Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan virker stipend, og hvilke grunnlag må man ha for å få det (jeg begynner på vgs)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt etter hvilken linje du går får du et utstyrsstipend èn gang som dekker div utstyr som du trenger på skolen. Dersom du (foreldrene dine) bor så og så langt ifra skolen får du borteboerstipend (tror det heter det) som er et vist beløp (3-4k) i månden. Og dersom foreldrene dine tjener under et vist beløp får du et stipend (beløpet varier veldig) en gang i halvåret.

Lenke til kommentar

Stipend er penger du får utbetalt i måneden som du kan bruke på hva du vil. Meningen er jo at du skal bruke det på utstyr til skolearbeid og annet som omhandler skolen og din skolehverdag. Stipend blir utbetalt til mange, men ikke alle. Om man får og evt. hvor mye man får regnes ut fra dine foreldres lønn, hvem av foreldrene dine du bor sammen med, om du bor på hybel, hvor lang vei du har til skolen osv. De som utleverer stipend har en bestemt måte å regne ut den summen du evt. skal få utbetalt i måneden. For å få stipend må du søke etter det og informasjon om søkingen og søknadssjema får dere utlevert på skolen mest sannsynlig.

 

Du bør absolutt søke etter stipend bare for å finne ut om det er noen muligheter for at du får det eller ikke. Jeg søkte, men fikk ingenting. Grunnlaget var at foreldrene mine tjente for mye.

Lenke til kommentar
Du bør absolutt søke etter stipend bare for å finne ut om det er noen muligheter for at du får det eller ikke. Jeg søkte, men fikk ingenting. Grunnlaget var at foreldrene mine tjente for mye.

 

Må jeg skrive en søknad der jeg begrunner hvorfor jeg burde få stipend, eller .. virker det på en annen måte?

Lenke til kommentar
Du bør absolutt søke etter stipend bare for å finne ut om det er noen muligheter for at du får det eller ikke. Jeg søkte, men fikk ingenting. Grunnlaget var at foreldrene mine tjente for mye.

 

Må jeg skrive en søknad der jeg begrunner hvorfor jeg burde få stipend, eller .. virker det på en annen måte?

 

Nei, du får utlevert et ark på skolen, eller du kan finne det på www.lonekassen.no mener jeg. Der er det bare slik at du skal fylle ut i ulike felt og svare på spørsmål, f.eks "hvor mange søsken har du?" åsså skriver du bare f.eks 2. :p skjønner?

Lenke til kommentar

Jeg fikk over 17 tusen tilsammen på VG1.

 

8650,- på høsten 2008, og 8650,- våren 2009.

 

Begge mine foreldre bor sammen og er i jobb. Jeg bor 10 minutter unna skolen.

 

Klager ikke :D

 

Bare søk du. Du trenger ikke fylle ut noen info om foreldre/inntekt etc. De henter alt automatisk.

 

www.lanekassen.no

Endret av timb
Lenke til kommentar
Alt etter hvilken linje du går får du et utstyrsstipend èn gang som dekker div utstyr som du trenger på skolen. Dersom du (foreldrene dine) bor så og så langt ifra skolen får du borteboerstipend (tror det heter det) som er et vist beløp (3-4k) i månden. Og dersom foreldrene dine tjener under et vist beløp får du et stipend (beløpet varier veldig) en gang i halvåret.

Veeeeeel, det meste som du sier der er feil. Om vi starter på utstyrsstipend, så er jeg ikke sikker på hvordan det skal fungere neste skoleår, men i år var det i hvert fall slik at alle på _VG2_ kunne få utstyrsstipend, Beløpet varierte etter hvilken linje man gikk, fordi det er ulike utgifter.

 

For å få borteboerstipend må man, naturlig nok, være borteboer. Med andre ord hybel, leilighet e.l. I tillegg må ett av tre krav oppfylles: 1)Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet, 2) Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur eller 3) Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme. Kravene er hentet fra Lånekassen sine nettsider.

 

Grunnstipendet varierer veldig ja, og det er fordi det går etter foreldrenes inntekt og formue. Er de under en viss grense får man maksimumsbeløpet, og er det over det går summen bare nedover. Tjener de for mye og/eller har for stor formue, så vil man ikke få et rødt øre. Beløpet utbetales hver måned når utbetalingene først kommer i gang, men man får et litt større beløp ved første utbetaling hver termin.

 

Trådstarter: du kan først av alt prøve støttekalkulatoren for å finne ut hvor mye du kan få i stipend, og eventuelt lån. Om du vil sende inn en søknad, så gjøres det elektronisk gjennom Lånekassen sine nettsider. Så vidt jeg vet MÅ man gjøre det elektronisk i år, mens det før har vært mulig å levere en søknad i papirform - noe som forøvrig er mer tungvint, men det sier jo seg selv.

 

Se Lånekassen sine nettsider for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Her i Nord var det forje høst da jeg startet på VGS slik at vi fikk 4000kr til å kjøpe PCer for. Da måtte vi vise kvitteringen for PCen og slikt. Men jeg tror den ordningen er annerledes i år. I år tror jeg det er skolen som kjøper inn bærbare PC-er og så får de som ikke har PCer låne disse istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...