Gå til innhold

Anbefalte programmer til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne tråden er forferdelig lang, så jeg gidder ikke lese gjennom den. Mulig det er omtalt før, men jeg vil bare fortelle hvor greit det var å ordne tilgang til paid apps.

 

Jeg søkte på ebay.co.uk etter sim-kort, og fant blant mange andre denne pakken.

 

- Bestilte på mandag kveld, og den kom i posten i dag. Totalpris inkludert forsendelse: ca. 35 kroner.

- I konvolutten var det faktisk 8 sim-kort, ikke 6 som i annonsen. Kortene var fra forskjellige mobiloperatører i UK (Voda, T-mob, Virgin, O2 og Orange), og er brukte.

- Prøvde først et Vodafone-kort, men fikk det ikke helt til å funke.

- Prøvde så et T-mobile kort, som funket. Jeg fikk med en gang en feilmelding om at min google-konto ikke kunne verifiseres, og ble bedt om å skrive inn passordet (kanskje telefonen lagrer dette på mitt norske sim-kort?)

- Så plinger det inn en sms fra T-mobile: "Welcome to Norway. It will cost £0.38/min to make & £0.14/min to receive calls. bla-bla-bla".

- Så går jeg inn på Android Market for å oppdatere en paid app jeg har lastet ned med et lånt utenlandsk sim-kort i sommer. Så sjekker jeg at jeg får opp paid apps om jeg søker etter det, og det er ikke noe problem. Det funker også i AppBrain.

- På forhånd har jeg så klart opprettet konto i Google Checkout, så alt er klart for kjøp og nedlasting.

- Etterpå tester jeg et annet kort, fra Vodafone, som også funker - dette sender jeg til en kompis som ønsker tilgang til paid apps. Ingen av de 3 sim-kortene jeg testet ber om sim-pin-kode.

- Når jeg setter inn mitt eget, norske sim-kort blir jeg bedt om passordet til google-kontoen min igjen, ellers ikke noe. Mine paid apps funker, og noen ganger får jeg oppdatert de med norsk sim-kort også, andre ganger må jeg sette inn et utenlandsk kort for å oppdatere de.

 

Så for de som vil ha tilgang til paid apps (og ikke fristes til å roote mobilen) så er det veldig greit og enkelt. Håper noen har nytte av min beskrivelse. Andre må gjerne bidra med ytterligere info rundt dette.

Lenke til kommentar

Noen med tips til et musikkprogram med egen volumkontroll? På min gamle Nokia 5800 (altså Symbian) hadde jeg det samme problemet som med min HTC Desire, volumkontrollen er for upresis. Noen ganger blir lyden akkurat litt for lav, og om jeg skrur opp et hakk så blir det akkurat litt for høyt. Jeg fant en knallbra musikkavspiller til Nokia'n, men har ikke funnet dette til Android, men så har jeg ikke lett så fælt eller da.

 

Så, kort oppsummert, en musikkavspillingsapp med egen volumkontroll.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at noen synes rooting høres skummelt ut, men det er nå langt enklere enn å måtte av med telefonen, av med bakcover og ut med batteri og simkort, inn med det nye, skru på, vente, taste inn googlekontopassord, og så laste ned/oppdatere, så av m,ed telefon, ut med simkort, inn med simkort, inn med batteri, på med baklokk, på med telefon, taste inn pinkode og taste inn googlekontopassord HVER gang mman skal laste ned/oppdatere paid apps.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at AnyCut er foreslått her.

 

AnyCut lar deg lage snarveier på skrivebordet til hva man ønsker - selv skjulte meny valg.

F.eks har man strøm/programmer/sensor/batteri-info via *#*#INFO#*#* ( også kalt testing menu eller tilsvarende info som SpareParts"

 

Med AnyCut kan man lage snarveier direkte til under elementene av denne skjulte "testing menyen" uten å måtte gå via telefon - og tall tastaturet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg forstår at noen synes rooting høres skummelt ut, men det er nå langt enklere enn å måtte av med telefonen, av med bakcover og ut med batteri og simkort, inn med det nye, skru på, vente, taste inn googlekontopassord, og så laste ned/oppdatere, så av m,ed telefon, ut med simkort, inn med simkort, inn med batteri, på med baklokk, på med telefon, taste inn pinkode og taste inn googlekontopassord HVER gang mman skal laste ned/oppdatere paid apps.

 

Etter å ha hatt mobilen en stund, hvor ofte behøver man laste ned paid apps? Det er ikke ofte. Og de paid apps man eventuelt skaffer seg kan noen ganger oppdateres med norsk sim-kort. Man må heller ikke oppdatere apps ummidelbart det dukker opp en ny versjon, kan samle et par-tre oppdateringer før man gjør det. En gang i uka kanskje på det meste. Å åpne mobilen for å ta ut batteri og sim-kort og sette inn nytt er ikke akkurat noe slit eller særlig tidkrevende.

 

Rooting virker mer ustabilt, og man mister jo garantien og må forholde seg til diverse forum for å få hjelp. Kan man stole på bugfixing hos de som lager root-versjoner?

 

Så for meg er det langt å foretrekke å bruke forskjellige sim-kort innimellom enn rooting. Men egentlig burde Google få ræva i gir og kjøre ut Checkout og paid apps til Norge.

Lenke til kommentar
Rooting virker mer ustabilt, og man mister jo garantien og må forholde seg til diverse forum for å få hjelp. Kan man stole på bugfixing hos de som lager root-versjoner?

 

Så for meg er det langt å foretrekke å bruke forskjellige sim-kort innimellom enn rooting. Men egentlig burde Google få ræva i gir og kjøre ut Checkout og paid apps til Norge.

Man kan legge inn HTCS offisielle ROM kun med Superuser-appen (som styrer root-tilgang), uten andre endringer. Flere custm ROM er heller MER stabile fordi man ikke har med like mye crap. Dessverre bryter HTC GPL-lisensen ved å ikke komme med kildekoden

til linuxkjernen (De kommer alltid med den til slutt, men når det passer dem) de bruker i Froyo-ROMen, så ROM uten sense, bygget på Android-kildekoden, har noen problemer.

 

Garanti har du i prinsippet så godt som aldri i Norge, her har vi i stedet noe fint som heter reklamasjonsrett, og den har du i fem år uansett hva du gjør med telefonen din. Me mindre det kan sansynliggjøres at custom ROMs har skadet den (og med mindre du har overklokket er det i realiteten ikke en mulighet), kan du ha brukt så mye Custom ROMs du vil.

 

Bugfixing er som regel bedre i Custom ROMs enn i produsentenes egne ROMs.

 

Skulle man få problemet med hardwarefeil og vil sende dn inn uten å krangle, kan man legge inn en offisiell HTC-ROM først.

 

For meg er det i hvert fall mer styr å åpne telefonen en gang i uken. :p

 

Ellers enig med deg i at Google burde få ræva i gir, bortsett fra at det ikke er det som er problemet.

 

Checkout fungerer i Norge. Paid apps kunne også gjort det, de trenger bare "skru på bryteren". Dessverre har Google bevisst valgt å sperre Norge ute fra paid apps. Det er altså ikke slik at de jobber med å få det til (for det er ikke noe "få til"), det er slik at de bevisst nekter oss tilgang. Man må jo lure på hvorfor.

 

 

 

GN: Denne linken har blitt postet et par ganger allerede: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=768256

Lenke til kommentar

Dessverre bryter HTC GPL-lisensen ved å ikke komme med kildekoden

til linuxkjernen (De kommer alltid med den til slutt, men når det passer dem) de bruker i Froyo-ROMen, så ROM uten sense, bygget på Android-kildekoden, har noen problemer.

Tja. Det står vell ikke noe i GPL-lisensen om hvor fort man må hoste opp kildekoden. Så med mindre det er treigere enn hva en evt. rett ville mene var akseptabelt, så har de vell strengt tatt sitt på det tørre?

Lenke til kommentar

Testet nå... Kult, men jeg ser ikke helt nytteverdien?

Sikkert veldig greit om man bruker en del tid bak rattet i bil.

 

Ellrs ang. GPL: Den sier ingen ting om tid i det hele tatt, så vidt jeg vet. Men hvordan kan egentlig en forsinkelse på mer enn tiden et tar å lese mailen og svare på den, med kildekoden som vedlegg, være akseptabelt? Det er jo ikke sånn at den må gjøre klar - ettersom du skal få nøyaktig samme resultat når du bygger kildekoden, som binærfilen de distribuerer, sier det jo seg selv at de har den liggende allerede. Vi snakker her om en binørpakke som kom i juli, jeg skulle likt å sett en enste grunn som kan forsvare en så lang ventetid. Et par dager? ja. Noe mer enn det? Nei.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Sikkert veldig greit om man bruker en del tid bak rattet i bil.

Bra poeng... Det hadde jeg ikke tenkt på. Sikkert også fint for mennesker som jobber mye utendørs vinterstid og slikt også.

Ellrs ang. GPL: Den sier ingen ting om tid i det hele tatt, så vidt jeg vet. Men hvordan kan egentlig en forsinkelse på mer enn tiden et tar å lese mailen og svare på den, med kildekoden som vedlegg, være akseptabelt? Det er jo ikke sånn at den må gjøre klar - ettersom du skal få nøyaktig samme resultat når du bygger kildekoden, som binærfilen de distribuerer, sier det jo seg selv at de har den liggende allerede. Vi snakker her om en binørpakke som kom i juli, jeg skulle likt å sett en enste grunn som kan forsvare en så lang ventetid. Et par dager? ja. Noe mer enn det? Nei.

Vell... Etter min mening er det _alt_ for lenge. Et par dager til en uke vil jeg syns var akseptabelt. Små bedrifter og enkeltpersoner har jo tross alt ikke all verdens kapasitet, og større bedrifter ser jeg gjerne for meg at det er naturlig at de får lov å sende koden via "de høye herrer" som vasker den for evt. kommentarer som kan sette firmaet i vannry eller avsløre foretningshemmeligheter.

 

(Jeg presterte en gang for mange år siden å sende fra meg kode med kommentarene "FIX DETTE XXXX. KODEN DIN FUNGERER FAEN IKKE I DET HELE TATT!!!!!" og "Når man begynner å fantasere om xxxx naken, da vet man at man har kodet _alt_ for mye. Husk å fix denne funksjonen i morgen!". Heldigvis var det en oppmerksom selger som fanget opp dette før koden gikk til klient)

Lenke til kommentar

Noen som har latt seg fascinere av Google Voice Search? For et par uker siden kom en mer avansert versjon - demo her:

 

 

. Ikke å få tak i fra Norge på Market, men det går bra fra denne siden.

Testet nå... Kult, men jeg ser ikke helt nytteverdien?

 

 

Faktisk ikke spesielt viktig for meg. Dette er science fiction. Må innrømme at jeg er grådig imponert over store G for tiden. Har vurdert å kjøpe aksjer der, men er usikker på om de ikke forløfter seg. Reklamen de sender til meg (det lille som ikke lukes bort av Chromes Adblock), er komplett irrelevant, og på et eller annet tidspunkt vil vel annonsørene forstå det. Liker også estetikken i noen av reklamene deres - f. eks. denne om en annen fremtidsvisjon:

 

Piano

 

Chrome-reklamen er også nydelig:

 

Lenke til kommentar

Har sett igjennom det meste av tråden og ser flere etterlyser en app som gir oversikt over hvor mye datatrafikk ulike apps generer, og noen har hevdet at dette ikke finnes.

 

Har hvertfall funnet 2 stk på appbrain:

 

TrafficInfo

 

og

 

TrafficStats

 

Finner dessverre ikke disse på Market, og AppBrain applikasjonen krasjer når jeg prøver å kjøre den på min X10 så jeg får ikke installert noen av disse :(

 

Klarer dessverre heller ikke finne noe systemkrav evt krav til Android versjon, noen andre som har prøvd disse eller kan anbefale alternativer.

Skulle absolutt hatt en app som gir meg muligheten disse har.

 

----

Lenke til kommentar

Har sett igjennom det meste av tråden og ser flere etterlyser en app som gir oversikt over hvor mye datatrafikk ulike apps generer, og noen har hevdet at dette ikke finnes.

 

Har hvertfall funnet 2 stk på appbrain:

 

TrafficInfo

 

og

 

TrafficStats

 

Finner dessverre ikke disse på Market, og AppBrain applikasjonen krasjer når jeg prøver å kjøre den på min X10 så jeg får ikke installert noen av disse :(

 

Klarer dessverre heller ikke finne noe systemkrav evt krav til Android versjon, noen andre som har prøvd disse eller kan anbefale alternativer.

Skulle absolutt hatt en app som gir meg muligheten disse har.

 

----

 

 

Har du kanskje ikke Android 2.2?

 

Utmerket tips. Hans som hevdet at det ikke finnes, var nok (bl.a.?) meg. Til unnskyldning får jeg nevne at disse ikke fantes da jeg skrev det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...