Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herrefred, jeg dreit meg ut nå nettopp. Solgte med et minnekort på 2GB til en kunde som kjøpte en 6500 classic. Den har jeg som kjent ikke støtte for minnekort. Kan vel trøste meg med at sjefen min har gjort det to ganger.

 

Jaja, da har jeg enda et minnekort på 2GB som jeg kan legge i en skuff. Nice.

Lenke til kommentar
Herrefred, jeg dreit meg ut nå nettopp. Solgte med et minnekort på 2GB til en kunde som kjøpte en 6500 classic. Den har jeg som kjent ikke støtte for minnekort. Kan vel trøste meg med at sjefen min har gjort det to ganger.

 

Jaja, da har jeg enda et minnekort på 2GB som jeg kan legge i en skuff. Nice.

Den er nice.

 

Hadde en kunde i går som spurte etter case til PSP. Kollegaen min svarte "det spillet har vi ikke" :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har selv hatt en del tabber og selv vært borti ræva kunder, jeg tar kunder:

 

- Kunde kommer inn med en Ipod og en FM sender som han kjøpte med denne. Han ønsker å heve kjøpet av FM senderen fordi den ikke fungerer, samtale som følger:

Meg: Hva er galt?

Kunde: Jeg vet ikke hvordan den fungerer, kastet bruksanvisning når jeg kjøpte den

Meg: Så ingenting er galt? Du vet bare ikke hvordan fungerer?

Kunde: Jeg får den iallefall ikke til å fungere

Meg: Jeg må feilsøke først, ta en kikk på den

*5 minutter på å lære meg om hvordan senderen fungerer, trykke og teste*

Meg: Den fungerer fint *smiler* bare gjør slik og slik

Han tar senderen og går, takk får jeg heller ikke.

 

- Skjedd flere ganger: Kunde kommer inn med PC som kjører tregt. Det er noe feil, de kjøpte den tross alt bare for mellom 1-6 måneder siden. Jeg finner opptil 4 forskjellige virusprogram, Norton som følger med ble heller aldri avinstallert. 1-2 av programmene finner virus, men vil ikke fjerne dem før en kjøper programmet. "Brukerfeil" er et ukjent ord i de fleste av disse kundene sitt vokabular, noen legger seg flate og forstår tabben de har gjort.

 

- Uhellsforsikring etter produktet har blitt ødelagt. Utrolig nok så er det flere som lurer på hvorfor i alle dager vi ikke tilbyr dette etter produktet har blitt vraket.

 

- En kunde står foran routerene. Jeg går bort og spør om kunde trenger noe hjelp, samtale følger:

Kunde: Jeg kjøpte en av disse drittene av deg her en dag.

Meg: Åh? Er noe galt med den?

Kunde: Funker faen ikke. Jeg kobbler den opp til PCen, men kommer ikke på nett trådløst.

Meg: Unskyld.. du kobbler den til PCen?

Kunde: Ja! Til PCen.

Meg: Du kobbler denne enten til modemet eller hjemmesentral fra Lyse om det er det du har, denne skal sende signalet TIL PCen din.

Han:Åh?

Så stikker han, uten takk. Han har ikke kommet tilbake så jeg antar han fikk den til å fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble litt usikker hvilken tråd jeg skulle skrive denne i, men blir nok svar fra selger..

 

Jeg jobber deltidsjobb på Bohus og selger møbler også en dag kom det inn en voksen mann, og kom rett bort til kassen og virker litt små irritert så sier han:

 

Kunde: Har dere ikke julebord her???

Jeg: julebord, nei julebord.. hva mener du?

Kunde: Ser seg litt om oppgitt, Har dere koldtbord da?

Jeg ble litt forfjamsa og skjønte ikke en ting og svarte jeg skulle spør sjefen, også begynne kunden bare og le.. hehe.. Følte meg passe teit og flau da ja.. men han fikk seg værtfall en god latter =)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Anchan: Det finnes en egen tråd for det her

 

 

Ahh, beklager :) mine/koleger sine tabber da..

 

I starten (pga. manglende opplæring vel å merke) solgte jeg et kamera. Tingen var at jeg ga med utstillingseska til kamera uten kamera i. Kunden sjekket det aldri og overraskelsen kom når kona åpnet eska i bursdagen hennes foran, slik jeg har forstått det, veldig veldig veldig mange folk. Han hadde godt humør når han kom og byttet det og heldigvis lo han og alle de som var tilstede veldig godt :)

 

SD, XD og Memorystick har det vært en del kluss med desverre. Også CF-kort når overgangen til SD ble inn blant speilreflekskamera.

 

Bluetooth er et mareritt. Spesielt når Acer bærbare hadde en tendens å bruke samme chassis på billige modeller som på de dyrere med bluetooth. Endte opp med en del som kom tilbake litt småsure, men et gratis bluetooth USB adapter eller et lite avslag førte som regel til at de ble ganske blide.

Lenke til kommentar

Nei må nesten legge opp noen historier om meg selv.

Jeg jobber/jobbet (siste dag i morgen) som sommervikar på Frelsesarmeens IT-seksjon i Oslo.

Og mens jeg da sitter og vakter telefon og mail så får jeg en telefon som jeg ikke kan svare på, så jeg setter han over til naborommet, det jeg da glemte var at personen som egentlig sitter på naborommet er på ferie og har automatisk feriesvar på den telefonen. Så personen som sitter der nå har ingen mulighet å ta telefoner som kommer inn.

 

Setter over og legger på, og ser at indikatorlyset for naborommet forsvinner :S

Oj, han blei visst lagt på.

 

Dette skjedde da ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg ein liten rulleblanco for litt sidan. Eg la den på disken, og betalte. Så spurde kassedama: "Skal du ha pose?" Eg ser litt dumt på ho, kikkar ned på blancoen, får så å sjå på ho igjen før eg seier: "Eg trur eg skal klare meg" :)

 

Greit nok, dei fleste blir sikkert spurd om dei vil ha pose, men når eg står der med ein slik liten ting eg berre kan putte i lomma, så vart det litt komisk :p

 

 

Hehe samme som meg men jeg har en enda bedre. En liten blyantspisser i jern så liten som en 50øring stod der og sa ja blir 9 kroner. Vil du ha pose også har en pose som du kan kjøpe alle almennfag skolebøkene dine for vidregående :p

 

Ellers hadde jeg en liten her fra spaceworld.

Skulle bare ha et par enkle øreplugger til mp3 spilleren siden de gamle hadde gått dukken og desember måned så hadde ikke så veldig mye til å bruke på ørepropper. Titta litt på tilbudskorgen i lyd/bilde. Ligger det et par Koss P4 (I ettertid sett veldig dårlig erfaringer her på prisguiden) og spurte en som hadde veldig lite greie på det de selger der.

Spurte enkelt , er det god nok lyd til å erstatte et par orginale Creative propper

Han svarte : Å ja koss er jo drit bra , du veit jo åssen porta pro her og har sånne selv (kossa pro) så proppene er nok drit bra de. Ung og dum jeg og da kjøpte de , tapte 99kr på de så ikke verdens undergang. Men så useriøst svar sånn stressa svar og si et eller annet babbel. Men er velkjent stil det her.

Lenke til kommentar

Kaaanskje litt på siden av topic, men det er jo endel som henger ut data/pc-selgere her, så ttl dere som mener dere kan det bedre selv, fant jeg en stillingsannonse idag. :D

Lefdal søker Data/Brunevareselgere.

Legg da merke til rekkefølgen, som sikkert er helt tilfeldig;

 

Arbeidsoppgaver:

- Salg

- Kundebehandling/service

- Butikkstandard og vareeksponering

Salg er viktigere enn kundebehandling, det vet jo vi i bransjen. Selvom kunden blir fornøyd med førstegangskjøpet, er det jo ikke sikkert han kommer tilbake av den grunn. Derfor, mest mulig salg første gang! :D

Kvalifikasjoner

- Interesse for salg og våre produkter

- Ha glimt i øyet og godt humør

- Tåle til dels hektiske perioder

- Resultatorientert

- Være kundeorientert og høflig

- Like å jobbe med mennesker

- Over 18 år

- Noe datakunnskaper

Kundebehandling og høflighet er helt oppe på femteplass. Det er jo bra.

Og når det er ønsket at en dataselger trenger "Noe datakunnskaper", ser jeg ikke bort i fra at denne tråden kan bli lang de neste årene...

Lenke til kommentar
Salg er viktigere enn kundebehandling, det vet jo vi i bransjen. Selvom kunden blir fornøyd med førstegangskjøpet, er det jo ikke sikkert han kommer tilbake av den grunn. Derfor, mest mulig salg første gang! :D

 

Dette er ikke en veldig bærekraftig holdning. Hvis du konstant har misfornøyde kunder så går salget rett i dass etter en stund. Derfor bør man ikke lure kundene sine, men heller gi dem det de trenger.

 

Hvis noen kommer inn i en matbutikk og spør etter poteter så selger du dem ikke ris for å si det sånn. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er ikke en veldig bærekraftig holdning. Hvis du konstant har misfornøyde kunder så går salget rett i dass etter en stund. Derfor bør man ikke lure kundene sine, men heller gi dem det de trenger.
Ironi og sarkasme er visst ikke enkelt å fremstille skriftlig slik at alle får det med seg, tydeligvis... :D

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, det var en liten harselas over stillingsannonsen i seg selv. ;) Og ikke minst at de etterspør en dataselger som ikke behøver mer enn "noe datakunnskaper".

Endret av transmedia.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...