Gå til innhold

Den store MÅNE tråden!


Anbefalte innlegg

Har enda ikkje sett noke som minner om dette. Poster nå den store "Måne tråden!". Håper dette slår an. Eg skal da begynne med eit bidrag. Håper på kommentarer og stor aktivitet!

 

Mitt bidrag:

moon.jpg

 

PS: Trenger selfølgelig ikkje være "close-up" bilder, men det er eit krav: Det MÅ være dine egne bilder du poster.

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes allerede en lignende tråd, t.o.m. uten orddelingsfeil i emnetittelen! Klikk og post!

Tolket den posten som de beste månebildene tatt i dag, 25.10, nå som månen skal være 13% større, og sender ut 30% meir lys. Men kan være eg tolket det feil! :S Uansett så skulle dette være ein tråd om DINE beste bilder av månen, så fortsett å post!

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar

Ah, da så! Unnskyld :blush:

 

Får bidra litt jeg da:

Bilde 1: Bilde tatt i mars i år. Litt uskarpt, men jeg likte "glowen" den fikk.

Bilde 2: Bilde tatt samme natt som bilde 1, ikke akkurat et månebilde, men jeg likte det.

Bilde 1: Månebilde tatt i kveld

 

Canon EOS 350D m. Canon EF 75-300mm USM

post-112482-1193349551_thumb.jpg

post-112482-1193349615_thumb.jpg

post-112482-1193349623_thumb.jpg

Endret av garanti
Lenke til kommentar

Får slenge meg med her jeg også, selv om det ikke akkurat er kakonskarpt. Kun croppet og skrudd opp kontrasten litt.

 

Tatt i kveld. Samsung GX-1L. Tokina 400mm/5.6 (MF) + 2x TC. Lukkertid 1/125s, f/9 (f/18 effektivt), ISO 400.

 

kiskogl: Imponerende skarpt av et så gammelt objektiv. Har en knippe gamle Mamiya/Sekor-objektiv liggende, skal forsøke litt med 300mm/5.6 en gang.

post-136-1193689986_thumb.jpg

Endret av Flex
Lenke til kommentar
kiskogl: Imponerende skarpt av et så gammelt objektiv. Har en knippe gamle Mamiya/Sekor-objektiv liggende, skal forsøke litt med 300mm/5.6 en gang.

Takk :) ... og ja; det er imponerende. Lite CA også!

Husk at en ikke skal avskrive gammel optikk! Det er mye godt glass der ute som ikke blir brukt pga. objektivet mangler autofokus etc.

Som sagt; jeg brukte et Mamiya/Sekor 400mm f/6.3 med M42 feste... se mer om det her: http://freenet-homepage.de/stauber/mamiya-...iya_400_6.3.htm

Kan jo også nevne at det finnes adaptere til ca alle DSLR for slike objektiv. Ta bare en titt på ebay; "M42 4/3", "M42 Canon" etc.

 

Som sagt, gammelt glass er ofte i toppklasse; ta en titt på Oktoberfest tråden min; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839631

Der bruker jeg en 50mm f/1,4 som sikkert er eldre enn meg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...