Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte den her veldig godt, og trur filmen ville blitt bra om det var fleire klipp. Likte spesielt godt at du zooma lenger og lenger ut, og "avslørte" der røyken kom frå litt lenger ute :)

Takk for det! Angrer inderlig og bittert på at jeg ikke tok videoopptak og flere timelapses mens jeg var der - men blir vel flere turer til Cuba regner jeg med. Driver forøvrig fortiden og planlegger litt hva jeg skal filme/ta bilder av i India neste uke - tipper det blir en del timelapeses derfra iallefall. :)

 

Og et spørsmål til folk her inne: Når enn skyter med kamera som gjer omtrent 4000x3000px, betyr det at ein kan zoome meir enn halvvegs inn (for eksempel halve då som gjer 2000x1500px) og likevel få heilt klare bilder i sluttproduktet?

Går helt fint det - i Havana-timelapsen min starter det på 100% og ender på ca 70% (som er nok til å akkurat fylle bildet når oppløsninga er 1280x720).

Lenke til kommentar

Hadde vert fantastisk om du hadde fått et oversiktsbilde av ghetto og by i samme bildet i India, så får du jo et ekstra poeng i filmen ved å vise forskjellen :) Og får du til en soloppgang eller fanger noko anna som passar seg til time lapse i samme klippet, begynner vi å snakke klasse!

 

Okei, var det eg tenkte meg.

 

Skal ut når det blir mørkt seinare, viss det ikkje regner/snør, og ta oversiktsbilde med time lapse av sentrum der eg bur. Noken tips i forhold til å få med seg bilar som flytter på seg på en stilig måte? :)

Syns det såg ganske bra ut med 10 sekund lukkertid og 1 sekund intervall forrige gang eg prøvde, for når det er såpass langt vekke beveger ikkje bilane seg så fort i bildet.

Lenke til kommentar

Må enn skyte med høg ISO for å greie å eksponere stjernehimmelen?

 

Ka inntstillinger er best å bruke til det? Høg ISO og blender? Lukkertid? :)

 

Husk at stjernehimmelen (eller egentlig jorda, men det kommer på det samme) er i konstant bevegelse, så med for lang lukkertid (typisk over 30 sekunder) vil du se stjernene som lange buer (såkalte "startrails"). Hvorvidt det er ønskelig eller ikke får du avgjøre selv, men for å få stjernene til å se ut som stjerner er det høy iso og stor blender som er greia.

Lenke til kommentar

Må enn skyte med høg ISO for å greie å eksponere stjernehimmelen?

 

Ka inntstillinger er best å bruke til det? Høg ISO og blender? Lukkertid? :)

 

Husk at stjernehimmelen (eller egentlig jorda, men det kommer på det samme) er i konstant bevegelse, så med for lang lukkertid (typisk over 30 sekunder) vil du se stjernene som lange buer (såkalte "startrails"). Hvorvidt det er ønskelig eller ikke får du avgjøre selv, men for å få stjernene til å se ut som stjerner er det høy iso og stor blender som er greia.

"600" regelen er grei å bruke her.

 

Hvis du deler 600 på brennvidden man bruker, får man maks lukkertid før stjernene begynner å bli strukket ut.

 

Eks:

600 / 16mm = 37,5sek

600 / 24mm = 25 sek

 

Håkki

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då er eg for fullt i gang med en time lapse-video, som i tillegg inneberer en del redigering av klippa så det skal stemme med musikken.

 

Har ca 12-15 klipp så langt, og fornøgd med dei fleste. Veldig fornøgd spesielt med ett klipp, der eg satte kamera på ei brygge. Den bevegde seg pga en del bølger og det skapte en fin effekt, iallfall til musikken min :)

 

Har tenkt litt på en idè, ettersom eg lager time-lapse for plassen eg kjem frå. Det er at eg skal feste kamera fast på taket på bilen (må passe på det er skikkelig festa!) og så køyre rundt om kring og ta bildene sånn. Eventuelt i en båt og køyre rundt og ta bilder av plassane :) trur det kan bli en stilig effekt!

 

Andre tips til kreative teknikker enn kan bruke? :)

Lenke til kommentar

Må enn skyte med høg ISO for å greie å eksponere stjernehimmelen?

 

Ka inntstillinger er best å bruke til det? Høg ISO og blender? Lukkertid? :)

 

Husk at stjernehimmelen (eller egentlig jorda, men det kommer på det samme) er i konstant bevegelse, så med for lang lukkertid (typisk over 30 sekunder) vil du se stjernene som lange buer (såkalte "startrails"). Hvorvidt det er ønskelig eller ikke får du avgjøre selv, men for å få stjernene til å se ut som stjerner er det høy iso og stor blender som er greia.

"600" regelen er grei å bruke her.

 

Hvis du deler 600 på brennvidden man bruker, får man maks lukkertid før stjernene begynner å bli strukket ut.

 

Eks:

600 / 16mm = 37,5sek

600 / 24mm = 25 sek

 

Håkki

 

Takk for tipset, skal jeg huske på!

 

Gleder meg til å se resultat, iverha2. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...