Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Obama øker bevilningene til Joint Strike Fighter i budskjettet for 2011. :new_woot:

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/31/nyheter...nriks/10180200/

 

Og nå melder de at de holder penger tilbake for at LM ikke overholder forpliktelser... :w00t:

 

Meldinger fra Russland og Kina tyder på at F35/F22 får kraftig konkuranse i stealth/5 Generasjon kategorien... -det stryker utvislomt Norges beslutning om å velge F35 og droppe Gripen og Eurofighter.

 

-Men må jo være ett moment å ta med seg før en roper ave-maria og halleluja om de amerikanske flyenes dominans.. :blush: -At kinersere og russere er istand til å utvikle tilsvarende kapasiteter og effektive midler for å bekjempe ny effektiv teknologi er vel egentlig ikke noen overraskelse. Det har de gjort før og gjør det igjen...

 

Uannsett, blir noen spennende år fremover å følge med på utviklingen av disse flyene og all denne nye teknologien som så langt er relativt uprøvd "in the line of fire"...

Lenke til kommentar
Svenskene er, svidt jeg har forstått, dyktige på ubåter så tror dette kan bli veldg bra.

 

Jeg foretrekker innkjøp fra NATO-allierte.

Jeg kan vel si at jeg foretrekker det også, men man bør først og fremst kjøpe det som er best, og som dekker mest av Norges behov, slik Jagerflykjøpet ble avgjort.

Lenke til kommentar

Og der er jeg helt sikkert på at innkjøp fra NATO-land kan kvalifisere. USA har den største marinen og Storbritania den nest største og marinen er den viktigste av Storbritanias militærgrener ettersom de er en øynasjon og de er en av verdens sterkeste militærmakter mens USA er den sterkeste. Sikker på at de kan tilby noe bra. :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og der er jeg helt sikkert på at innkjøp fra NATO-land kan kvalifisere. USA har den største marinen og Storbritania den nest største og marinen er den viktigste av Storbritanias militærgrener ettersom de er en øynasjon og de er en av verdens sterkeste militærmakter mens USA er den sterkeste. Sikker på at de kan tilby noe bra. :yes:

 

Hø? -Dette skjønte jeg ikke noe av.

 

Uannsett, nå har jo russerene rullet ut en "F35-killer", så nå blir det ikke noe av den Norske invasjonen av Kola halvøya i 2025..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var det någon som sa att F-35 är billigt? :dontgetit:

 

Vad händer om budgeten överskrids med 25 procent? :ph34r:

 

 

Air Force secretary says F-35 cost to breach legal limit

 

During a breakfast with reporters, Donley called it probable that the aircraft program, the largest weapons system on the Pentagon books, would exceed the limits set by the 1982 law. The statute requires congressional notification when unit costs are at least 15 percent over budget and harsher sanctions -- including termination -- when the cost spirals to 25 percent or more over budget.

 

http://www.govexec.com/dailyfed/0310/030210cdpm2.htm

Endret av Obliterator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joint Strike Fighter har hatt en vellykket test med landing. Sjekk videoen:

 

http://www.dagbladet.no/2010/03/19/nyheter/innenriks/kampfly/forsvaret/10919638/

-Men bare 16 av 168 test flyginger gjennomført, neppe noe å rope hurra for.. -Ei heller syke overskridelser og forsinkelser..

 

CNN

 

Men, når det er sagt, enig i at det er flyet vi trenger. Men at er redd det flyet kommer til å koste Norge skjorta! Aldri i livet om amerikanske skattebetalere kommer til å godta at Norge får fly til under marketspris og kost pris. Å tro noe slikt er å tro på julenissen..

Endret av DiscoDan
Lenke til kommentar

Julenissen er ikke det minst troverdige... ;)

 

I disse tider er det viktig at Norge for en gangs skyld prioriterer forsvaret. Norge har råd til disse flyene og det er et viktig kjøp. Overasker meg at folk konstant gnåler om hva prisen vil bli istedefor å snakke om viktigheten av kjøpet. Danmark har bestemt seg for å droppe kjøp av nye fly og en lignende, katastrofal besluttning må ikke Norge ta.

Lenke til kommentar

Julenissen er ikke det minst troverdige... ;)

 

I disse tider er det viktig at Norge for en gangs skyld prioriterer forsvaret. Norge har råd til disse flyene og det er et viktig kjøp. Overasker meg at folk konstant gnåler om hva prisen vil bli istedefor å snakke om viktigheten av kjøpet. Danmark har bestemt seg for å droppe kjøp av nye fly og en lignende, katastrofal besluttning må ikke Norge ta.

 

Enig at politikerene må prioritere Forsvaret...

 

Men at det stadig "gnåles" om at flya blir dyre, må jo LM og amerikanerene (og forsåvidt enkelte F35-fanatikere her inne) takke seg selv for . De har jo lovet flyene til "gi-bort-pris og vært skråsikre om tidsbudsjett og sagt ave-maria til alt som er kommet fra "LM med et F35 stempel på".. Når nå budsjett og tidsrammer ikke bare overskrides litt, men det snakkes ukontrolert pengebruk, uspesifisert forsinkelser og tekniske problemer så er det jo grunn til å bli litt bekymret og litt skadefro for de som har vært skeptiske. (og ikke så overraskende at en vellykket landing blir feiret med store overskrifter..)

Endret av DiscoDan
Lenke til kommentar

Det jobbes jo med problemene. Personelig synes jeg ikke at det er grunn til at Norge skal oppgi hele kjøpet slik Danmark har annonsert. Mener du?

 

På ingen måte... Vi må ha nye fly, koste hva det koste må. Og jeg er overbesvist om at F-35 er det beste valget.

 

Men jeg er sterkt kritisk til den ukritiske lovprisingen og "reklamen" (vel, egentlig propaganda) som er spredt her i Norge, og blandt annet her på dette forumet. Den er i bestefall fryktelig naiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...