Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar en selvopplevd, jeg.

 

Dagligvare. Kø. Litt stress. Damen foran kassa ber om å få ta ut...jeg husker ikke hvor mye, men det var mye mer enn jeg hadde i kasseskrinet. "Beklager" sier jeg, "så mye har jeg ikke nå". Damen gir seg ikke. Hun SKAL ta ut beløpet. "Det er minibank rett på utsiden her" sier jeg, litt oppgitt. Fremdeles nekter hu å gi seg. Hun insisterer virkelig. Da ryker det en sikring i hodet mitt. "Det er ikke for å være vanskelig, men jeg kan ikke gi deg så mye! Har du jobbet i butikk, forstår du hva jeg sier til deg?"

 

"Ja, jeg jobber i butikk" svarer damen.

 

Hun betaler for seg og går.

 

Hvis det er premie for dårlige svar / dårlig service så stilte jeg sterkt akkurat i den episoden der. Usj..tenkte på den lenge.

 

Skylder på at jeg var forholdsvis ny, ble stressa av situasjonen..

Lenke til kommentar

JLa: Det er vel litt forståelig når kunden ikke klarer å få det inn i hodet at du ikke har så mye penger i kassen.. :)

 

En kompis av meg var med en kompis av seg på Elkjøp i nabobyen en gang, og skulle kjøpe seg en aktiv subwoofer. Det er, som kjent, en subwoofer som ikke trenger kraft fra en ekstern forsterker, ettersom det er innebygd forsterker i den. Samtalen går omtrent slik:

 

Han som skulle ha suben spør "Hei! Har dere aktive subber her?"

"Ja da, det har vi. Bli med meg, så skal dere få se."

Han finner en og viser fram, snakker litt om hvorfor nettopp den er så bra og alt slikt, hvorpå kunden sier at han skal ha den. Selgeren klapper på en forsterker til et par tusen kroner og sier "da anbefaler jeg deg å kjøpe denne også", noe som får kompisen min til å stusse litt: "Hva i all verden skal han med den når høyttaleren er aktiv? Da er det vel innebygd forsterker.."

Selgeren ser litt forfjamset ut før han prøver seg på en spansk en: "Tja.. Det er jo artig å ha uansett..." :D

 

Og så er det alltid like morsomt når selgere ikke kan forbrukerkjøpsloven og lov om angrerett ved forbrukerkjøp. Jeg er ingen juridisk ekspert selv, men det er skremmende hvor lett det er å sette fast enkelte selgere på det der..

Lenke til kommentar
En annen historie er når jeg skulle se meg etter ny PC (hvorfor i alle verdens dager jeg endte opp på Elkjøp kan man spørre seg om.. :shrug: ). Jeg sto og så på en HP til rundt titusingen og en kundebehandler kom opp til meg. "Kjempefin PC den der.." sa han og klappet den som om den var sin egen hund på toppen av LCD-skjermen. "Ah, så den er å anbefale?" svarte jeg og studerte informasjonslappen ved siden av.

 

Kundebehandleren nikket og pratet litt løst om den. "Hvordan er det med spesifikasjoner og sånt da?" sa jeg og stilte meg foran informasjonslappen. Kundebehandleren prøvde på en litt skjult måte å få sett på informasjonslappen, men ba ikke direkte om det. "Tjææ, tjoo.. De er jo helt greie de."

Må bare kommentere noe her, tror du virkelig at alle i elkjøp(eller andre elektronikk forhandlere) PUGGER hver eneste detalj om hvert eneste produkt de eier og har i butikken?

 

Isåfall, tror jeg du burdte ta en reality check, og innse at det er ikke fysiskt mulig.

 

Ikke at jeg forsvarer selgeren her, det tullet du fant på og spørre om HFblabla var jo noe han burdte kunne svare på, men likevell.

 

 

Ontopic:

 

Har ikke opplevd noen selgere enda som har sagt/oppført seg dumt, men da mye pga. jeg vet som regel hva jeg skal ha og hvor jeg får tak i det, før jeg går inn i butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber selv som selger i Elkjøp, og hadde en litt pinlig situasjon for litt siden. Kom en kunde inn til meg med en Laptop, og sa at det trådløse nettverket ikke fungerte. Siden PC Teknikeren vår ikke var på jobb da (Var på kveldstid), bestemte jeg meg for å hjelpe kunden da jeg har en over middels god kunnskap med data.

 

Etter å ha sjekket att driveren faktisk lå inne, og om det hadde vært fiklet med nettverkstilkoblingen eller satt noen fast IP fant jeg fortsatt ikke ut hvorfor PCen ikke fant noen trådløse nettverk. Etter ett kvarters tid med litt frem og tilbake, så jeg at lyset for trådløst nettverk ikke lyste. Viste seg jo selvfølgelig at jeg hadde glemt å aktivere trådløst nettverk med FN + F3 (eller no) snarveien.

 

Kunden blei ihvertfall kjempefornøyd med at han hadde trådløst nettverk igjen da, selv om jeg syntes det var ganske pinlig fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg kikket på telefon hos elkjøp for et par månder siden, og der hadde de ikke kø- lappsystem.

 

Jeg overhørte kundebehandleren si til ene kunden at han hadde kun hatt nokia, og den telefonen kunden så på hadde han selvfølgelig selv og var kjempefornøyd med den.

 

Når den kunden reiste, var det en annen kunde som var forran meg som fikk hjelp. Da hadde selgeren plutslig Sony Ericsson med Tele2 Champion abbonement.

 

Når det var min tur sa jeg at han kunne bare ta neste. Det er ikke en hemmelighet at mange selgere (dårlige) lyver eller vrir litt på sannheten overfor kunden, men når det svinger etter hvilket mobilmerke og abb som kunden skal ha da blir jeg litt mer skeptisk.

 

Også rart at de fleste selgere selvfølgelig har akkurat det produktet du kjøper deg selv, selv om det er splitter nytt på markedet.

 

Da likte jeg heller ærligheten til den slegeren Elkjøp nok en gang) som sa at han ikke hadde erfaring med produktet sidne de nettopp hadde fått det inn og jeg var den første som kjøpte den.

Endret av KVTL
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting er at man som selger ikke vet alt om alle produktene, det kan jeg godta. At man står å lyver til kunden slik KVTL erfarte her, det er jo rett og slett helt hårreisende. Jeg respekterer at en selger sier at han ikke kan alle detaljer om et produkt, men de fleste med litt mellom øra klarer å rote frem spesifikasjoner og liknende slik at man blir hjulpen.

 

Å servere slike løgnhistorier til kundene bør være, om det ikke er det, forbudt.

Lenke til kommentar

Slik skal det på ingen måte være. Hadde jeg vært deg KVTL, ville jeg gått å snakket med Varehussjefen og forklart hva som skjedde. Selgeren ville da fått enten en skriftlig advarsel eller sparken. Jobber selv i Elkjøp, og har egentlig ikke sett dette selv i mitt varehus, men har sett flere som har skrevet i forumer osv. om slik hendelser.

Lenke til kommentar
Litt OT i forhold til mobil etc, men uansett. En kamerat av meg gikk inn på en bensinstasjon.

Kunde: Hei, jeg skulle hatt ei H7 pære til bilen min

Kassadama: Beklager, vi selger ikke frukt :wallbash:

Det endte med at kameraten min måtte bak disken og finne pæra si selv.

 

HAHA

 

I går solgte jeg en telefon til 1 kr til en kunde.

 

"Betale med kort eller kontant?" :)

 

jeg var faktisk så heldig at selgeren gav meg en krone for å kjøpe min 1-kroners telefon :D haha..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Også rart at de fleste selgere selvfølgelig har akkurat det produktet du kjøper deg selv, selv om det er splitter nytt på markedet.

Jobber selv i en elektrobutikk, og jeg har mye av de vi selger privat da det er en del av min hobby. Videre så er det slik at selv om jeg ikke har nøyaktig det samme produktet har jeg muligens noe veldig likt og informerer da om det.

 

Nå var selvfølgelig eksemplet ditt med han selgeren noe drøyt da.. På en annen side kan det jo hende at han har skuffen full hjemme. ;)

Lenke til kommentar
Klarte for øvrig å drite meg loddrett ut i dag.

 

Overhørte to kunder prate sammen ved mobilskapet (de kom sammen), og bestemte meg for å bryte inn. De tittet på våre mange modeller og kommenterte HTC Touch Diamond sånn her: "Der er den der Diamond. Hørte den skulle være veldig treg". Jeg, uten å virke for brysk sa sånn: "Du kan få se selv?" Og viste vårt butikkeksemplar fram. Jeg begynte å demonstrere grensesnittet, tok den vanlige turen innom bilder. Etter å ha imponert med hvor lett det er å zoome/bytte bilde/osv, skulle jeg vise internettbrowseren. Hva gjør telefonen da? Joda. Den henger seg FULLSTENDIG opp og måtte startes på nytt... Når den skulle selges til en non-believer :/

Hehe :p Kjipern ass! Kva er sjansen for det igrunn? :)

*kremt* ikke så alt for liten.

 

anyway. denne er ikke min, men en bekjent opp i åra sin.

 

som sakt min venn/bekjent ble oppringt av en telefonselger nok så sent en fredagskveld, hvor selger skulle prøve og prakke på min venn diverse produkter.

min venn som altid skaper liv og røre rundt seg, forteller telefonselgeren at dette høres KJEMPE flott ut, men ber selgeren holde linja 2sekunder for noe avbryter han.

min venn legger ned telefonrøret og fortsetter på sin drink i et godt vennelag. dette til telefonselgerens uvitenhet. etter bokstavelig talt 5min tar han opp røret og fortsetter samtalen med den tolmodige selgeren som er i andre enden som ivirig begynner og fortelle mere om produktet.

 

min venn jatter med og virker oppriktig intressert i produktet. etter noen minutter igjen ber min venn selgeren om å holde linja litt for "kona" kommer å maser på han. selger sier høffelig ja, og min venn legger fra seg røret og begynner å drikke igjen.

 

etter 10min tar han opp røret for og høre om selgeren er der... oh yes, he is.. så min venn fortsetter på denne måte et par ganger til, hvor da til slutt selger legger på.

 

dette var hysterisk morsomt for oss rundt, og kan anbefales:D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hadde en opplevelse akkurat nå. ikke akkurat så veldig funny men.

 

har Airport express basestasjon som jeg bruker for og overføre musikk trådløst fra pc til et av anleggene mine.

 

jeg har spurt rundt en stund ang om det går ann å bruke 2stk Airport express samtidig fra itunes, slik at jeg kan ha lyd i flere rom.

ingen har kunne svart meg på forum eller i butikker, så tenkte nå ringer vi apple support.

 

mens jeg driver og ringer går jeg inn på eplehuset.no og finner ut at man faktisk kan bruke flere sammen samtidig :blush: .

 

men siden jeg nå hadde fått kontakt med support og ber meg holde linja 2min så han kan snakke med sin kolega, føler jeg ikke for og bare legge på. så når han kommer tilbake forteller han meg at dette går ikke.

Jeg takket for hjelpen og la på.

 

jeg går inn i itunes, og finner funksjonen, og bruker nå flere høytaler enheter :thumbup:

 

good for me :D

Lenke til kommentar
Hadde det vært noe tak i deg så hadde du fortalt vedkommende at det fungerer fint. :D

jobber på kundeservice selv. nå har jeg aldri blitt "ferska", men tror ikke det er like gøy.

ellers skulle jeg nok sakt i fra:)

 

Jeg tenker på sånn at han/hun slipper å sitte der å fortsette å gi feil informasjon. Du hadde gjort vedkommende en tjeneste om du hadde sagt fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på Elkjøp for  3 - 4 år siden. Jeg var på jakt etter en wireless usb pinne for pcen

 

Jeg fant ikke noen selv så jeg spurte duden bak kassa. Jada selvfølgelig har vi det sa han , å kom vandrende med en eske. Dingsen i eska så ut som en vanlig usb wifi pinne.

 

og dette er for trådløse nett spurte jeg?

 

jada sa han , du bare stikker kontakten inn her sa han og pekte på tuppen av usb pinnen

 

Ok sa jeg og tenkte ikke så mye mer på det før jeg landet i eget territorium og fikk pakket opp dingsen

 

Det viste seg alså at det var en usb pinne med lan kontakt på. Ikke for wifi men vanlig kablet nett

 

Forbannet som jeg ble reiste jeg tilbake til Elkjøp og klasket dritten i disken, vet du ikke forskjell på wireless og wired raste jeg til fyren.

 

Joda sa han , men vi hadde ikke Wireless kontakter igjen

 

EDIT:

Ser nå dette var forbeholdt bare mobilselgere / forhandlere

 

Derfor kom historien min utenfor OT

 

jaja

Endret av Sir_Tonnes
Lenke til kommentar
Var på Elkjøp for 3 - 4 år siden. Jeg var på jakt etter en wireless usb pinne for pcen

 

Jeg fant ikke noen selv så jeg spurte duden bak kassa. Jada selvfølgelig har vi det sa han , å kom vandrende med en eske. Dingsen i eska så ut som en vanlig usb wifi pinne.

 

og dette er for trådløse nett spurte jeg?

 

jada sa han , du bare stikker kontakten inn her sa han og pekte på tuppen av usb pinnen

 

Ok sa jeg og tenkte ikke så mye mer på det før jeg landet i eget territorium og fikk pakket opp dingsen

 

Det viste seg alså at det var en usb pinne med lan kontakt på. Ikke for wifi men vanlig kablet nett

 

Forbannet som jeg ble reiste jeg tilbake til Elkjøp og klasket dritten i disken, vet du ikke forskjell på wireless og wired raste jeg til fyren.

 

Joda sa han , men vi hadde ikke Wireless kontakter igjen

 

EDIT:

Ser nå dette var forbeholdt bare mobilselgere / forhandlere

 

Derfor kom historien min utenfor OT

 

jaja

 

Nei det gjorde den ikke ;)

Denne tråden handler om alle forhandlere (den har i hvertfall blitt sånn)

Lenke til kommentar

Var å så på bil på lørdagen, med brorsjan og fant noe feil som selger ikke hadde opplyst om. (fyr som kjøpte biler "åpent" fra forhandler eller hva det var, og solgte videre). Feil, av muligens alvorlig sort(slitt hjullager bake, indre styrestag forran, dekkene var 100% slitt innerst mao. må rettes opp etc)

 

Etter en runde sier han at han skal sjekke dette med verksted (idag) og ringe meg. Men nå refresha jeg plutselig finn annonsen, og joda, der var bilen solgt.

 

Så ringer jeg da, og da ble den solgt igår eller noe, utrolig dårlig gjort når han sier han skal holde den av, men regelrett lyver. Tror dere feilene jeg og brorsjan fant på lørdagen ble nevnt? Neppe. Fyrn kalte seg "RM" på finn.no, kan jo være obs på slike i fremtiden.

Lenke til kommentar
Og så er det alltid like morsomt når selgere ikke kan forbrukerkjøpsloven og lov om angrerett ved forbrukerkjøp. Jeg er ingen juridisk ekspert selv, men det er skremmende hvor lett det er å sette fast enkelte selgere på det der..

Det er minst like moro med oppblåste kunder som kommer inn å leser opp alt de har pugget fra angrefristloven... De står gjerne å kjefter og smeller litt fordi vi ikke vil ta tilbake et produkt de har hatt i 20-30 dager. Når de har fått blåst seg ferdig og de tror de har satt meg fast tar jeg frem angrefristloven og viser dem hvor det står at Angrefristloven gjelder for oppsøkende salg eller salg utenfor selgerens normale utsalgssted. Altså ikke ved salg over disk i butikk ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
[...] Angrefristloven gjelder for oppsøkende salg eller salg utenfor selgerens normale utsalgssted. Altså ikke ved salg over disk i butikk ;)

Det stemmer. Det er fortsatt skremmende lett å sette fast selgere med forbrukerkjøpsloven.

 

Edit: Jeg sa forresten aldri noe annet enn det du påpekte der. :)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...