Gå til innhold

Slettekløe blant moderatorene?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller virker det som om moderatorene har begynt å slette poster i hopetall. Såvidt jeg husker så skulle man unngå å slette poster med mindre det ikke fantes andre alternativer. Jeg vil ikke påpeke noen navn men vi har fått noen nye moderatorer i det siste og kanskje de ikke har fått med seg de siste retningslinjene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg husker så skulle man unngå å slette poster med mindre det ikke fantes andre alternativer

Dette gjelder nok tråder. Disse prøver man å holde gående så lenge som mulig. Dog har vi noen unntak, bl.a salgsannonser, tråder som bryter Norsk lov og/eller personvern, samt rene spamtråder osv.

 

Poster som bryter retningslinjene slettes/redigeres stort sett som vanlig.(ot-personangrep-spam-osv.)

 

 

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke påpeke noen navn men vi har fått noen nye moderatorer i det siste og kanskje de ikke har fått med seg de siste retningslinjene?

Det synes jeg du burde blåbær! Om noen nye moderatorer ikke forholder seg til retningslinjene er dette alvorlig. Nå skal det sies at det er lite trolig. Alt som gjøres på forumet av sletting og eventuelle andre hendelser, dokumenteres og redegjøres for. Dette er ingen lek. Vi har også interne rutiner alle moderatorer må gå igjennom og interne retningslinjer som skal følges til en hver tid.

 

Når det er sagt har alle moderatorer lov til å bruke skjønn i jobben sin. Dette står også eksplisitt i retningslinjene. Selv gjør jeg dette i noen tilfeller om jeg mener et tilfelle ikke dekkes av retningslinjene. Det er i så måte særs sjelden moderering blir utført uten at dette opplyses i tråden der modereringen fant sted. Da om en slik melding er relevant og ikke eventuelt ødeleggende for tråden som sådan.

 

Moderatorer, nye som gamle tar jobben sin særs alvorlig og vi ønsker at forumet skal være en plass for alle og et godt sted og tilbringe sin dyrebare tid.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Løsningen blir å ta backup av alle sine postede innlegg, for så å poste dem igjen om de blir slettet :p

 

Personlig blir jeg ganske provosert når en moderator-spirrevipp kommer med sin krumme pekefinger og sletter innleggene mine ;)

 

 

Moderatorer, nye som gamle tar jobben sin særs alvorlig og vi ønsker at forumet skal være en plass for alle og et godt sted og tilbringe sin dyrebare tid.

Det er forskjell på å rydde opp i tråder og maltraktere dem helt. Om man må fjerne ca. 30 innlegg så er det kanskje bedre å stenge hele tråden istedet for å beskytte trådstarter som åpenbart har feilet.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Vi har interne rutiner som sikkerhetskopierer. Forumet og dets database blir også ved jevne mellomrom sikkerhetskopiert. Vi har også tilgang til "slettede" tråder og innlegg, det er med dette ikke noen problem å gjenopprette disse om eventuelle feil begås.

 

Og ja, det er forskjell på å rydde og "maltraktere" tråder. Det er derfor ingen lett oppgave å være moderator. Skal man ta hensyn til trådstarter og vedkommende sin intensjon? Skal man slette og stenge alle tråder som sklir ut? Skal man rydde tråder som sklir ut og straffe eventuelle syndere? Skal man straffe kollektivt? Skal man rydde tråden så godt det lar seg gjøre og la debattanter/brukere med rent mel i posen forsette? Det er mye å tenke på når man utfører moderering.

 

Som uttalt tidligere, er dette ingen lek. Det er dessverre heller ikke "åpenbart" at trådstarter har "feilet", enn om brukere påpeker dette. Derfor har vi huskeregelen, "er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere.", dette for å ikke skape ytterligere jobb for moderator og generell misnøye i tråden.

 

Og husk "moderator-spirrevipper" er her for at alle skal trives på forumet. Er man uenig og/eller har innspill på jobben vi gjør, er vi alltid kun en melding unna.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Og husk "moderator-spirrevipper" er her for at alle skal trives på forumet. Er man uenig og/eller har innspill på jobben vi gjør, er vi alltid kun en melding unna.

Jada, dere gjør en bra jobb, no offence. Jeg er klar over at det ikke er en helt enkel oppgave heller. Noe jeg synes er litt uheldig er at man som regel ikke husker hva man skrev i en tråd, man ser bare at tråden er borte fra "mine innlegg" og dermed innlegget slettet. Litt vanskelig å være uenig og gi tilbakemelding da...

Lenke til kommentar

Regner med at du kan komme med noen adekvate "bevis" og referanser i så måte? Et kjapt søk i profilen din frembringer at du per skrivende stund svært få innlegg i "Papirkurven" (altså innlegg som er slettet), dette av '1438' innlegg totalt. Så "skremmende" er vel ikke det rette ord i denne sammenheng?

 

Som en generell bemerkelse vil jeg si at "seriøse" innlegg aldri blir slettet. Om da disse ikke er svar på allerede slettede innlegg, eller om den til en hver tid gjeldene moderator benytter seg av §6 i retningslinjene, som sier, sitat; "moderatorene kan reagere mot tråder og brukere av grunner som ikke står nevnt i retningslinjene.

 

I slike tilfeller gis en begrunnelse for moderering av moderatoren som foretar denne", sitat slutt. Selv ønsker jeg ikke å redigere innlegg da jeg ikke vil manipulere brukeres intensjon eller mening med innlegg, dermed kan også gode innlegg forsvinne, men som er svar på de allerede slettede. Flere moderatorer kan ønske det samme.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Det er et godt poeng ColdIce og helt rett. Innlegg blir aldri slettet for evig. Og Blåbær, det slettes ikke for å slette. Tro meg, vi øsnker debatt på forumet, men innen visse rammer. I første omgang retningslinjene. Personangrep og annet fjas blir slettet, dessverre mister da ofte andre innlegg også din menig og blir slettet på samme tid.

 

:)

Lenke til kommentar

Fikk et par poster overraskende slettet av roberteh i går.

 

Eks: I tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1113997&st=0 som er en klar trolletråd (førsteposter ironiserer over religiøse fanatikere ved å utgi seg selv for å være en stereotypisk parodi på religiøse fanatikere), så skrev jeg (omtrentlig sitat følger) "Jeg er lei av all opphausingen av konflikten mellom religiøse og ateister".

 

Kanskje sett for seg selv, så kvalifiserer dette til et kort meningsløst innlegg (jeg synes ikke det)? Men korte meningsløse innlegg finnes det nok av i tråden, og de har ikke blitt slettet. Dette er forresten mindre seriøse innlegg enn mine, som spinner videre på det originale trolleinnlegget.

 

Så hvorfor blir akkurat mitt innlegg slettet? Er det individuelle regler for hver bruker her på forumet? Mulig jeg bare har hatt uflaks, men for meg virker det som roberteh er litt for ivrig på avtrekkeren.

 

For å understreke poenget mitt, signaturlinjen til den "religiøse" trådstarteren: «If we did evolve from monkeys then how come babies aren't born monkeys?» - Christian Forums

 

Hvorfor velger roberteh seg ut mitt innlegg, muligens ett av de sakligste og ærligste innleggene i hele tråden, når trollingen og useriøsiteten som roberteh bestemmer seg for å "beskytte" er så inni granskauen åpenbar?

 

Er det kognitiv og deduktiv svikt vi snakker om her, eller selektiv virkelighetsoppfattning?

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg reagerer på at retningslinjene er så brede og vage at moderatorer i endel tilfeller kan strekke reglene. Jeg fikk stengt en tråd fordi moderatoren ikke syntes den var "god nok", men sa i tråden at den ikke fulgte retningslinjene. Kan ikke skjønne hva en moderator sin mening om en tråd sin kvalitet skal ha noe å si for om han kan stenge den eller ikke.

 

Jeg tror også en moderators rolle bør være å holde viss orden og fjerne spam. Men det å komme inn i tråd og irettesette og slikt synes jeg blir en smule absurd. Er assosiasjonen en politikonstabel?

 

S,

Lenke til kommentar
Fikk et par poster overraskende slettet av roberteh i går.

 

Eks: I tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1113997&st=0 som er en klar trolletråd (førsteposter ironiserer over religiøse fanatikere ved å utgi seg selv for å være en stereotypisk parodi på religiøse fanatikere), så skrev jeg (omtrentlig sitat følger) "Jeg er lei av all opphausingen av konflikten mellom religiøse og ateister".

 

Kanskje sett for seg selv, så kvalifiserer dette til et kort meningsløst innlegg (jeg synes ikke det)? Men korte meningsløse innlegg finnes det nok av i tråden, og de har ikke blitt slettet. Dette er forresten mindre seriøse innlegg enn mine, som spinner videre på det originale trolleinnlegget.

 

Så hvorfor blir akkurat mitt innlegg slettet? Er det individuelle regler for hver bruker her på forumet? Mulig jeg bare har hatt uflaks, men for meg virker det som roberteh er litt for ivrig på avtrekkeren.

Hmm, dette er rart.

 

Begynner å bli litt lei alt maset om ateisme vs. religion. Religion- og ateismemisjonærer, I'm looking at you... Edit: Who am I kidding, jeg begynner å bli jævlig lei for å være helt ærlig.

Følgende innlegg ble slettet fra deg i denne aktuelle tråden (og ingen andre (av undertegnede)). Innlegget som sådan var verken konstruktiv, relevant eller i henhold til trådens tema. Som jeg også skrev i min melding til Blåbær var innlegg som ble slettet i denne sammenheng (med tanke på trådens art), ikke gode innlegg. Enn om man stiller seg bak karakteristikkene og omtalene av kristendommen, som innlegg bar preg av (da i negativ art) skal man respektere trådstarter og svare vedkommende høflig. Samtlige innlegg som ble slettet i tråden var rettet mot trådstarer og vedkommende sine tanker rundt temaet og da på en lite flatterende måte.

 

I denne aktuelle tråden diskuterte man person og ikke sak.

 

Hvorfor enkelte på forumet har den oppfatning av at så lenge bare de selv mener en tråd eller et innlegg som sådan kun er "trolling" og/eller provokasjon, skal de få komme med de gloser og eventuelle personkarakteristikker de måtte ønske, skjønner jeg ikke. Dette er ikke bare ufint ovenfor trådstater og debatten som sådan, da man i 90% av tilfellene faktisk ikke kan være sikker på intensjonen ved en tråd. Skal man da sette seg som overdommer for å rettferdiggjøre sine egne handlinger og uttalelser, som her var gjort? Nei! Dette er i mot retningslinjene for forumet såvel som god folkeskikk, eller mangel på sådan. Dette er definitivt en uting og skal ikke forekomme.

 

Med all respekt å melde ble samtlige innlegg i tråden slettet og ikke kun det refererte innlegg. Om man mener en moderator eller administrator gjør en feil ved sin moderering skal man ta opp dette med den eventuelle moderator og fremme sin sak på en høflig og saklig måte.

 

I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Man skal fokusere på sak og ikke person, man skal også diskutere på en anstendig måte. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep er forbudt. Trolling likeså. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

 

Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. Disse faktorer lå ikke til grunn og innlegg ble slettet. Verre er det ikke. Vi øsnker debatt på forumet, men da innen visse rammer.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Rata101: Ditt slettede innlegg lød som følger:

 

Begynner å bli litt lei alt maset om ateisme vs. religion. Religion- og ateismemisjonærer, I'm looking at you...

 

Edit: Who am I kidding, jeg begynner å bli jævlig lei for å være helt ærlig.

Det er en følelse jeg har forståelse for. Jeg er lei av det selv. Men det bringer ingenting konstruktivt til tråden. Er du lei av å diskutere noe, så kan du bare la være. Det er ingen som tvinger deg til å delta i en tråd du ikke ser vitsen med. Det gir deg ikke rett til å ødelegge for de som har lyst til å ha nettopp den debatten, enten det nå er oppriktig ment eller ikke.

 

Innlegget ditt fungerer som spam, og det var derfor riktig at det ble slettet. At det kanskje er mange andre innlegg som burde vært det også er ikke et argument for at du skulle slippe unna. Moderatorene sitter ikke døgnvakt over trådene, og det vil alltid være slik med tråder der det er stor aktivitet. Du har nok bare vært uheldig med hvilke poster som ble rapportert, og når moderator så på dem. (Og om mange poster ikke blir slettet, så tar det vel litt luven av spørsmålet om moderator er trigger-happy...)

 

Om tråden burde vurderes som trolling og derfor stenges er en halt annen og uavhengig diskusjon. Det er vår vurdering å gjøre, og trollebeskyldninger hører ikke hjemme i noen slags tråder, men i rapporteringer. Så lenge en tråd er åpen er den underlagt retningslinjene, trolling eller ikke.

 

Blåbær: Jeg antar at du diskuterte det med moderator før du postet hans PM? Husk at en PM i utgangspunktet er privat og mellom avsender og mottager. Moderator ville aldri poste en PM fra en av dere her uten tillatelse, og dermed bør heller ikke dere gjøre det samme.

 

Geir :)

 

Edit: Roberteh postet mens jeg skrev mitt innlegg. Så det ble et dobbelt sitat der...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...