Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ca 2 år siden ble jeg med en kamerat for å hjelpe han med å velge tv som han var nesten desperat for å kjøpe. Han ville kjøpe en pioneer plasma tv til nesten 40 000. Jeg frarådet han å kjøpe på det tidspunktet fordi jeg syns den var både alt for dyr og at jeg visste at 1920x1080 lcd tv'er var på vei. Vi dro på expert på Alnabru og snakket med en Tv selger. Han påstod at 1280x720p var mye bedre enn 1920x1080i, og dette hadde han sett selv i og med at han mottok satellitt signaler som kunne vises i begge format. Han tok seg den frihet å påstå at 1920x1080p tv'er aldri ville komme noen gang fordi det ble for stor båndbredde og dessuten ble bildet dårligere. Derfor ville ingen produsent bry seg med å lage 1920x1080 tv'er fordi ingen ville kjøpe de. Jeg ba han gå hjem og sjekke internett og lære seg leksa si før han kom med sånne uriktige påstander. Han var så arrogant og jævlig frekk at jeg fikk lyst til å klappe til han. Han jobber ikke lenger på Expert og det syns jeg er synd for ellers skulle jeg ha gått dit hver eneste dag og spurt han om hvilken oppløsning det er på alle de forskellige tv'ne de har i hylla i dag. Jeg skriver dette på en billig 32" tv med hdmi inngang koblet til pc'en. Den er stillt inn på 1360x768 og bildet er knivskarpt i den innstillingen. Hvis jeg setter signalet til 1920x1080 blir det fryktelig uskarpt bilde fordi tv'en ikke klarer å vise alle pixlene. Men det er IKKE dårlig bilde fordi at 1920x1080 er et dårligere signal, men pga. at tv'en til 3500 har for lav oppløsning til å kunne gjengi signalet. Dette skjønte visst ikke han dusten fra Expert. Litt moro er det å tenke på, og han har sikkert skjønt det i dag. Tenk at i Japan begynner de med sendinger 4 ganger så høy oppløsning som 1920x1080 om litt over 1 år. Det blir 8 ganger høyere oppløsning enn det Expert selgeren påstod var den høyeste oppløsningen som kom til å bli brukt i fremtiden... haha!

Endret av Tnet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
For ca 2 år siden ble jeg med en kamerat for å hjelpe han med å velge tv som han var nesten desperat for å kjøpe. Han ville kjøpe en pioneer plasma tv til nesten 40 000. Jeg frarådet han å kjøpe på det tidspunktet fordi jeg syns den var både alt for dyr og at jeg visste at 1920x1080 lcd tv'er var på vei. Vi dro på expert på Alnabru og snakket med en Tv selger. Han påstod at 1280x720p var mye bedre enn 1920x1080i, og dette hadde han sett selv i og med at han mottok satellitt signaler som kunne vises i begge format. Han tok seg den frihet å påstå at 1920x1080p tv'er aldri ville komme noen gang fordi det ble for stor båndbredde og dessuten ble bildet dårligere. Derfor ville ingen produsent bry seg med å lage 1920x1080 tv'er fordi ingen ville kjøpe de. Jeg ba han gå hjem og sjekke internett og lære seg leksa si før han kom med sånne uriktige påstander. Han var så arrogant og jævlig frekk at jeg fikk lyst til å klappe til han. Han jobber ikke lenger på Expert og det syns jeg er synd for ellers skulle jeg ha gått dit hver eneste dag og spurt han om hvilken oppløsning det er på alle de forskellige tv'ne de har i hylla i dag. Jeg skriver dette på en billig 32" tv med hdmi inngang koblet til pc'en. Den er stillt inn på 1360x768 og bildet er knivskarpt i den innstillingen. Hvis jeg setter signalet til 1920x1080 blir det fryktelig uskarpt bilde fordi tv'en ikke klarer å vise alle pixlene. Men det er IKKE dårlig bilde fordi at 1920x1080 er et dårligere signal, men pga. at tv'en til 3500 har for lav oppløsning til å kunne gjengi signalet. Dette skjønte visst ikke han dusten fra Expert. Litt moro er det å tenke på, og han har sikkert skjønt det i dag. Tenk at i Japan begynner de med sendinger 4 ganger så høy oppløsning som 1920x1080 om litt over 1 år. Det blir 8 ganger høyere oppløsning enn det Expert selgeren påstod var den høyeste oppløsningen som kom til å bli brukt i fremtiden... haha!

 

Mulig du har rett, men hd-sendingene du kan motta i Norge er enten 1080i eller 720p. Videre hadde mannen rett da han påstod at en plasma-tv med 1080p skjerm, vil vise et 1080i/720p bilde dårligere enn en med 720p oppløsning. Dette beror ganske enkelt på at en plasma tv er avhengig av området mellom pixlene for å gjengi sort. Og så lenge signalet som sendes ut er interlaced, så vil det også se best ut med en interlaced oppløsning, og ikke omgjort til progressive scan, da simple tv-mottakere ikke klarer å gjøre dette uten feil på skaleringen. Dette vil som oftes sees som flimmer. Så han var ikke heeelt på bærtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi dro på expert på Alnabru og snakket med en Tv selger. Han påstod at 1280x720p var mye bedre enn 1920x1080i, og dette hadde han sett selv i og med at han mottok satellitt signaler som kunne vises i begge format. Han tok seg den frihet å påstå at 1920x1080p tv'er aldri ville komme noen gang fordi det ble for stor båndbredde og dessuten ble bildet dårligere. Derfor ville ingen produsent bry seg med å lage 1920x1080 tv'er fordi ingen ville kjøpe de.

 

Selger var delvis inne på noe, kompisen din også :p Jeg hadde nok klasket til DEG dersom du hadde prøvd å hindre meg i å kjøpe min 50" Pioneer..

 

Interlaced er allerede forklart: Bra. 1080i er noe real dritt og eksisterer kun fordi det ble laget en high definition bilderørsTV på ett eller annet tidspunkt.

 

Greit nok, vi er alle enig om at 1920x1080 er mer enn 1280x720(i mange tilfeller 1024x768/1366x768), men når får vi nytteverdi av det på en TV? Det er gjort forsøk som viser at 9 av 10 ikke klarer å se forskjellen på video spilt av i 1080p kontra 720p med ordinær avstand til 42". Også har vi hele den greia med 'moving resolution'..

 

Fakta er det: Du trenger oppløsningen hvis du planlegger å sitte nært når du titter på Blu-ray, eller hvis du skal sitte nært og ha den som dataskjerm. Resten er hype fra TVprodusentene for å få folk til å kjøpe dyrere TV. Det som skjer, hvis du skal se på DVD eller ordinært TV-signal, er at en 1080p-skjerm vil måtte dikte opp langt flere piksler enn en 720p-skjerm for å skape et komplett bilde. Det skjønner vi, da flere piksler vil mangle informasjon. Resulterer det DA i bedre bilde å ha 1080p? Nei. Oppløsning er heller ikke alene om å avgjøre bilde: Bildebehandling, kontrast og responstid er minst like viktig.

 

... Men det er jo egentlig en HELT annen diskusjon :p

Lenke til kommentar
Vi dro på expert på Alnabru og snakket med en Tv selger. Han påstod at 1280x720p var mye bedre enn 1920x1080i, og dette hadde han sett selv i og med at han mottok satellitt signaler som kunne vises i begge format. Han tok seg den frihet å påstå at 1920x1080p tv'er aldri ville komme noen gang fordi det ble for stor båndbredde og dessuten ble bildet dårligere. Derfor ville ingen produsent bry seg med å lage 1920x1080 tv'er fordi ingen ville kjøpe de.

 

Selger var delvis inne på noe, kompisen din også :p Jeg hadde nok klasket til DEG dersom du hadde prøvd å hindre meg i å kjøpe min 50" Pioneer..

 

Interlaced er allerede forklart: Bra. 1080i er noe real dritt og eksisterer kun fordi det ble laget en high definition bilderørsTV på ett eller annet tidspunkt.

 

Greit nok, vi er alle enig om at 1920x1080 er mer enn 1280x720(i mange tilfeller 1024x768/1366x768), men når får vi nytteverdi av det på en TV? Det er gjort forsøk som viser at 9 av 10 ikke klarer å se forskjellen på video spilt av i 1080p kontra 720p med ordinær avstand til 42". Også har vi hele den greia med 'moving resolution'..

 

Fakta er det: Du trenger oppløsningen hvis du planlegger å sitte nært når du titter på Blu-ray, eller hvis du skal sitte nært og ha den som dataskjerm. Resten er hype fra TVprodusentene for å få folk til å kjøpe dyrere TV. Det som skjer, hvis du skal se på DVD eller ordinært TV-signal, er at en 1080p-skjerm vil måtte dikte opp langt flere piksler enn en 720p-skjerm for å skape et komplett bilde. Det skjønner vi, da flere piksler vil mangle informasjon. Resulterer det DA i bedre bilde å ha 1080p? Nei. Oppløsning er heller ikke alene om å avgjøre bilde: Bildebehandling, kontrast og responstid er minst like viktig.

 

... Men det er jo egentlig en HELT annen diskusjon :p

 

Ja men la oss spore litt av? :hmm: Hvorfor i alle dager skal den nye HD kanalen til Viasat, SportnHD, sende i 1080i og ikke 720p? Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke ser all verden forskjell på 720p og 1080i på min Samsung Plasmatv, men jeg trodde jo at 720p var å foretrekke. Den andre sportskanalen Viasat sender opp er jo i 720p, så det er litt merkelig at de ikke holder seg til en standard...?

Lenke til kommentar
Ja men la oss spore litt av? :hmm: Hvorfor i alle dager skal den nye HD kanalen til Viasat, SportnHD, sende i 1080i og ikke 720p? Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke ser all verden forskjell på 720p og 1080i på min Samsung Plasmatv, men jeg trodde jo at 720p var å foretrekke. Den andre sportskanalen Viasat sender opp er jo i 720p, så det er litt merkelig at de ikke holder seg til en standard...?

 

Rent teknisk er progressivt bedre. En tv med 1080p syns sikkert det er greit med 1080i-basert signal, men som oftest ser jeg ikke noe fint når jeg ser en 720p-skjerm vise ett 1080i-signal. Hvorfor de gjør det? Det vet vel de best.

 

Teori: Båndbredde for 1080i er ca det samme som 720p, men altså flere linjer, og dermed muligheten til å reklamere for "EKTE HD-kvalitet" ? Slik videokameraene gjorde lenge, de filmet i 1080i, og reklamen sa "Film i FullHD!"

Lenke til kommentar
*snip*

Gjorde noe lignende selv i går. Er på opplæring i Telekiosken og har ikke fått alle vesentlige produktspesifikasjoner inn i hodet enda. Så i går kom en kunde og lurte på om SE C702 var støv- og sprutsikker?

Han: "Min mor har kjøpt den, og jeg leste at den skulle være støv- og sprutsikker."

Meg: "Nei, jeg tror dessverre ikke det. Jeg skal sjekke produktsidene våre (...) Beklager, det står ikke nevnt noe om det der, så jeg tror ikke det stemmer."

Han: "Jammen, sjekk Netcom sine sider, der sto det at den var støv- og sprutsikker."

 

Og han hadde rett i at det sto der. Jeg spurte også en annen selger som kunne bekrefte at dette var riktig. Er litt flaut å stå der og ta feil, men jeg synes jeg kan tillate meg det enn så lenge, iom at jeg kun er på opplæring og helt fersk. Kunden ble også tydelig fornøyd med sin "briljering", så der var kanskje dagen hans reddet ;)

 

*snip*

Disse får provisjonslønn per salg, og kun det. Nærmere bestemt 200 kr per nytegning/portering og 100 kr per utstyrsendring (videreføring eller bytte fra annet abo fra samme operatør). Han er interessert i å selge, for det er det som gir han lønn, og i dette tilfelle hadde det eneste reelle resultatet dersom salget hadde gått igjennom vært at han hadde fått 100 kr i lønn fra Netcom, mens du i praksis hadde beholdt samme abo (hvis det er riktig som du sier, at det ikke var noen forskjell).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er en god del år siden jeg var en tur på siba for å titte på mp3 spillere. Jeg sa til ekspeditøren at jeg trengte en med minst 1 gb minne (dette er mange år siden - før HD-baserte spillere) og ble vist en modell (en sony modell jeg hadde lest om på nettet fra før av). Ekspeditøren legger ut i det lange og breie om displyet på spilleren som hadde 256 000 fargers skjerm, kunne vise frem bilder og i tillegg vise små videosnutter for spilleren hadde bred støtte for forskjellige formater. Det jeg hadde lest på nettet var derimot noe helt annet og det var at displayet var monokromt (svarthvitt) og noe bilde eller videostøtte fantes hvertfall ikke.

 

Jeg sa dette til ekspeditøren som med ett ble på defensiven og insisterte på at dette kunne den. Jeg ba om å få en demonstrasjon av dette og han svarte at selvsagt skulle jeg få se det - jeg skulle ikke komme her og fortelle han hva som var rett nei. Han forsvant på bakrommet, ble borte 5 min da han kommer ut igjen med en spiller. Han pakket den ut av en helt ny eske og startet spilleren. Han tittet på spilleren og sa "oi, jeg tok visst feil angående fargene, men video kan den hvertfall!" Det han mente med video var en såkalt "flash" som kom i det man startet spilleren... Så spurte jeg han hvilke videoformater som liksom skulle være støttet og fikk til svar at videoformatet som var støttet var AAC. Jeg forklarte han da at AAC var sonys proprietære lydformat og var kun til lyd ikke video. Svaret da var "proprietær?" Nei alle spillere taklet visst dette formatet og var slettest ikke proprietært.

 

Endte med at jeg til slutt bare gikk...

Endret av Feh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har en rå histore som jeg fikk høre fra noen kompiser. Jeg har 3 kompiser som går elekro og hadde loddet 2 lysdioder på en TP kabel, de gikk så inn inn i Expert butikk som ligger i horten å spurte en selger om de hadde en trådløs TPkabel. Selger sa at ja det hadde de men de måtte beestille det opp siden det var tomt. Kompisen min la igjen en bestilling på trådløs TPkabel sammtidig som han la igjen kablenen de hadde loddet 2 lysdioder på. Det endte med at selger fikk en skriftelig klage på dårlig kunskap. Dette er noe jeg fortsatt ler av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var på lefdal her en dag og skulle se på tv, mens jeg kikket hørte jeg en selger prøvde å lure et gammelt ektepar til å kjøpe noe skrot. Så jeg bestemte meg for å sjekke om han rett og slett ikke kunne det han pratet om eller om han bare var frekk. Jeg gikk bort til et av de dyrere og bedre tv'ene og gikk inn i instillingene og endret alt, slik at bildet ble elendig :whistle: . Etter det spurte jeg han hvorfor det var så dårlig bilde på tv'en. Svaret ble at det var en 5 mnd. gammel modell (som heller ikke stemte) :!: .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Er en god del år siden jeg var en tur på siba for å titte på mp3 spillere. Jeg sa til ekspeditøren at jeg trengte en med minst 1 gb minne (dette er mange år siden - før HD-baserte spillere) og ble vist en modell (en sony modell jeg hadde lest om på nettet fra før av). Ekspeditøren legger ut i det lange og breie om displyet på spilleren som hadde 256 000 fargers skjerm, kunne vise frem bilder og i tillegg vise små videosnutter for spilleren hadde bred støtte for forskjellige formater. Det jeg hadde lest på nettet var derimot noe helt annet og det var at displayet var monokromt (svarthvitt) og noe bilde eller videostøtte fantes hvertfall ikke.

 

Jeg sa dette til ekspeditøren som med ett ble på defensiven og insisterte på at dette kunne den. Jeg ba om å få en demonstrasjon av dette og han svarte at selvsagt skulle jeg få se det - jeg skulle ikke komme her og fortelle han hva som var rett nei. Han forsvant på bakrommet, ble borte 5 min da han kommer ut igjen med en spiller. Han pakket den ut av en helt ny eske og startet spilleren. Han tittet på spilleren og sa "oi, jeg tok visst feil angående fargene, men video kan den hvertfall!" Det han mente med video var en såkalt "flash" som kom i det man startet spilleren... Så spurte jeg han hvilke videoformater som liksom skulle være støttet og fikk til svar at videoformatet som var støttet var AAC. Jeg forklarte han da at AAC var sonys proprietære lydformat og var kun til lyd ikke video. Svaret da var "proprietær?" Nei alle spillere taklet visst dette formatet og var slettest ikke proprietært.

 

Endte med at jeg til slutt bare gikk...

Her er det noe som skurrer. Fantes det virkelig 1GB spillere før den første harddiskbaserte spilleren ble lansert? Jeg mener å huske at det ikke gjorde det. Arrester meg om jeg tar feil. Men...

Den første harddiskbaserte spilleren ble lansert i 1998. Den første Siba butikken i Norge åpnet sine dører helt på slutten av 2000. Ergo hadde det eksistert harddiskbaserte mp3 spillere i godt over 2 år før den første Siba butikken åpnet i Norge.

 

Forresten så var vell NW-MS70D den aller første "mp3" spilleren fra Sony. Og den ble ikke lansert før 2003, altså godt 5 år etter den første harddiskbaserte spilleren. Sony var forferdelig treige inn på mp3 markedet da de fortsatt hadde klokketro på at minidisc var et langt bedre produkt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Har en rå histore som jeg fikk høre fra noen kompiser. Jeg har 3 kompiser som går elekro og hadde loddet 2 lysdioder på en TP kabel, de gikk så inn inn i Expert butikk som ligger i horten å spurte en selger om de hadde en trådløs TPkabel. Selger sa at ja det hadde de men de måtte beestille det opp siden det var tomt. Kompisen min la igjen en bestilling på trådløs TPkabel sammtidig som han la igjen kablenen de hadde loddet 2 lysdioder på. Det endte med at selger fikk en skriftelig klage på dårlig kunskap. Dette er noe jeg fortsatt ler av.

 

 

. Den du mener? Uansett, dette er fantastisk bra prestert av selgeren!
Lenke til kommentar
Har en rå histore som jeg fikk høre fra noen kompiser. Jeg har 3 kompiser som går elekro og hadde loddet 2 lysdioder på en TP kabel, de gikk så inn inn i Expert butikk som ligger i horten å spurte en selger om de hadde en trådløs TPkabel. Selger sa at ja det hadde de men de måtte beestille det opp siden det var tomt. Kompisen min la igjen en bestilling på trådløs TPkabel sammtidig som han la igjen kablenen de hadde loddet 2 lysdioder på. Det endte med at selger fikk en skriftelig klage på dårlig kunskap. Dette er noe jeg fortsatt ler av.

 

 

. Den du mener? Uansett, dette er fantastisk bra prestert av selgeren!

 

 

Der hadde vi den hehe :D viste ikke at den lå på nett hehe :D men må si det er jævelig bra levert av de på expert, så at han tok med seg kabelen igjen hehe.

Lenke til kommentar
Har en rå histore som jeg fikk høre fra noen kompiser. Jeg har 3 kompiser som går elekro og hadde loddet 2 lysdioder på en TP kabel, de gikk så inn inn i Expert butikk som ligger i horten å spurte en selger om de hadde en trådløs TPkabel. Selger sa at ja det hadde de men de måtte beestille det opp siden det var tomt. Kompisen min la igjen en bestilling på trådløs TPkabel sammtidig som han la igjen kablenen de hadde loddet 2 lysdioder på. Det endte med at selger fikk en skriftelig klage på dårlig kunskap. Dette er noe jeg fortsatt ler av.

 

 

. Den du mener? Uansett, dette er fantastisk bra prestert av selgeren!

 

Lenge siden jeg har ledd såpass mye :) Engang expert alltid expert

Lenke til kommentar

En av mine flaueste jobbøyeblikk skjedde da jeg jobbet som IT-Support/HelpDesk hos et firma. Der drev jeg en del med feilretting, men også saksregistrering som i følgende hendelse: Brukeren som ringte inn forklarte at hun hadde problemer med e-postsystemet, og ikke kunne hverken sende eller motta e-post. Hun fikk opp masse feilmeldinger. Disse meldingene er ofte tunge å få notert ned når en stresset bruker some er mindre datakyndig og har engelskproblemer leser opp per telefon for meg, så jeg ba brukeren skrive de ned og sende de til meg på e-post :p Som et ynkelig forsvar skjedde dette før jeg hadde fått i meg dagens første koppe med kaffe!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
En av mine flaueste jobbøyeblikk skjedde da jeg jobbet som IT-Support/HelpDesk hos et firma. Der drev jeg en del med feilretting, men også saksregistrering som i følgende hendelse: Brukeren som ringte inn forklarte at hun hadde problemer med e-postsystemet, og ikke kunne hverken sende eller motta e-post. Hun fikk opp masse feilmeldinger. Disse meldingene er ofte tunge å få notert ned når en stresset bruker some er mindre datakyndig og har engelskproblemer leser opp per telefon for meg, så jeg ba brukeren skrive de ned og sende de til meg på e-post :p Som et ynkelig forsvar skjedde dette før jeg hadde fått i meg dagens første koppe med kaffe!

Personlig ville jeg syns det var morsomt om support hadde sagt noe slikt til meg, i hvertfall dersom personen som sa det hadde nok selvironi til å le av det og ikke prøve å ro seg bort.

 

Jeg kom forresten på en annen historie fra tiden da jeg jobbet med å utvikle programvare for informasjonskiosker. Vi hadde en slik cdbrennerobot som brant 4 og 4 cd er i slengen og bilde på oversiden av cden også. Jeg hørte mye på musikk da jeg utviklet og pleide å brenne mp3 på CD-er slik at jeg kunne enkelt bruke de både på kontoret, teknisk, etc. selv på maskiner uten nett. På denne tiden hadde jeg akkurat hatt ferie og hadde sett alle Buffy episodene (geek anyone?). Jeg fikk et kick da jeg skulle brenne ut et par nye mp3 plater og trykket likegreit et bilde av Sarah Michelle Gellar på CD-platen, samt teksten "Absolute Fjortiss" i rosa skrift. Var liksom en intern spøk siden en av dem jeg bodde på kollektiv med mente at jeg hørte så mye på "fjortissmusikk", noe som i hans øyne var alt som ikke var heavy metal. :D

Nuvell. Et par dager senere fullførte jeg en ny versjon av programvaren til en infokiosk lagde en autostart CD slik at kunden bare kunne putte inn CD-en inne i infokiosken og den oppdatterte seg automatisk og rebootet. Brant ut CD-en, puttet den i et pappcover, puttet den i en konvolutt og kastet den i utgående post.

Det var ikke før dagen etter når kunden ringte og sa at hun trodde hun kanskje hadde fått feil CD at jeg skjønte hva jeg hadde gjort. Jeg tittet, og joda, den nye infokioskprogramvarecden lå fortsatt ved siden av PC-en min. :blush::blush::blush:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommer bare på en i farta.

 

Grafikkortet mitt hadde gått til helvette og måtte ha nytt. Tok da en svipptur innom Elkjøp og spurte om de hadde grafikkort med PCI-Express slot. Selgeren påstod da at grafikkort måtte spesialbestilles. "Hæ?", sa jeg og pekte bak han at de jo hadde grafikkort der. Spurte igjen om noen av de var av type PCI-Express. Dette kunne ikke selgeren svare på og spurte en mer datakyndig person (ironisk nok siden han faktisk stod i dataavdelingen). Den mer datakyndige visste ikke hva PCI-express var. Oppgitt viste jeg han mitt gamle kort (som jeg hadde med, et GeForce 7600GT kort) og spurte om noen av kortene de hadde kunne brukes i stedet for det. Selgeren sa at det kunne han ikke svare på da han ikke hadde erfaring med kortet jeg hadde. Hallo? dette er da et helt vanlig type kort... Forlot oppgitt butikken.

 

EDIT:Haha, genialt cyclo!

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...