Gå til innhold

Kurs i fritiden - lønnet/ulønnet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min arbeidsgiver krever at vi skal ta et kurs i fritiden. Dette kurset varer i 1-2 timer, og vi får altså ikke lønn for dette. Kan min arbeidsgiver kreve dette?

 

Jeg leste på LO sine sider at kurs som er relatert til jobben skal legges i arbeidstiden. Om dette ikke er mulig for arbeidsgiver, skal kurset altså tas i vår fritid med vanlig lønnuten tillegg.

Gjelder dette selv om man ikke er organisert?

 

http://www.lo.no/hovedavtalen1/DEL-C/III-A...for-verneombud/

 

 

Står det noe i arbeidsmiljøloven angående dette?

 

 

Arbeidsgiveren min arrangerer også møter i helgene som vi er pliktet til å møte på. Disse får vi heller ikke lønn for.

 

 

Takk på forhånd for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lager ikke oppstyr ut av dette, har heller ikke tatt det opp med min arbeidsgiver.

 

Er bare et helt enkelt spørsmål. Har tenkt litt på dette etter gjentatte møter uten lønn i tillegg til dette kurset.

 

Har også vært mye kluss med tanke på utbetaling av lønninger, som har resultert i at 5 ansatte har sluttet. Har selv opplevd at jeg ikke har fått utbetalt tillegg, men tok det opp og fikk det utbetalt i neste mndslønn.

 

 

mange bekker små...

Lenke til kommentar
mye oppstyr rundt et kurs

 

Dere kan da umulig vært mye ute i arbeidslivet. Spesielt når man jobber i privat sektor, så er det viktig å stå på krava slik at de ansatte får nøyaktig den lønna de har jobbet for. Hvis arbeidsgiver ser sitt snitt i å spare noen kroner så gjør de det. Etter noen år i privat sektor, så vil også dere forhåpentligvis oppdage hvor "kynisk" man må bli og hvor viktig det er å holde på sine prinsipper.

Endret av BagBiter
Lenke til kommentar

Altså, rett skal være rett uansett hvor mange timer det er. Du har krav på lønn vist du må ta et obligatorisk kurs utenfor arbeidstiden.

Den bedriften\sjefen du har høres ikke særlig seriøs ut, iallefall ikke med tanke på de møtene han arrangerer i helgene.

 

Er det mulig å få vite hva du jobber med, og hvilke kurs det er snakk om?

Endret av Snikebein
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg synes du og dine kollegaer har krav på å få dekket slike kurs, men når kursene er så korte som 1-2 timer, så kan man jo nesten begynne å lure på om det er en grei investering sånn for fremtidig arbeid. Du lærer vel noe på møtene som effektiviserer deg? Eller er kurs i forbindelse med jobben bortkastet?

 

Men om du skulle måtte ha kurs som går over flere dag/uker, da er det på høytid å lage en sak ut av det :)

 

Hva slags kurs er det du sikter til?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg synes du og dine kollegaer har krav på å få dekket slike kurs, men når kursene er så korte som 1-2 timer, så kan man jo nesten begynne å lure på om det er en grei investering sånn for fremtidig arbeid. Du lærer vel noe på møtene som effektiviserer deg? Eller er kurs i forbindelse med jobben bortkastet?

 

Men om du skulle måtte ha kurs som går over flere dag/uker, da er det på høytid å lage en sak ut av det :)

 

Hva slags kurs er det du sikter til?

Man går på jobb for å tjene penger. Man går på kurs for å gjøre jobben sin lettere og mer effektiv. Det siste er det bedriften som tjener på, og ikke du! Man jobber ikke for å få tinga unnagjor for sin egen del. Man jobber for å tjene penger.

 

Selvsagt skal man stå på krava sine, det har jeg alltid gjort også! Aldri i verden som arbeidsgiveren min skal få lure fra meg penger jeg har krav på, samme hvor mye det er. Dette av ren prinsipp.

Lenke til kommentar

Et påspandert kurs må jeg da virkelig si at alle parter er tjent med. Jobben får gjort mer på en bedre måte og du får mer lærdom som du kan generere mer penger ut av på sikt. Vinn-vinn- situasjon. Og har dere kunder vil de og få kjenne deres proffesjonalitet opparbeidet med kurs :p

Lenke til kommentar
  • 14 år senere...

Eg selv jobber I butikk kor vi har store mengder kurs som arbeidsgiver krever at vi gjer på fritid og I starten gjorde eg rundt 20+ timer kurs over noen uker ubetalt. Når eg spurte sjefen forsiktig om det var obligatorisk eller skulle være lønnet svarte Dem meg ikkje. Istede delte Dem I gruppe chat en time senere at dei skulle endre slik at vi skal begynne å ta en pause midt I arbeidstid og sitte å gjere kurs. 

Dette så eg på som frekt og uprofisjonelt siden Dem vet godt at vi ikkje ha sjangse til I en travel arbeidsdag der vi jobber to og to og løper rundt til svette renner. Itlegg for Dem som har jobber der langt lengre mer som dei har spart penger på I mange flere år.

Idag gjer eg ikkje ibligatoriske kurs lengre med mindre dei dirkete sier at noe nytt absolutt krever det. 

 

Lager dem et useriøst og respektløst arbeidsmiljø kor det som skal gjeres ikkje blir gjort så gjer gir eg Dem ikkje lengre fritiden vertfall. Slutter ikkje fordi eg ynskjer jobb nært hjem og dem er avhengig av meg siden dei sliter med å annsette nye og er underbesatt og eg er den som jobber mest ekstra. Men vet ikkje kor lenge eg blir er en del andre små ting oppå kvarandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...