Gå til innhold

Diskusjonstråd:Skal vi begynne med en ny type bildetråder?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri trengt å signe opp der for å lese...

Det har blitt endret i løpet av nattens mulm og mørke.

 

Jeg skjønner godt at en som ikke har peiling på åndsverk kan tro at det er legitimt å låne bilder man finner på nettet. Gapatrosten har imidlertid vært aktiv på Akam i årevis, og faller dermed ikke naturlig inn i den kategorien. Dessuten gjorde Kenneth det på en veldig grei måte; han informerte om at det ikke var ok, og ba så Admin om å slette posten hans når saken var løst.

Det som er så dumt, er at om iKenneth hadde blitt spurt om det var OK å lage link til bildet (med kreditering), så hadde han sikkert sagt ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde kanskje vært plassert her i stedenfor. Ref:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=891491&st=50880&p=15884758entry15884758

 

Hei.

 

Padleforum admin her, som selvsagt vil avkrefte at dette er en krig :)

 

Dette er kun en liten misforståelse som fort ble ryddet opp i. Mange padlere er også ihuga fotografer, og av og til så går det kanskje litt fort i svingene.

 

Personlig så er en slik linking noe man nesten må regne med, og så lenge posteren ikke påsto noe annet enn at det var et fint bilde, linke det inn fra et forum til et annet og ikke tatt ære for eller tjent penger på det på noen som helst måte, så ser jeg ikke store skaden.

 

Videre så hadde jeg vært en like dyktig fotograf, og opplevd at bildet ble brukt på en slik måte og med en slik henvisning, så hadde jeg blitt stolt istedenfor å bli forbanna.

 

Men vi er alle forskjellige og fotograf har selvsagt rett til å beskytte bildet slik vedkommende selv ønsker det.

 

Linken har derfor blitt fjernet fra innlegg. Og tråden har blitt plassert inne på et "beskyttet" underforum for minst mulig eksponering. Jeg har ikke fjernet noe annet, da det har større læringsverdi slik den der nå, enn slettet. Hvis fornærmede ønsker å redigere egne innlegg, så står han selvfølgelig fritt til det.

 

Ha en fortsatt god dag :)

Endret av ringperm
Lenke til kommentar

Simon Aldra siden du går slik ut i et anet åpent fora og rettesetter min feil så synes jeg det er beklagelig da det blir slått opp i store propesjoner.Siden det er så forbanna alvorlig så syns jeg vedkomende da får anmelde det som tyveri.Ser det at her skal man skoldes og skytes ja ja sån blir det vel når man verken prøver å prate seg bort eller si selv at man beklager for den feilen som har blitt begått.Men som sagt så syns jeg Akam og Hardware no har mista så mye av slik det var at jeg får her etter forholde meg til Prisguiden.Tidligere kalte jeg meg også her Kvase.atter igjen soryyher kan resten av folket se hva det dreier seg om http://www.padleforumet.com/viewtopic.php?p=14020#p14020Noe er blitt fjernet men tråden startet der sier igjen beklager.

Slått opp og slått opp. Jeg så det mer som en vennlig diskusjon om opphavsrett, men meg om det.

 

Anmeldelse er det så vidt jeg vet ikke snakk om, men så er det heller ikke opp til meg, det er opp til opphavsmannen.

 

:)

 

Angående forumets endringer er det et åpent spørsmål. Jeg har selv vært her siden det faktisk het forum.hw.no (eller forum.akam.no etc.), og det var en sjarm i det også. Men forumet er - i alle fall i mine øyne - bedre i dag.

 

:)

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra chatte-tråden:

 

Det er veldig lett å sende en PM på dette forumet. Hadde jeg fått en PM så kunne h*n ha brukt bildet uten problemer. Jeg vil bare vite hvor bildene skal postes/linkes til, i hvilken sammenheng og gjerne en link hvor bildet er kommet fra. Jeg synes ikke det er mye å be om.

 

Jeg tar ikke det så alvorlig, langt ifra. Bare litt irriterende å ikke få beskjed før et bilde blir linket videre.

Har nå fjernet 'Share'-knappen fra smugmugen og sendt en mail til dem om å få ordne noe som kan skjule den for andre enn meg. Har nevnt akkuret dette med 'share'-knappen tidligere her i tråden da jeg begynte å fikse på smugmugen min og fikk tips fra andre smugmugere her inne.

 

Hvis noen liker en av mine bilder og vil henge det på veggen hjemme så sender jeg gjerne en JPG fil på 6000*4000 pixler slik vedkommende kan bruke det til print fra JP e.l. Jeg tar ikke betalt eller noe. :xmas:

 

ASK AND YOU SHALL RECEIVE ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Kan man få tips også her? Da tenker jeg på supermånen som skal skje imorgen. Er det mulig og få ett noenlunde bra bilde med bare standard objektiv og stativ?

Det er et spåass generellt og nyttig spørsmål at du bør starte en egne tråd. Eller finne frem tråden om måefotografering som vi har.

Lenke til kommentar

Kan man få tips også her? Da tenker jeg på supermånen som skal skje imorgen. Er det mulig og få ett noenlunde bra bilde med bare standard objektiv og stativ?

Den store månetråden, hvis du leser litt i tråden finner du mange fine tips, du kan også stille spørsmål i nevnte tråd.

Lenke til kommentar

Nå som denne tråden er oppe i dagen igjen kan jeg jo legge inn mitt forslag fra chattetråden. Mitt forslag er altså å lage en alternativ bildetråd. Denne tråden vil være strengere enn hva den vanlige bildetråden er. En bildetråd der man faktisk må være kritisk til andre bilder. Ja, jeg vet vi har et "bildekritikk"-forum, men jeg syns dette er uoversiktelig ikke helt optimalt. Det skal komme et system for bildekritikk, men siden det ikke er oppe ennå tar jeg meg denne friheten til å foreslå en sånn tråd.

 

Jeg bygger mitt forslag på "Picture A Day"-tråden fra forumet "Something Awful". Her er det noen få, men strenge regler.

 

1) Kritikk er påbudt. For å komme med innlegg i tråden skal innlegget inneholde en form for kritikk av et annet bilde. Man må altså kritisere (om det er negativ eller positiv kritikk er helt opp til den som kritiserer) for i det hele tatt å poste et bilde.

 

2) Ingen "dette var bra"-kritikk. Ingen såkalt "low effort". Om du syns bildet var bra, men ikke vet hvorfor det var bra så kan du heller se på det en gang til i stedet for å skrive "Fint bilde!!!". Hvorfor var bildet bra? Hva gjorde det dårlig? Hva syns du om komposisjonen? Hvorfor syns du det var tåpelig at lyset kom mellom trærne?

 

3) Siden man har den vanlige bildetråden for "alle bilder/snapshots" så tar man heller de bildene man liker ekstra godt evt de bildene man søker kritikk på i denne tråden. Snapshots og ting man bare vil vise fram tar man i bildetråden.

 

Siden det ble etterlyst skjermbilde av en kritikk i chattetråden har jeg slengt med det også.

post-41529-0-56437900-1300537897_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå før vi går en ny måned i møte, er det mulig å få med i retningslinjene at vi kan benytte postede bilder i artikkel som omtaler tråden? Det vi føre til betydelig mindre arbeid for oss og tilhørende bedre mulighet for å få gjort forsideomtale av tråden til en fast greie.

Lenke til kommentar

Nå før vi går en ny måned i møte, er det mulig å få med i retningslinjene at vi kan benytte postede bilder i artikkel som omtaler tråden? Det vi føre til betydelig mindre arbeid for oss og tilhørende bedre mulighet for å få gjort forsideomtale av tråden til en fast greie.

Det bør være mulig å få til. Men det fordrer at vi blir enige om at hvem som legger ut neste tråd, og at den personene sørger for riktig tekst. Jeg kan godt ta den jobben.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott! Får du med en setning om at bilder ikke vil bli brukt dersom de ikke enkelt og greit kan lagres lokalt vha kontekstmenyen? Dersom screendumps etc må til blir det for mye styr.

Jeg har tenkt meg litt om, og er det egentlig nødvendig? De som har lagt ut bildene på en knotete måte får da ikke være med på moroa.

 

Jeg ser for meg at følgende tekst legges til:

 


  •  
  • Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere utfordringen. Dette gjelder også bilder som er lagt inn som en link istedet for som et vedlegg.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Med tiden vil vi få støtte for kategorisering av bilder i bildekritikken, og det vil da være ønskelig at månedstråd-bilder legges inn der fremfor i en forumtråd. På den måten vil man kunne kommentere hvert enkeltbilde, eller hele konseptet, om man ønsker det, samtidig som det vil bli enklere for oss å opprettholde den månedlige gjennomgangen.

 

Selv om dette nok vil gjennomføres på ett eller annet punkt uansett (det er tross alt tydelig for de fleste at dagens løsning med forumtråd ikke er optimal), ønsker vi absolutt ikke å tre denne gjennomføringen ned over hodejne på våre kjære brukere. Så derfor, har dere noen synspunikter på hvordan vi kan gjøre dette best mulig, og mest mulig effektivt, er det fint om dere tar den diskusjonen her, så skal jeg følge med og om mulig ta det til etterretning.

 

Fair dinkum? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...