Gå til innhold

Dyre strømkabler, bare borkasta penger?


Anbefalte innlegg

Har sett at en del hifi butikker også selger dyre strømkabler, altså den lille kabelbiten fra vegguttaket til forsterkeren eller hva enn du kobler den til.

 

Og jeg stiller meg selv spørsmålet, hva er vitsen med å kaste bort penger på dette.. Det ENESTE den kabelen kan gjøre å skjerme dine signalkabler ytterlige.

 

Men produsentene lokker med at den og den strømkabelen her leder strømmen i 99,99% av lysets hastighet etc. Faller for folk virkelig for dette? Har jo sett påstander som denne: "lyden ble så mye bedre jadda jadda"

 

Fra NORDOST sin beskrivelse av en strømkabel

This design transmits power very efficiently and at high speeds by reducing insulation contact with the conductors by more than 80%. In addition to remarkable improvements in sound quality, Magus power cords will greatly improve the picture quality of display devices such as LCD, plasma screens and projectors.

Kabel

 

 

Vi kan ta en sammenligning da. Vi har 100 meter med skittent vannrør, så går du i butikken og kjøper et skikkelig kvalitetsrør til 20 000kr på 2 meters lengde og kobler til dette andre røret. Hva er resultatet? Joda, like skittent vann..

 

Strømmen blir jo ikke noe bedre om du kjører den gjennom din superduper kabel den lille biten fra veggen til forsterkeren. Det eneste du kan gjøre bedre med enn sånn kabel er å skjerme dine analoge signalkabler litt bedre, men hvis du allerede har kjøpt en så dyr strømkabel har en vel for lenge siden kjøpt en særdeles dyr og godt isolert signalkabel også...

 

 

Hvis noen her klarer å motbevise meg, så skal jeg for evig huske det brukernavnet og hedre det med prakt og glede så lenge det er snakk om kabler ;)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om den dyre strømkabelen/vannrøret har et slags filter som tar bort støy/ulumskheter fra strømnettet/vannnettet? Bare en tanke.

 

Herlig at slike tråder startes kl 0252! :)

 

Likte også denne review'en som Nordost har sakset fra et hifi-magasin:

 

"Just as I’m getting really comfortable in the halls of Valhalla, what should happen along but Odin. And he doesn’t just arrive – he kicks the doors in, demanding attention with such commanding presence as to establish immediate authority; that’s the thing with Gods – they know how to make you sit up and take notice."

Roy Gregory, Hi Fi+, Issue 51

 

Men de ser jo vanvittig mye tøffere ut da!

 

post-94009-1237564374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva om den dyre strømkabelen/vannrøret har et slags filter som tar bort støy/ulumskheter fra strømnettet/vannnettet? Bare en tanke.

 

Da kjøper man et strømfilter ;) En strømkabel er en strømkabel, er ikke noe videre hokuspokus med den, sikkert veldig god kvalitet, men prisen er direkte kvalmende :p

 

 

Herlig at slike tråder startes kl 0252! :)

Jasså? :tease:

 

 

Men de ser jo vanvittig mye tøffere ut da!

 

Det skal jeg være enig ;) Men lyden blir jo ikke bedre, hehe.

Lenke til kommentar
Uten og ha lest det der altfor nøye, så ser det ut at det er en stor svindel og placebo effekt omkring dette her :p

 

Der traff du spikeren ganske midt på hodet vil jeg si :)

 

Det er mange forum der placebo regnes som fakta og blindetester oversees. Mener å huske at headfi-forumet har regler som ikke engang lar folk diskutere blindetester. :ph34r:

Lenke til kommentar

etter å ha vært gjennom en likeretterbru, noen kondensatorer og en spenningsregulator i strømmforsyningen i forsterkeren så har det vel ingen ting å si hvor "møkkete" evt strømmen måtte være på vei inn.

Dessuten så er det jo som sagt milevis med billig kabel mellom deg og kraftværket du får strømm fra (eller alle kraftværkene er jo koblet sammen så det er ikke så lett å definere hvilket du får strømm av) så hvorfor skulle den siste meteren ha noe å si?

 

Med andre ord: Det er ren bullshit

(men hvis du liker utseende og har allt for mye penger så hvorfor ikke)

 

 

Hifibransjen og spesiellt kabelbransjen innnen hifi er så full av bullshit at dyretolker og healere virker somm bunnserriøse vitenskapsfolk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

De som lar seg lure til å kjøpe disse kablene blir regelrett svindlet og smører kun egoet.

 

Snakk med en hvilken som helst ingeniør som kan ett og annet om strømforsyninger i relativt ok forsterkere og fortell han om en slik kabel, og han kommer til å dra godt på smilebåndet, og med god grunn.

 

En strømforsyning som ikke tar hensyn til det denne kabelen skal "fikse" er pill råtten.

Hvis du er overbevist om at denne passive kabelen forårsaker nirwana, så kan du se på en online ups av god kvalitet er i stand til å utføre. Billigere er den også, og du kommer til å oppleve nirwana i ørt'ne potens :)

Lenke til kommentar

Forbannet være min samvittighet. . her er det åpenbart masse penger å tjene.

Men jeg tror ikke jeg kunne leve med meg selv hvis jeg bare solgte humbug ting som lurer folk trill rundt.. . . men på den annen side.. . det er jo mye penger det er snakk om.

 

Synes jeg hører en stemme her: "Give in to your feelings, come to the dark side of snakeoil, you will be more powerful than you ever thought possible. Give in to your wallet"

 

Hvis dere ser en grusomt dyr og gedigen strømkabel av merket "PL610 Refference series Andromeda", så *host* var det ikke meg :whistle:

Lenke til kommentar

Hahaha, jeg ler av folk som kjøper dyre kabler, og det gjelder alle slags kabler.

Greit nok at billige analoge kabler lett utsettes for støy, men å kjøpe kabler for flere tusen per meter blir feil likevel.

 

Jeg har laget en regel ang. kjøping av kabler:

Digitale kabler: kjøp det billigste jeg finner.

Analoge kabler: ikke kjøp det billigste, men heller ikke det dyreste.

 

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe slike dyre kabler, uansett hvor rik jeg skulle bli. Jeg støtter ikke svindel.

Lenke til kommentar

Det er helt greit å kjøpe kabler for at de har bedre byggekvalitet og/eller ser bedre ut. Da koster de også som regel litt mer.

 

Feilen som gjøres er at folk har veldig lett for å foretrekke dem også lydmessig. Noe som er ren innbildning såfremt de elektriske egenskapene ikke er alt for dårlige i de billige kablene.

 

Firmaer som Nordost og bladet Lyd & Bilde forsterker denne følelsen, og regelrett lurer folk trill rundt.

 

Her er litt kjekk lesing som kanskje kan få folk flest til å styre unna de verste svindlerne :thumbup: e

Lenke til kommentar
Det er helt greit å kjøpe kabler for at de har bedre byggekvalitet og/eller ser bedre ut. Da koster de også som regel litt mer.

 

Feilen som gjøres er at folk har veldig lett for å foretrekke dem også lydmessig. Noe som er ren innbildning såfremt de elektriske egenskapene ikke er alt for dårlige i de billige kablene.

 

Firmaer som Nordost og bladet Lyd & Bilde forsterker denne følelsen, og regelrett lurer folk trill rundt.

 

Her er litt kjekk lesing som kanskje kan få folk flest til å styre unna de verste svindlerne :thumbup: e

 

Byggkvalitet kan jeg gå med på at er være greit å betale ekstra for, men at de ser bedre ut? Nei det blir bare for dumt, en kabel skal ikke vises den skal skjules. Og da er det ikke nøye hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar

Dette er verdt en omfattende tverrfaglig avhandling i fysikk, antropologi, psykologi, markedsføring og sikkert enda litt til.

 

.. reducing insulation contact with the conductors by more than 80%

Fint, men hvor betydelig var denne kontakten i utgangspunktet? 80% reduksjon av en ubetydelig faktor er fremdeles ubetydelig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...