Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solnedgangen over Cape Town, sett fra tuppen av Lions Head, kan virkelig bli noe.

 

 

Timelapse som viser "the table cloth" kan også være mektig.

 

 

God tur :)

 

Ikke Kaapstad denne gangen desverre. Blir nok heller solnedgang i bushen, et vann i forgrunnen og noen fjell i bakgrunnen.

 

be65eee849bc26a2b9b623fdd16fd2a7.png

Bare posisjonere meg litt annerledes så vil jeg få med mer av fjellene som sees til venstre.

Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at det er reklamasjonssak iallefall. Tror til og med garantien til Canon dekker det.

 

Var forberedt på å måtte betale for ny lukker selv da jeg leverte inn 5Den før jul - endte opp med at de skifta lukker, speilhus og deler av elektronikken uten å sende regning (som forøvrig ville blitt på over syv og et halvt tusen). :)

Lenke til kommentar

Nyttig tråd! Jeg fikk lånt meg et stativ i dag og tenker jeg skal starte sånn i nybegynnergropen. Fikk intervallometeret i posten i går fra Dealextreme og fikk kjøpt meg noen macrofiltere (C+4) billig på Japanfoto. Skal se om jeg får lagt ut forsøket mitt på å timelapse 2,5 timer med isbitsmelting!

 

Kan foresten anbefale Lightroom som redigeringsprogram. Programmet lot meg redigere det første bildet og synkronisere innstillingene med de 2,600 bildene jeg tok under smeltingen. Snedig!

 

 

EDIT:

Icemelting: http://vimeo.com/19769981

Fornøyd så langt. Satser på et stødig bilde nesten gang. Jeg kom nok borti:p

Endret av haugejohnsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ble inspirert av denne tråden til å prøve meg på litt timelapse sekvenser. Desverre ble de ikke bra nok til å vise frem, men nok sekunder til at jeg fikk prøve meg på arbeidsflyten.

 

Jeg har stusset litt på alle anbefalingene om å bruke QuickTime pro og Virtual Dub, både her i tråden og stort sett alle andre steder, når man allikevel skal redigere i Premiere Pro CS5.

 

Etter litt leting fikk jeg bekreftet at det var helt unødvendig å bruke andre programmer. Ihvertfall i utgangspunktet. Det er mulig Virtual Dub gjør en bedre jobb med Anti Flicker enn Premiere, men det får vente til jeg har annet materiale. (Linken til VD tutorial i første posten fungerer ikke.

 

Metode;

 

Start et DSLR prosjekt i PPCS5.

 

Gå til File> Import.

Når du har navigert til mappen med Timlapse bildene som er nummerert i sekvens, Jpeg eller TIFF konvertert fra RAW. >

Klikk på (bare) det første bildet du vil ha i klippet; Gå så nederst i mappen og "tikk" boksen Numbered Stills. Klikk OK, og sekvensen med bildene vil bli importert inn i Prosjekt panelet.

Der vil klippet opptre som "filmrute ikon" som kan dras ned på timeline.

 

Det er mulig det ikke vil spilles av bra på Timeline. (hos meg skrubber det OK, men spilles hakkete). >

Gå til Sequence øverst i PP og klikk Render Entire Work Area. Nå skal klippet spille som normalt.

 

Fordi dette er et 1920x1080 prosjekt i 16:9 så vil du se bare 16:9 porsjonen av et bilde som er 3:2. Den fulle kvalitet av hvert enkelt bilde er fremdeles til stede.

 

Derfor kan bildet zoomes ut til et større utsnitt, og også re-posisjoneres. (panorere, zoome osv.)

 

Alle disse funksjonene finnes i Effect Control panelet under Motion > Position, Scale og Anti-flicker, sammen med Timeremapping for å forandre hastigheten. Positioning kan også brukes til panorering.

Position, Scale, Anti-flicker, Timeremapping, kan også gjøres direkte på klippene i Timeline ved å høyre klikke på ordet Opacity på hvert klipp. Dra midtlinjen opp eller ned for hvert valg etter behov.

 

Her er en video som tar for seg Timeremapping; http://www.adobe.com...html?id=vid0235

 

Her er en video som tar for seg enkel Positioning og Scale (zooming) + litt andre brukbare triks.

http://library.creat.../video-tutorial

 

Hvis noen har noe andre video tutorials om dette emnet så post dem. Det er visse avanserte ting innen Positioning og Scale som er vanskelig å få til.

 

Timelapse sekvenser kan også settes sammen som Video direkte i Photoshop og eventuelt eksporteres til Premiere Pro.; Her er Video tutorial ; Part 1 Part 2

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott post, arthon!

 

Premiere Pro CS5 fungerer nok utmerket til redigering av time lapse selv om programmet koster skjorta (med mindre man tyr til piratvare selvsagt). Hvis man tenker på videokvaliteten ved å først f.eks bruke quicktime og deretter konvertere time lapse klippene med et annet videoredigeringsprogram, vil man miste litt bildekvalitet på sluttfilmen. Er derfor selvfølgelig et stort pluss om man kan konvertere stillbildeseriene rett ut i én fil uten å gå gjennom flere konverteringssteg.

 

Kommer nok til å gjøre dette i Sony Vegas når jeg har nok materiale til en time lapse film, selv om jeg syns det er ganske tungvint der. :)

Lenke til kommentar

@arthon: Hadde eg hatt PPro, Vegas, FCP e.l., der ein kan importere ein bildesekvens som eit videoklipp, so hadde eg nok ikkje gått vegen om Vdub. Det er òg klart at om ein skal lage meir avanserte timelapsefilmar so er det nesten nødvendig med noko meir enn berre Vdub. Men om ein ikkje har høge krav, og føretrekk gratisprogramvare, so fungerer Vdub (evt. + Audacity) greit.

 

Angåande linken som ikkje fungerer oppdaterte eg guiden noko ved eit seinare tidspunkt, og sletta den fyrste versjonen. Rett link er å finne i innlegg #15:

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=295086

 

Hvis man tenker på videokvaliteten ved å først f.eks bruke quicktime og deretter konvertere time lapse klippene med et annet videoredigeringsprogram, vil man miste litt bildekvalitet på sluttfilmen.
Ikkje nødvendigvis, det kjem an på kva kodek ein nytter ved eksport frå QT Pro/Vdub. Om ein bruker ein tapsfri kodek mister ein ingenting. Eg veit ikkje kva som er tilgjengeleg i QT Pro, men i Vdub kan ein t.d nytte Lagarith. Merk at filene vert temmeleg store, so om ein driv i full HD treng ein mykje ledig diskplass.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...