Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

Oppdatering!

 

Da var vi tilbake fra ferie og det var endelig dags for en ny oppdatering. Det har vært labert på oppdateringsfronten den siste tiden, men noen ganger står byggingen stille uten at jeg kan rå for det.

 

Det som har skjedd siden sist er at vi har begynt å reise bygningen. Dette momentet går overraskende fort - og mye hadde skjedd på den uka vi var på ferie.

 

Her står vi i stua og ser veggen opp mot veien/baksiden av huset. Her ser man tydelig at vinduene er markert ut i reisverket. Legg også merke til det store vinduet på kortveggen i kjøkkenet lengst bort.

post-105714-1248546403_thumb.jpg

 

Bilde tatt fra samme sted med vegger på begge sider. Røra som stikker opp er sentralen til gulvvarmen. Det rommet skal bli vaskerom.

post-105714-1248546414_thumb.jpg

 

Her er kjøkkenvinduet med utsikt nedover på tomta

post-105714-1248546911_thumb.jpg

 

Her har jeg bevega meg opp i andre etasjen og tar bilde mot bakveggen som tidligere. Her ser man tydelig de mindre vinduene som blir oppe. Takhøyden ved yttervegg blir 1,90 så det går fint an å stå der (hvertfall for min del), selvom man kaller modellen for halvannen etasje.

post-105714-1248546931_thumb.jpg

 

Hele bakveggens lengde

post-105714-1248546980_thumb.jpg

 

Og til sist et lite utsiktsbilde fra soverommet vårt oppe - ganske fornøyd med den

post-105714-1248546952_thumb.jpg

 

Herlig å se huset reise seg på denne måten. Man får enda bedre inntrykk av hvor stort det blir nå som veggene er kommet opp.

 

Planen videre er å fortsette med reisverket rundt, for deretter å knalle opp veggene til alle rom nede. Deretter blir det takbjelker og annet snacks som kommer opp før skorsteinene kommer på plass.

 

Har oppdaget et lite problem med vannet i brønnen vi gravde tidligere i vår. Det har begynt å lukte litt uggent av vannet. Lurer på om det er ei lomme med sumpgass som trenger opp i brønnen. Vet ikke om det er permanent eller noe som går over. Skal sende inn vannprøve i september tenkte vi - og i mellomtiden får vi bare fortsette å pumpe ut vannet for å få renset det skikkelig for sand og annet.

 

Kan også melde om at mine foreldre vant budrunden om hytta, og de kommer en tur bortover nå på tirsdag for å inspisere eiendommen. Moro at de fikk den!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig spennende tid du er inne i nå. Det å vente på at de først skal begynne, for så å se reisverket komme opp, er utrolig spennende.

 

Interessant med denne halvannen etasje-løsningen, bestiller herved dokumentasjon på hvordan det blir når det blir ferdig. ;)

 

Gratulerer med kjøp av hytte da, flott å ha foreldrene sine i nærheten når en holder på med husbygging.

Lenke til kommentar

BB: Skal sörge for dokumentasjon underveis, og det blir selvfölgelig en bildeorgie når det hele står ferdig om et års tid! Perfekt med hytta 100 meter borti veien, overtalte farsan til å gjöre begge badene når den tid kommer, så det er jo positivt.

 

De siste to dagers resultat:

 

Bjelkelaget vokser fram:

Juni2009057.jpg

 

Snart blir det klart for romindelingen oppe i andreetasjen også

Juni2009050.jpg

 

Her tar jeg bilde i fra entreen. På höyre side, der det ikke er lagt bjelkelag skal vi ha det åpent helt opp i taket oppe. Blir et fint rekkverk mer utskjäringer.

Juni2009051.jpg

 

Her ser man tydelig til venstre i bildet hvor det blir åpning helt opp. Trappen kommer opp lengst bort i åpningen

Juni2009063.jpg

 

Fortsetter å spikre bjelkelaget over kjökkenet i morgen, slik at vi kan få på et provisorisk gulv oppe og spikre opp veggene til rommene der.

Lenke til kommentar

Det er svigerfar som er ansvarlig for bygginga, så han står for all bygging. Men vi er med og hjelper til så godt vi kan. Jeg har stått og spikra bjelkelag i dag mens samboern har dratt hjem til Falun for å jobbe litt. Skal forsöke å legge ut litt bilder i kveld!

Lenke til kommentar

Hallo hallo, kjempehyggelig at du finner tråden interessant. Området er veldig fint. Skikkelig svenskt landskap.

 

På utsiktsbilde i innlegget överst på denne siden ser man området nedenfor huset som kommer til å bli sjö. Nedenfor kraftledningene der blir det vann. Fant også et kart der man ser konturene av den gamle sjöen. Det som er skravert ut i blått er i dag våtmark. Merka ut tomten vår med röd ramme.

post-105714-1249235437_thumb.jpg

 

Dagens gjöremål:

Fortsetter å spikre bjelkelag. Akkurat nå driver jeg av og forsterker bjelkelaget i taket over stue og spiserom. (Se bort i fra hammerslag rundt spikrene der, jeg er ingen snekker akkurat :whistle: )

post-105714-1249237004_thumb.jpg

 

Blir triple planker bortover hele huslengden. Det ligger an til å bli et stödig hus

post-105714-1249237028_thumb.jpg

 

Fortsetter med dette i dagene framover nå. I morgen skal vi hente materialer til takstolene, og disse skal vi bygge på plass når vi blir ferdige med veggene oppe i andreetasjen.

Lenke til kommentar

Jobbsituasjonen er litt opp og ned, så vi har ferie på ubestemt tid. Passer hvertfall fint å legge ned energien på husbygging så lenge.

 

Fortsatte i dag med å forsterke bjelkelaget. Blir ferdige med dette i morgen. Dette ser helt likt ut som på de siste bildene som er lagt ut, så velger å ikke legge ut i denne posten. Förste lass med skortseinselementer kom i dag, resten kommer i morgen. Da skal vi også hente materialer til takstolene, så skal ta litt biler av dette i morgen tenkte jeg.

 

Hyggelig å se at folk er innom her og leser litt. Still gjerne spörsmål om det er noe dere lurer på. Er sikkert mye jeg kunne ha skrivd ned som folk lurer på.

Lenke til kommentar

Har kjört nok en 12-timers dag oppe på byggeplasen i dag. Hentet materialer til takstolene i dag, fikk tilkjört elementene til skorsteinene og lempet opp planker til et provisorisk gulv så vi kan gå trygt oppe i andreetasjen mens vi bygger takstolene.

 

Overtalte en gjeng med folk til å hjelpe oss å lempe opp materialene. Hadde vel stått der enda om vi ikke hadde fått hjelp.

post-105714-1249414895_thumb.jpg

 

Det provisoriske gulvet kommer på plass. Spikrer bare endene på dem så de ikke sklir rundt der oppe mens vi går. Senere skal disse materialene gå med til bjelkelaget på stallen.

post-105714-1249414920_thumb.jpg

 

Blir tett og fint og trygt å gå på. Endelig ferdig med forsterkingen av bjelkelaget

post-105714-1249415255_thumb.jpg

 

Elementene til skorsteinen.

post-105714-1249415281_thumb.jpg

 

Fikk lånt inn en traktorlaster som hjalp oss med å löfte ut alt fra lastebilen

post-105714-1249415340_thumb.jpg

 

Materialene til takstolene. 32 lengder. Fingerskjötte - 6,5 meter

post-105714-1249415788_thumb.jpg

 

I morgen skal vi stötte opp litt under det provisoriske gulvet så det ikke svaier, sette opp mer stilaser og begynne å reise en provisorisk vegg midt over hele overetasjen som vi skal skyve takstolene på etterhvert som vi lager de. Blir spennende. Satser på å komme med litt bilder på dette i morgen kveld.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar

Har kjört lange dager hele denne uka her og kjenner at jeg er bra sliten i kveld. Men moro er det og her kommer det litt bilder fra de to siste dagene:

 

Byggeleder måler opp hva for takhöyde vi kan ha i andreetasjen - tror vi endte opp på 2,65m midt i og 1,90m ved yttervegg

post-105714-1249658623_thumb.jpg

 

Lagde en provisorisk plattform å stå på mens vi konstruerer takstolene på plass. Förste takstolen fungerer som mal for de andre. Vurderte lenge og vel vinkelen på taket för vi endte opp på ca 29 grader.

post-105714-1249658662_thumb.jpg

 

Sånn ser det ut på de fleste stedene vi legger vateret. Gjelder å väre nöyaktig.

post-105714-1249658682_thumb.jpg

 

Her har jeg skjöta lengdene som vi fester takstolene i. Det tok jaggu hele dagen

post-105714-1249658716_thumb.jpg

 

Vi figurskjärer endene på takstolene så det blir litt fine detaljer istedenfor å bygge de inn i en kasse eller lignende. Skjärer ut med stikksag og freser kantene etterpå.

post-105714-1249658736_thumb.jpg

 

Mellomveggen oppe begynne å ta form. Midtdelen er bare midlertidig da vi skal skyve takstolene fra den ene enden på taket over til den andre på den. Tar bort den etterhvert da vi skal ha et åpent allrom mellom soverommene oppe.

post-105714-1249658748_thumb.jpg

 

Sånn ser skallet ut ovenifra vegen per i kveld. Begynner virkelig å ta form nå, og jeg ser virkelig fram til vi får på plass alle takstolene. Da får vi bedre sett höyden og störrelsen på huset.

post-105714-1249658806_thumb.jpg

 

I morgen er det lördag, men planen er vel å fortsette der vi slapp i dag. Gjöre ferdig mellomveggen og sette på den siste plata på de skjötene jeg har holdt på med. Da er neste steg å bygge takstoler.

Lenke til kommentar

Skal si dere har hatt framgang. Må vel være ordentlig moro når takstolene kommer opp, og man begynner å se at det er et hus. :) Utrolig hvor detaljert og gjennomført dere bygger huset. Alle disse detaljene, som endene på takstolene, inngangspartiet osv. gjør veldig mye for huset. :)

Lenke til kommentar

Takk takk, jo det blir gjennomført og bra. Er fornøyd med utskjæringene på takstolene. Fikk satt opp takstol #2 i dag. Brukte den første som mal, også dytta vi den bortover på den provisoriske midtveggen helt bort til den andre gavlen. Funka briljant. Fikk ikke tatt bilder av prosessen da jeg var opptatt med å holde og støtte takstolen, men skal få ordna litt bilder når vi setter opp de neste 14.

Lenke til kommentar

Neida, tror vi skal klare oss med en time per takstol fra nå av. Det som har tatt litt tid er å bygge midtveggen og stilaser som vi bruker til å dytte takstolene bortover på. Nå har jeg tatt meg fri fram til onsdag, men da er planen å kappe til og figurskjære alle takstolene for så å montere sammen alle på en gang. Så til helgen bør alle takstolene være oppe.

Lenke til kommentar

Har fortsatt med materialene til takstolene i dag. Har kappet i riktige lengder og figurskåret og frest alle sammen. Da er det bare å montere de opp i helgen!

 

Skar ut den første på frihånd og bruker den som mal til resten. Skjærer ut med stikksag

post-105714-1250197487_thumb.jpg

 

Sånn blir de seendes ut. En dags jobb dette her, men vel verdt å legge litt tid på etter min mening

post-105714-1250197510_thumb.jpg

 

Konsentrert byggeleder

post-105714-1250197542_thumb.jpg

 

Har også fått plassert ut vinduene på gavelveggene oppe. Fikk sentrert de i rommet og er fornøyd med utfallet

post-105714-1250197530_thumb.jpg

 

I morgen skal vi ned og kikke på gulv og tapeter. Se om vi blir noe klokere på dette området. Har også ringt etter prisoverslag på takstein til hus og stall i dag.

 

Tenkte også jeg skulle nevne lit kort at vi planlegger en tidskapsel som vi skal bygge inn i gulvet et eller annet sted i huset. Lurte på å lage en liten kiste/eske i litt fint materiale og med fine beslag på, og legge nedi litt småsaker fra 2009. SKal prøve å gjøre i stand denne en dag med litt grisevær da vi ikke jobber ute.

Lenke til kommentar

Grunnet dårlig vær de siste dagene har det gått sakte framover, men vi jobber på så mye det går. Takstolene kommer på plass nå, men det tar litt mer tid enn vi hadde tenkt. Det går med tid til bæring, saging, måling, spikting, liming og skruing.

 

Har så langt fått opp 8 takstoler, ca halvveis.

post-105714-1250535761_thumb.jpg

post-105714-1250535822_thumb.jpg

 

Ganske fornøyd med utskjæringene!

post-105714-1250535792_thumb.jpg

 

Og sånn ser det ut oppe fra veien nå. Begynner å reise seg fint der nede i bakken

post-105714-1250535838_thumb.jpg

 

Bestilte takstein i dag, og den skulle komme om 2-3 uker. Kjøpte også med fiberduk som vi legger på råsponten istedenfor papp. Skal visst holde bedre.

Lenke til kommentar

Oj oj, etter mange intense og lange jobbdager de siste dagene skrudde vi i kveld opp den siste takstolen. For en følelse! Nå står huset der i all sin prakt og bare venter på å få på seg vinterklærne. På mandag kommer de for å mure opp skorsteinene også. Det meste faller på plass nå!

 

Her har vi hele raden med takstoler, 16 stykker.

post-105714-1250709487_thumb.jpg

 

Solide greier dette her. Skal forsterke ytterligere med to diagonale bjelker i hver takstol. Det tar vi litt etterhvert nå.

post-105714-1250709506_thumb.jpg

 

Når taket er på heises kransen opp og det gjøres i stand til fest. Vi skal be inn alle som har hjulpet til på en skikkelig grillfest til uka. Burde kanskje invitert forumfolket også som følger trofast med på denne tråden, men regner med at de fleste har litt for langt å kjøre :)

post-105714-1250709473_thumb.jpg

 

Kransen på plass

post-105714-1250709521_thumb.jpg

 

Sett fra veien

post-105714-1250709536_thumb.jpg

 

Skal plassere soveromsvinduene i morgen og spikre opp litt mer bjelkelag. Deretter er planen å få samlet inn en gjeng med folk som skal spikre på råsponten. Bare å si i fra om noen er i nærheten av Stockholm til uka og er veldig hyppe på å jobbe litt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...