Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

På jobben har vi sånn lapper du må skrive ut for å få røyk. Var en innom i går, jeg scannet disse som vanlig. Fyren skulle ha en del varer så han skulle bare være litt rask og hente disse før han betalte. Tingen er at disse får du ikke før du har betalt. Så han kom tilbake og var litt hissig på at ingen av de virket. Jeg sa bare kaldt og rolig at han måtte betale først. Da ble han ganske taus.

 

Skjer faktisk ganske ofte, selv om vi har skrevet lapp at de ikke får varen før den er betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har sånne vensafekort, samme system men ferdig printede kort som brukes omigjen. Fom. nyttår ble det forbudt å ha bilde på disse kortene, selv om de er inni lukkede skap, og folk aner FORTSATT ikke hva de skal ha. "Har du ikke Prince Mild da?" Joda. Skal jeg hjelpe deg å finne riktig kort? "Neida, fant her". Aaalltid Prince Golden Taste eller Smooth Taste og i noen tilfeller Rich Taste. Samme med Marlboro "Light" og "Vanlig" Prince osv. Har blitt til at jeg har en liten bunke med de vanligste kortene liggende i kassa. "Det heter Gold Original det du skal ha, den hvite pakken, ikke sant?"

Men lærer de? Hånei.

 

Så er det én som alltid bare velger et tilfeldig kort, sjekker at det er 20pk, betaler, henter ut, kommer tilbake til kassen og forklarer at det ble feil, sånn at vi må låse opp automaten og manuelt hente ut det han skal ha og slå i retur og fikse alt på nytt. Bare fordi han ikke gidder å lære seg at det heter Prince RICH taste (eller ikke gidder å "lete" etter riktig kort).

Lenke til kommentar

De nye lovgivningene rundt salg av tobakk har ført lite med seg. Hos oss kan jeg nesten banne på at vi selger like mye tobakk som tidligere. Eneste forskjellen er at kunder kommer inn i butikken og spør om vi har tobakk, og gjerne vil se hva vi har. Mer stress for oss og kunden bare. Jeg tror ærlig talt at røykere kjøper røyk, selv om den er gjemt bak ett skap, eller mangler bilde på ett vensafe kort. Mulig man ser en nedgang i salget om noen år, jeg vet ikke..

 

Hadde forøvrig en kunde innom her om dagen.

"Hei, jeg skal ha chess jeg."

- Hvor mye skal du fylle på da?

"Neeei, 100 er det laveste, er det ikke?"

- Stemmer det.

"Jammen da tar jeg den!"

*kunden betaler og ser på ladekortet.*

"Jammen du, jeg skal jo ha sånn startpakke jeg!"

 

I slike tilfeller sukker jeg bare oppgitt inni meg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare nysgjerrig MrBjoern, hvordan ser du egentlig ut mtp. hår og piercinger og sånt? Jeg modererte meg MYE da jeg søkte på jobber, men etter noen måneder i jobben kom det snikende tilbake litt farge og noen hull, men er fortsatt nokså diskré. Vil ikke skremme bort kundene eller plage sjefen, men noe vil ha mer og sånt...

 

De fleste kundene virker helst mildt interessert nå da. Får en del klengenavn, det verste var den voksne mannen som prøvde å påkalle min oppmerksomhet ved å kalle meg "sleiken" :thumbdown: Har til informasjon i hovedsak skulderlangt hår som er svart over og (var) turkis under i luggen og foran, det er lagklipt og luftig og i tilsiktet uorden, og på ingen måte en sleik. Så jeg bare såååå på han. "Eeeh... du med.... Sveisen, hvor har du majones?"

 

SLEIKEN :(

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg bodde og jobbet en plass der øl ikke selges i butikkene, men på egne ølutsalg. Var en del gjennomreisende som ble sur da ja. Fortalte meg hvor idiotisk det er osv. Som om det var opp til meg eller butikken.

Lenke til kommentar

Bare nysgjerrig MrBjoern, hvordan ser du egentlig ut mtp. hår og piercinger og sånt? Jeg modererte meg MYE da jeg søkte på jobber, men etter noen måneder i jobben kom det snikende tilbake litt farge og noen hull, men er fortsatt nokså diskré. Vil ikke skremme bort kundene eller plage sjefen, men noe vil ha mer og sånt...

For meg så var det vel heller omvendt. Fikk to ansiktspiercinger. (leppen og horisontal bridge) etter at jeg begynte å jobbe, samt at jeg utvidet ørene mine en del. Håret derimot har jeg passet på å ikke farge for mye. Snakket med sjefen om det og han sa det var greit med litt nøytrale farger som blått og turkist, mens han derimot håpet på at jeg ikke farget det f.eks rosa. Like mye for min egen trygghet på jobb, som av hensyn til kunder riktignok.

 

De aller ferreste kunder reagerer. Er sikkert noen som tenker i sitt stille sinn når de kommer inn i butikken at "meh, han så ut som en hippie" eller noe i den duren, men da er det jo opp til meg selv å motbevise det inntrykket kunden måtte ha. Og for å si det sånn så vet jeg med meg selv at jeg er både en god selger og en god kundebehandler, så har aldri fått noen negative tilbakemeldinger. :)

 

vinmonopolet kunne vel ha vært de eneste som solgte røyk og øl også, da hadde staten vært fornøyde. Å dere hadde sluttet å klage...

 

:)

Jeg vet ikke om du har sett salgstall på tobakk i en vanlig butikk eller kiosk før, men jeg kan love deg, omsetningen hadde gått ganske mye ned for en del av oss om vi sluttet å selge tobakk. Ikke bare fordi vi mister fortjenesten på selve tobakken, men også fordi det ligger en del mersalg rundt det. På samme måte som at mange gjerne tar med seg en kaffe, bolle eller lignende når de kjøper aviser på morgenen. Hva staten angår skal jeg ikke si så mye, men det hadde skapt en stor del irritasjon for de som røyker. :)

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar

vinmonopolet kunne vel ha vært de eneste som solgte røyk og øl også, da hadde staten vært fornøyde. Å dere hadde sluttet å klage...

 

:)

Tenk hva de hadde tapt i avgifter!

De hadde tapt omtrendt 0%, hvis man se bort i fra at salgstallet kan synke noe som en følge av at enkelte ikke er villig til å gå på polet. Bortsett fra det, så tar staten fortsatt de samme avgiftene + fortjenesten. Alt i alt hadde nok staten tjent noe mer på det. Hadde bare vinmonopolet hadde et større distribusjonsnett...

 

Når det gjelder kunder som ikke (vil) ser forskjell på en "vanlig ansatt" og lovverk etc. så begynner jeg å bli noe forundret over oppførselen deres. For en stund siden var jeg vitne til at en billettør fikk overhøvling fordi det var fire timer til neste ferge (på en overfart som tar to timer hver vei + av og på-lasting). Og det var først etter at jeg måtte lære meg, og så dem å lese rutetabellen. Hadde dem bare orket å lese det feltet som inneholdt instruksjoner på fire forskjellige språk (inkl. norsk, som også turistene var). Smålig ufyselige mennesker.

Svensken som jeg også lærte rutetabellen i samme sleng, var langt hyggeligere og hadde forståelse for at en ferge bygd på begynnelsen av 70-tallet ikke har en flukskondensator og generatorkapasitet til å levere 1,21 gigawatt. :love:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jobber ikke selv, men har opplevd flere ganger at jeg må stå lenge i kø for det står en vrang person fremst og ikke har nok penger på kortet. Etter at vedkommende har knøvlet lenge og til slutt brukt et annet kort eller noe sånt, så bruker de enda lengre tid for å kjefte opp stakkaren bak kassa for dårlig service eller for at de ikke sa i fra om sånt tidligere. Fatter ikke at det er mulig!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har sett salgstall på tobakk i en vanlig butikk eller kiosk før, men jeg kan love deg, omsetningen hadde gått ganske mye ned for en del av oss om vi sluttet å selge tobakk. Ikke bare fordi vi mister fortjenesten på selve tobakken, men også fordi det ligger en del mersalg rundt det. På samme måte som at mange gjerne tar med seg en kaffe, bolle eller lignende når de kjøper aviser på morgenen. Hva staten angår skal jeg ikke si så mye, men det hadde skapt en stor del irritasjon for de som røyker. :)

 

 

Haha, tok du ikke ironien min altså? Huff om staten også skulle ha bestemt det der. Nei, tror nok ikke at dere hadde tapt så mye penger. Har du sett fortjenesten dere har på tobakk og bakevarer? Nei? Den er ikke stor. Ta også med i beregningene at det er en person som må sette opp disse varene, lønn skal betales, disker skal vaskes, butikken skal vedlikeholdes, overvåkning av butikken skal kjøres osv osv. Fortjenesten deres er nok marginal på slike varer som alle har og skal ha.

Lenke til kommentar

Haha, tok du ikke ironien min altså? Huff om staten også skulle ha bestemt det der. Nei, tror nok ikke at dere hadde tapt så mye penger. Har du sett fortjenesten dere har på tobakk og bakevarer? Nei? Den er ikke stor. Ta også med i beregningene at det er en person som må sette opp disse varene, lønn skal betales, disker skal vaskes, butikken skal vedlikeholdes, overvåkning av butikken skal kjøres osv osv. Fortjenesten deres er nok marginal på slike varer som alle har og skal ha.

Nei du, ironi fungerer sjeldent på nett. :)

 

Jeg skal ikke komme med konkrete tall, men jeg har sett de selv og vet at det er snakk om mye penger. Kanskje ikke for en vanlig butikk, men for en kiosk er det fort vekk snakk om store summer i løpet av ett år. Det å sette ut varer, vaske disker og lignende er arbeidsoppgaver man som regel har under ett vanlig skift uansett, og de fleste av de utgiftene der hadde man hatt uansett. :)

 

 

Var forresten innom verdens koseligste café i dag. Hun bak kassa var så hyggelig og serviceinnstilt at man ikke brydde seg om at en muffins kostet 40kr. Da snakker man koselig betjening, slik som det burde være. :)

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar

ÅÅH hater når kunder ikke klarer å strekke hånda 20 cm etter en vareskiller og heller ikke bryr seg om å lage avstand til varene til kunden foran :((( Og i dag gikk i tillegg både kunde nr. 1 og 2 i køen vekk uten å si noe, som er veldig vanlig, så jeg begynte å slå inn varene og ble nesten ferdig før kunde nr 2 kom tilbake. Så sier han "nei, den er min... og den, og den, og... HAALLOOO :mad: " Og jeg bare what, siden han var den eneste der, men skjønte etterhvert at han var nr 2 og han som skulle vært der var borte. Skjønte at det måtte være han som stod borte ved døra og pratet, så jeg prøvde å forsiktig å påkalle oppmerksomhet: "Eh.. unnskyld? Unnskyld? Hallooo? UNNSKYLD HALLOO!" Så måtte jeg til slutt reise meg, gå rundt og ut fra kassene, stille meg rett foran han og spørre om det, unnskyld meg, var hans varer og han var klar til å betale? :)

 

Begge var sure og grinete fordi det jeg måtte spørre hvilke varer som tilhørte hvem osv :( Jeg kan ikke jobben min, jeg.

 

Og kollegaen min betjente en dame som hadde fylt smågodtposen med jordbær. Kjøpte flere andre varer også og ble meget forstyrtet over prisen; Hva var det som var så dyrt??? "Neeei, smågodet kostet åtti, og..." "MEN DET ER JO JORDBÆR :mad: "

 

Ok... vi har smågodt/smågodtposer (ugjennomsiktige og det STÅR SMÅGODT på dem) i helt motsatt ende av hvor jordbær og fruktposer (gjennomsiktige) står. Hun burde helt klart ha SKJØNT at smågodtposen inneholdt jordbær, og selv om kunden selvfølgelig fikk tilbake riktig mengde penger osv. var dette MEGET dårlig av oss, ja. Hmsk.

 

:(

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra min Meny-karriere:

 

En av lokalavisene i området, stod ved inngangen til butikken, og delte ut gratis aviser, en avis som vi og forøvrig solgte.

 

En dame kom og la på varer, bl.a. et eksemplar av nevnte avis. jeg slår den inn sammen med de andre varene.. "Nei!! Den fikk jeg gratis der borte.. Trodde du så at det var gårsdagens, jeg.." :roll:

 

Det skal og nevnes at den avisen kom ut 5 dager i uka, og for alt jeg husker, kan dette ha vært en dag den ikke kom ut, ergo var det gårsdagens som vi også solgte.

Lenke til kommentar

Å jobbe på Meny er noe herk. Kundene forventer så mye mer av oss Meny-ansatte enn av Kiwi, Rimi, Rema og de andre billigkjedenes ansatte.

 

Av oss på ICA også. Kanskje spesielt på akkurat ICA nær som legger sin stolthet i kundeservice. Liker å yte service jeg, men av og til tenker jeg at noen av kundene skulle tatt seg en tur på Kiwi når de f eks sukker irritert og demonstrativt legger varene på båndet til en kasse som ikke er i bruk dersom de kommer som nummer tre og nummer én er i ferd med å betale og nummer to har lagt varene klar. På kiwi (hvor jeg handler iblant bare fordi det er nærmest hjemme) har jeg opplevd å stå som nummer sju-åtte bak opptil flere store, fulle handlevogner, mens en annen ansatt står fredelig og stabler tyggis rett ved en ubrukt kasse. Noen ICA-kunder er så bortskjemte.

 

Synes forresten det er fryktelig frekt å legge varene i en tom kasse selv før jeg har tatt i bruk ringeknappen og når det kanskje bare er én kunde foran i køen. For vi ringer uansett etter hjelp hvis køen består av mer enn tre kunder med noen få varer hver, hvilket tilsier at enkelte frekkaser altså har absolutt NULL tålmodighet.

 

Tror det er ganske mange som faktisk aldri har jobbet i noe serviceyrke, det virker i hvert fall sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...