Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett: Er ikke droner mer framtidsrettet enn fly? Mener å huske at både USA og Israel satser på dette.

Droneteknologien er ikke kommet så langt enda at den kan gjøre alle de opgaver som norge vil at flyvåpenet skal kunne gjøre.

 

Droner i dag kan stort sett bare drive overvåkning og et og annet bakkeanngrep radiostyrt via satelitt fra hjemmlandet.

 

Norge vil kunne bruke flyvåpenet til avskjæring og evt. luftkamp (i tilegg til overvåkning og CAS). Og dette kan ikke droner gjøre i dag. I tilegg er droner i dag meget begrenset når det gjelder å ta "avgjørelser" og man må derfor radiostyre det via satelitt (norge har ikke noe særlig tillgang på satelitter) når man f.eks skal ta ut et bakkemål.

 

I frammtiden kommer det helt sikkert til å være mye dronefly og også mange selvstendige droner som kan ta "egene avgjørelser" om f.eks å bruke våpen, men i dag er altså ikke teknologien der og man må dermed heller satse på et 5 gen fly som er det mest moderne man får tak i i dag til å gjøre oppgavene fremm til vi evt også får dronefly til og supplementere luftforsvaret, eller kansje erstatte det helt en dag.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Uten å ha lest igjennom 440 innlegg, så vil jeg si at det er flott at Norge kjøper litt beredskapsutstyr i tillfelle det værste skulle skje. Men å kjøpe flyene som er billigst er jeg ikke helt for, selv om jeg ikke har satt meg inn i forskjellen mellom et dyrt og et billig fly.

 

I dette tilfellet var valget heldigvis klart; F-35 var både best og rimeligst for Norge. Faktisk oppfylte ikke det svenske alternativet våre operative krav. Det samme ble konkludert av det Nedelarnske forsvaret.

 

Ikke gå glipp av F-35 Quiz:

 

http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=8905

 

:-)

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Nå ser det ut til at også Danmark vraker Jas Gripen. De sier at Norges vurdering er viktig:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3340882.ece

 

Det nevnes forsåvidt i artikelen, men det var vel denne "synergi" effekten som vi ser nå som gjorde at både Sverge og USA la så mye energi i Norge og valget de tok.

 

På en annen side, alt er vel ikke rosenrødt for JSF heller. RAF vurderer å halvere bestillingen. Hvis USA gjør det samme, skal det bli spennende å se om Norge hvor "fast" den prisen Norge fikk virkelig er..

Endret av DiscoDan
Lenke til kommentar
Ja, jeg leste den artikklen der også i går. Men håper ikke at Norge bestemmer seg for å gjøre noe tillsvarende. Storbritania har tross alt et av verdens sterkeste forsvar og det er grenser for hvor mye de trenger å ruste opp forsvaret sitt. Det er noe helt annet med Norge.

 

Hvis amerikanerene holder de de lovte så skulle vel det neppe være noe problem, vi har vel nesten satt av de pengene for de 48 flyene. Vi har jo fått "fast pris". Det var jo et av de viktigste "utenomfaglige" argumentene for valget...

 

-Rimelig kjipt hvis det viser seg at de "bøffa" oss...

Endret av DiscoDan
Lenke til kommentar

Tviler jeg sterkt på at de har gjort. De er interessert i å få solgt disse flyene.

 

Forøvrig ble jeg enda mer positivt til kjøpet etter at det ble snakket om at Joint Strike Fighter kansje blir det siste jagerflyet av den typen pga. at man satser mer på droner. For som jeg har sagt tideligere i tråden tror jeg det tar lanfg tid før Norge kommer så langt at de selv begynner å satse på droner så da er det bra at vi har noen sikkelige bemannede fly så lenge!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Sverige er i gang igjen. Etter å ha tapt konkuransen og drømmen om å selge jagerfly til Norge vil de nå selge ubåter:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3435015.ece

 

Noen som mener vi burde kjøpe av Sverige denne gangen?

Sveriges u-båter er helt i værdenstoppen så å kjøpe u-båter fra svenskene ser jeg meget positivt på. F.eks stirlingmotorteknologien til svenskene gjør at de er værdens mest stillegående U-båter sammtidig som de kan oppholde seg veldig lenge under vann uten å måtte opp å snorkle og fyre opp bråkete diselmotorer for å lade opp batteriene igjenn slik alle andre ikke-atomdrevene u-båter må.

 

Så når det gjelder ubåter så er nokk sverige et førstevalg i min mening (i motsetning til for jagerflykjøp).

Lenke til kommentar
Sverige er i gang igjen. Etter å ha tapt konkuransen og drømmen om å selge jagerfly til Norge vil de nå selge ubåter:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3435015.ece

 

Noen som mener vi burde kjøpe av Sverige denne gangen?

Ja, i motsetning til Jagerfly så er svenskene dyktige til å lage ubåter.

Norge har ikke behov for store atom-ubåter som USA produserer. Ønsker vi å kjøpe nye ubåter så bør vi vurdere svenske eller tyske ubåter. Tyskerene er også meget dyktige til å produsere ubåter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...