se.

 

Jeg kom rett fra allmenn med relativt mediocre karakterer, det var så vidt jeg kom inn på filmvitenskap tilogmed! Hadde ikke media som valgfag engang da jeg fikk vgs. Det er overhodet ikke påkrevd noe sånt her. Så langt har jeg fått svært gode karakterer, og føler egentlig ikke jeg har jobbet hardt nok til å fortjene det..

 

Filmvitenskap er ganske chill, veldig interessant, og gøy! :)

 

Stilig,takk for svar :)

Er det mye grunnlegende media undervisning eller er det bare rettet mot filmer? For jeg hørte at hvis man går det,også tar 1 år med pedagogikk så kan man bli lærer..Og da regner jeg med at faget lærer mye om media..

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått filmvitenskap og hadde i utgangspunktet planer om å levere mastern i høst. Utsatte og gikk i grunn lei studentlivet. Gjør noe helt annet nå - barnehageonkel...

 

Filmvitenskap er utelukkende teoretisk og handler sådan om å se film med en teoretisk tyngde. Førsteåret gir en veldig god introduksjon til videre studier innenfor feltet med følgende fag: 1.) Filmhistorie 2.) Dokumentarhistorie (+ analyse) 3.) Film- og fjernsynsanalyse 4.) Fjernsynssjanger

 

Hva angår muligheter for jobb så avhenger det som i alle andre jobber å gjøre seg flid med pensum og ikke minst gjøre seg bemerket. Har man stor kunnskap og ikke minst iver, er sjansene for å bli plukket opp og få stipendiat på høgskolen/universitetet, som videre leder til fast stilling og doktor/prof. whatever, stor. Ellers har man mulighet som medialærer på vgs. Et år med ped og bachelor i filmvitenskap har vært nok for en venn av meg, som i dag har fulltid som medielærer. Ellers har man ulike institusjoner og ikke minst distributører som ønsker kvalifisert personale. Drømmejobben måtte nok ha blitt å jobbe for et distribusjonsfirma og deriblant reist til Cannes og plukket med filmer hjem.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg har selv gått filmvitenskap og hadde i utgangspunktet planer om å levere mastern i høst. Utsatte og gikk i grunn lei studentlivet. Gjør noe helt annet nå - barnehageonkel...

 

Filmvitenskap er utelukkende teoretisk og handler sådan om å se film med en teoretisk tyngde. Førsteåret gir en veldig god introduksjon til videre studier innenfor feltet med følgende fag: 1.) Filmhistorie 2.) Dokumentarhistorie (+ analyse) 3.) Film- og fjernsynsanalyse 4.) Fjernsynssjanger

 

Hva angår muligheter for jobb så avhenger det som i alle andre jobber å gjøre seg flid med pensum og ikke minst gjøre seg bemerket. Har man stor kunnskap og ikke minst iver, er sjansene for å bli plukket opp og få stipendiat på høgskolen/universitetet, som videre leder til fast stilling og doktor/prof. whatever, stor. Ellers har man mulighet som medialærer på vgs. Et år med ped og bachelor i filmvitenskap har vært nok for en venn av meg, som i dag har fulltid som medielærer. Ellers har man ulike institusjoner og ikke minst distributører som ønsker kvalifisert personale. Drømmejobben måtte nok ha blitt å jobbe for et distribusjonsfirma og deriblant reist til Cannes og plukket med filmer hjem.

 

Jeg har hatt friår nå,og jobbet i barnehage,noe jeg er temmelig lei av,så forhåpentligvis så kommer ikke jeg til å trenge det :)

har tenkt mye på medialærer ja,så vi får se,vi får se..Har fortsatt noen mnd til å bestemme meg på :) Kom inn i fjor da! var bare usikker..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke studert i Lillehammer og kan derfor ikke uttale meg så skråsikkert om hvilket sted som er "best" å studere i. Jeg antar at du ikke har studert i Trondheim heller, og derfor blir påstanden din uheldig i mine øyne. Hvordan vet du at det er langt tettere kontakt med lærerne? Hvis du har studert i Trondheim burde du opplyse om dette, så jeg har et større grunnlag for å diskutere.

 

Forskerne i Trondheim er ledende i Norge på sine felt, noe man kan lese om på NTNUs nettsider. Jeg syns de er svært flinke og ikke minst lett tilgjengelige å ta kontakt med, så din påstand her syns jeg er merkelig.

Denne diskusjonen er jo helt tåpelig når man tenker på at det bare finnes en håndfull filmprofessorer i Norge. De er en fem-seks stykker som kjenner hverandre godt. I Lillehammer sitter Engelstad (film noir), Jan-anders Diesen (dokumentar) og Tore Helseth(filmhistorie), mens Gunnar Iversen sitter i Trondheim og Ove Solum i Oslo. Disse har skrevet nesten alle lærebøkene.

 

Hvor det er best å studere vet ikke jeg, men siden det er så liten forskjell på tilnærmingen til disse folkene, så syntes jeg heller dere burde satse på å finne et sted hvor dere trives. Trondheim er en større by, mens Lillehammer har bedre skiføre. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Jeg går nå siste året på medier og kommunikasjon ved Byåsen VGS, og har rundt 1 måned på meg før jeg må søke videre. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg Filmvitenskap på NTNU, men er redd for at alle disse årene med media vil skremme meg bort og rett og slett tørke meg ut.. Det jeg igrunn frykter mest er at jeg, etter 3årig bachelor, vil sitte igjen uten noen vei å gå videre i livet. Jeg har ikke lyst til å bli lærer ved medier og kommunikasjon, og føler at dette er et av de "største" mulighetene etter ferdiggått studium. Har et par spørsmål, og hvis noen tar seg tid til å svare vil jeg være evig takknemlig!

 

Hvilke tilleggsfag uten mediefagene kan man velge? Gjelder dette alle 3 årene, eller har man f. eks 1 år med bare mediefag, også et annet år med mest "normale" fag slik som historie osv?

Er det noen som har mer kunnskap om jobbmuligheter?

 

Setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...