Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Det har dukket opp en del spørsmål her i firmaet vedrørende overtidsjobbing. Firmaet har mye overtidsjobbing og på de lavere stillingsnivåene så er man da berettiget til overtidsbetaling som da gir oss 50% tillegg for alle timer ut over normal arbeidsdag (7/8 timer - vi har sommertid juni-august). Det vi stusser litt over er disse to følgende reglene:

1. Reisetid gir ikke 50%-tillegg. Det blir en del reising ifbm jobb og som oftest utløser det overtid/mertid ut over vanlig arbeidsdag. Dette får vi ikke 50%-tillegg på. Er det riktig?

2. Interne kurs utløser ikke overtid. Dette er kanskje den jeg er mest skeptisk til. Det holdes en del kurs for de ansatte i firmaet og det er spesifisert at alle kurs kun skal føres med 7/8 timer. Jeg stusser litt over det, fordi disse kursene er obligatoriske og vil flere ganger vare lenger enn de 7/8 timene vi har betalt for å jobbe. Det er ikke bare sånn at de drar ut, men de er ofte satt opp til å vare f.eks. 9-10 timer, så i mitt hode høres dette ut som pålagt overtid som vi burde fått betalt for?



Anonymous poster hash: 6f33c...9c6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Dette er ikke avklart - Høyesterett har i en avgjørelse fra i fjor knyttet til Hovedtariffavtalen i staten og arbeidstidsbestemmelsene for politiet generelt fastslått at reisetid er arbeidstid, men det er ikke dermed sagt at det er overtid. Det avhenger av en konkret vurdering av forholdet, hvor det ikke er noen automatikk i at forholdet arbeidstid/arbeidsfri også betyr at reisetid utløser overtid.

 

2) Pålagt opplæring fra arbeidsgiver (kurs) vil vanligvis utgjøre overtid hvis det er lagt opp til lange kursdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte det kunne stå noe i byggteknisk forskrift, men fant ikke noen føringer der. Ellers har man jo våtromsnormen, men den har ikke jeg tilgang til. Man skal også være obs på at våtromsnormen ikke er noe man må følge, som en lov eller forskrift, men mer å betrakte som en anbefaling som gir kjente gode løsninger. Jeg tviler likevel på at det står noe konkret om antall liter varmtvannstank per person, fordi behovet avhenger veldig av typen bruk og fordi lite volum kan kompenseres på andre måter (høyere beredertemperatur, høy effekt, direktevarmere, varmevekslere mot fjernvarme etc).

 

Hvis strøm kommer i tillegg til leia så vil nok ikke huseier ha større tank på grunn av plassbehovet eller byttekostnadene.

 

Hvis strøm er inkludert i leia så har han også en grunn til å frykte høyere strømregninger om berederen økes. Da tror jeg det er lite å hente på å spørre pent.

 

Det finnes heldigvis tiltak dere kan gjøre selv for å redusere problemet. Det ene er å planlegge dusjingen slik at den fordeles mer utover døgnet. Ideelt vil tanken klare å varme opp nytt vann til nestemann sin tur. Ellers så er det fullt mulig å minke forbruket per dusj. Jeg har nettopp skrevet et lengre innlegg om hvordan.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Signerte kontrakt i dag på 40%/14,5t i uken, og ser nå jeg har fått flere vakter, nesten det dobbelte, 32t uken, denne og neste uke. Ser det stabiliseres seg etterpå.

 

Burde det ikke stå høyere stillingsprosent da? Har dette noe å si for min del? Burde jeg nevne det til sjefen?

 

Anonymous poster hash: 65707...df1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Såvidt jeg skjønner det kan stemmeretten kun fratas gjennom grunnloven 53. Finnes det eksempler i nyere tid på at dette har skjedd? Og kan man si hvor mange i Norge idag som faktisk har blitt fratatt stemmeretten?

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver tilbyr mer arbeid enn stillingen tilsier i deltidsstillinger. Hvis dette pågår over lengre tid (12+ måneder) vil du ha krav på å få arbeidsavtale som er i samsvar med den tiden du faktisk arbeider.

Men i lønnen står det tariff lønnstrinn 3, <15 timer.

Jeg skal jobbe minst 16t i uken. Med under 15t i uka tar det 2 år å gå opp et lønnstrinn, versus 1 år hvis det sto i avtalen >15t. I tillegg er ikke stillingen min spesifisert, som skal gi meg litt høyere lønn.

 

Anonymous poster hash: 65707...df1

Lenke til kommentar

Men i lønnen står det tariff lønnstrinn 3, <15 timer.

Jeg skal jobbe minst 16t i uken. Med under 15t i uka tar det 2 år å gå opp et lønnstrinn, versus 1 år hvis det sto i avtalen >15t. I tillegg er ikke stillingen min spesifisert, som skal gi meg litt høyere lønn.

 

Da vil det være hva du faktisk arbeider som avgjør, ikke nødvendigvis hva som står i kontrakten.

 

Har nettopp fått ny jobb. Og skal sykemeldes etter å ha jobbet i 20 dager.

 

Har jeg rett på noe sykepenger eller andre ytelser?

Du vil ikke ha krav på sykepenger fra (nåværende) arbeidsgiver. Du kan ha krav på sykepenger direkte fra NAV, avhengig av hva du gjorde før du fikk ny jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har i dag bilen på service. Bilen har gått ca 42000km, er en 2016-modell. 

Oppdaget for noen få måneder siden mer slitasje på høyre fremdekk, ytterkanten. Langt mer enn de andre. Har fulgt opp og sett at slitasjen der er jevnt og trutt langt mer enn de andre hjulene. Sa ifra om dette på servicen i dag, så hjulstillingen vil bli sjekket.

 

Siden jeg er innenfor garantitid antar jeg at slikt fikses på garanti. Men hva med konsekvensen for dette? Vil jeg ha noe krav på å få dekket byttet? Det kan være snakk om begge fordekkene også, selv om det venstre er mindre slitt. Det bærer også preg av mye mer slitasje langs ytterkanten enn resten av rulleflaten.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er noen åpenbar garantisak eller reklamasjon. For at det skal være en reklamasjonssak må det være en svakhet som stammer fra fabrikk, dårlig design eller andre ting før overtakelsen. Du får neppe uvøren bruk på garantien eller reklamasjon. Så du bør forberede deg på å forklare hvorfor dette skulle ha noe med reklamasjon eller garanti å gjøre, eller forberede deg på å ta kostnaden sjøl.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Godt mulig du har helt rett. Men hvorfor si "uvøren bruk"? Da overlater du ihvertfall ansvaret til forhandler om å bevise at jeg har kjørt gris, og om de ikke kan det ser vi ut til å havne på garanti...

 

Men jeg er enig i at det kan være en vanskelig jobb å få dette på garanti ja.

Lenke til kommentar

Hvis den skjeve hjulstillingen er en reklamasjonssak, så vil vanligvis skade på dekkene være dekket av reklamasjonen som et erstatningskrav (edit: Hvis skaden på dekkene er en følge av den skjeve hjulstillingen). Det forutsetter at feilen var innenfor selgers kontroll, men det skal mye til at det ikke er tilfelle her.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...