Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig når folk vil følge med på prosessen. Det er ikke alltid like lett å oppdatere med nytt stoff her da hver ting ofte tar lang tid å gjøre, men prøver hvertfall så godt det går å komme med litt nytt en gang i blant.

 

Dagene tikker i vei her, og vi fortsetter med byggingen. Nå er vi snart klare med vindduk og asfaltskiver på den ene kortveggen. Vi har også fått på plass, men enda ikke montert en vedovn som vi skal fyre i under vinteren.

 

Her er det isolering av hjørnene på huset før vi kan dekke med duk og skiver. Her kommer vi ikke til senere, så det måtte isoleres først.

post-105714-1254332191_thumb.jpg

 

Jøtulen er på plass! Må ha litt norskt i huset også!

post-105714-1254332206_thumb.jpg

 

Vi var også innom snekkerverkstedet som lager alle vinduer til huset. Dette er samme verksted som lagde døren som er nevnt i en tidligere post.

post-105714-1254332224_thumb.jpg

 

Er veldig fornøyd med vinduene, og det får jeg huske på når vi må til å vaske dem...

post-105714-1254332243_thumb.jpg

 

Fortsetter med dekking av vegger i dagene fremover.

Lenke til kommentar

Har begynt å isolere de to siste hjørnene på huset nå, slik at vi kan bli ferdig med å sette opp duk og plater på den siste kortveggen. Det ser altså ut til at vi klarer første delmål; tett hus før elgjakten.

 

I dag har vi hentet et lass med stokker som vi skal ha i taket i alle rom nede (minus bad og vaskerom) + allrommet oppe. Dels skal de bære opp taket (kjøkkenet blir stort så det trengs ekstra bærekraft i taket) dels er de fine å ha synlige. De skal håndhøvles og barkes før vi heiser dem på plass.

 

Tungt lass. Krevdes to turer for å hente 9 stokker

post-105714-1254771851_thumb.jpg

 

Stokkene hadde ligget ute i regnet den siste tiden og var derfor ekstra tunge. Anslår vekten til mellom 3- og 400 kilo stykk. 5,70m lange.

post-105714-1254771894_thumb.jpg

 

Dro de med spennband inn via stilaset. Greit at vi var 4 stykker

post-105714-1254772558_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har gått en tid siden forrige oppdatering her nå. Skjer mye annet om dagen. Denne uka er det elgjakt, og i forrige uke var vi mye ute i skogen for å ordne med jakttårn o.l. Vi er dog nesten helt ferdige med siste kortveggen, så huset er tett før vinteren. Dette har jo vært det store delmålet hele tiden, så huset er hvertfall sikret mot vær og vind. Vi har også bestemt varmesystem i huset nå. Det blir jordvarme, som jeg tror jeg har nevnt litt løst her tidligere. Går også til innkjøp av en av de bedre varmepannene på markedet akkurat nå. Turtallsstyrt motor for ytterligere besparing. Har trua på den! Fikk ikke til avsnitt her siden jeg skriver på mobilen, men nå vet dere iallefall at vi ikke har gitt opp hele byggingen. Fortsettelse følger...!

Lenke til kommentar

Da var det klart. Huset er tett!

post-105714-1256067602_thumb.jpg

 

Fikk klar siste kortvegg i går. Nå blir det to ukers ferie fra byggingen for å smale krefter til neste økt. Vi skal begynne på delevegger inne og få isolert så fort som mulig. Deretter skal vi få satt igang gulvvarmen og få tørket ut huset skikkelig. Tror vi går en spennende tid i møte!

 

Har sjekket ut litt mer angående varmepumper siden sist også. Ser man får ganske mye snacks til de der. Blant annet en online-modul så man kan overvåke systemet samt stille temperatur i alle rom + varmtvann via nettet. Sånt er jo litt morsomt for en tekno-geek. Det blir også ventilasjonsanlegg i huset, og vi skal undersøke om det går an å ta hente varmen fra lufta som blåses ut av huset slik at den kan gjenvinnes i systemet. Det går også an å kjøpe en kjølemodul til varmepumpen, så vi skal sjekke at dette også går an å kombinere med vårt opplegg. Skal kunne kjøle huset for samme kostnad som 2 60W lyspærer - høres jo fantastisk ut.

 

Ligger an til å bli denne varmepumpen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Snart en måned siden forrige oppdatering. Har ikke värt de store forandringene på huset grunnet elgjakt og ferie, men vi er så smått kommet i gang igjen. Vi grubler på ventilasjonssytem om dagen, men blir egentlig ikke noe klokere. Balansert ventilasjon, mekanisk eller gode, gamle ventiler på veggene? Vi vil hvertfall ta vare på varmen i lufta som går ut av huset, så det blir vel minst mekanisk ventilasjon med en varmeveksler. Hörer mye bra om balansert ventilasjon, og ca like mye dårlig. Om noen har erfaringer med slike system må dere gjerne dele de!

 

Har ellers fått kontrollert og godkjent skorsteinene av feieren, så nå er det bare å koble på vedovnene og få opp varmen der i vinter. Vi har også fått låne en provisorisk panne til å koble på gulvvarmen så vi kan få igang den i vinter også.

 

I går og i dag har jeg ryddet i skogen, da vi ikke så den for bare trär. Mye gammelt og viltvoksene greier som havna på bålet i går kveld.

 

Håper på en snarlig lösning på ventilasjonsspörsmålet slik at vi eventuelt kan få dratt rörene til dette system. Vi vil gjerne få isolert kåken så vi kan ha det litt godt og varmt i vinter når vi holder på inne.

 

Var også en tur i hjemlandet forrige uke og kikket på fliser. Det blir flisegulv i hele underetasjen - og jeg synes vi har funnet fliser som passer i vår litt gamle, landlige stil.

 

Nå vet dere hvertfall at vi ikke har lagt ned hele prosjektet, og det vil komme oppdateringer og bilder så snart vi får gjort noe vettugt der oppe!

Lenke til kommentar

Økte driftskostnader, bytte av filter to ganger årlig, rensing av rør til utgående luft, vanskelig å fyre i vedovn, samt varmt på soverom. Men etter å ha hatt byggemøte med rørlegger og ventilasjonsmann i dag ble vi enige om å gå for balansert ventilasjon likevel. Virker som om det vi hadde hørt av negative ting ikke var så gæli å fikse. Man kan fortsatt lufte på soverommet om man vil, og systemet varmer ingenting i seg selv, så slår man ned tempen på soverommet vil ikke ventilasjonen varme rommet ekstra. Synes forøvrig systemet virker suverent og det skal bli veldig spennende å se hvordan det er i drift.

 

Ventilasjonen kommer til å resirkulere utluften og bruke denne energien til å varme opp innkommende luft.

 

Elektriker kommer neste uke og trekker alt av ledninger og greier som skal til, så bare ventilasjonen kommer opp nå kan vi begynne å isolere og kle innvendig.

Lenke til kommentar

Ja, det bruker strøm og koster mer å drive enn kun ventiler i veggen, men når en tenker på hva en får igjen, ville jeg ikke ha stusset et sekund. Bytte av filter en til to ganger i året ser jeg heller ikke som et problem ettersom vedlikehold gjør at ting holder lenger.

 

Med varmepumpe i huset er det hvertfall ikke noe problem, lukk døren til soverommet og blås inn luft med normal temperatur.

 

Når det gjelder vanskelig å fyre i vedovn, vet jeg dessverre ikke, vi har ikke fått ovnen inn ennå.

 

Uansett, jeg tror dere ikke kommer til å angre. Det er utrolig deilig med denne friske luften i huset. Vi har muligens åpnet vinduet på soverommet en eller to ganger på tre måneder, luften er ren og fin.

 

Du får dokumentere elektrikerarbeidet godt for oss som lurer på hvordan de gjør det i Sverige. :)

Lenke til kommentar

Tenkte det var på tide med litt oppdateringsbilder her nå. Har fått koblet opp jötulen i dag, samt fått inn en provisorisk dör slik at vi etterhvert kan få opp litt varme i huset. Har også begynt å lage luftspalter på taket.

 

Ventilasjonssystemet virker knallbra på papiret, så håper vi opplever det som like suverent i virkeligheten også! Skal sette opp vanlige ventiler i alle rom med vedovner så vi ikke drar inn tjuvluft når vi fyrer opp. Når det gjelder det elektriske begynner vi med det kommende helg faktisk. Skal dokumentere så godt det går for alle dere elektrofile!

 

Först den provisoriske dören - blir dobbeltdör her senere

post-105714-1258392644_thumb.jpg

 

Fyrer for förste gang i jötulen!

post-105714-1258392515_thumb.jpg

 

Fasaden

post-105714-1258392394_thumb.jpg

 

Huset sett fra veien - lyser fint fra underetasjen

post-105714-1258392717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har også grubla litt på akkurat det der, men nå er det jo luftspalten mellom glassene som isolerer og ikke glasset i seg. Selve vinduene er nylagde, og med skikkelig tetting og isolering rundt skal det ikke skille mye fra de nye 3-lagsvinduene.

 

Denne artikkelen tar for seg akkurat dette spørsmålet og er interessant lesning for de som orker å lese litt svensk.

 

Varmetapet blir kanskje litt mer enn hva det er på et moderne vindu, men om man tar med livslengde i betraktningen tror jeg ikke vi snakker om noe økonomisk tap for vår del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...