Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spm ang Finn.no og salg


Roug

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lagdt ut min ps3 for salg på finn.no, mange spill og ekstra utstyr, fikk 2 tilbud ganske rakst på den. den ene var fra en engelsk mann og det andre var fra en nordmann, det er bare noen ting jeg lurer på ang sikkerhet, ble litt suspekt, da begge to ville at jeg skulle sende den til Nigeria, den ene ville at jeg skulle sende den dit som en gave til en kammerat, og den andre ville jeg skulle sende den dit som en gave til en sønn, det virker veldig rart.

 

så jeg lurer på hva kan skje vist jeg får pengene først fra den som skal kjøpe den i nettbank, også sender jeg den, også kan de da påstå å si at den f.eks ikke kommer fram og vil ha pengene tilbake osv osv? hvilken rettigheter har jeg som selger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har lagdt ut min ps3 for salg på finn.no, mange spill og ekstra utstyr, fikk 2 tilbud ganske rakst på den. den ene var fra en engelsk mann og det andre var fra en nordmann, det er bare noen ting jeg lurer på ang sikkerhet, ble litt suspekt, da begge to ville at jeg skulle sende den til Nigeria, den ene ville at jeg skulle sende den dit som en gave til en kammerat, og den andre ville jeg skulle sende den dit som en gave til en sønn, det virker veldig rart.

 

så jeg lurer på hva kan skje vist jeg får pengene først fra den som skal kjøpe den i nettbank, også sender jeg den, også kan de da påstå å si at den f.eks ikke kommer fram og vil ha pengene tilbake osv osv? hvilken rettigheter har jeg som selger ?

 

Det er garantert svindel, så jeg ville isåfall forlangt at nordmannen møtte opp og betalte kontant ;)

 

Det som ofte skjer i slike tilfeller er at de ber om å få bankkontoen din, overfører en god del (altfor mye)penger til kontoen din, og så skylder de på skrivefeil og ber deg sende det som var for mye med forex, western union eller lignende tjenester ut av landet. - pengene har de stjålet fra noen, og slik får de det da "legalt" ut av landet og du blir sittende med evt problemer som måtte oppstå.

 

-Evt omtrent samme fremgangsmåte bare med falske sjekker/etc som de skal ha deg til å innløse i banken din.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Be de overføre penger og ta det derfra. Får du penger inn på konto så er det jo ikke noe problem.

 

Edit: og når det gjelder å sende varen så har du jo selvsagt sporingsinformasjon så du har full kontroll på hvor pakken befinner seg og om den eventuellt er utlevert.

 

Bare husk på å ikke sende noe før du har fått penger på kontoen, og ikke under noen omstendighet overfør penger til kjøperen eller gi han mer informasjon enn nødvendig.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Be de overføre penger og ta det derfra. Får du penger inn på konto så er det jo ikke noe problem.

 

Jo, det kan fort bli et problem hvis de pengene som blir overført er stjålet fra en annen konto eller "fishy" på annen måte. - Da er det selgeren som sitter igjen med problemet, mens kjøper/tyv går fri - og selv om selger kan hevde god tro vil det være svekkende at nigeria er involvert, og pengene vil isåfall uansett være tapt.

 

-Jeg ville krevd kontant betaling, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Hvordan kan selgeren få problemer hvis pengene er stjålet? Er man ansvarlig for å sjekke opphavet på alle beløper som blir overført til vår konto? Og kan disse pengene bli trekt tilbake fra kontoen vår uten vårt samtykke?

 

Hvis noen hacker kontoen til noen andre og overfører penger til deg, så må du betale tilbake pengene selv om du var "i god tro" ja - selvsagt.

 

Samme prinsipp er hvis du kjøper noe som er stjålet, så kan politiet konfiskere det du kjøpte selv om du var i god tro, for så å returnere det til eier/forsikringsselskap/whatever - uten at du vil få tilbake pengene du betalte (med mindre tyven hadde de på seg da han ble tatt :p) - med mindre du kan sannsynliggjøre 100% at du var i god tro kan du også bli dømt for heleri.

Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig, og jeg har vanskelig for å tro på det. Som sagt, det er umulig for deg å vite om pengene er stjålet, og så lenge du kan fremlegge bevis for at du gjennomførte en rettferdig handel og solgte den i god tro, og denne kjøperen som har stjålet pengene, blir tatt, så tar de nok ikke beløpet som du har fått, tilbake. Da får nok heller den kriminelle et erstatningskrav.

Lenke til kommentar
Det er jo helt latterlig, og jeg har vanskelig for å tro på det. Som sagt, det er umulig for deg å vite om pengene er stjålet, og så lenge du kan fremlegge bevis for at du gjennomførte en rettferdig handel og solgte den i god tro, og denne kjøperen som har stjålet pengene, blir tatt, så tar de nok ikke beløpet som du har fått, tilbake. Da får nok heller den kriminelle et erstatningskrav.

 

Du mener da altså også at hvis du kjøper en stjålet bil i god tro, og at du faktisk _er_i god tro, så vil politiet la deg beholde bilen fordi du var i god tro?

Lenke til kommentar

Kjetilkl: Du ser forskjellen på en bil og penger? En bil er et enkelt objekt, som har registreringsnummer o.l. Dersom noen betaler deg for en tjeneste / objekt så har du vitterlig INGEN måte å sjekke om pengene er stjålet. Dette skjønner du hvis du bruker hodet.

 

Kan ta et annet eksempel: Dersom en tyv har stjålet 1000 kr av en gammel dame, og deretter går på kiwi og kjøper øl, kan da politiet komme å kreve kiwi for pengen han kjøpte øl for? Tenkte meg at du svarte det ja!

Endret av BrokenTomato
Lenke til kommentar
Det er jo helt latterlig, og jeg har vanskelig for å tro på det. Som sagt, det er umulig for deg å vite om pengene er stjålet, og så lenge du kan fremlegge bevis for at du gjennomførte en rettferdig handel og solgte den i god tro, og denne kjøperen som har stjålet pengene, blir tatt, så tar de nok ikke beløpet som du har fått, tilbake. Da får nok heller den kriminelle et erstatningskrav.

 

Du mener da altså også at hvis du kjøper en stjålet bil i god tro, og at du faktisk _er_i god tro, så vil politiet la deg beholde bilen fordi du var i god tro?

 

Det er to forskjellige eksempler. BrokenTomato forklarte fint hvorfor.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
så jeg lurer på hva kan skje vist jeg får pengene først fra den som skal kjøpe den i nettbank, også sender jeg den, også kan de da påstå å si at den f.eks ikke kommer fram og vil ha pengene tilbake osv osv? hvilken rettigheter har jeg som selger ?

Dette er bare svindel. Uansett hva for "lure triks" man kan gjøre, så er svindlerne sleipere. Bare styr unna!

Lenke til kommentar

Nigeria-svindlerene har begynt å oversette henvendelsen til det språket dei antar selger bruker, for då å få bedre tilit.

 

Den klassiske er at du får ein sjekk på større sum enn vara, som då du kan gjere kva du vil med, diverre er sjekken falsk og når vara er sendt og eventuelt overskytande er sendt tilbake så sitter du igjen med minus.

Grunnen til at dette fungerer er at sjekker frå utanlandske banker tar nokre dager å validere, og banker antar dekning i utgangspunktet. Dermed ser det tu som du ahr fått pengene , men banken fjerner dei igjen når meldinga om falsk sjekk kjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...