Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor du jobber, men hele Collect@Store opplegget til Elkøp og Expert er noe endeløst lureri. Alle varene de har i butikken kan man få 200 kroner billigere på nett med C@S. De nevner aldri at nettprisen er lavere til kunden og lar det bare gå som normalt. Helt inntil man nevner at prisen på nettbutikken er lavere og da er det jo helt selvsagt at man skal få det til den prisen. Slikt burde nesten ikke være lov og burde ligge ganske langt inn i gråsonen for hva som er lov og ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt OT, men husk på at kunden ikke har noe forhold til om du tjener mye eller lite på en vare. Det er dessuten helt irrelevant. For min del spiller det ingen rolle - kunden får ikke en kabel med på kjøpet om kunden kjøper varen jeg tjener penger på eller om kunden velger den jeg taper på. Om kunden vil ha en god deal har jeg andre måter å løse det på.

Og jeg har etterhvert skjønt at jeg jobber i en butikk som representerer unntaket og ikke regelen: hos oss er det bare unntaksvis at det er prisavvik mot nettet, og det handler om at ting ikke oppdateres like raskt i butikk som på nett. Som forbruker synes jeg det er veldig irriterende å forholde meg til en pris på nett, for så å komme i butikken og finne en annen.

Om en kunde spør meg om nettpris sjekker vi det selvsagt, og om det er avvik får kunden laveste pris. Såklart. Men systemet er i utgangspunktet såpass bra hos oss at det ikke er noe jeg tenker på til daglig, og slett ikke noe jeg gjør til enhver kunde uoppfordret. Men der har vi også gode rutiner: kunden kan selv sjekke prisene i ettertid og komme tilbake om noe skulle være galt.

Endret av Svein_Jarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, vært på jobb hos et sted med 20% rabatt på DNB Mastercard-kjøp siste dagene eller? :p

Tjaaa..... :tease:

 

Vet ikke hvor du jobber, men hele Collect@Store opplegget til Elkøp og Expert er noe endeløst lureri. Alle varene de har i butikken kan man få 200 kroner billigere på nett med C@S. De nevner aldri at nettprisen er lavere til kunden og lar det bare gå som normalt. Helt inntil man nevner at prisen på nettbutikken er lavere og da er det jo helt selvsagt at man skal få det til den prisen. Slikt burde nesten ikke være lov og burde ligge ganske langt inn i gråsonen for hva som er lov og ikke.

Tja, både og. Ser på meg som relativt nøytral selv om jeg jobber i en butikk. (Jeg gir faen, jeg får lønn og er fornøyd), Men om du ser det hele i sammenheng gir det litt mer mening. Er samme greia hos begge kjeder så vi kan se dem under ett. Hovedlager kjøper inn varer til innkjøpspriser og selger disse videre til butikkene, med et lite mellomlegg. Dvs at innkjøp lager er billigere enn innkjøp butikk, varierer selvfølgelig fra vare til vare. Om du kjøper på nettet har det ingenting med butikken og gjøre, du betaler til hovedlager, hovedlager får pengene, og sender varen til oss. Ingen profitt for butikk her.

 

Poenget her er at med den nye strategien skal vi nå matche nettpriser så godt som overhode mulig. (Også vår egen nettside's selvfølgelig selv om det er en uavhengig "butikk" sett fra butikkens side). At dette er noe uklart kan jeg forstå, og er enig med.

 

Alt i alt er jo dette et sinnsykt bra tilbud, du kan få en vare som dustin.no selger på dagen til samme pris i butikk. Økonomisk er jo dette ruin, det er jo store forskjeller i driftskostnader og innkjøp ute og går her.

 

For helt ærlig, hva er 200 kr ekstra for å få en vare på dagen i butikk? Det er jo bare og være litt obs! En god deal for de fleste. 90% av alle kunder jeg har vet jo ikke at dem kan handle på nettet, vel så lite som de vet hva de egentlig skal ha. Vår generasjon er litt mer obs på dette, at elektro butikkene er på vei ut, ser jo alle. Og mest sannsynlig er det jo det som kommer til å skje og.

 

Et sinnsykt presset marked, det er ikke realistisk at fysiske butikker skal kunne gi nettpris på hele sortiment.

 

/Offtopic

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du jobber, men hele Collect@Store opplegget til Elkøp og Expert er noe endeløst lureri. Alle varene de har i butikken kan man få 200 kroner billigere på nett med C@S. De nevner aldri at nettprisen er lavere til kunden og lar det bare gå som normalt. Helt inntil man nevner at prisen på nettbutikken er lavere og da er det jo helt selvsagt at man skal få det til den prisen. Slikt burde nesten ikke være lov og burde ligge ganske langt inn i gråsonen for hva som er lov og ikke.

 

Du får komme innom meg en gang og sammenligne nett og butikkpris. Jeg tror du ville blitt overrasket. Elkjøp Lørenskog, velkommen innom :). Om du ikke gidder, kan jeg fortelle deg at minst 80% av prisene våre er de samme som på elkjop.no. Noe annet ville vært idioti, da 3 av 4 kunder sjekker pris på nett før de tar turen til butikk.

 

Expert har forresten ikke collect@store, om du lurte :)

 

EDIT: Kan legge til at jeg er meget enig med SJ - kunden bryr seg nada om "økt kostnad i butikken". Det kom man unna med i 2007 og rundt deromkring. I dag så er lik pris noe som forventes, og som man bør ha :).

Endret av Alastor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du får komme innom meg en gang og sammenligne nett og butikkpris. Jeg tror du ville blitt overrasket. Elkjøp Lørenskog, velkommen innom :). Om du ikke gidder, kan jeg fortelle deg at minst 80% av prisene våre er de samme som på elkjop.no. Noe annet ville vært idioti, da 3 av 4 kunder sjekker pris på nett før de tar turen til butikk.

 

Expert har forresten ikke collect@store, om du lurte :)

 

EDIT: Kan legge til at jeg er meget enig med SJ - kunden bryr seg nada om "økt kostnad i butikken". Det kom man unna med i 2007 og rundt deromkring. I dag så er lik pris noe som forventes, og som man bør ha :).

 

Her har du selgeren i Alastor som våkner til live. :p At kunden bryr seg nada er riktig, jeg gir faen du gir faen, alle gir faen. Det er snakk om å være realistisk. Casen er den samme på Elkjøp, Expert, Lefdal you name it. Du og jeg forholder oss til samme tall, samme inntjening, samme BF%, prisene i butikk er bra nå.

 

Veldig mange priser møter nett i veldig mange tilfeller hos alle kjedene. Jeg forsvarer ikke noe kjede over en annen nå, jeg prøver bare å belyse hvorfor du kan finne forskjellige priser, det er jo ikke akkuratt noe hemmelighet. Og du vet like godt som meg og alle andre at om du ikke hadde fått dine 249 for vare nr L2HDMI10 så hadde verden vert et mørkere sted.

 

Tallene har alltid vert like, og det koster jo like mye å drive i dag som i 2007. Det vet min ledelse, din og alle andre sin.

 

Alle er ute etter å spare / tjene penger over alt. Det er butikk, og sånn er det. Lik pris er urealistik, og ikke mulig. Da må du isåfall omsette for et ekstremt stort volum, noe markedet ikke tillater. (Vennligst se argumentasjonen fra markedsperspektivet, ikke din kjede).

 

EDIT : Fjerna noe, adda noen smilefjes. Jeg virka så sint og sur :love:

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du jobber, men hele Collect@Store opplegget til Elkøp og Expert er noe endeløst lureri. Alle varene de har i butikken kan man få 200 kroner billigere på nett med C@S. De nevner aldri at nettprisen er lavere til kunden og lar det bare gå som normalt. Helt inntil man nevner at prisen på nettbutikken er lavere og da er det jo helt selvsagt at man skal få det til den prisen. Slikt burde nesten ikke være lov og burde ligge ganske langt inn i gråsonen for hva som er lov og ikke.

Hvorfor i all verden skulle det ikke være lov?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du får komme innom meg en gang og sammenligne nett og butikkpris. Jeg tror du ville blitt overrasket. Elkjøp Lørenskog, velkommen innom :). Om du ikke gidder, kan jeg fortelle deg at minst 80% av prisene våre er de samme som på elkjop.no. Noe annet ville vært idioti, da 3 av 4 kunder sjekker pris på nett før de tar turen til butikk.

 

Expert har forresten ikke collect@store, om du lurte :)

 

EDIT: Kan legge til at jeg er meget enig med SJ - kunden bryr seg nada om "økt kostnad i butikken". Det kom man unna med i 2007 og rundt deromkring. I dag så er lik pris noe som forventes, og som man bør ha :).

 

 

Man har muligheten til å hente varen i en Expert butikk. Noe jeg gjorde forrige gang jeg kjøpte meg en PS3 der da prisen i butikken var 300 kroner høyere enn i nettbutikken. De kaller det ikke Collect@Store, men det er det samme. 80% av prisene deres er like ja, men hvorfor ikke alle? Når man kan få samme pris som i nettbutikken uansett burde ikke det være nødvendig. Du ser vel det? Poenget jeg kom med før var en overdrivelse.

 

Hele poenget med at det ikke burde være lov er at ikke alle sjekker prisen i nettbutikken. Eldre personer f.eks. Når man da kan får samme pris som i nettbutikken om man spør om det grenser det til lureri over de som ikke har muligheten til å sjekke det. Det er poengløst å ha et slikt system.

Lenke til kommentar

 

 

Man har muligheten til å hente varen i en Expert butikk. Noe jeg gjorde forrige gang jeg kjøpte meg en PS3 der da prisen i butikken var 300 kroner høyere enn i nettbutikken. De kaller det ikke Collect@Store, men det er det samme. 80% av prisene deres er like ja, men hvorfor ikke alle? Når man kan få samme pris som i nettbutikken uansett burde ikke det være nødvendig. Du ser vel det? Poenget jeg kom med før var en overdrivelse.

 

Hele poenget med at det ikke burde være lov er at ikke alle sjekker prisen i nettbutikken. Eldre personer f.eks. Når man da kan får samme pris som i nettbutikken om man spør om det grenser det til lureri over de som ikke har muligheten til å sjekke det. Det er poengløst å ha et slikt system.

Du glemmer noen ganske åpenbare ting her.

 

Ved kjøp på Collect@store, så sitter kunden hjemme, sjekker hva han/hun vil ha, får veiledning ved hjelp av spesifikasjoner, på forum eller på andre måter på egen hånd, velger varen, klikker kjøp og går i butikken og henter.

 

Om man ikke velger å kjøpe via Collect@store, så kan det være fordi man ikke ønsker å bruke noen timer på å veilede seg selv og kanskje ønsker å se på/fysisk ta på produkter før man kjøper. Da drar man til butikken, får veiledning av en (forhåpentligvis) dyktig ansatt i butikken, får se og prøve produktene man finner interessante, før man til slutt velger et produkt og kanskje til og med får en rask innføring av den ansatte i hvordan produktet fungerer. Det koster penger, mye mer penger enn ved kjøp på Collect@store eller lignende løsning. I de tilfellene hvor produktene da er dyrere, så er et intet annet enn logisk, spesielt hvis produktet allerede koster under innkjøpspris på nettbutikken.

 

Når det gjelder å få samme pris i butikk som på nett først når man spør, så er det ganske åpenbart. Butikken har mye større kostnader pr. enhet ved salg i butikk og i utgangspunktet må produktene selges dyrere for at sjappa skal gå rundt. Men man vil ikke miste salg heller, så hvis en kunde påpeker at nettprisen er rimeligere, så er det naturlig at man matcher denne prisen. Akkurat som man matcher rimeligere konkurrenter, nettopp for å dra i havn salget.

 

I tillegg så er det også slik at de som påpeker nettprisen også har sittet hjemme og sjekket selv, og i utgangspunktet vet hva han/hun vil ha da de kommer inn i butikken, eventuelt har et par-tre alternativer. Da er det mye lettere og raskere å hjelpe kunden enn de som ikke har sjekket noe som helst før de kommer inn. Med andre ord, de som påpeker nettpris tar også stort sett mye mindre av butikkens tid.

 

Derimot er det noen, meg inkludert, som er villig til å betale litt mer i butikk enn på nett, fordi jeg verdsetter butikker, den servicen man får der, og at det er MYE lettere hjelp om noe skulle gå galt. Og skal de måtte konkurrere 100% mot de rimeligste nettprisene, så er det borte om et par år.

 

Så å kalle det lureri er fullstendig feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Elkjøp og andre elektronikkforretninger har ikke særlig gode marginer på de fleste varer, men jeg har hørt at på hvitevarer er det store inntjeninger og høyere marginer. Minst en bekjent har bekreftet dette, at når han trengte nytt kjøleskap, så fikk han det til kostpris (eventuelt pluss en liten prosentsats), som endte opp med å være ca. halvparten av utsalgspris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket med kunde som var interessert i å kjøpe et produkt vi tilbyr.

Meg: "Denne pakken vil da koste deg 399 ,-"

Kunde: "Ok, det høres bra ut, sett meg opp på det"

Meg: "Da gjør jeg det. Kan også gi deg ett lite avslag i prisen, så du kan få det for 349 isteden!"

Kunde: "Åh.. Da må jeg nok tenke litt på det og heller ta kontakt igjen senere"

 

Kunden var forøvrig noe ustødig i norsk, så det kan jo ha vært grunnen..

Har selv opplevd at kunder velger å ikke kjøpe noe fordi det er for billig. Det er det samme hva det er, men hvis det er billig så har de vel følelsen av at det ikke er bra nok. Selv om den vanlige prisen er høyere. Go figure ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du jobber, men hele Collect@Store opplegget til Elkøp og Expert er noe endeløst lureri

...De nevner aldri at nettprisen er lavere til kunden og lar det bare gå som normalt ...

 

For en stund siden skulle jeg kjøpe en ting på Elkjøp og en selger kommer bort til meg. Jeg forklarer hva jeg skal ha, hvorpå selgeren faktisk ber meg om å låne en av test-PCene deres, reservere varen der og komme tilbake om 10 minutter, fordi det ble betydelig billigere. Så jo, det kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor du ga h*n rabatt uten at han spurte om det? Da taper jo bedriften din 50kr og har faktisk tapt et salg på 399 totalt pga deg!

Prisavslaget kommer automatisk på i systemet. Det er en kampanje som nylig er startet, derfor glemte jeg meg og sa feil pris først. :)

Jeg burde selvfølgelig lagt det frem med noe ala "Vi har faktisk en kampanje gående nå hvor du kan få 50 kroner rabatt (....)" i utgangspunktet, så var vel en liten glipp fra min side. Men som sagt, prisavslaget ville han fått uansett.

Endret av aspirev5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For en stund siden skulle jeg kjøpe en ting på Elkjøp og en selger kommer bort til meg. Jeg forklarer hva jeg skal ha, hvorpå selgeren faktisk ber meg om å låne en av test-PCene deres, reservere varen der og komme tilbake om 10 minutter, fordi det ble betydelig billigere. Så jo, det kan skje.

Kunne ikke selgeren bare gi deg produktet til nettpris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...