Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

 

ok . men mange i forsvarsledelsen er ikke bedre en politikerne

Nei, det var også det jeg ville frem til i mitt forrige innlegg. Det har vært en tendens til at feks. forhenværende forsvarssjefer har gått ut i media og problematisert statusen til Forsvaret først etter at de har fratredt stillingen. Nå virker det heldigvis som at Bruun-Hanssen sammen med Søreide er mer åpne om problemene. Så får vi bare tro det munner ut i konkrete tiltak og økte bevilgninger. 

 

hva folk er opptatt i denne sammenhengen er ikke lett beskrive

det bli for omfattende å ramse det opp og ikke så enkelt som du fremstiller det

Innlegget mitt er satt på spissen og er helt klart en forenkling ja. Dog, det er lenge siden forsvarspolitikk var langt fremme i valgkampen. Det vitner om at det ikke akkurat har fenget velgerne.

 

uansett resultatet blir at det blir for mange aper på stortinget som er mest opptatt av å berge sitt eget skinn

Da får man også alt for mange meninger og prinsipper som ødelegger for helheten

 

noen ganger man dog heldig og for rett person dit

Dette sklir kanskje bort fra emnet, men her er mine to cents mtp. dette:

Det kan virke som om man er mer opptatt av å beholde setet sitt på Stortinget enn å gjennomføre den politikken man gikk til valg på ja. Man får ikke for mange meninger, men man får ikke gjennomføringsevne fordi en hver endring også vil medføre negative konsekvenser. Noe jeg mener understøtter dette er at man i media fokuserer svært mye på de ulike partienes oppslutning også i perioden mellom valgene. Jeg klarer ikke se hvordan dette er relevant. Det man burde fokusere på er hvorvidt partiene følger opp sine valgløfter. Men når fokuset blir på oppslutning så medfører det at politikerne fremfor å fokusere på gjennomføring av partipolitikken blir populistiske. Dermed ender man ofte opp med symbolpolitikk, slik at man kan vise handlekraft uten å tråkke for mange på tærne (og dermed miste popularitet). Baksiden er dog at man reelt sett ikke får gjort noe som monner. Og jeg kan på sett og vis skjønne det. 4 år er forsvinnende lite tid til å få gjennomført noe som helst. Kanskje burde Stortingsperiodene være betraktelig lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom nok ikke godt nok frem , men det jeg faktisk mente var at hvis alle partiene skulle holde valgløftene sine så ville løftene gå i hytt og vær , menge av løftene ville også være direkte motsetninger av hverandre siene løftet 

 

om AP vil ha kampflyene plassert på Ørland og Evenes , så kan det hende at Høyre og FRP ville bytte ut  Evenes med Bodø

 

og så kan det hende ( jeg har ikke undersøkt  det  )  at Krf eller Venstre ikke vil kjøpe kampfly i det hele tatt

 

Da får man motsetninger som skal bli enige , som må reduser litt på valgløftene og som risikerer å miste velgere på grunn av dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...