Gå til innhold

Last.fm ikke lenger gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper faktisk ganske mange cd'er. Men har fortsatt til gode å kjøpe et album som er utgitt etter 1980 som har bare gode låter.

 

Behoved for å kjøpe en og en sang øker bare for hvert år som går. Og 10 kroner for en sang i 128 kbps mp3? Trokke det du...

Lenke til kommentar
Under 30NOK er da ikke akkurat dyrt for en så bra musikktjeneste. Slutt å klag, bortskjemte drittunger.
Dette handler ikke om 26kr/mnd.

 

Problemet er de tilbyr to grupper den samme tjenesten, men at den ene må betale for tjensten den andre får gratis. Videre er dette produktet et resultat av hva brukere har kollektivt laget (artist-info, scrobbling-data osv.) gjennom seks-sju år som har blitt svært solid musikkdata takket være at brukergruppen har vært svært bred. At Last.fm nå sier at alle brukere er like, men noen er mer like enn andre viser at dette ikke lenger enn en såkalt sosial musikkrevolusjon.

 

Det må bli slutt på at platebransjen fronter regionale lisenser til internett-tjenester siden intenett skal være en informasjonskanal for alle, uavhengig av hvor de befinner seg ("verdensveven").

 

Dette blir spesielt problematisk siden Last.fm på mange måter har frontet åpenhet på internett med feks Last.fm APIet ("Our vision is the most comprehensive social music API on the web", Anil Bawa @ 27.06.08). At de derfor skal gå fra "free for all" og "freemium" til "de riktige markedene gratis, andre betaler" viser derfor hvordan platebransjens skrudde "regionale internett"-syn vinner frem.

 

Jeg hadde gladelig betalt de 26kr/mnd, eller til og med flere ganger dette beløpet om de hadde utvidet tjenesten. Når de derimot skal skille brukere etter om de bor i riktig land eller ikke blir jeg provosert, og slettet derfor kontoen min i protest. Selv om Norge hadde vært et av "de riktige markedene" blir det feil at jeg skal slippe å betale for nøyaktige det samme som noen fra feks Latin-Amerika.

 

I tillegg til alt dette har de ikke gitt brukerne beskjed, men i det stille sagt fra fem dager før på en utviklerblogg kun et par brukere følger...

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Personlig tror jeg ikke jeg orker å bruke last.fm om det blir betaltjeneste, brukte det til å få tips om ny musikk.

 

AtW

 

Leste du artikkelen?

 

Funksjoner på Last.fm som scrobbling, anbefalinger, låtlister, biografier, begivenheter og videoer skal fortsatt være gratis i alle land.

 

Syns det er dumt at det skal fremstilles som om hele tjenesten ikke lenger er gratis. Det er bare streaming det er snakk om.

 

Men, ikke noe problem for meg i hvert fall. Bruker det bare til anbefalinger og for å følge med på hva jeg faktisk hører på :)

 

Ja, og anbefalinger alene er jo ikke det som gjør at jeg bruker last-fm. At de beholder scrobbling hjelper ikke så mye, når det jeg er vant til å gjøre er å streame anbefalte låter ned,så jeg får hørt på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir også litt oppgitt over alle som er opphisset over at last.fm har "stjålet" deres bruksdata for å lage en bedre tjeneste ...

 

dere har i hele perioden (frem til nå) hatt mulighet til å få noe tilbake, som f.eks. å streame musikk. Så det har vært en grei byttehandel. Det at de nå ønsker å ta betalt i en del land er fordi det koster penger å drive tjenesten, og det kun er i england, tyskland og usa at det er mulig å tjene på reklame. De andre markedene er for små, så der må folk betale selv istedenfor å få andre til å betale for seg. Bare rett og rimelig.

 

Men jeg hiver meg på ønsket til de som ønsker å kjøpe flac-låter for noen kroner. (Jeg syns 4-6 kroner pr låt høres greit ut)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Dette var en utrolig trist nyhet! :(

 

Uten å regne med spotify som er en nykommer var last.fm det beste tilbudet når det gjaldt denne typen tjeneste. Har vært subscriber siden jeg lagde meg bruker omtrent, om ikke for annet så for å støtte noen som prøvde å føre musikk inn i vår tid.

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg har ikke noe imot å betale for musikk, men dagens lovlige tilbud er på ingen måte konkurransedyktig med det mindre lovlige. Streaming er for meg noe jeg kan ha i tillegg, men det vil ikke kunne erstatte "vanlig" musikk for min del.

 

Det som også er fryktelig synd er at det å forskjellsbehandle brukere på bakgrunn av hvor de sitter og hører på er imot det jeg ser på som filosofien bak Internett. Alle burde ha samme utgangspunkt og det at plateselskapene da går direkte imot dette er, vel ... teit.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
bare håper dagen kommer der vi kan kjøpe flac til normale priser :D

så gjerne mer fiber utbygging så jeg kan streame flac hjemmefra til jobb pcn.

Det er da ingenting i veien for å streame flac med den båndbredden vi har i dag! En vanlig PCM-strøm fra cd har en båndbredde på 175KB/s. FLAC har vanligvis halvparten, altså rundt 90KB/s=720kbs. Selv de aller, aller slappeste ADSL linjene er feitere enn det nå til dags.

 

Jeg "streamer" FLAC fra serveren min i Oslo til Trondheim selv p.t., dvs. har en nettverksshare med musikken på. Funker det.

Lenke til kommentar
Deezer er for øvrig et bra alternativ om man vil streame musikk, men såvidt jeg vet kan man ikke laste ned klient, man må streame fra nettside.

Den er dessverre veldig begrenset nå i forhold til før.uansett hva man søker på er sjansen veldig liten for at du får hørt den sangen du ønsker.

Aha, har ikke brukt den på omtrent et år nå, visste ikke at det var så mye forandret. Nuvel, må vel klare oss med andre alternativer.

Lenke til kommentar
bare håper dagen kommer der vi kan kjøpe flac til normale priser :D

så gjerne mer fiber utbygging så jeg kan streame flac hjemmefra til jobb pcn.

Det er da ingenting i veien for å streame flac med den båndbredden vi har i dag! En vanlig PCM-strøm fra cd har en båndbredde på 175KB/s. FLAC har vanligvis halvparten, altså rundt 90KB/s=720kbs. Selv de aller, aller slappeste ADSL linjene er feitere enn det nå til dags.

 

Jeg "streamer" FLAC fra serveren min i Oslo til Trondheim selv p.t., dvs. har en nettverksshare med musikken på. Funker det.

da må jeg bare overtale resten av huset til og ikke bruke internett mens jeg er på jobb så ikke jeg får lag på streamen min......

Lenke til kommentar

Da var kontoen min deaktivert.

Synes last.fm egentlig var noe dritt, da man ikke kan høre på den musikken man VIL. Jeg vil ikke kalle det barnesykdomer heller, da last.fm ikke akurat er nytt.

 

Da betaler jeg heller for spotify (noe jeg gjør...)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...