Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moro å se dette prosjektet her. Du nevner lite om fiber og lignende da jeg har forstått det slik at du ønsker å ha mobilt bredbånd.

Allikevel vil jeg anbefale deg å sette opp en liten sentral server for å kunne dele bilder og andre filer mellom alle i husstanden enklere. En annen ting vil være å trekke nettverkskabler til de fleste rom, men dette er vel kanskje for noe spesielt interesserte :)

I stallen vil jeg si at en vask kanskje kan være flott å ha.

Lenke til kommentar

Heisann! Moro å få litt tips til hva vi kan/bør ha. Er ikke alt jeg husker å skrive inn her. Det koster såpass mye å koble seg på telenettet, det er derfor jeg har snust litt på mobilt bredbånd. Vi bor for langt unna no sentral til å kunne dra inn fiber, det vil koste enorme summer. Har sett at Telenor bygger 4g nett her borte, og de snakker om hastigheter på opptill 150 mbit. I så fall tror jeg dette blir en bra løsning for oss. Hadde bare tenkt å sette opp en trådløs ruter (dersom det er kompatibelt med mobilt bredbånd - det må det da være?) og ha en ekstern nettverksdisk kobla til. Så var vel planen å dra nettverkskabler opp til kontor og soverom, samt tv-stue og stue (med tanke på å koble til digital tv).

 

Har også sett man kan få online-løsning på varmepumpe, slik at man kan kontrollere og styre varme i huset via nettet. Vil vurdere en sånn løsning.

 

Angående stall skal vi prøve å få det så funksjonellt som mulig. Har ikke dratt inn så mye stallprat i denne tråden, da jeg tenkte folket syntes det var kjedelig, men kan jo gjerne fortelle litt om planer vi har der også om dere er interesserte. Skal ha en liten varmtvannsbereder i stallen så vi kan ha kaldt og varmt vann i en vask der. Kobler også opp en slange så vi kan spyle av hester med lunka vann. Da vi har hunder vurderer vi også å sette inn dusj der så vi kan bade hunder osv der inne. Greit å slippe å dra de inn i huset om de har rulla seg i ymse delikatesser på gården.

Lenke til kommentar

Dert var nå gjennomtenkte planer :)

Hvis jeg var deg ville jeg sikkert hoppa opp og ned av fiberkostnadene, men for å være ærlig så mener jeg at det er verdt det. Men hva du ønsker å ta deg råd til er noe annet.

Ta gjerne med bilder av huset. Synes det var gøy å lese om!

 

edit: fælt som man skriver i dag :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Sitter på fiber her jeg bor nå og det er helt klart glimrende greier. ALdri nede for telling og suveren og jevn hastighet hele tida. Jeg vet de har dratt fiber fram til lokalbutikken i bygda der vi bygger, men vi snakker over en kilometer med graving + kabel her. Jeg er redd det kommer til å koste grovt mye penger. Vet man kunne sette seg opp på ei liste dersom man var interessert i fiber, så får sette meg opp der og bare håpe det blir tilgjengelig en gang i fremtiden. Vi har dratt flere tomme rør i plata, så det er bare å tre inn kabler via gulvet når det blir aktuelt!

 

Det kommer masse bilder når vi begynner å reise huset. Det er da det virkelig begynner. Må investere i et kamera ser jeg, blir for dårlig å dokumentere med et elendig mobilkamera.

Lenke til kommentar

Tror du gjør lurt å investere i fiber alt nå, ja det koster en god del og bygge det ut. En km med graving er ikke så alt for dyrt men kabelen vil koste en liten formue.Etter de kildene jeg har kommet opp med snakker vi rundt 300 kroner per meter for en kommersielllinje... Du vil selvfølgelig slippe langt billigere unna da du ikke trenger en kabel av enorme dimensjoner, men prisen blir stiv.

 

Av det jeg har sett av hus til salgs idag med fiber er disse høyere priset enn hus uten fiber.

Lenke til kommentar
Sitter på fiber her jeg bor nå og det er helt klart glimrende greier. ALdri nede for telling og suveren og jevn hastighet hele tida. Jeg vet de har dratt fiber fram til lokalbutikken i bygda der vi bygger, men vi snakker over en kilometer med graving + kabel her. Jeg er redd det kommer til å koste grovt mye penger. Vet man kunne sette seg opp på ei liste dersom man var interessert i fiber, så får sette meg opp der og bare håpe det blir tilgjengelig en gang i fremtiden. Vi har dratt flere tomme rør i plata, så det er bare å tre inn kabler via gulvet når det blir aktuelt!

 

Det kommer masse bilder når vi begynner å reise huset. Det er da det virkelig begynner. Må investere i et kamera ser jeg, blir for dårlig å dokumentere med et elendig mobilkamera.

Tror jeg ville tatt den fiberen jeg, du har jo allerede sett fordelene :)

Husk på å legge CAT6 kabler :)

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å investere flere hundre tusen for fiberbredbånd, det har vi ikke råd til rett og slett. Legger heller pengene på et skikkelig hus. Men når det en gang kommer fiber til gards, da er jeg førstemann til å bestille! Hus i byen kanskje øker bittelitt i verdi på grunn av fiber, men tror ikke et hus på landet får nevneverdig høyere verdi på grunn av høyhastighets internett. Gården blir verdt mye penger uansett, og vi har ingen planer om å selge i nærmeste framtid. Håper også jeg får inspirasjon til å drive med litt andre ting enn internett der nede...

 

Betaler 220 SEK i måneden for 10/10mbit her i Falun, da går det an.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar

Anbefalingen av CAT6 er heller tvilsom - CAT5e er utrolig mye lettere å jobbe med når det skal legges i skjultanlegg. Vanligvis klarer man å begrense seg til kabelstrekk under 50m i et hus og da klarer man gigabit alikevel.

 

Her blir det stall iløpet av sommeren, 6 eller 12 stallplasser avhengig av om snekkeren vi bruker har tid til å hjelpe til med heving av taket i år. Om du kommer over rimelige vedlikeholdsfrie gjerder så hadde det vært fint om du kunne nevnt det, vi har så langt bare funnet de på bovine.no som er alt for dyre.

 

Det virker som om fiberen kommer til omtrent overalt etterhvert, internettleverandørene bruker å ta seg råd til å få med seg de siste kundene så ikke gi opp håpet selv om det er et stykke unna. Her dekket de et strekke på 2km for tre-fire kunder nå noen år etter de lett tilgjengelige kundene fikk fiber.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering i kveld. Ikke på hus, men området rundt. På 50-tallet så tømte de en sjø som lå nedenfor der vi bygger. Grunnen til dette var at de trengte områdene til jordbruk. Nå har derimot EU bestemt at denne sjøen skal gjenskapes. Det betyr at vi får sjøtomt. Jeg har allerede begynt planleggingen av brygge, båt og vedfyrt badstue!

Lenke til kommentar
Liten oppdatering i kveld. Ikke på hus, men området rundt. På 50-tallet så tømte de en sjø som lå nedenfor der vi bygger. Grunnen til dette var at de trengte områdene til jordbruk. Nå har derimot EU bestemt at denne sjøen skal gjenskapes. Det betyr at vi får sjøtomt. Jeg har allerede begynt planleggingen av brygge, båt og vedfyrt badstue!

 

Høres så utrolig herlig ut!!! :love:

Lenke til kommentar
Anbefalingen av CAT6 er heller tvilsom - CAT5e er utrolig mye lettere å jobbe med når det skal legges i skjultanlegg. Vanligvis klarer man å begrense seg til kabelstrekk under 50m i et hus og da klarer man gigabit alikevel.

Hei, mulig jeg ikke har lagt CAT6 kabler i hele huset her da det ikke akkurat er nytt, men ut i fra den lille erfaringen jeg har med CAT6 og skjult anlegg så vet jeg at det går relativt greit over lengre strekk med riktig utstyr. Jeg har heldigvis hatt en bedre erfaring enn din. Ikke tok det lang tid heller, men selve termineringen kan få en hver med dårlig tålmodighet til å bli lei, så profesjonell hjelp anbefales der, men trekkingen bør man kunne utføre selv med riktig tang, glidemiddel og en "trekkfjær" som det kalles.

 

Liten oppdatering i kveld. Ikke på hus, men området rundt. På 50-tallet så tømte de en sjø som lå nedenfor der vi bygger. Grunnen til dette var at de trengte områdene til jordbruk. Nå har derimot EU bestemt at denne sjøen skal gjenskapes. Det betyr at vi får sjøtomt. Jeg har allerede begynt planleggingen av brygge, båt og vedfyrt badstue!

Så koselig :)

Nå tenker jeg du smiler litt over en sannsynlig verdiøkning av eiendommen :)

Lenke til kommentar

Vi kan vel väre enige om at jeg er ganske glad vi kjöpte tomten för dette ble bestemt ja. Vet ikke hva vi kan forvente av verdistigning i reine penger, men for meg er det gull verdt å ha tilgang på fiske/badevann på tomten. En liten pram som dupper i vannet nede ved brygga, lukta av tjäre - nei, dette blir idyllisk! Det var visst en av Sveriges beste fuglesjöer i sin tid, så vi håper ender og gjess finner veien tilbake slik at jeg kan ordne festmåltidene selv.

Lenke til kommentar

Idag har vi endelig fått støpt begge platene! Var ikke med på dette selv dessverre, men har fått tilsendt litt bilder. Han som har knipsa bildene har visst hatt det travelt og det er derfor bare bilder av betongbilene - og ikke støp... Men vi skal ned på lørdag, så jeg skal fikse litt bilder av det ferdige resultatet da.

 

De kjørte ned en bil med en stor pumpe på, og betongbilene tømte betongen i denne pumpen. Det hele gikk visst veldig fort

post-105714-1244027607_thumb.jpg

 

Her står bilene i kø for å komme ned på tomten. Det gikk med 40,5 m³ betong. Da la vi 10cm tykkelse i begge platene. Det lille de hadde til overs fyllte vi i et nedgravd brønnelement som skal fungere som fundament for flaggstang.

post-105714-1244027624_thumb.jpg

 

post-105714-1244027635_thumb.jpg

 

Fint å være klare med dette her. Nå skal dette stå og tørke en stund før vi setter i gang med reisverket!

post-105714-1244027617_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei!

 

Fant denne tråden først i dag, og kan si at dette var veldig imponerende! Synes det ser veldig flott ut, og at du i tillegg får en sjø på tomten din er jo helt fantastisk! Ønsker deg masse lykke til med byggingen!

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Minus: Takk for fine ord!

 

Har fått tilsendt noen bilder av betong i dag, så da legger jeg ut de også.

 

Endelig dansegulv!

post-105714-1244130381_thumb.jpg

 

Stall og varmgarasje/verksted er også klart.

post-105714-1244130391_thumb.jpg

 

Valgte å gå for en sterkere betong pga slitestyrke i stall og garasje. For å slippe å blande betongtypene er også plata til huset støpt med en sterkere blanding.

post-105714-1244130401_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Papirmølla tok tid ja. Vi begynte å sende papirer i høst, men fikk først byggetillatelse nå i vår. Vi var gjennom to runder med nabovarsler som hver tok en måned, så det var jo en tidstjuv egentlig. Men vi hadde jo ikke hatt mulighet til å gjøre noe grunnarbeid i vinter uansett, så sånn sett var det jo greit.

 

Vi kjøpte til mer tomt underveis også, og flyttet hus og stall høyere opp på tomten - derfor var vi nødt til å gå en ekstra runde med nabovarsler.

 

Om vi ser på arbeid fram til nå må jeg si det har gått overraskende fort. Tomten ble ryddet for stein for noen hundre år siden, så den var egentlig helt byggeklar. Vi bestilte et gravefirma som kom og lagde en vei ned til huset. Deretter drenerte de og gravde ut og planerte ut platene. Så la vi ut isopor. Rørlegger la rør til vannvarmen. Vi armerte. Og i uka nå så støpte vi.

 

Planen videre nå er å ta tak i selve byggingen av huset. Målet er at huset er ferdig utvendig med tak før vinteren kommer tilbake. Skal ned i morgen tidlig og inspisere litt og ta flere bilder. Kommer med en statusrapport i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...