Gå til innhold

Diskusjonstråd:Skal vi begynne med en ny type bildetråder?


Anbefalte innlegg

Helt enig med Trondster. Månedstrådene er helt unike, og veldig lite masete av seg, og med en god stemning der man for det meste deler ut +1 istedet for å kommentere så veldig mye.

 

Jeg ville heller ikke engang tenkt på å innføre "alle poster må inneholde et bilde man har tatt"-regel. Enkelte kommentarer får man, eller en liten diskusjon om noe, men så lenge disse holder seg saklige, ser jeg ingen grunn til å stramme inn reglene som er idag heller.

 

Konklusjon: Det fungerer toppers slik det er idag. :)

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner at jeg er litt lunken, jeg også. Tror det har noe med at det er egen dynamikk og helhet som finnes i månedstrådene. Vi ser det samme i festene våre.

 

Ulempen er selvsagt at trådene kan virke eksluderende, som gjør at mange kvier seg for å poste.

 

Jeg tror også det må gjøres en del på regelsiden før vi kan begynne i bildekritikk-delen. f.eks. et bilde per dag og ingen mulighet for serier virker dempene på meg.

Lenke til kommentar

Interessante tilbakemeldinger, og tydelig at det ennå ikke er ønskelig å skifte over fra den "gamle" løsningen. Okå, da gjør vi ikke det - i alle fall ikke på en stund ennå.

 

Dette med serier er en av tingene jeg har bedt dem om å fikse, men angående max ett bilde per dag er jeg mer i tvil. På den ene siden er jeg litt enig i at det er for lite, mens på den andre er jeg sikker på at mange her har godt av å skjerpet sin kritiske sans en smule. ;)

Lenke til kommentar

Dette med serier er en av tingene jeg har bedt dem om å fikse, men angående max ett bilde per dag er jeg mer i tvil. På den ene siden er jeg litt enig i at det er for lite, mens på den andre er jeg sikker på at mange her har godt av å skjerpet sin kritiske sans en smule. ;)

Det som jeg synes er mest problematisk med kun et bilde om dagen, er at det gjelder BK som en helhet, slik at når det dukker opp en temadag (og senere konkurranser), så har ikke de en egen pott, men da bruker man dagens kvote.

Lenke til kommentar

Oki, snakket med Amund og Erlend nå, og det skal ikke være noe problem å bruke samme funksjonalitet som lar deg legge inn ulike versjoner av et bilde, til å legge inn bildeserier som skal vurderes som en helhet. Grensen på to bilder kan enkelt endres.

 

Tanken er også at deltagelse i prosjekter, konkurranser etc skal ha egen bildekvote slik at bilder lagt der ikke teller mot dagskvoten for øvrig.

Lenke til kommentar

 

Med tiden vil vi få støtte for kategorisering av bilder i bildekritikken, og det vil da være ønskelig at månedstråd-bilder legges inn der fremfor i en forumtråd.

 

 

Med "Tiden" som hjelp vil dere innse at dette er helt feil. Hvilke andre foto-fora har en seksjon med "bildekritikken" som fungerer over pari...?

 

Måneds-trådene er befriende, de engasjerer og inspirerer og....har egentlig alt det "morsomme" en bildekritikk mangler ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Med "Tiden" som hjelp vil dere innse at dette er helt feil. Hvilke andre foto-fora har en seksjon med "bildekritikken" som fungerer over pari...?

Jeg synes at flickr fungerer noenlunde - det er fordi det er et bildegalleri og ikke en bildekritikk-del.

 

Jeg har litt problemer med å komme skikkelig gang med bildekritikken på digit.no - synes nå at funksjonalitenen er på plass, men kommer allikevel ikke ordentlig i gang.

Lenke til kommentar

Behold månedstråden som den er. Føler egentlig det er oversiktlig og ser utover i mnd hvordan bIldene endrer seg. Noe. Tar opp tips i fra andres bilder og noen har en gjennomgående stil.

 

Det hos ofte +1 og små kommentarer innimellom. Sklir sjeldent ut og det er god atmosfere der inne.

 

Tror aktiviteten blir dårligere ved å endre den.

Lenke til kommentar

usj.. dere skal gjøre digiter av oss alle som en. Det er nok planen tenker jeg. Personlig liker jeg ikke digit. Det er upersonlig, det gir en "skjemafølelse" med punkter som må fylles ut om man legger ut noe, og det er irriterende at man kan trykke på kameranavnet så kommer man til produktguiden med priser og butikker. Men det er bare min mening.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi alle skal bli digitanere, så kan vi bare Copy/paste "fint bilde" i alle innleggene, blir så mye lettere :)

 

Er vel ikke mer en et par prosent av akamistene som benytter bildetjenester pr.dags dato, kanskje i løpe av et par år vil vi begynne og bli komfortabel med den.

 

 

Ikke et vont ord om digitbrukerene, er konseptet som er problemet :)

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

usj.. dere skal gjøre digiter av oss alle som en.

 

Heh, nei, snarere tvert imot. ;) Hele Digit er omkodet til Akam-systemet men med Digit-utseendet, og om ikke veldig lenge blir det også gjort om til Akam-looken.

 

Bildekritikkfunksjonalitet er noe vi i Akam har ønsket oss i årevis, og nå som vi endelig har fått den er det klart vi ønsker å gjøre den så god som mulig. Brukerne er tatt med på utviklingen av denne, men har dere ytterlige synspunkter på hvordan den kan bli bedre, er det selvsagt bare å sende dem til meg.

 

Det er upersonlig, det gir en "skjemafølelse" med punkter som må fylles ut om man legger ut noe

 

Det er så absolutt en tilbakemelding jeg tar med meg og skal ta opp med Amund og Erlend ved første anledning. Hvordan ser du for deg at vi heller burde gjort det da?

 

det er irriterende at man kan trykke på kameranavnet så kommer man til produktguiden med priser og butikker. Men det er bare min mening.

 

Ummm... Det er jo ikke slik at du MÅ trykke på kameranavnet, men hva ville du heller sett skjedde da? Kanskje vi kunne gjort det slik at du da får se andre bilder tatt med samme utstyr, og at PG-linken heller var en annen og mer klar link som stod like under eller ved siden av?

Lenke til kommentar

Jeg stemmer i med resten på at månedstrådene bør bestå som de er. De genererer mye aktivitet av en type som er herlig inspirerende sammenlignet med mange andre stadig mer repeterende utstyrsrelaterte problemstillinger som dukker opp fra uke til uke. Det vil være svært uklokt og umusikalsk å begynne å tukle med noe så velfungerende og vedlikeholdsfritt som månedstrådene.

Lenke til kommentar

Stemningen synes ganske klar mht månedstrådene ja, og som sagt er ikke noe som vil bli tredd nedover hodene på folk. Jeg tør si at vi beholder månedstrådene slik de er så lenge det er stemning for det, og innfører heller bildekritikkfunksjonaliteten på andre ting, enn på dem.

 

Med tiden vil jeg forresten prøve å få til flere faste plasser på forsiden til bilder fra bildekritikken. Vi har allerede en plass til siste bilde, men jeg vurderer også ting som mest sette bilde, best rankede bilde, sist kommenterte bilde, og et utall andre muligheter. Hva som skjer her vil tiden vise, men jeg ønsker i prinsippet at brukeraktivitet skal bli tydeligere på Akam-forsiden generelt.

Lenke til kommentar

Det er upersonlig, det gir en "skjemafølelse" med punkter som må fylles ut om man legger ut noe

 

Det er så absolutt en tilbakemelding jeg tar med meg og skal ta opp med Amund og Erlend ved første anledning. Hvordan ser du for deg at vi heller burde gjort det da?

Der har vel jeg litt av skylden i og med at jeg har vært med på diskusjonene. Mye av diskusjonene har vært basert på at når vi får evalueringsnivåer, og kan velge om man vil ha karakterer, så er det mulig finne seg en plass her. Mitt inntrykk at det stemmer ikke. Folk flest vil kun vise frem bilder og prate litt løst rundt dette. De som ønsker kritikk (og poster bilder deretter) er ikke mange nok tror jeg. Det er ihvertfall ikke mange nok som gidder eller orker å komme god kritikk.

 

Jeg aner ikke hvordan vi kan løse dette.

 

det er irriterende at man kan trykke på kameranavnet så kommer man til produktguiden med priser og butikker. Men det er bare min mening.

 

Ummm... Det er jo ikke slik at du MÅ trykke på kameranavnet, men hva ville du heller sett skjedde da? Kanskje vi kunne gjort det slik at du da får se andre bilder tatt med samme utstyr, og at PG-linken heller var en annen og mer klar link som stod like under eller ved siden av?

Jeg tror en god løsning er at når man trykker på kameranavnet, så kommer man til en side med kun bilder fra det kameraet. Det kan gjerne være en link som heter "Finn kamera i prisguiden" ved siden av. Samme med objektiv.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Med tiden vil jeg forresten prøve å få til flere faste plasser på forsiden til bilder fra bildekritikken. Vi har allerede en plass til siste bilde, men jeg vurderer også ting som mest sette bilde, best rankede bilde, sist kommenterte bilde, og et utall andre muligheter. Hva som skjer her vil tiden vise, men jeg ønsker i prinsippet at brukeraktivitet skal bli tydeligere på Akam-forsiden generelt.

Når det gjelder best rankede bilde, så synes jeg hele systemet har spilt fallitt slik det er i dag. Karakterer er det noen som elsker, andre som hater, det er syting om usportslig karaktergivning osv. Slik at jeg mener det er totalt uegnet til å rangere bilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder best rankede bilde, så synes jeg hele systemet har spilt fallitt slik det er i dag. Karakterer er det noen som elsker, andre som hater, det er syting om usportslig karaktergivning osv. Slik at jeg mener det er totalt uegnet til å rangere bilder.

 

Det er der ene og alene etter ønske fra brukerne, men jeg lurer på om ikke vi burde røske grundig opp i akkurat det der. Etter nyttår, kanskje, når jeg får litt mere hjelp med Akam-skuta. Nå for tiden er jeg praktisk talt alene.

 

Personlig synes jeg at karaktersetting på bilder er intetsigende og verdiløst. I det øyeblikk en enkel karakter er nok til å uttrykke min mening om et bilde, er bildet etter min mening ikke godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, da ble jeg på en måte tvunget til å tenke. Når man trykker på kameranavnet kan man o egentlig havne i prisguiden, men under fanene "detaljer". Da syns jeg det fremstår som om man får info om kameraet som er brukt, og man får ikke følelsen av å havne i en reklame for dem som selger det. Ellers er det jo en fin tanke med bilder og sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...