Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten stund siden sist oppdatering her, men i helgen har vi fått gjort litt. Rørene til vannvarmen er kommet på plass!

post-105714-1243188799_thumb.jpg

 

Det er en slynge til hvert enkelt rom i første etasje, 6 totalt, slik at temperaturen kan styres individuelt i alle rom. Vi har også fått armert begge platene, så i morgen bestiller vi betong. Skal bli suverent å bli ferdig med alt som heter graving, grusing og armering.

 

Byggeplassen sett fra veien:

post-105714-1243188834_thumb.jpg

 

Nå er vi også koblet opp til strømnettet!

post-105714-1243188823_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Husbygging er spennende. Gulvvarme er deilig. Flott symmetri på planene, helhetsinntrykket blir så mye bedre da.

 

Husk forresten på å be om slake vinkler på de tomme rørene som tenkes til tv/bredbånd - elektrikere er vant med forholdsvis solide kabler, og kan fort legge opp rør som er ubrukelige til nettverkskabler. Slet av en nettverkskabel og måtte legge den utenpå veggen her. Siden det etterhvert blir mer og mer vanlig å ta tv gjennom nettverkskabler kan det være greit å ta med i planleggingen.

Lenke til kommentar

Hmm...det høres jo ganske så smart ut egentlig. Dersom et rør sprekker etter at støpen har tørka er det jo kul umulig å bytte ut. Nå er jeg faktisk ikke hundre prosent sikker, men tror ikke det er lagt rør i rør. Det eneste jeg har hørt er at de rørene som er lagt har tilnærmet ubegrenset levetid.

 

Systemet skal trykktestes før vi støper så vi er sikre på at det ikke finnes sprukne rør.

 

Bra tips, men det kommer to dager for seint, hehe.

Lenke til kommentar

Har aldri sett at noen har lagt rør-i-rør til vannbården varme. De rørene de bruker til nettopp det, er temmelig hardføre. Regner med det blir rør-i-rør på det vanlige vannettet i huset?

 

Angående slakke svinger på rørene, må du ikke få altfor store forhåpninger om å lage perfekte svinger som er optimale for svaktstrømskabler ettersom det til tider ikke er fysisk mulig å lage perfekte svinger.

Lenke til kommentar

Lund & Anathema: Takk for det! Hyggelig når folk synes det vi gjør er bra.

 

Ser at jeg ikke har lagt ut planløsningen for huset. Vi begynner med førsteetasjen;

Lyseblå firkanter er skortsteiner, svarte firkanter er vedovner (utenom den som står på vaskerommet som er varmepumpe)

post-105714-1243444118_thumb.jpg

 

 

Oppe har vi gjort et par endringer etter at vi tegnet planløsningen. Soverom til venstre når man kommer opp trappen kommer mest trolig bli kontor/gjesterom. Det lille rommet øverst til venstre i allrommet var tenkt som et lite gjesterom, men blir nå bad. Det som er tegnet opp som wc gjør vi om til garderobe, samtidig som det krymper litt i bredde.

 

Det vil bli åpent ned til førsteetasjen mellom trapp og det som blir garderobe. Da kommer lyset fra halvmånevinduet inn i hele trappen og andre etasjen. Blir et rekkverk med diverse utskjæringer langs allrommet ut mot trappen.

post-105714-1243444132_thumb.jpg

 

Takhøyden i førsteetasje blir 2,70m. Oppe blir den 2,40m - og 1,80m ved yttervegg.

Lenke til kommentar

Ingen spørsmål er for dumme å stille i denne tråden. Kjøkkenet er hjertet i alle svenske hus - også det her. Tror jeg har spist alle mine måltider når jeg vokste opp i sofaen foran et dårlig tv-program og foreldre som hysja fordi de ikke hørte hva Øyvind Blunck sa til Hege Skøyen. Må si jeg trives bedre rundt kjøkkenbordet. Så svaret blir ja. Vi kommer til å spise alle måltider på kjøkkenet. Selvfølgelig med noen unntak. Fredagspizzan tar vi nok i sofaen.

Lenke til kommentar

Godt å ha litt boltreplass på kjøkkenet ja. Nå har vi et kjøkken som er ca en kvadratmeter, så det blir en god overgang til det nye kjøkkenet. Når jeg tenker meg om er leiligheten vi bor i nå mindre enn det nye kjøkkenet - det skal bli helt fantastisk. Har fått tak i mye gammelt og fint som skal gi liv og sjel til nybygget. Blant annet denne kaminen. Den skal stå i spiserommet. Om man løfter av toppen har den en liten kokeplate under. Perfekt til å holde gløggen varm på julaften!

 

post-105714-1243632088_thumb.jpg

 

Når det gjelder matbord på kjøkkenet har vi fått et gammelt låvegulv som vi skal bygge et stødig bord ut av.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar

Hei hei, det er kanskje jeg som ikke er tydelig nok når jeg skriver. Det rommet oppe som opprinnelig var tenkt som bad måtte krympes pga det store halvmånevinduet. Derfor bestemte vi å legge badet til det rommet som ligger ved siden av det store soverommet oppe til venstre. I det første rommet hadde vi fått plass til en liten dusj og toalett, men det nye rommet kan vi endre størrelse på alt ettersom hva vi føler for. Vurderer å ha et badekar oppe også, men vi skal tenke gjennom behovet vårt et par ganger ekstra først. Planen er å ha en tv-krok oppe i hjørnet mellom det som nå blir bad og høyre soverom, så vi får se hvor mye plass vi trenger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...