Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virka litt som om det var det du mente med posten din. Kan godt hende jeg misstolka deg though. :)

 

Kanskje lurt å lese en post ordentlig før man responderer så slipper man å tolke det som står der. Det jeg skrev tok i betraktning forskjellige effekter av forskjellige lukkertider. Men det er fint å ha et utgangspunkt som er lett og huske for folk som ikke har gjort Timelapse før. Der for brukte jeg ordet "Tommelfingeregel", som du muligens missoppfatte betydningen av.

 

 

Wikipedia

 

Tommelfingerregel er en enkel, omtrentlig regel som er lett å huske. Tommelfingerregler brukes blant annet når en skal anslå eller beregne noe raskt, for eksempel en noenlunde nøyaktig tallstørrelse i en teknisk eller praktisk sammenheng, eller som en grov huskeregel for et komplisert eller forvirrende forhold.

 

 

 

Utenom det så vil jeg minne folk om fullmånen disse dagene. Den er stor og kraftig belyst. Hvis man er heldig så har man ett lett skydekke som driver forbi månen. Selv ved 300mm fyller månen billedet i 16:9 ganske bra.

 

 

Lenke til kommentar

Så har jeg endelig fått meg fjernutløser med intervallfunksjon :D

Begynner å teste litt inne og få noen erfaringer.

 

 

Så får man kanskje kjøpe seg et videoredigeringsprogram etter hvert. Er for mye knot å gjøre dette i Windows Movie Maker.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Har fått prøvd time-lapse no, og satt det sammen i Quicktime Pro, og fargekorrigering i After Effects. Var berre ei prøve ut av vindauget i stova så føler ikkje for å laste det opp noken plass endå.

 

Brukte 13-dels sekund lukkertid, og høgast mogleg blendar, et sekunds intervall mellom kvart bilde. Synes resultatet blei veldig bra, og gleder meg til å prøve det ut meir!

 

Har ikkje sjans å få særleg lengre lukkertid enn 1/50 sekund i dagslys siden eg ikkje har ND-filter, men det burde fungere bra det, og dersom eg trenger lengre lukkertid kan eg heller ta ut på kvelden.

 

Har eit forslag til læraren min om den nye fordjupnings-perioden om at eg kan få ha time lapse, så håpar på det :) Går medium og kommunikasjon, så burde vere bra :)

 

 

EDIT: Prøvde meg på time lapse i dag og, med skyer som motiv. Syns det ser veldig bra ut, og sjølv om det var heilt overskya så var det ikkje vanskeleg å få det til å bli blå himmel (realistisk altså) i After Effects. Men sliter litt med små flimringer i filmen. Er det noke eg kan gjere for å forhindre det? Blir spesielt synlig når eg drar opp kontrasten og diverse..

 

 

EDIT 2: Korleis trur dokke Volvo har fått til dinna reklama? http://www.petapixel.com/2011/03/01/stunning-time-lapse-through-seasons-in-a-commercial-for-volvo/

Med tanke på bilen som står der. Har vel brukt time lapse frå forskjellege årstider og satt det saman, men har dei gjort noke spesielt med bilen der?

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Det var en fantastisk bra Nordlys timelapse. Utrolig klare og rene farge.

 

Garantert den beste Nordlys videoen jeg har sett. Veldig mye bedre enn den som fikk så mye oppmerksomhet på NRK's nettside i fjor og gikk verden rundt.

 

Håper noen gjør NRK oppmerksom på denne.

 

 

Lenke til kommentar

Edit: Blir forøvrig vanskeligt å leve opp til denne videoen. Fant meg selv i å slette en del klipp fra den kommende timelapsen min.

Plutselig så de veldig amatørmessige ut :p

 

Legger du inn like mye planlegging, timebruk til fotografering, øving og mengde utstyr etc så kommer du nok langt nærmere denne standarden. F.eks ønsker du å få til en spektakulær timelapse av solnedgang må man nok regne med å gjøre en del forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...