Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Hvis man tenker på videokvaliteten ved å først f.eks bruke quicktime og deretter konvertere time lapse klippene med et annet videoredigeringsprogram, vil man miste litt bildekvalitet på sluttfilmen.
Ikkje nødvendigvis, det kjem an på kva kodek ein nytter ved eksport frå QT Pro/Vdub. Om ein bruker ein tapsfri kodek mister ein ingenting. Eg veit ikkje kva som er tilgjengeleg i QT Pro, men i Vdub kan ein t.d nytte Lagarith. Merk at filene vert temmeleg store, so om ein driv i full HD treng ein mykje ledig diskplass.

 

Ja, det er helt sant. Har ikke sjekka om QT Pro har tapsfri eksport av bildeserier, men om det er tilfelle, gjør det i hvert fall ting litt enklere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som inspirasjon synes jeg nok Tom Lowe, som driver Timescapes, og som er blitt postet i tråden her tidligere er de beste timlapsene som blir laget.

 

Det morsomme med Tom er at for to og et halvt år siden så hadde han aldri eiet et kamera. I fjor sommer og høst bidro han bl.a. til Terrence Malick's nye film. Det var nok ganske stort for Tom siden Tom "forguder" Terrence Malick.

 

Så talent og litt flaks kan gjøre underverker i å leve ut drømmen sin som "Imagemaker". De filmbitene Tom har publisert til nå skal etterhvert bli en helaftens spillefilm. Tom bruker Canon 5DII og RED One-MX kamera.

EDIT; Tom Lowe mottok i dag (3-3-2011) sitt RED EPIC-X kamera, (EPIC-M versjon) Som en av de første Epic-X eiere er han nå del av de få fotografer i verden som gjør "beta testing" for RED.

 

 

En av de fineste Timelaps filmene ved siden av Tom's er denne som ble laget i anledningen av Vancouver OL av gutta i TimeLapseHD (hvor man kan laste ned den ordentlige HD versjonen.)

 

Brødrene Newcomb lager forøvrig alt utstyret de bruker selv (ikke kameraer selvfølgelig)

 

Her er en link til en podcast hvor Dan Newcomb fra Timelapse HD forteller litt om hvordan de laget filmen http://www.martinbai...sa&ep=225#Ep225

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=_xMz2SnSWS4

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Om Sveerns batteri bare varte i 4 timer, hva skal da til for å ta i 24 timer?

 

Det kommer jo veldig an på hvor mange bilder/lange intervaller du bruker og temperaturen der kamera står og hvilket kamera. Mulig et batterigrep med 2 batterier er nok, ellers må du kjøpe et nettadapter, NIKON EH-5a AC Adapter, for Canon kamera med EP-6 batteri Canon Nettadapter ACK-E6

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Grunnen til at DX kan tilby gratis frakt og lave priser er at de sender ut varene i bolker - varen du har bestilt blir pakket og lagt i en stor container, og når containeren er full, blir den sendt. Hvis du da er uheldig med bestillingstidspunktet kan det gå lang tid, men det er prisen du betaler for å få det billigst mulig.

 

Hvis det haster med å få varen kan du handle på eBay - store deler av DX' vareutvalg finnes også der, og da tar det som oftest en drøy uke før du får det. Men som oftest er de som selger på eBay noe dyrere.

Lenke til kommentar

For de som trenger mer strøm enn batteriet i kameraet klarer så har bestbatt.com rimelige nettadapter. Har kjøpt her for både mitt gamle 350D og 550D og de virker være av brukbar kvalitet. På 350D har jeg brukt adapteret over 30 timer aktiv fotografering.

 

I tillegg har jeg kjøpt meg en spenningsomformer/vekselretter (inverter) og et lite "bil"batteri (45 Ah). Dette klarer fint noen døgn med timelapse. Faktisk så kjører jeg også en strømgjerrig bærbar på dette. Inverteren kan også kobles i sigarettenneren i bilen.

 

For de som bruker PC til å styre timelapse på Canon EOS med vil jeg anbefale GB TimelapseEOS. Koster $ 99. Ja det litt ekstra pris - men det har bøttevis med interessant funksjonalitet. F.eks.

- Tidspunkt for start og stopp

- Bracketing

- osv.

 

Og det finnes som en prøveversjon - slik at man kan teste.

Lenke til kommentar

Kontoret mitt ligger slikt at jeg har perfekt utsikt mot messesenteret Arenum i Bergen. I neste uke skal de rive Arenum for å bygge et svært kontorbygg. Det hadde vært sykt kult å hatt timelapse av dette!

 

Spørsmålet mitt er vel da hva jeg bør ha av utstyr. Det jeg pr i dag har er et Webkamera (som ikke er spesielt bra) og et EOS350 (som primært brukes til å ta bilder av familie/ferie).

 

Dersom jeg skal bruke webkameraet blir vel videoen av en slik karakter at den bare egner seg som laveste youtube-oppløsning. Dersom jeg velger mitt EOS350D blir jeg uten kamera et års tid... hmmm... Noen i Bergen som har et gammelt kamera å låne ut til formålet?

 

Uansett, hvor mange bilder pr sekund bør man ta for å fange et slikt øyeblikk? Man bør vel ha et visst antall pr dag for å få en glidende film. 25 bilder pr dag, gir 365 sekunder pr år, som vil si ca 6 minutter film pr år, som gir over 9000 bilder. Høres dette fornuftig ut?

 

Tenker kanskje å kjøpe programvare til PC hvor man kan sette start-tid og slutt-tid for hver dag, slik at man ikke trenger å tar bilder om natten. Har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke PC eller bygge mitt eget intervallometer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...