Gå til innhold

Slettekløe blant moderatorene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er den enkelte bruker meg, og da bør det være rimelig åpenbart at jeg vil diskutere dette offentlig. Dessuten går ikke diskusjonen direkte på meg som person, den går på moderering. Derfor synes jeg det er naturlig at dette ikke reduseres til en "en til en" diskusjon, da sannsynligheten for at det vil ende opp i noe konstruktivt blir mye mindre.

 

Det jeg vil fram til her, er om jeg ble sensurert i tråd med gjeldende retningslinjer for moderering og forumkotyme. Ble jeg det, så forventer jeg at moderering av andre i lignende tilfeller er konsekvent. Er det noe som skiller seg ut i mitt tilfelle, så vil jeg vite nøyaktig hva dette er, så jeg og andre kan unngå å gjøre samme feil i fremtiden.

 

Ble jeg behandlet urettferdig, så forventer jeg at dette rettes opp i, og at moderatorteamet tar notis av dette.

 

Og dette kan da fint behandles på PM, kan det ikke? Om det viktigste for deg er at tilsvarende saker tas og at du blir behandlet rettferdig, så vil det ikke være noen forskjell på dette i praksis om det behandles offentlig eller på PM. Altså er det ingenting i veien for at du tar det via undertegnede på PM? :)

 

Men du skal da få et offentlig svar.

 

Vi moderatorer er aktive mange steder - men ikke alltid med moderatorhatten PÅ. Vi kan være slitne av jobb, og ikke interessert i å følge med på mulige overtramp overalt (Moderatorjobben er forresten frivillig og ulønnet).

 

Derfor har vi rapporteringssystemet - et genialt system som har gjort dette forumet så bra som det er. De tingene man som bruker kommer over som man mener bryter med retningslinjer eller hva dere vet moderatorer har slettet tidligere kan rapporteres og varsles fra om :). Så, jeg synes at du skal gjøre det med disse innleggene du snakker om, så vi får sett på de. Som du vet er det ikke alt vi ser med en gang - ref PM mellom oss to hvor jeg ikke oppdaget det før du viste meg det. Vi er langt fra perfekte, og kan godt være blinde.

 

Når det feks gjelder meg selv, så har undertegnede jobbet 12-timersskift siste 2 døgn, og energien til å utføre moderatorgjerninger er ikke fantastisk etter slike runder. Da ser jeg ikke alt - fordi jeg ikke ser etter. Jeg bare surfer og bruker forumet.

 

Derfor er det bra vi har brukerne, som kan hjelpe, tipse og varsle. Bruk muligheten din - da vil du hjelpe oss, og hjelpe deg selv slik at du ser hvilke feil som ikke må gjøres i fremtiden som du sier.

 

Det andre du skrev:

 

Jeg sitter fremdeles igjen med overbevisningen om at dette er inkonsekvent moderering.

 

Forøvrig, så har jeg notert meg at den samme moderatoren som slettet mitt innlegg, har fått rettet nøyaktig samme "personangrep" direkte mot seg selv i to poster i Politikk & Samfunn. Dvs. "indirekte påstand om at man er en hykler" (hvis man skal følge moderatorens tolkning). Det burde i så fall ha vært en smal sak for ham å både oppdage, og å gjøre noe med dette, særlig mtp. at han har vært aktiv i tråden rett i etterkant.

 

Allikevel har det ikke blitt reagert. Dette tolker jeg igjen som inkonsekvent moderering. Men, jeg tar forbehold om at det er detaljer jeg muligens ikke har fått med meg. Derfor håper jeg på en respons, slik at brukere som leser denne tråden kan benytte informasjonen til å klare å skjelne mellom de nyansene som er nødvendig for å kunne beholde sine poster intakte i fremtiden.

 

Dette har vi da tatt opp på PM, om du sitter igjen med det inntrykket får jeg ikke gjort voldsomt med det. Har du funnet mer får du gjøre som du sa å varsle, ikke bare se at moderator ikke gjør noe og så føle at det er inkonsekvent, om du skjønner? :) Du sa jo på PM at du ville fra og med nå følge opp og rapportere det du kom over? :). Som jeg har forklart ovenfor så er det ikke alt moderatorer ser, eller følger med etter - og vi har derfor rapportsystemet. Om vi så velger å IKKE følge en evt rapport - da kan vi starte diskusjonen rundt hvorvidt det er inkonsekvent eller ei. Men du har som sagt sagt til meg at du skulle varsle - ikke bare se på og følge at det er inkonsekvent at vi ikke gjør noe - så gi oss en sjanse ved å varsle det du mener burde sees på? ;)

 

Ok, så dere har ikke for vane å diskutere enkeltbrukere eller "sensitive enkeltsaker" (hvordan i all verden er dette noen av delene?) - men her virker det mer som dette blir brukt som unnskyldning for å slippe å prate i det hele tatt.

 

Hvordan skal brukerne kunne få kommentere og diskutere moderering, hvis det ikke skal kunne vises til eksempler på moderering i praksis? Her bør det vel også presiseres at modereringen og innleggene som skrives på dette forumet allerede er offentlige, så hvorfor skal de ikke kunne snakkes om dem.

 

Gjeldene føring er at enkeltsaker primært skal diskuteres pr PM eller epost - av hensyn til brukeren. Dette er den føringen vi som moderatorer har fra vår ledelse. Ønsker du å ta dette opp kan du sende en epost til [email protected], og prate med vår ledelse rundt denne praksisen. Evt sende en PM til Dotten - Innholdsansvarlig for diskusjon.no

 

Som Simon Aldra sier, om en bruker absolutt 100% selv ønsker å ta saken sin offentlig, er det ikke nødvendigvis slik at vi nekter en diskusjon - men vi ønsker primært å få det på PM da kommunikasjonen blir bedre (Syntes forresten vi hadde en god tone på PM, men her i tråden er den værre?)

 

Akkurat det er noe av problemet med massesletting + generell moderatormelding. "Hva gjorde jeg galt her?"

Det kan faktisk være så enkelt som at du svarte på innlegg som brøt med retningslinjene. Enkelte vil faktisk bli dratt med i dragsuget...

 

En enkel PM til moderator kan være med å å sjekke om hvorvidt ditt innlegg var teit og tull, eller bare ble slettet fordi det du svarte på var teit og tull :).

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva som er i veien med tonen min i denne tråden. Kan du være mer konkret på dette?

 

Når det gjelder undersøkelse av de postenene jeg nevnte, så sender jeg dem til deg på PM nå. Som sagt, så er de hendvendt direkte til moderatoren som sensurerte meg for samme formulering. Men her har det tydeligvis hverken blitt rapportert eller moderert, selv om moderatoren bør ha utmerket grunnlag for dette. Det virker ærlig talt rimelig inkonsekvent for meg i forhold til grunnlaget som min post ble slettet på (personangrep).

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
(Syntes forresten vi hadde en god tone på PM, men her i tråden er den værre?)

Dette er jo typisk. Sånn er det ute IRL også. Man blir mer aggressiv fordi man er redd for å tape ansikt i forhold til andre mennesker. Ikke uten grunn at det oppstår mobbing på skole/arb.plass, dette kan være en årsak.

 

Skal ikke dra det mer offtopic nå...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...